@book{6004fe323cf6420da1a0260e8d27b0c1,
title = "Tienvarsihaastattelussa annettujen vastausten riippuvuus poliisin l{\"a}sn{\"a}olosta",
abstract = "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt{\"a}{\"a}, onko poliisin pys{\"a}ytt{\"a}m{\"a}ksi joutumisella yhteys tienvarsihaastattelussa annettuihin vastauksiin. Ensimm{\"a}isess{\"a} osatutkimuksessa verrattiin poliisin pys{\"a}ytt{\"a}mien kuljettajien vastauksia huoltoasemalla haastateltujen vastauksiin. Toisessa osatutkimuksessa verrattiin poliisin ja siviiliasuisen miehen pys{\"a}ytt{\"a}mien sek{\"a} huoltoasemalla haastateltujen kuljettajien vastauksia toisiinsa. Ensimm{\"a}isess{\"a} osatutkimuksessa poliisin pys{\"a}ytt{\"a}m{\"a}t kuljettajat pitiv{\"a}t automaattista nopeusvalvontaa hyv{\"a}ksytt{\"a}v{\"a}mp{\"a}n{\"a}, halusivat useammin lis{\"a}t{\"a} nopeusvalvonnan m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a} ja antoivat rangaistavan ylinopeuden sopivaa m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a} tiedustelevaan kysymykseen v{\"a}hemm{\"a}n {\"a}{\"a}rivastauksia kuin huoltoasematilanteessa haastatellut. Huoltoasematilanteessa kielt{\"a}ytyi useampi kuljettaja vastaamasta kysytt{\"a}ess{\"a} viimeksi kuluneiden viiden vuoden aikana saatujen ylinopeus- tai ylinopeusrikesakkojen m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a} kuin poliisitilanteessa. Toisessa osatutkimuksessa pys{\"a}ytt{\"a}j{\"a}n asu oli yhteydess{\"a} ainoastaan vastauksiin, jotka oli annettu subjektiivista kiinnij{\"a}{\"a}misriski{\"a} mittaaviin kysymyksiin. Poliisin pys{\"a}ytt{\"a}m{\"a}t kuljettajat pitiv{\"a}t kiinnij{\"a}{\"a}misriski{\"a} sek{\"a} koetiell{\"a} ett{\"a} muualla suurempana kuin muissa tilanteissa haastatellut. Pys{\"a}ytt{\"a}minen (pys{\"a}ytettiink{\"o} kuljettaja vai ei) oli yhteydess{\"a} vastauksiin, jotka oli annettu ylinopeuden ajamisen m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a} ja automaattisen nopeusvalvonnan hyv{\"a}ksytt{\"a}vyytt{\"a} tiedusteleviin kysymyksiin. Ylinopeuden ajamista v{\"a}h{\"a}teltiin pys{\"a}ytt{\"a}misen j{\"a}lkeen. Ero tilanteiden v{\"a}lill{\"a} oli kuitenkin pieni. Automaattisen nopeusvalvonnan hyv{\"a}ksytt{\"a}vyytt{\"a} mittaavaan kysymykseen annettiin hieman enemm{\"a}n {\"a}{\"a}rimielipiteit{\"a} edustavia vastauksia pys{\"a}ytt{\"a}misen j{\"a}lkeen kuin huoltoasemalla. Periaatteellisessa mielipiteess{\"a} ei kuitenkaan ollut tilanteiden v{\"a}lisi{\"a} eroja. T{\"a}m{\"a}n tutkimuksen tulosten perusteella pys{\"a}ytt{\"a}j{\"a} ei oleellisesti heikenn{\"a} haastattelututkimuksen ulkoista validiteettia. Pys{\"a}ytt{\"a}j{\"a}{\"a} tai pys{\"a}ytt{\"a}mist{\"a} ei tarvitse k{\"a}ytt{\"a}{\"a} haastattelutavan valintaperusteena, ellei tutkita kiinnij{\"a}{\"a}misriskin kokemiseen liittyvi{\"a} asioita.",
keywords = "traffic control, traffic surveys, interviews, police, effectiveness, drivers, comparison, speed control, efficiency",
author = "Rita Rathmayer",
year = "1995",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4735-7",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1620",
address = "Finland",
}