Tienpidon markkinoiden toimivuus: Yritysten ansaintalogiikka 2008-2009

Terttu Vainio, Eero Nippala

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Tässä raportissa tarkastellaan, millaiseksi inframarkkinoiden tila ja ansainlogiikka ovat muovautuneet 2000-luvun Suomessa ja kootaan yhteen tulevaisuuden kehittämistarpeita alan toimijoilta. Maarakennusmarkkinoiden arvo on vuonna 2008 noin 4 200 milj. euroa. Tämä jakaantuu kahteen erityyppiseen markkinaan: 2 600 milj. euron rakennus- ja ylläpitotöihin ja 1 600 milj. euron hoitourakoihin. Tiehallinnon osuus koko maarakennusmarkkinasta on noin 740 milj. euroa, josta noin 550 milj. euron arvosta suunnittelua, rakentamista ja ylläpitoa ja noin 190 milj. euron arvosta teiden hoitoa. Kokonaismarkkinoilla on muutamia suuria tilaajia (Tiehallinto, Ratahallintokeskus ja suuret kunnat) ja lukuisia pieniä (kunnat, yritykset). Aluetasolla yksittäinen kunta on iso tilaaja. Tiehallinnon, Ratahallintokeskuksen ja puolet kuntien tarvitsemista rakentamis- ja ylläpitohankinnoista hankitaan markkinoilla toimivilta yrityksiltä. Tiehallinnon toimittajista suurimman markkinaosuus yltää ainoastaan hoidossa niin suureksi, että se omaa määräävän markkina-aseman. Neljän suurimman toimittajan yhteenlaskettu osuus nousee kaikissa tuotteissa tasolle, jota kutsutaan oligopoliseksi markkinoiden tilaksi. Tulevaisuuden tavoitetilana tulisi olla väyläverkoston ylläpidon ja kehittäminen pitkäjänteisesti eri liikennemuodosta koostuvana kokonaisuutena. Resurssien kysyntäpiikkejä ja kuoppia tulisi välttää koordinoimalla julkisen ja yksityisen sektorin suurhankkeiden ajoitus. Hankintamenettelyt/urakkamuodot ja urakoiden sisällöt tulisi olla sellaisia, että yritykset pystyvät vastamaan niihin. Tärkeää olisi myös noudattaa johdonmukaista hankintapolitiikkaa koko hankintaprosessin keston ja maan eri osissa. Ala tarvitsee kärkiyrityksiä, joiden resurssit riittävät sekä laatunsa että määränsä puolesta kehittämään kilpailukykyisiä tuotteita ja palveluita kansainvälisille markkinoille. Suomen tienpidon markkinoiden vuorovaikutus kansainvälisten tienpidon markkinoiden kanssa nopeuttaa uusien innovaatioiden käyttöön omaksumista sekä helpottaa suomalaisen kärkiteknologian vientiä ulkomaille.
    Original languageFinnish
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages51
    Publication statusPublished - 2009
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesVTT Tutkimusraportti
    NumberVTT-R-01623-09

    Fingerprint

    roads
    income
    Olla

    Keywords

    • roads
    • civil engineering
    • business model
    • revenue logic
    • productivity
    • profitability

    Cite this

    Vainio, T., & Nippala, E. (2009). Tienpidon markkinoiden toimivuus: Yritysten ansaintalogiikka 2008-2009. VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tutkimusraportti, No. VTT-R-01623-09
    Vainio, Terttu ; Nippala, Eero. / Tienpidon markkinoiden toimivuus : Yritysten ansaintalogiikka 2008-2009. VTT Technical Research Centre of Finland, 2009. 51 p. (VTT Tutkimusraportti; No. VTT-R-01623-09).
    @book{5f353814e44f42d998028f559981493e,
    title = "Tienpidon markkinoiden toimivuus: Yritysten ansaintalogiikka 2008-2009",
    abstract = "T{\"a}ss{\"a} raportissa tarkastellaan, millaiseksi inframarkkinoiden tila ja ansainlogiikka ovat muovautuneet 2000-luvun Suomessa ja kootaan yhteen tulevaisuuden kehitt{\"a}mistarpeita alan toimijoilta. Maarakennusmarkkinoiden arvo on vuonna 2008 noin 4 200 milj. euroa. T{\"a}m{\"a} jakaantuu kahteen erityyppiseen markkinaan: 2 600 milj. euron rakennus- ja yll{\"a}pitot{\"o}ihin ja 1 600 milj. euron hoitourakoihin. Tiehallinnon osuus koko maarakennusmarkkinasta on noin 740 milj. euroa, josta noin 550 milj. euron arvosta suunnittelua, rakentamista ja yll{\"a}pitoa ja noin 190 milj. euron arvosta teiden hoitoa. Kokonaismarkkinoilla on muutamia suuria tilaajia (Tiehallinto, Ratahallintokeskus ja suuret kunnat) ja lukuisia pieni{\"a} (kunnat, yritykset). Aluetasolla yksitt{\"a}inen kunta on iso tilaaja. Tiehallinnon, Ratahallintokeskuksen ja puolet kuntien tarvitsemista rakentamis- ja yll{\"a}pitohankinnoista hankitaan markkinoilla toimivilta yrityksilt{\"a}. Tiehallinnon toimittajista suurimman markkinaosuus ylt{\"a}{\"a} ainoastaan hoidossa niin suureksi, ett{\"a} se omaa m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a}v{\"a}n markkina-aseman. Nelj{\"a}n suurimman toimittajan yhteenlaskettu osuus nousee kaikissa tuotteissa tasolle, jota kutsutaan oligopoliseksi markkinoiden tilaksi. Tulevaisuuden tavoitetilana tulisi olla v{\"a}yl{\"a}verkoston yll{\"a}pidon ja kehitt{\"a}minen pitk{\"a}j{\"a}nteisesti eri liikennemuodosta koostuvana kokonaisuutena. Resurssien kysynt{\"a}piikkej{\"a} ja kuoppia tulisi v{\"a}ltt{\"a}{\"a} koordinoimalla julkisen ja yksityisen sektorin suurhankkeiden ajoitus. Hankintamenettelyt/urakkamuodot ja urakoiden sis{\"a}ll{\"o}t tulisi olla sellaisia, ett{\"a} yritykset pystyv{\"a}t vastamaan niihin. T{\"a}rke{\"a}{\"a} olisi my{\"o}s noudattaa johdonmukaista hankintapolitiikkaa koko hankintaprosessin keston ja maan eri osissa. Ala tarvitsee k{\"a}rkiyrityksi{\"a}, joiden resurssit riitt{\"a}v{\"a}t sek{\"a} laatunsa ett{\"a} m{\"a}{\"a}r{\"a}ns{\"a} puolesta kehitt{\"a}m{\"a}{\"a}n kilpailukykyisi{\"a} tuotteita ja palveluita kansainv{\"a}lisille markkinoille. Suomen tienpidon markkinoiden vuorovaikutus kansainv{\"a}listen tienpidon markkinoiden kanssa nopeuttaa uusien innovaatioiden k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n omaksumista sek{\"a} helpottaa suomalaisen k{\"a}rkiteknologian vienti{\"a} ulkomaille.",
    keywords = "roads, civil engineering, business model, revenue logic, productivity, profitability",
    author = "Terttu Vainio and Eero Nippala",
    year = "2009",
    language = "Finnish",
    series = "VTT Tutkimusraportti",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "VTT-R-01623-09",
    address = "Finland",

    }

    Vainio, T & Nippala, E 2009, Tienpidon markkinoiden toimivuus: Yritysten ansaintalogiikka 2008-2009. VTT Tutkimusraportti, no. VTT-R-01623-09, VTT Technical Research Centre of Finland.

    Tienpidon markkinoiden toimivuus : Yritysten ansaintalogiikka 2008-2009. / Vainio, Terttu; Nippala, Eero.

    VTT Technical Research Centre of Finland, 2009. 51 p. (VTT Tutkimusraportti; No. VTT-R-01623-09).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Tienpidon markkinoiden toimivuus

    T2 - Yritysten ansaintalogiikka 2008-2009

    AU - Vainio, Terttu

    AU - Nippala, Eero

    PY - 2009

    Y1 - 2009

    N2 - Tässä raportissa tarkastellaan, millaiseksi inframarkkinoiden tila ja ansainlogiikka ovat muovautuneet 2000-luvun Suomessa ja kootaan yhteen tulevaisuuden kehittämistarpeita alan toimijoilta. Maarakennusmarkkinoiden arvo on vuonna 2008 noin 4 200 milj. euroa. Tämä jakaantuu kahteen erityyppiseen markkinaan: 2 600 milj. euron rakennus- ja ylläpitotöihin ja 1 600 milj. euron hoitourakoihin. Tiehallinnon osuus koko maarakennusmarkkinasta on noin 740 milj. euroa, josta noin 550 milj. euron arvosta suunnittelua, rakentamista ja ylläpitoa ja noin 190 milj. euron arvosta teiden hoitoa. Kokonaismarkkinoilla on muutamia suuria tilaajia (Tiehallinto, Ratahallintokeskus ja suuret kunnat) ja lukuisia pieniä (kunnat, yritykset). Aluetasolla yksittäinen kunta on iso tilaaja. Tiehallinnon, Ratahallintokeskuksen ja puolet kuntien tarvitsemista rakentamis- ja ylläpitohankinnoista hankitaan markkinoilla toimivilta yrityksiltä. Tiehallinnon toimittajista suurimman markkinaosuus yltää ainoastaan hoidossa niin suureksi, että se omaa määräävän markkina-aseman. Neljän suurimman toimittajan yhteenlaskettu osuus nousee kaikissa tuotteissa tasolle, jota kutsutaan oligopoliseksi markkinoiden tilaksi. Tulevaisuuden tavoitetilana tulisi olla väyläverkoston ylläpidon ja kehittäminen pitkäjänteisesti eri liikennemuodosta koostuvana kokonaisuutena. Resurssien kysyntäpiikkejä ja kuoppia tulisi välttää koordinoimalla julkisen ja yksityisen sektorin suurhankkeiden ajoitus. Hankintamenettelyt/urakkamuodot ja urakoiden sisällöt tulisi olla sellaisia, että yritykset pystyvät vastamaan niihin. Tärkeää olisi myös noudattaa johdonmukaista hankintapolitiikkaa koko hankintaprosessin keston ja maan eri osissa. Ala tarvitsee kärkiyrityksiä, joiden resurssit riittävät sekä laatunsa että määränsä puolesta kehittämään kilpailukykyisiä tuotteita ja palveluita kansainvälisille markkinoille. Suomen tienpidon markkinoiden vuorovaikutus kansainvälisten tienpidon markkinoiden kanssa nopeuttaa uusien innovaatioiden käyttöön omaksumista sekä helpottaa suomalaisen kärkiteknologian vientiä ulkomaille.

    AB - Tässä raportissa tarkastellaan, millaiseksi inframarkkinoiden tila ja ansainlogiikka ovat muovautuneet 2000-luvun Suomessa ja kootaan yhteen tulevaisuuden kehittämistarpeita alan toimijoilta. Maarakennusmarkkinoiden arvo on vuonna 2008 noin 4 200 milj. euroa. Tämä jakaantuu kahteen erityyppiseen markkinaan: 2 600 milj. euron rakennus- ja ylläpitotöihin ja 1 600 milj. euron hoitourakoihin. Tiehallinnon osuus koko maarakennusmarkkinasta on noin 740 milj. euroa, josta noin 550 milj. euron arvosta suunnittelua, rakentamista ja ylläpitoa ja noin 190 milj. euron arvosta teiden hoitoa. Kokonaismarkkinoilla on muutamia suuria tilaajia (Tiehallinto, Ratahallintokeskus ja suuret kunnat) ja lukuisia pieniä (kunnat, yritykset). Aluetasolla yksittäinen kunta on iso tilaaja. Tiehallinnon, Ratahallintokeskuksen ja puolet kuntien tarvitsemista rakentamis- ja ylläpitohankinnoista hankitaan markkinoilla toimivilta yrityksiltä. Tiehallinnon toimittajista suurimman markkinaosuus yltää ainoastaan hoidossa niin suureksi, että se omaa määräävän markkina-aseman. Neljän suurimman toimittajan yhteenlaskettu osuus nousee kaikissa tuotteissa tasolle, jota kutsutaan oligopoliseksi markkinoiden tilaksi. Tulevaisuuden tavoitetilana tulisi olla väyläverkoston ylläpidon ja kehittäminen pitkäjänteisesti eri liikennemuodosta koostuvana kokonaisuutena. Resurssien kysyntäpiikkejä ja kuoppia tulisi välttää koordinoimalla julkisen ja yksityisen sektorin suurhankkeiden ajoitus. Hankintamenettelyt/urakkamuodot ja urakoiden sisällöt tulisi olla sellaisia, että yritykset pystyvät vastamaan niihin. Tärkeää olisi myös noudattaa johdonmukaista hankintapolitiikkaa koko hankintaprosessin keston ja maan eri osissa. Ala tarvitsee kärkiyrityksiä, joiden resurssit riittävät sekä laatunsa että määränsä puolesta kehittämään kilpailukykyisiä tuotteita ja palveluita kansainvälisille markkinoille. Suomen tienpidon markkinoiden vuorovaikutus kansainvälisten tienpidon markkinoiden kanssa nopeuttaa uusien innovaatioiden käyttöön omaksumista sekä helpottaa suomalaisen kärkiteknologian vientiä ulkomaille.

    KW - roads

    KW - civil engineering

    KW - business model

    KW - revenue logic

    KW - productivity

    KW - profitability

    M3 - Report

    T3 - VTT Tutkimusraportti

    BT - Tienpidon markkinoiden toimivuus

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    ER -

    Vainio T, Nippala E. Tienpidon markkinoiden toimivuus: Yritysten ansaintalogiikka 2008-2009. VTT Technical Research Centre of Finland, 2009. 51 p. (VTT Tutkimusraportti; No. VTT-R-01623-09).