TY - BOOK
T1 - Tien ominaisuuksien yhteys ajonopeuksiin ja onnettomuusriskiin
AU - Lehtonen, Esko
AU - Mesimäki, Johannes
AU - Itkonen, Teemu
PY - 2025/4/2
Y1 - 2025/4/2
N2 - Tutkimuksen tavoitteena oli analysoida, miten tien ominaisuudet ja kunto vaikuttavat ajonopeuksiin ja henkilövahinkoon johtaneiden onnettomuuksien määrään Suomen tieverkolla. Aineistoina käytettiin liikennelaskennassa kerättyjä nopeustietoja, tieverkon ominaisuustietoja ja onnettomuustilastoja vuosilta 2021‒2023. Tarkastelu rajattiin yksiajorataisille maanteille. Regularisoituja regressiomalleja käytettiin analysoimaan aineistoa ja arvioimaan eri tekijöiden vaikutuksia. Mallinnuksen perusteella havaittiin, että päällysteen kunto vaikuttaa ajonopeuksiin. Parhaan tasaisuusluokituksen teillä keskinopeudet olivat 4,7 km/h korkeampia kuin huonoimmassa luokassa. Uraluokituksella ja kunnostustarveluokituksella ei ollut yhtä selvää yhteyttä ajonopeuteen. Tasaisempi päällyste ennusti myös vähäisempää henkilövahinko-onnettomuuksien määrää. Tämän perusteella vaikuttaa siltä, että tasaisemman tien mukanaan tuoma nopeuden kasvu ei kokonaan poista siitä saatavia turvallisuushyötyjä. Lisäksi havaittiin, että tien kaarteisuus ja mäkisyys vaikuttivat ajonopeuksiin, mutta eivät onnettomuusmääriin. Tulosten perusteella tien kunnon parantaminen voi edistää liikenneturvallisuutta.
AB - Tutkimuksen tavoitteena oli analysoida, miten tien ominaisuudet ja kunto vaikuttavat ajonopeuksiin ja henkilövahinkoon johtaneiden onnettomuuksien määrään Suomen tieverkolla. Aineistoina käytettiin liikennelaskennassa kerättyjä nopeustietoja, tieverkon ominaisuustietoja ja onnettomuustilastoja vuosilta 2021‒2023. Tarkastelu rajattiin yksiajorataisille maanteille. Regularisoituja regressiomalleja käytettiin analysoimaan aineistoa ja arvioimaan eri tekijöiden vaikutuksia. Mallinnuksen perusteella havaittiin, että päällysteen kunto vaikuttaa ajonopeuksiin. Parhaan tasaisuusluokituksen teillä keskinopeudet olivat 4,7 km/h korkeampia kuin huonoimmassa luokassa. Uraluokituksella ja kunnostustarveluokituksella ei ollut yhtä selvää yhteyttä ajonopeuteen. Tasaisempi päällyste ennusti myös vähäisempää henkilövahinko-onnettomuuksien määrää. Tämän perusteella vaikuttaa siltä, että tasaisemman tien mukanaan tuoma nopeuden kasvu ei kokonaan poista siitä saatavia turvallisuushyötyjä. Lisäksi havaittiin, että tien kaarteisuus ja mäkisyys vaikuttivat ajonopeuksiin, mutta eivät onnettomuusmääriin. Tulosten perusteella tien kunnon parantaminen voi edistää liikenneturvallisuutta.
M3 - Report
VL - 10
T3 - Traficomin tutkimuksia ja selvityksiä
BT - Tien ominaisuuksien yhteys ajonopeuksiin ja onnettomuusriskiin
PB - Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
CY - Helsinki
ER -