Abstract
Euroopan Unionin (EU) liikenneturvallisuustavoitteena on kuolemien ja vakavien loukkaantumisten puolittaminen vuoteen 2030 mennessä vuoden 2019 tasosta, ja että liikennekuolemia ei enää tapahdu vuonna 2050 (Euroopan komissio 2020). Lisäksi Suomen liikenneturvallisuusstrategia pyrkii vuoteen 2050 mennessä siihen, että kenenkään ei tarvitsisi kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä (LVM 2022). EU:n tieturvallisuusdirektiivi (2008/96/EY, kuten muutettuna direktiivissä 2019/1936) sekä liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain (503/2005) 43 § edellyttää direktiivin soveltamisalaan kuuluvien teiden turvallisuusarviointia vähintään viiden vuoden välein. Arvioitava verkko sisältää Suomessa TEN-T-tiet, pääväyläasetuksen mukaiset pääväylät ja moottoritiet. Verkonlaajuinen tieturvallisuusarviointi on tehty Suomessa kahdessa osassa. Tässä raportoidun onnettomuusperusteisen arvioinnin ja erikseen tehtävän tien suunnitteluominaisuuksiin perustuvan arvioinnin yhdistetty tulos muodostaa arvioinnin lopullisen tuloksen. Yhdistetyn tuloksen perusteella tunnistetaan tieosuudet, joille on tarve tehdä kohdennettu tieturvallisuustarkastus tai suoria parantamistoimenpiteitä.
Tässä työssä selvitettiin tieturvallisuusdirektiivin soveltamisalan laajuisen tieverkon liikenneturvallisuuden nykytila ja tunnistettiin tielinkkien ja maantieliittymien onnettomuusalttius. Onnettomuusalttius tunnistettiin ohjausryhmän määrittämien kriteerien perusteella, ja linkit ja liittymät luokiteltiin erittäin korkean, korkean, keskitason ja matalan onnettomuusalttiuden luokkiin. Lisäksi koko direktiivin verkolle sekä erikseen TEN-T-verkolle tehtiin erillinen taustatarkastelu, jossa onnettomuusalttiita linkkejä ja liittymiä tunnistettiin edellisen verkonlaajuisen turvallisuusarvioinnin luokituksen mukaisesti. Molemmat tarkastelut perustuivat onnettomuuskustannuksiin, mikä mahdollistaa vakavuudeltaan erilaisten onnettomuuksien tarkastelua yhdessä, kun vakavuus saa painoarvon yksikkökustannusten kautta.
Verkonlaajuisen tieturvallisuusarvioinnin onnettomuusperusteisen arvioinnin tuloksena tunnistettiin erittäin korkean onnettomuusalttiuden tiejaksoja yhteensä 353 kilometriä, joista aiheutuu onnettomuuskustannuksia yhteensä arviolta 36,5 miljoonaa euroa vuodessa. Korkean onnettomuusalttiuden teitä tunnistettiin 415 kilometriä, joista aiheutuu vuosittain 31,4 miljoonan euron kustannukset. Erittäin korkean onnettomuusalttiuden liittymiä tunnistettiin yhteensä 39, joista aiheutuu onnettomuuskustannuksia yhteensä arviolta 5,8 miljoonaa euroa vuodessa. Korkean onnettomuusalttiuden liittymiä oli 54, joista aiheutuu vuosittain 6,2 miljoonan euron kustannukset.
Tässä työssä selvitettiin tieturvallisuusdirektiivin soveltamisalan laajuisen tieverkon liikenneturvallisuuden nykytila ja tunnistettiin tielinkkien ja maantieliittymien onnettomuusalttius. Onnettomuusalttius tunnistettiin ohjausryhmän määrittämien kriteerien perusteella, ja linkit ja liittymät luokiteltiin erittäin korkean, korkean, keskitason ja matalan onnettomuusalttiuden luokkiin. Lisäksi koko direktiivin verkolle sekä erikseen TEN-T-verkolle tehtiin erillinen taustatarkastelu, jossa onnettomuusalttiita linkkejä ja liittymiä tunnistettiin edellisen verkonlaajuisen turvallisuusarvioinnin luokituksen mukaisesti. Molemmat tarkastelut perustuivat onnettomuuskustannuksiin, mikä mahdollistaa vakavuudeltaan erilaisten onnettomuuksien tarkastelua yhdessä, kun vakavuus saa painoarvon yksikkökustannusten kautta.
Verkonlaajuisen tieturvallisuusarvioinnin onnettomuusperusteisen arvioinnin tuloksena tunnistettiin erittäin korkean onnettomuusalttiuden tiejaksoja yhteensä 353 kilometriä, joista aiheutuu onnettomuuskustannuksia yhteensä arviolta 36,5 miljoonaa euroa vuodessa. Korkean onnettomuusalttiuden teitä tunnistettiin 415 kilometriä, joista aiheutuu vuosittain 31,4 miljoonan euron kustannukset. Erittäin korkean onnettomuusalttiuden liittymiä tunnistettiin yhteensä 39, joista aiheutuu onnettomuuskustannuksia yhteensä arviolta 5,8 miljoonaa euroa vuodessa. Korkean onnettomuusalttiuden liittymiä oli 54, joista aiheutuu vuosittain 6,2 miljoonan euron kustannukset.
Translated title of the contribution | Network-wide road safety assessment under the Road Safety Directive, part 1: Accident-based assessment |
---|---|
Original language | Finnish |
Publisher | Finnish Transport Infrastructure Agency |
Number of pages | 30 |
ISBN (Electronic) | 978-952-405-196-5 |
Publication status | Published - 2024 |
MoE publication type | D4 Published development or research report or study |
Publication series
Series | Väyläviraston julkaisuja |
---|---|
Number | 51/2024 |
ISSN | 2490-0745 |
Keywords
- liikenneturvallisuus
- turvallisuus
- tieliikenne
- onnettomuudet
- TEN-T
- tieturvallisuusdirektiivi, TEN-T, onnettomuudet, tieliikenne, turvallisuus, liikenneturvallisuus