TY - BOOK
T1 - Tien geometrian vaikutus ohitus- ja kohtaamisonnettomuuksiin
AU - Kallberg, Veli-Pekka
PY - 1982
Y1 - 1982
N2 - Tavoitteena on selvittää tie- ja liikenneteknisten
tekijöiden vaikutuksia valta- ja kantateiden ohitus- ja
kohtaamisonnettcmuuksiin. Aineistona ovat Suomen
kaksikaistaisilla valta- ja kantateillä v. 1975 - 1979
tapahtuneet tie- ja vesirakennushallituksen
onnettomuusrekisteriin kirjatut ohitus- ja
kohtaamisonnettomuudet sekä TVH:n tierekisterin em. teitä
koskevat liikenne- ja geometriatiedot.
Kohtaamisonnettomuuksien onnettomuusasteen
(onnettomuuksia/l09 autokm) todetaan riippuvan tien
geometrisista ominaisuuksista: mäkisyydestä,
kaarteisuudesta, näkemäprosentista ja päällysteen
leveydestä. Myos ohitusonnettomuuksissa onnettomuusasteen
ja tien geometrian välillä on riippuvuuksia, vaikka ne
eivät usein olekaan yhtä selviä kuin
kohtaamisonnettomuuksissa. Ilmeisesti kuljettajat ottavat
tien geometrian huomioon pyrkien välttamään ohituksia
huonoissa olosuhteissa. Mäkisyyden ja kaarteisuuden
lisääntyminen ja näkemien lyheneminen lisäävät
kohtaamisonnettomuusriskiä erityisesti teillä, joiden
liikennemäärä (KVL) on alle 3000 autoa vuorokaudessa
Päällysteen leveyden pieneneminen alle 8 m:iin puolestaan
lisää sekä ohitus- että kohtaamisonnettamuuksien riskiä
erityisesti teillä, joiden liikennemäärä on yli 3000
autoa vuorokaudessa. Päällysteen leventäminen 10 m:n
leveyteen pienentää ohitusonnettomuuksien
onnettomuusastetta selvimmin vähäkaarteisilla
(kaarteisuus alle 20 gon/hm) teillä.
Kohtaamisonnettomuuksia päällysteen leventäminen vähentää
selvimmin mutkaisilla (kaarteisuus yli 20 gon/km) teillä.
Geometrian vaikutuksia koskevien tulosten ohella
tutkimuksessa todettiin, että ohitusonnettomuuksista 52 %
ja kohtaamisonnettomuuksista 61 % tapahtui lumisella,
jäisellä tai sohjoisella tiellä. Talvikelillä tapahtuu
kaikista onnettomuuksista keskimäärin 37 %, joten liukas
keli lisää erityisen paljon juuri ohitus- ja
kohtaamisonnettomuuksien riskiä.
AB - Tavoitteena on selvittää tie- ja liikenneteknisten
tekijöiden vaikutuksia valta- ja kantateiden ohitus- ja
kohtaamisonnettcmuuksiin. Aineistona ovat Suomen
kaksikaistaisilla valta- ja kantateillä v. 1975 - 1979
tapahtuneet tie- ja vesirakennushallituksen
onnettomuusrekisteriin kirjatut ohitus- ja
kohtaamisonnettomuudet sekä TVH:n tierekisterin em. teitä
koskevat liikenne- ja geometriatiedot.
Kohtaamisonnettomuuksien onnettomuusasteen
(onnettomuuksia/l09 autokm) todetaan riippuvan tien
geometrisista ominaisuuksista: mäkisyydestä,
kaarteisuudesta, näkemäprosentista ja päällysteen
leveydestä. Myos ohitusonnettomuuksissa onnettomuusasteen
ja tien geometrian välillä on riippuvuuksia, vaikka ne
eivät usein olekaan yhtä selviä kuin
kohtaamisonnettomuuksissa. Ilmeisesti kuljettajat ottavat
tien geometrian huomioon pyrkien välttamään ohituksia
huonoissa olosuhteissa. Mäkisyyden ja kaarteisuuden
lisääntyminen ja näkemien lyheneminen lisäävät
kohtaamisonnettomuusriskiä erityisesti teillä, joiden
liikennemäärä (KVL) on alle 3000 autoa vuorokaudessa
Päällysteen leveyden pieneneminen alle 8 m:iin puolestaan
lisää sekä ohitus- että kohtaamisonnettamuuksien riskiä
erityisesti teillä, joiden liikennemäärä on yli 3000
autoa vuorokaudessa. Päällysteen leventäminen 10 m:n
leveyteen pienentää ohitusonnettomuuksien
onnettomuusastetta selvimmin vähäkaarteisilla
(kaarteisuus alle 20 gon/hm) teillä.
Kohtaamisonnettomuuksia päällysteen leventäminen vähentää
selvimmin mutkaisilla (kaarteisuus yli 20 gon/km) teillä.
Geometrian vaikutuksia koskevien tulosten ohella
tutkimuksessa todettiin, että ohitusonnettomuuksista 52 %
ja kohtaamisonnettomuuksista 61 % tapahtui lumisella,
jäisellä tai sohjoisella tiellä. Talvikelillä tapahtuu
kaikista onnettomuuksista keskimäärin 37 %, joten liukas
keli lisää erityisen paljon juuri ohitus- ja
kohtaamisonnettomuuksien riskiä.
M3 - Report
SN - 951-38-1625-7
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
BT - Tien geometrian vaikutus ohitus- ja kohtaamisonnettomuuksiin
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -