@book{5f353814e44f42d998028f559981493e,
title = "Tienpidon markkinoiden toimivuus: Yritysten ansaintalogiikka 2008-2009",
abstract = "T{\"a}ss{\"a} raportissa tarkastellaan, millaiseksi inframarkkinoiden tila ja ansainlogiikka ovat muovautuneet 2000-luvun Suomessa ja kootaan yhteen tulevaisuuden kehitt{\"a}mistarpeita alan toimijoilta. Maarakennusmarkkinoiden arvo on vuonna 2008 noin 4 200 milj. euroa. T{\"a}m{\"a} jakaantuu kahteen erityyppiseen markkinaan: 2 600 milj. euron rakennus- ja yll{\"a}pitot{\"o}ihin ja 1 600 milj. euron hoitourakoihin. Tiehallinnon osuus koko maarakennusmarkkinasta on noin 740 milj. euroa, josta noin 550 milj. euron arvosta suunnittelua, rakentamista ja yll{\"a}pitoa ja noin 190 milj. euron arvosta teiden hoitoa. Kokonaismarkkinoilla on muutamia suuria tilaajia (Tiehallinto, Ratahallintokeskus ja suuret kunnat) ja lukuisia pieni{\"a} (kunnat, yritykset). Aluetasolla yksitt{\"a}inen kunta on iso tilaaja. Tiehallinnon, Ratahallintokeskuksen ja puolet kuntien tarvitsemista rakentamis- ja yll{\"a}pitohankinnoista hankitaan markkinoilla toimivilta yrityksilt{\"a}. Tiehallinnon toimittajista suurimman markkinaosuus ylt{\"a}{\"a} ainoastaan hoidossa niin suureksi, ett{\"a} se omaa m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a}v{\"a}n markkina-aseman. Nelj{\"a}n suurimman toimittajan yhteenlaskettu osuus nousee kaikissa tuotteissa tasolle, jota kutsutaan oligopoliseksi markkinoiden tilaksi. Tulevaisuuden tavoitetilana tulisi olla v{\"a}yl{\"a}verkoston yll{\"a}pidon ja kehitt{\"a}minen pitk{\"a}j{\"a}nteisesti eri liikennemuodosta koostuvana kokonaisuutena. Resurssien kysynt{\"a}piikkej{\"a} ja kuoppia tulisi v{\"a}ltt{\"a}{\"a} koordinoimalla julkisen ja yksityisen sektorin suurhankkeiden ajoitus. Hankintamenettelyt/urakkamuodot ja urakoiden sis{\"a}ll{\"o}t tulisi olla sellaisia, ett{\"a} yritykset pystyv{\"a}t vastamaan niihin. T{\"a}rke{\"a}{\"a} olisi my{\"o}s noudattaa johdonmukaista hankintapolitiikkaa koko hankintaprosessin keston ja maan eri osissa. Ala tarvitsee k{\"a}rkiyrityksi{\"a}, joiden resurssit riitt{\"a}v{\"a}t sek{\"a} laatunsa ett{\"a} m{\"a}{\"a}r{\"a}ns{\"a} puolesta kehitt{\"a}m{\"a}{\"a}n kilpailukykyisi{\"a} tuotteita ja palveluita kansainv{\"a}lisille markkinoille. Suomen tienpidon markkinoiden vuorovaikutus kansainv{\"a}listen tienpidon markkinoiden kanssa nopeuttaa uusien innovaatioiden k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n omaksumista sek{\"a} helpottaa suomalaisen k{\"a}rkiteknologian vienti{\"a} ulkomaille.",
keywords = "roads, civil engineering, business model, revenue logic, productivity, profitability",
author = "Terttu Vainio and Eero Nippala",
year = "2009",
language = "Finnish",
series = "VTT Tutkimusraportti",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "VTT-R-01623-09",
address = "Finland",
}