@book{f4c9c488b2fa4e658090112fee7a6015,
title = "Tj{\"a}nstebilarnas hastigheter",
abstract = "Man granskade de personbilmodellers hastigheter som k{\"o}rd utanf{\"o}r k{\"o}erna inom olika hastighets-begr{\"a}nsningszoner samt hur bilens {\"a}gandef{\"o}rh{\aa}llande inverkar p{\aa} k{\"o}rhastigheten. Det finns stora skillnader i bilmodellbaserade hastigheter. Inom hastighetsbegr{\"a}nsningszonerna 100 och 120 km/h k{\"o}r man med medelstora och stora bilar fortare {\"a}n med sm{\aa}. Inom hastighetsbegr{\"a}nsningszonerna 50 och 80 km/h kunde detta inte m{\"a}rkas. Bilens {\aa}lder inverkar p{\aa} k{\"o}rhastigheten med 0,8 - 1 km/h per bilens {\aa}lders{\aa}r inom hastighetsbe-gr{\"a}nsningszonerna 100 km/h och 120 km/h. S{\aa}lunda k{\"o}r man med en fem{\aa}rig bil, som motsvarar v{\aa}rt bilbest{\aa}nds medel{\aa}lder, 4 - 5 km/h l{\aa}ngsammare {\"a}n med nya bilar. Inom de {\"o}vriga begr{\"a}ns-ningszonana kan man inte m{\"a}rka att bilens {\aa}lder skulle inverka p{\aa} hastigheten. Tj{\"a}nstebilarna (firmabilarna) {\"a}r i genomsnitt 2 - 3 {\aa}r nyare {\"a}n bilarna i privat{\"a}go. D{\aa} {\aa}lderkor-rektionen beaktas kan man konstatera att tj{\"a}nstebilarna k{\"o}r i genomsnitt 4 km/h fortare {\"a}n privat-bilarna inom begr{\"a}nsningszonen 100 km/h. Inom l{\"a}gre begr{\"a}nsningszoner kunde man inte m{\"a}rka n{\aa}gon skillnad.",
keywords = "taxes, automobiles, fuel oil, energy consumption, traffic safety, cars, speed, speed control, speed limits",
author = "Kari Alppivuori",
year = "1987",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2886-7",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "670",
address = "Finland",
}