Liikennekonfliktimenetelmä ja sen mahdollisuudet

Translated title of the contribution: Traffic conflict technique and its potential

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimuksen tavoitteena oli laatia katsaus konfliktimenetelmän kehityksestä ja nykytilasta sekä arvioida konfliktimenetelmän tulevaisuuden sovelluskohteita Suomessa. Aihetta selvitettiin kirjallisuuskatsauksen avulla. Konfliktimenetelmän lupaavia sovelluskohteita Suomessa arvioitiin työpajatyöskentelynä, jonka taustamateriaalina oli kirjallisuuskatsauksen yhteenveto. Konfliktimenetelmässä liikenteen turvallisuutta mitataan tarkkailemalla liikennettä ja kirjaamalla havaittujen vaarallisten tilanteiden lukumääriä ajantasaisesti. Menetelmän oletuksena on, että ennalta määriteltyjen konfliktien lukumäärä tietyssä liikennetilanteessa korreloi samassa tilanteessa tapahtuvien liikenneonnettomuuksien kanssa, mistä on myös näyttöä. Konfliktimenetelmää sovellettiin tieliikenteessä ensimmäisen kerran Yhdysvalloissa 1960-luvun lopulla. Kiinnostus menetelmää kohtaan oli suuri, ja konfliktimenetelmää alettiin 1970-luvulla kehittää yhtäaikaisesti useassa Euroopan maassa sekä sen ulkopuolella. Vaikka konfliktimenetelmällä on paljon etuja, sen käyttö on 1980-luvun jälkeen jäänyt varsin vähäiseksi. Konfliktimenetelmästä ei ole vielä onnistuttu kehittämään täysin automaattista. Kehitystä on kuitenkin tapahtunut, ja kuvien automaattisella analysoinnilla voidaan nykyään saada varsin hyvä kuva tienkäyttäjien liikeradoista. Konfliktimenetelmän lupaaviksi sovelluskohteiksi Suomessa tunnistettiin mm. seuraavat: - Ajoneuvolaitteiden hyödyntäminen konfliktiaineiston keräämisessä. Autojen anturit ovat monipuolistuneet viime aikoina, ja niillä voidaan kerätä varsin laajasti tietoa kuljettajan ajokäyttäytymisestä. - Selvitykset ajoneuvolaitteiden vaikutuksista kuljettajan toimintaan. - Jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden sekä autoliikenteen välisen vuorovaikutuksen selvittäminen.
Original languageFinnish
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages53
ISBN (Electronic)978-951-38-8396-6
Publication statusPublished - 2016
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Technology
Number248
ISSN2242-1211

Fingerprint

traffic
methodology

Keywords

  • traffic conflict
  • road safety
  • traffic safety
  • accident
  • driver behaviour
  • road user behaviour

Cite this

Silla, A. (2016). Liikennekonfliktimenetelmä ja sen mahdollisuudet. VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Technology, No. 248
Silla, Anne. / Liikennekonfliktimenetelmä ja sen mahdollisuudet. VTT Technical Research Centre of Finland, 2016. 53 p. (VTT Technology; No. 248).
@book{21f5c4ceca6b41d8aeea5045739ce95c,
title = "Liikennekonfliktimenetelm{\"a} ja sen mahdollisuudet",
abstract = "Tutkimuksen tavoitteena oli laatia katsaus konfliktimenetelm{\"a}n kehityksest{\"a} ja nykytilasta sek{\"a} arvioida konfliktimenetelm{\"a}n tulevaisuuden sovelluskohteita Suomessa. Aihetta selvitettiin kirjallisuuskatsauksen avulla. Konfliktimenetelm{\"a}n lupaavia sovelluskohteita Suomessa arvioitiin ty{\"o}pajaty{\"o}skentelyn{\"a}, jonka taustamateriaalina oli kirjallisuuskatsauksen yhteenveto. Konfliktimenetelm{\"a}ss{\"a} liikenteen turvallisuutta mitataan tarkkailemalla liikennett{\"a} ja kirjaamalla havaittujen vaarallisten tilanteiden lukum{\"a}{\"a}ri{\"a} ajantasaisesti. Menetelm{\"a}n oletuksena on, ett{\"a} ennalta m{\"a}{\"a}riteltyjen konfliktien lukum{\"a}{\"a}r{\"a} tietyss{\"a} liikennetilanteessa korreloi samassa tilanteessa tapahtuvien liikenneonnettomuuksien kanssa, mist{\"a} on my{\"o}s n{\"a}ytt{\"o}{\"a}. Konfliktimenetelm{\"a}{\"a} sovellettiin tieliikenteess{\"a} ensimm{\"a}isen kerran Yhdysvalloissa 1960-luvun lopulla. Kiinnostus menetelm{\"a}{\"a} kohtaan oli suuri, ja konfliktimenetelm{\"a}{\"a} alettiin 1970-luvulla kehitt{\"a}{\"a} yht{\"a}aikaisesti useassa Euroopan maassa sek{\"a} sen ulkopuolella. Vaikka konfliktimenetelm{\"a}ll{\"a} on paljon etuja, sen k{\"a}ytt{\"o} on 1980-luvun j{\"a}lkeen j{\"a}{\"a}nyt varsin v{\"a}h{\"a}iseksi. Konfliktimenetelm{\"a}st{\"a} ei ole viel{\"a} onnistuttu kehitt{\"a}m{\"a}{\"a}n t{\"a}ysin automaattista. Kehityst{\"a} on kuitenkin tapahtunut, ja kuvien automaattisella analysoinnilla voidaan nyky{\"a}{\"a}n saada varsin hyv{\"a} kuva tienk{\"a}ytt{\"a}jien liikeradoista. Konfliktimenetelm{\"a}n lupaaviksi sovelluskohteiksi Suomessa tunnistettiin mm. seuraavat: - Ajoneuvolaitteiden hy{\"o}dynt{\"a}minen konfliktiaineiston ker{\"a}{\"a}misess{\"a}. Autojen anturit ovat monipuolistuneet viime aikoina, ja niill{\"a} voidaan ker{\"a}t{\"a} varsin laajasti tietoa kuljettajan ajok{\"a}ytt{\"a}ytymisest{\"a}. - Selvitykset ajoneuvolaitteiden vaikutuksista kuljettajan toimintaan. - Jalankulkijoiden ja polkupy{\"o}r{\"a}ilij{\"o}iden sek{\"a} autoliikenteen v{\"a}lisen vuorovaikutuksen selvitt{\"a}minen.",
keywords = "traffic conflict, road safety, traffic safety, accident, driver behaviour, road user behaviour",
author = "Anne Silla",
year = "2016",
language = "Finnish",
series = "VTT Technology",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "248",
address = "Finland",

}

Silla, A 2016, Liikennekonfliktimenetelmä ja sen mahdollisuudet. VTT Technology, no. 248, VTT Technical Research Centre of Finland.

Liikennekonfliktimenetelmä ja sen mahdollisuudet. / Silla, Anne.

VTT Technical Research Centre of Finland, 2016. 53 p. (VTT Technology; No. 248).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Liikennekonfliktimenetelmä ja sen mahdollisuudet

AU - Silla, Anne

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Tutkimuksen tavoitteena oli laatia katsaus konfliktimenetelmän kehityksestä ja nykytilasta sekä arvioida konfliktimenetelmän tulevaisuuden sovelluskohteita Suomessa. Aihetta selvitettiin kirjallisuuskatsauksen avulla. Konfliktimenetelmän lupaavia sovelluskohteita Suomessa arvioitiin työpajatyöskentelynä, jonka taustamateriaalina oli kirjallisuuskatsauksen yhteenveto. Konfliktimenetelmässä liikenteen turvallisuutta mitataan tarkkailemalla liikennettä ja kirjaamalla havaittujen vaarallisten tilanteiden lukumääriä ajantasaisesti. Menetelmän oletuksena on, että ennalta määriteltyjen konfliktien lukumäärä tietyssä liikennetilanteessa korreloi samassa tilanteessa tapahtuvien liikenneonnettomuuksien kanssa, mistä on myös näyttöä. Konfliktimenetelmää sovellettiin tieliikenteessä ensimmäisen kerran Yhdysvalloissa 1960-luvun lopulla. Kiinnostus menetelmää kohtaan oli suuri, ja konfliktimenetelmää alettiin 1970-luvulla kehittää yhtäaikaisesti useassa Euroopan maassa sekä sen ulkopuolella. Vaikka konfliktimenetelmällä on paljon etuja, sen käyttö on 1980-luvun jälkeen jäänyt varsin vähäiseksi. Konfliktimenetelmästä ei ole vielä onnistuttu kehittämään täysin automaattista. Kehitystä on kuitenkin tapahtunut, ja kuvien automaattisella analysoinnilla voidaan nykyään saada varsin hyvä kuva tienkäyttäjien liikeradoista. Konfliktimenetelmän lupaaviksi sovelluskohteiksi Suomessa tunnistettiin mm. seuraavat: - Ajoneuvolaitteiden hyödyntäminen konfliktiaineiston keräämisessä. Autojen anturit ovat monipuolistuneet viime aikoina, ja niillä voidaan kerätä varsin laajasti tietoa kuljettajan ajokäyttäytymisestä. - Selvitykset ajoneuvolaitteiden vaikutuksista kuljettajan toimintaan. - Jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden sekä autoliikenteen välisen vuorovaikutuksen selvittäminen.

AB - Tutkimuksen tavoitteena oli laatia katsaus konfliktimenetelmän kehityksestä ja nykytilasta sekä arvioida konfliktimenetelmän tulevaisuuden sovelluskohteita Suomessa. Aihetta selvitettiin kirjallisuuskatsauksen avulla. Konfliktimenetelmän lupaavia sovelluskohteita Suomessa arvioitiin työpajatyöskentelynä, jonka taustamateriaalina oli kirjallisuuskatsauksen yhteenveto. Konfliktimenetelmässä liikenteen turvallisuutta mitataan tarkkailemalla liikennettä ja kirjaamalla havaittujen vaarallisten tilanteiden lukumääriä ajantasaisesti. Menetelmän oletuksena on, että ennalta määriteltyjen konfliktien lukumäärä tietyssä liikennetilanteessa korreloi samassa tilanteessa tapahtuvien liikenneonnettomuuksien kanssa, mistä on myös näyttöä. Konfliktimenetelmää sovellettiin tieliikenteessä ensimmäisen kerran Yhdysvalloissa 1960-luvun lopulla. Kiinnostus menetelmää kohtaan oli suuri, ja konfliktimenetelmää alettiin 1970-luvulla kehittää yhtäaikaisesti useassa Euroopan maassa sekä sen ulkopuolella. Vaikka konfliktimenetelmällä on paljon etuja, sen käyttö on 1980-luvun jälkeen jäänyt varsin vähäiseksi. Konfliktimenetelmästä ei ole vielä onnistuttu kehittämään täysin automaattista. Kehitystä on kuitenkin tapahtunut, ja kuvien automaattisella analysoinnilla voidaan nykyään saada varsin hyvä kuva tienkäyttäjien liikeradoista. Konfliktimenetelmän lupaaviksi sovelluskohteiksi Suomessa tunnistettiin mm. seuraavat: - Ajoneuvolaitteiden hyödyntäminen konfliktiaineiston keräämisessä. Autojen anturit ovat monipuolistuneet viime aikoina, ja niillä voidaan kerätä varsin laajasti tietoa kuljettajan ajokäyttäytymisestä. - Selvitykset ajoneuvolaitteiden vaikutuksista kuljettajan toimintaan. - Jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden sekä autoliikenteen välisen vuorovaikutuksen selvittäminen.

KW - traffic conflict

KW - road safety

KW - traffic safety

KW - accident

KW - driver behaviour

KW - road user behaviour

M3 - Report

T3 - VTT Technology

BT - Liikennekonfliktimenetelmä ja sen mahdollisuudet

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

ER -

Silla A. Liikennekonfliktimenetelmä ja sen mahdollisuudet. VTT Technical Research Centre of Finland, 2016. 53 p. (VTT Technology; No. 248).