Liikennekonfliktimenetelmä ja sen mahdollisuudet

Translated title of the contribution: Traffic conflict technique and its potential

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Tutkimuksen tavoitteena oli laatia katsaus konfliktimenetelmän kehityksestä ja nykytilasta sekä arvioida konfliktimenetelmän tulevaisuuden sovelluskohteita Suomessa. Aihetta selvitettiin kirjallisuuskatsauksen avulla. Konfliktimenetelmän lupaavia sovelluskohteita Suomessa arvioitiin työpajatyöskentelynä, jonka taustamateriaalina oli kirjallisuuskatsauksen yhteenveto. Konfliktimenetelmässä liikenteen turvallisuutta mitataan tarkkailemalla liikennettä ja kirjaamalla havaittujen vaarallisten tilanteiden lukumääriä ajantasaisesti. Menetelmän oletuksena on, että ennalta määriteltyjen konfliktien lukumäärä tietyssä liikennetilanteessa korreloi samassa tilanteessa tapahtuvien liikenneonnettomuuksien kanssa, mistä on myös näyttöä. Konfliktimenetelmää sovellettiin tieliikenteessä ensimmäisen kerran Yhdysvalloissa 1960-luvun lopulla. Kiinnostus menetelmää kohtaan oli suuri, ja konfliktimenetelmää alettiin 1970-luvulla kehittää yhtäaikaisesti useassa Euroopan maassa sekä sen ulkopuolella. Vaikka konfliktimenetelmällä on paljon etuja, sen käyttö on 1980-luvun jälkeen jäänyt varsin vähäiseksi. Konfliktimenetelmästä ei ole vielä onnistuttu kehittämään täysin automaattista. Kehitystä on kuitenkin tapahtunut, ja kuvien automaattisella analysoinnilla voidaan nykyään saada varsin hyvä kuva tienkäyttäjien liikeradoista. Konfliktimenetelmän lupaaviksi sovelluskohteiksi Suomessa tunnistettiin mm. seuraavat: - Ajoneuvolaitteiden hyödyntäminen konfliktiaineiston keräämisessä. Autojen anturit ovat monipuolistuneet viime aikoina, ja niillä voidaan kerätä varsin laajasti tietoa kuljettajan ajokäyttäytymisestä. - Selvitykset ajoneuvolaitteiden vaikutuksista kuljettajan toimintaan. - Jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden sekä autoliikenteen välisen vuorovaikutuksen selvittäminen.
    Original languageFinnish
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages53
    ISBN (Electronic)978-951-38-8396-6
    Publication statusPublished - 2016
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Technology
    Number248
    ISSN2242-1211

    Keywords

    • traffic conflict
    • road safety
    • traffic safety
    • accident
    • driver behaviour
    • road user behaviour

    Cite this

    Silla, A. (2016). Liikennekonfliktimenetelmä ja sen mahdollisuudet. VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Technology, No. 248 http://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2016/T248.pdf