TY - BOOK
T1 - Älykkyyteen liikenteessä
T2 - Selvitysmiehen raportti
AU - Kulmala, Risto
PY - 2008
Y1 - 2008
N2 - Työ tarkasteli älykkään liikenteen käyttöönottoa Suomessa verrattuna
kansainväliseen kehitykseen sekä
kansallisiin ja kansainvälisiin linjauksiin. Työssä kartoitettiin keskeiset
käyttöönoton hidasteet ja esitetään toimintamalleja älykkään liikenteen
tehokkaaksi hyödyntämiseksi. Työ painottaa globaalien menestysmahdollisuuksien
jatkuvaa hakemista mittavilla kokeiluilla kumppanimaiden kanssa. Julkisen
sektorin tulee ohjata kehitystä strategisesti ja luoda edellytykset alan
toimijoiden markkinoille. Väylänpidon ydintehtävä on liikenneverkkojen
ajantasainen operointi.
Toiminta tulee kohdistaa vaikuttavuudeltaan ja tehokkuudeltaan hyvien älykkään
liikenteen ratkaisujen
laajaan hyödyntämiseen. Tällaisia ratkaisuja ovat mm. häiriötilanteiden
hallinta, joukkoliikenteen palvelut, eLogistiikka, kaupunkiseutujen
liikkumisen/ liikenteen hallintayhteistyö, automaattivalvonnan
haltijavastuu ja ulkoistaminen, tienkäyttömaksut, meriliikenteen hallinta,
alusliikenteen seuranta ja ohjaus, rautatieliikenteen ohjaus ja
satelliittipaikantamisen hyödyntäminen.
Raportissa esitetään LVM:n ja sen hallinnonalan rooli ja tehtävät älykkään
liikenteen käyttöönotossa ja
hyödyntämisessä. Älykkään liikenteen hyödyntämiseksi LVM:n ja sen
hallinnonalan tulee välittömästi
1) muokata tulosohjausta siten, että se ohjaa myös älykkään liikenteen
ratkaisujen käyttöön, 2) hankkia
riittävät henkilöstöresurssit ja tarvittava osaaminen alueelle sekä sopia
työnjaosta, 3) käynnistää aktiivinen
tavoitehakuinen kansallinen ja kansainvälinen yhteistyö, 4) ryhtyä toimiin
vaikuttavimpien ja tehokkaimpien älykkään liikenteen ratkaisujen
laajamittaiseksi käyttöönotoksi sekä suurten kokeilujen
käynnistämiseksi, 5) valtavirtaistaa älykäs liikenne ja uusia väylänpidon tai
paremminkin liikenneverkkojen operoinnin suunnittelujärjestelmä, 6) laatia
kansallinen älykkään liikenteen tavoiteohjelma ja hankkia sille poliittinen ja
laaja kansallinen sitoutuminen, sekä 7) laatia älykkään liikenteen foorumin
tuella kansallinen älykkään liikenteen strategia.
AB - Työ tarkasteli älykkään liikenteen käyttöönottoa Suomessa verrattuna
kansainväliseen kehitykseen sekä
kansallisiin ja kansainvälisiin linjauksiin. Työssä kartoitettiin keskeiset
käyttöönoton hidasteet ja esitetään toimintamalleja älykkään liikenteen
tehokkaaksi hyödyntämiseksi. Työ painottaa globaalien menestysmahdollisuuksien
jatkuvaa hakemista mittavilla kokeiluilla kumppanimaiden kanssa. Julkisen
sektorin tulee ohjata kehitystä strategisesti ja luoda edellytykset alan
toimijoiden markkinoille. Väylänpidon ydintehtävä on liikenneverkkojen
ajantasainen operointi.
Toiminta tulee kohdistaa vaikuttavuudeltaan ja tehokkuudeltaan hyvien älykkään
liikenteen ratkaisujen
laajaan hyödyntämiseen. Tällaisia ratkaisuja ovat mm. häiriötilanteiden
hallinta, joukkoliikenteen palvelut, eLogistiikka, kaupunkiseutujen
liikkumisen/ liikenteen hallintayhteistyö, automaattivalvonnan
haltijavastuu ja ulkoistaminen, tienkäyttömaksut, meriliikenteen hallinta,
alusliikenteen seuranta ja ohjaus, rautatieliikenteen ohjaus ja
satelliittipaikantamisen hyödyntäminen.
Raportissa esitetään LVM:n ja sen hallinnonalan rooli ja tehtävät älykkään
liikenteen käyttöönotossa ja
hyödyntämisessä. Älykkään liikenteen hyödyntämiseksi LVM:n ja sen
hallinnonalan tulee välittömästi
1) muokata tulosohjausta siten, että se ohjaa myös älykkään liikenteen
ratkaisujen käyttöön, 2) hankkia
riittävät henkilöstöresurssit ja tarvittava osaaminen alueelle sekä sopia
työnjaosta, 3) käynnistää aktiivinen
tavoitehakuinen kansallinen ja kansainvälinen yhteistyö, 4) ryhtyä toimiin
vaikuttavimpien ja tehokkaimpien älykkään liikenteen ratkaisujen
laajamittaiseksi käyttöönotoksi sekä suurten kokeilujen
käynnistämiseksi, 5) valtavirtaistaa älykäs liikenne ja uusia väylänpidon tai
paremminkin liikenneverkkojen operoinnin suunnittelujärjestelmä, 6) laatia
kansallinen älykkään liikenteen tavoiteohjelma ja hankkia sille poliittinen ja
laaja kansallinen sitoutuminen, sekä 7) laatia älykkään liikenteen foorumin
tuella kansallinen älykkään liikenteen strategia.
KW - Intelligent transport
KW - ITS
KW - roll-out
KW - deployment
KW - development
M3 - Report
SN - 978-952-201-667-6
T3 - Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja
BT - Älykkyyteen liikenteessä
PB - Liikenne- ja viestintäministeriö
CY - Helsinki
ER -