TY - BOOK
T1 - Tietämyksen hankinta- ja analyysimenetelmät asiantuntijajärjestelmissä
AU - Rantanen, Jukka
PY - 1991
Y1 - 1991
N2 - Tietämyksen hankinnan ongelma on monessa yhteydessä
todettu keskeiseksi pullonkaulaksi tietämys- ja
asiantuntijajärjestelmien rakentamisessa. Laajemmin
ymmärrettynä systemaattisia tietämyksen hankinta- ja
analyysimenetelmiä tarvitaan monissa muissakin
sovelluksissa, joissa inhimillistä tietämystä ja
asiantuntemusta on kommunikoitava, jäsennettävä ja
välitettävä hyväksikäyttäjille.
Tietämysjärjestelmien rakentamiselle tyypillinen
prototyyppilähestymistapa on usein johtanut toteutus- ja
apuvälinekeskeiseen tietämyksen mallintamiseen,
hankintaan ja analyysiin. Rakentajilla ei aina ole ollut
selvää käsitystä siitä, mitä asiantuntemusta ja
tietämystä järjestelmässä tulisi olla, jotta se kykenisi
ratkaisemaan annetut ongelmanratkaisu- tai
päätöksentekotehtävät.
Tietämysjärjestelmien rakentamisessa ei ole kyse
pelkästään sääntö- tai oliokeskeisestä
ohjelmointitekniikasta, vaan ennen muuta uudesta
käsitteellisestä mallintamistekniikasta, jonka avulla
voidaan rakentaa tietämys- ja ongelmanratkaisumalleja,
jotka kuvaavat asiantuntijan ongelmanratkaisu- tai
päätöksentekokykyä tai kohdejärjestelmän rakennetta ja
toimintaa. Seuraavan sukupolven tietämys- ja
asiantuntijajärjestelmät perustuvat hyvin määriteltyihin
malleihin, joiden rakentaminen edellyttää entistä
systemaattisempia tietämyksen hankinta- ja
analyysimenetelmiä. Näiden kehittäminen puolestaan
edellyttää tietämystekniikan, kognitiotieteen ja
psykologian yhteistyötä.
Tässä julkaisussa on pyritty tekemään synteesi
erilaisista malli- ja aineistokeskeisistä tietämyksen
hankinta- ja analyysimenetelmistä. Synteesi on esitetty
käytännönläheisen ohjeiston ja metodiikan muodossa, joka
toimii yleisenä viitekehyksenä tietämyksen hankinta- ja
analyysimenetelmien (haastattelu ja transkriptioanalyysi
jne.) sekä apuvälineiden käytölle. Ohjeessa korostetaan
erityisesti alustavaa tietämysvaatimusten määrittelyä,
joka perustuu kehitetyille tietämyksen ja
ongelmanratkaisun analyysikehikoille. Nämä kehikot
pyrkivät toimimaan malli- ja aineistokeskeisten
menetelmien yhdistäjinä. Mallikeskeiset tietämyksen
hankinta- ja analyysimetodiikat perustuvat
ongelmanratkaisutehtävien luokitteluun ja niihin sopivien
ongelmanratkaisumallien määrittelyyn. Merkittävin näistä
on ESPRIT-projektissa kehitetty KADS-metodiikka, josta
tässä ohjeessa on pyritty kehittämään käytännönläheinen
ja aineistokeskeisiin tietämyksen hankinta- ja
analyysimenetelmiin yhdistetty versio. Laadittuun
ohjeeseen liittyy myös sovellusesimerkkejä ja yhteenveto
kokemuksista, joita tietämyksen hankinnasta on saatu
käytännön projekteissa.
AB - Tietämyksen hankinnan ongelma on monessa yhteydessä
todettu keskeiseksi pullonkaulaksi tietämys- ja
asiantuntijajärjestelmien rakentamisessa. Laajemmin
ymmärrettynä systemaattisia tietämyksen hankinta- ja
analyysimenetelmiä tarvitaan monissa muissakin
sovelluksissa, joissa inhimillistä tietämystä ja
asiantuntemusta on kommunikoitava, jäsennettävä ja
välitettävä hyväksikäyttäjille.
Tietämysjärjestelmien rakentamiselle tyypillinen
prototyyppilähestymistapa on usein johtanut toteutus- ja
apuvälinekeskeiseen tietämyksen mallintamiseen,
hankintaan ja analyysiin. Rakentajilla ei aina ole ollut
selvää käsitystä siitä, mitä asiantuntemusta ja
tietämystä järjestelmässä tulisi olla, jotta se kykenisi
ratkaisemaan annetut ongelmanratkaisu- tai
päätöksentekotehtävät.
Tietämysjärjestelmien rakentamisessa ei ole kyse
pelkästään sääntö- tai oliokeskeisestä
ohjelmointitekniikasta, vaan ennen muuta uudesta
käsitteellisestä mallintamistekniikasta, jonka avulla
voidaan rakentaa tietämys- ja ongelmanratkaisumalleja,
jotka kuvaavat asiantuntijan ongelmanratkaisu- tai
päätöksentekokykyä tai kohdejärjestelmän rakennetta ja
toimintaa. Seuraavan sukupolven tietämys- ja
asiantuntijajärjestelmät perustuvat hyvin määriteltyihin
malleihin, joiden rakentaminen edellyttää entistä
systemaattisempia tietämyksen hankinta- ja
analyysimenetelmiä. Näiden kehittäminen puolestaan
edellyttää tietämystekniikan, kognitiotieteen ja
psykologian yhteistyötä.
Tässä julkaisussa on pyritty tekemään synteesi
erilaisista malli- ja aineistokeskeisistä tietämyksen
hankinta- ja analyysimenetelmistä. Synteesi on esitetty
käytännönläheisen ohjeiston ja metodiikan muodossa, joka
toimii yleisenä viitekehyksenä tietämyksen hankinta- ja
analyysimenetelmien (haastattelu ja transkriptioanalyysi
jne.) sekä apuvälineiden käytölle. Ohjeessa korostetaan
erityisesti alustavaa tietämysvaatimusten määrittelyä,
joka perustuu kehitetyille tietämyksen ja
ongelmanratkaisun analyysikehikoille. Nämä kehikot
pyrkivät toimimaan malli- ja aineistokeskeisten
menetelmien yhdistäjinä. Mallikeskeiset tietämyksen
hankinta- ja analyysimetodiikat perustuvat
ongelmanratkaisutehtävien luokitteluun ja niihin sopivien
ongelmanratkaisumallien määrittelyyn. Merkittävin näistä
on ESPRIT-projektissa kehitetty KADS-metodiikka, josta
tässä ohjeessa on pyritty kehittämään käytännönläheinen
ja aineistokeskeisiin tietämyksen hankinta- ja
analyysimenetelmiin yhdistetty versio. Laadittuun
ohjeeseen liittyy myös sovellusesimerkkejä ja yhteenveto
kokemuksista, joita tietämyksen hankinnasta on saatu
käytännön projekteissa.
KW - expert systems
KW - knowledge acquisition
KW - knowledge engineering
M3 - Report
SN - 951-38-3934-6
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
BT - Tietämyksen hankinta- ja analyysimenetelmät asiantuntijajärjestelmissä
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -