Abstract
Tietoympäristön muutos vaikuttaa
informaatiokäyttäytymiseen. Uudistunut tietoympäristö
vaatii uudenlaisia tiedonhankintataitoja. Parantuneet
hakuominaisuudet, helposti saavutettavat tietolähteet ja
puutteelliset tiedonhakutaidot tuottavat helposti
tiedonhakijalle paljon, mutta epärelevanttia tietoa.
Tietoammattilaisilla on sisällöntuntemusta ja osaamista
tukea uusien ja muuttuneiden työkalujen käytössä. Tässä
opinnäytetyössä selvitetään, kuinka tutkimuslaitoksen
tiedonhankinnan koulutusta tulee kehittää, niin että
tutkijat hyödyntäisivät tehokkaasti työssään relevantteja
ja luotettavia tietolähteitä sekä tiedon hallinnan
työkaluja.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus.
Tiedonhankinnan koulutuksesta on paljon uutta
kirjallisuutta. Kirjallisuuskatsauksella selvitettiin
ensin, miten tietoympäristö ja tutkijoiden
informaatiokäyttäytyminen ovat muuttuneet tai
muuttumassa. Tämän jälkeen tutkimusmenetelminä käytettiin
puolistrukturoituja tutkijoiden teemahaastatteluita ja
benchmarkingia samankaltaisissa tutkimuslaitoksissa.
Lopuksi haastateltiin kahta tietoasiantuntijaa
teemahaastatteluiden ja benchmarkingin tuloksista.
Tutkimus osoitti, että tutkijoiden
informaatiokäyttäytymisessä on nähtävissä muutos, mikä
tulisi huomioida tiedonhankinnan koulutuksissa. Muutoksia
tulisi tehdä niin tiedonhankinnan koulutuksen sisällössä,
opetusmetodeissa kuin toimintatavoissakin.
Koulutustilanteiden myönteinen ilmapiiri ja tehtävien
ratkominen yhdessä muiden kanssa parantaa käsiteltävän
asian omaksumista. Koulutuksissa tulee korostaa
tiedonkäytön ja pääsyn helppoutta, lisätä
interaktiivisuutta sekä pelillisiä elementtejä.
Toimintatapoja tulee muuttaa vastaamaan tutkijoiden
odotuksia. Koulutustapahtumissa tulee hyödyntää uutta
tekniikka, ja tapahtumien kestoa pitää lyhentää.
Pilkkomalla koulutuskokonaisuuksia sisällöllisesti
pienempiin osiin saadaan ne kestoltaan lyhyiksi ja
helpommin omaksuttaviksi. Tiedonhankinnan koulutuksista
toivottiin nauhoituksia katsottavaksi ajasta ja paikasta
riippumattomasti.
Uusien koulutuskäytäntöjen omaksumisessa paras tuki
saadaan verkostoitumisella. Yhteistyötä niin oman
organisaation tutkijoiden ja yksiköiden kuin kouluttavien
tietoammattilaisten, tiedontuottajien ja kustantajien
kanssa tekemällä saavutetaan parhaiten laaja ymmärrys
koulutustarpeista ja uusista ilmiöistä.
Translated title of the contribution | Developing information source training in a research institute: Case VTT: Master's thesis |
---|---|
Original language | Finnish |
Qualification | Master Degree |
Awarding Institution |
|
Supervisors/Advisors |
|
Place of Publication | Turku |
Publisher | |
Publication status | Published - 2017 |
MoE publication type | G2 Master's thesis, polytechnic Master's thesis |
Keywords
- flipped instruction
- information literacy
- information literacy instruction
- information behaviour
- information need
- Information seeking
- information seeking behaviour
- information use
- information use behaviour
- library instruction
- management of learning
- search behaviours
- researchers
- teaching tools