Tjänstebilarnas hastigheter

Kari Alppivuori

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Man granskade de personbilmodellers hastigheter som körd utanför köerna inom olika hastighets-begränsningszoner samt hur bilens ägandeförhållande inverkar på körhastigheten. Det finns stora skillnader i bilmodellbaserade hastigheter. Inom hastighetsbegränsningszonerna 100 och 120 km/h kör man med medelstora och stora bilar fortare än med små. Inom hastighetsbegränsningszonerna 50 och 80 km/h kunde detta inte märkas. Bilens ålder inverkar på körhastigheten med 0,8 - 1 km/h per bilens åldersår inom hastighetsbe-gränsningszonerna 100 km/h och 120 km/h. Sålunda kör man med en femårig bil, som motsvarar vårt bilbestånds medelålder, 4 - 5 km/h långsammare än med nya bilar. Inom de övriga begräns-ningszonana kan man inte märka att bilens ålder skulle inverka på hastigheten. Tjänstebilarna (firmabilarna) är i genomsnitt 2 - 3 år nyare än bilarna i privatägo. Då ålderkor-rektionen beaktas kan man konstatera att tjänstebilarna kör i genomsnitt 4 km/h fortare än privat-bilarna inom begränsningszonen 100 km/h. Inom lägre begränsningszoner kunde man inte märka någon skillnad.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages68
ISBN (Print)951-38-2886-7
Publication statusPublished - 1987
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number670
ISSN0358-5085

Keywords

  • taxes
  • automobiles
  • fuel oil
  • energy consumption
  • traffic safety
  • cars
  • speed
  • speed control
  • speed limits

Cite this

Alppivuori, K. (1987). Tjänstebilarnas hastigheter. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 670
Alppivuori, Kari. / Tjänstebilarnas hastigheter. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 68 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 670).
@book{f4c9c488b2fa4e658090112fee7a6015,
title = "Tj{\"a}nstebilarnas hastigheter",
abstract = "Man granskade de personbilmodellers hastigheter som k{\"o}rd utanf{\"o}r k{\"o}erna inom olika hastighets-begr{\"a}nsningszoner samt hur bilens {\"a}gandef{\"o}rh{\aa}llande inverkar p{\aa} k{\"o}rhastigheten. Det finns stora skillnader i bilmodellbaserade hastigheter. Inom hastighetsbegr{\"a}nsningszonerna 100 och 120 km/h k{\"o}r man med medelstora och stora bilar fortare {\"a}n med sm{\aa}. Inom hastighetsbegr{\"a}nsningszonerna 50 och 80 km/h kunde detta inte m{\"a}rkas. Bilens {\aa}lder inverkar p{\aa} k{\"o}rhastigheten med 0,8 - 1 km/h per bilens {\aa}lders{\aa}r inom hastighetsbe-gr{\"a}nsningszonerna 100 km/h och 120 km/h. S{\aa}lunda k{\"o}r man med en fem{\aa}rig bil, som motsvarar v{\aa}rt bilbest{\aa}nds medel{\aa}lder, 4 - 5 km/h l{\aa}ngsammare {\"a}n med nya bilar. Inom de {\"o}vriga begr{\"a}ns-ningszonana kan man inte m{\"a}rka att bilens {\aa}lder skulle inverka p{\aa} hastigheten. Tj{\"a}nstebilarna (firmabilarna) {\"a}r i genomsnitt 2 - 3 {\aa}r nyare {\"a}n bilarna i privat{\"a}go. D{\aa} {\aa}lderkor-rektionen beaktas kan man konstatera att tj{\"a}nstebilarna k{\"o}r i genomsnitt 4 km/h fortare {\"a}n privat-bilarna inom begr{\"a}nsningszonen 100 km/h. Inom l{\"a}gre begr{\"a}nsningszoner kunde man inte m{\"a}rka n{\aa}gon skillnad.",
keywords = "taxes, automobiles, fuel oil, energy consumption, traffic safety, cars, speed, speed control, speed limits",
author = "Kari Alppivuori",
year = "1987",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2886-7",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "670",
address = "Finland",

}

Alppivuori, K 1987, Tjänstebilarnas hastigheter. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 670, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Tjänstebilarnas hastigheter. / Alppivuori, Kari.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 68 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 670).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Tjänstebilarnas hastigheter

AU - Alppivuori, Kari

PY - 1987

Y1 - 1987

N2 - Man granskade de personbilmodellers hastigheter som körd utanför köerna inom olika hastighets-begränsningszoner samt hur bilens ägandeförhållande inverkar på körhastigheten. Det finns stora skillnader i bilmodellbaserade hastigheter. Inom hastighetsbegränsningszonerna 100 och 120 km/h kör man med medelstora och stora bilar fortare än med små. Inom hastighetsbegränsningszonerna 50 och 80 km/h kunde detta inte märkas. Bilens ålder inverkar på körhastigheten med 0,8 - 1 km/h per bilens åldersår inom hastighetsbe-gränsningszonerna 100 km/h och 120 km/h. Sålunda kör man med en femårig bil, som motsvarar vårt bilbestånds medelålder, 4 - 5 km/h långsammare än med nya bilar. Inom de övriga begräns-ningszonana kan man inte märka att bilens ålder skulle inverka på hastigheten. Tjänstebilarna (firmabilarna) är i genomsnitt 2 - 3 år nyare än bilarna i privatägo. Då ålderkor-rektionen beaktas kan man konstatera att tjänstebilarna kör i genomsnitt 4 km/h fortare än privat-bilarna inom begränsningszonen 100 km/h. Inom lägre begränsningszoner kunde man inte märka någon skillnad.

AB - Man granskade de personbilmodellers hastigheter som körd utanför köerna inom olika hastighets-begränsningszoner samt hur bilens ägandeförhållande inverkar på körhastigheten. Det finns stora skillnader i bilmodellbaserade hastigheter. Inom hastighetsbegränsningszonerna 100 och 120 km/h kör man med medelstora och stora bilar fortare än med små. Inom hastighetsbegränsningszonerna 50 och 80 km/h kunde detta inte märkas. Bilens ålder inverkar på körhastigheten med 0,8 - 1 km/h per bilens åldersår inom hastighetsbe-gränsningszonerna 100 km/h och 120 km/h. Sålunda kör man med en femårig bil, som motsvarar vårt bilbestånds medelålder, 4 - 5 km/h långsammare än med nya bilar. Inom de övriga begräns-ningszonana kan man inte märka att bilens ålder skulle inverka på hastigheten. Tjänstebilarna (firmabilarna) är i genomsnitt 2 - 3 år nyare än bilarna i privatägo. Då ålderkor-rektionen beaktas kan man konstatera att tjänstebilarna kör i genomsnitt 4 km/h fortare än privat-bilarna inom begränsningszonen 100 km/h. Inom lägre begränsningszoner kunde man inte märka någon skillnad.

KW - taxes

KW - automobiles

KW - fuel oil

KW - energy consumption

KW - traffic safety

KW - cars

KW - speed

KW - speed control

KW - speed limits

M3 - Report

SN - 951-38-2886-7

T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita

BT - Tjänstebilarnas hastigheter

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Alppivuori K. Tjänstebilarnas hastigheter. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 68 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 670).