Paikkasidonnaiset liikenteen palvelut: Teknologia ja arkkitehtuuri

Translated title of the contribution: Traffic-related location-based services: Technology and architectures

Eetu Pilli-Sihvola, Mikko Tarkiainen, Armi Vilkman, Raine Hautala

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Työssä tarkasteltiin liikenteen paikkasidonnaisiin palveluihin liittyvien teknologioiden nykytilaa ja tulevaisuuden näkymiä sekä palveluiden arkkitehtuureja. Työ oli osa laajempaa PASTORI-projektia, jossa kehitettiin nykyaikaista teknologiaa hyödyntävien liikenteen paikkasidonnaisten palveluiden liiketoimintamalleja ja toteutusratkaisuja. Tieto- ja tietoliikenne- sekä paikannusteknologian kehittyminen yhdessä mobiilien internetyhteyksien ja päätelaitteiden yleistymisen kanssa ovat luoneet vahvan pohjan erilaisten paikkasidonnaisten palveluiden synnylle. Älypuhelimien määrä on räjähdysmäisessä kasvussa, ja niiden hyödyntämiä nopean tiedonsiirron mahdollistavia kolmannen ja neljännen sukupolven matkapuhelinverkkoja rakennetaan jatkuvasti lisää. Paikannusteknologioiden osalta avainasioita ovat monipuolisuus ja hybridimenetelmät. Perinteisen GPS:n lisäksi Venäjän GLONASS on jo käytössä. Euroopan GALILEO ja Kiinan COMPASS ovat näillä näkymin toiminnassa vuoteen 2020 mennessä. Kattavampaa ja tarkempaa paikannustietoa saadaan tulevaisuudessa myös hyödyntämällä useampaa paikannusmenetelmää samalla laitteella. Nämä hybridimenetelmät voivat hyödyntää satelliittijärjestelmien lisäksi esimerkiksi matkapuhelimen verkkopaikannuksen tietoja. Tällaisia avusteisia menetelmiä käytetään laajasti jo matkapuhelimissa GPS-paikannuksen tukena. Myös lähiverkkopaikannuksen sekä muiden sisätilapaikannusteknologioiden odotetaan kehittyvän merkittävästi. Palveluihin on kehitetty vuosien ajan eri hankkeissa lukuisia erilaisia arkkitehtuureja. Monet näistä arkkitehtuureista ovat hankkeiden päätyttyä jääneet hyödyntämättä uusien palveluiden suunnittelussa. Yksi syy tähän voi olla liian kapea ja tekninen lähestymistapa - on keskitetty ensisijaisesti järjestelmän käytännön toimivuuteen arvioimatta riittävän kriittisesti kehitettävän palvelun laajempaa liiketoiminnallista houkuttelevuutta.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages93
ISBN (Electronic)978-951-38-7515-2
Publication statusPublished - 2011
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Working Papers
Number173

Fingerprint

traffic
Olla

Keywords

  • ITS
  • location-based services
  • LBS
  • technology
  • architecture
  • Pastori

Cite this

Pilli-Sihvola, E., Tarkiainen, M., Vilkman, A., & Hautala, R. (2011). Paikkasidonnaiset liikenteen palvelut: Teknologia ja arkkitehtuuri. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Working Papers, No. 173
Pilli-Sihvola, Eetu ; Tarkiainen, Mikko ; Vilkman, Armi ; Hautala, Raine. / Paikkasidonnaiset liikenteen palvelut : Teknologia ja arkkitehtuuri. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2011. 93 p. (VTT Working Papers; No. 173).
@book{0097fe12383446a1bba394ed895769a9,
title = "Paikkasidonnaiset liikenteen palvelut: Teknologia ja arkkitehtuuri",
abstract = "Ty{\"o}ss{\"a} tarkasteltiin liikenteen paikkasidonnaisiin palveluihin liittyvien teknologioiden nykytilaa ja tulevaisuuden n{\"a}kymi{\"a} sek{\"a} palveluiden arkkitehtuureja. Ty{\"o} oli osa laajempaa PASTORI-projektia, jossa kehitettiin nykyaikaista teknologiaa hy{\"o}dynt{\"a}vien liikenteen paikkasidonnaisten palveluiden liiketoimintamalleja ja toteutusratkaisuja. Tieto- ja tietoliikenne- sek{\"a} paikannusteknologian kehittyminen yhdess{\"a} mobiilien internetyhteyksien ja p{\"a}{\"a}telaitteiden yleistymisen kanssa ovat luoneet vahvan pohjan erilaisten paikkasidonnaisten palveluiden synnylle. {\"A}lypuhelimien m{\"a}{\"a}r{\"a} on r{\"a}j{\"a}hdysm{\"a}isess{\"a} kasvussa, ja niiden hy{\"o}dynt{\"a}mi{\"a} nopean tiedonsiirron mahdollistavia kolmannen ja nelj{\"a}nnen sukupolven matkapuhelinverkkoja rakennetaan jatkuvasti lis{\"a}{\"a}. Paikannusteknologioiden osalta avainasioita ovat monipuolisuus ja hybridimenetelm{\"a}t. Perinteisen GPS:n lis{\"a}ksi Ven{\"a}j{\"a}n GLONASS on jo k{\"a}yt{\"o}ss{\"a}. Euroopan GALILEO ja Kiinan COMPASS ovat n{\"a}ill{\"a} n{\"a}kymin toiminnassa vuoteen 2020 menness{\"a}. Kattavampaa ja tarkempaa paikannustietoa saadaan tulevaisuudessa my{\"o}s hy{\"o}dynt{\"a}m{\"a}ll{\"a} useampaa paikannusmenetelm{\"a}{\"a} samalla laitteella. N{\"a}m{\"a} hybridimenetelm{\"a}t voivat hy{\"o}dynt{\"a}{\"a} satelliittij{\"a}rjestelmien lis{\"a}ksi esimerkiksi matkapuhelimen verkkopaikannuksen tietoja. T{\"a}llaisia avusteisia menetelmi{\"a} k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n laajasti jo matkapuhelimissa GPS-paikannuksen tukena. My{\"o}s l{\"a}hiverkkopaikannuksen sek{\"a} muiden sis{\"a}tilapaikannusteknologioiden odotetaan kehittyv{\"a}n merkitt{\"a}v{\"a}sti. Palveluihin on kehitetty vuosien ajan eri hankkeissa lukuisia erilaisia arkkitehtuureja. Monet n{\"a}ist{\"a} arkkitehtuureista ovat hankkeiden p{\"a}{\"a}tytty{\"a} j{\"a}{\"a}neet hy{\"o}dynt{\"a}m{\"a}tt{\"a} uusien palveluiden suunnittelussa. Yksi syy t{\"a}h{\"a}n voi olla liian kapea ja tekninen l{\"a}hestymistapa - on keskitetty ensisijaisesti j{\"a}rjestelm{\"a}n k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n toimivuuteen arvioimatta riitt{\"a}v{\"a}n kriittisesti kehitett{\"a}v{\"a}n palvelun laajempaa liiketoiminnallista houkuttelevuutta.",
keywords = "ITS, location-based services, LBS, technology, architecture, Pastori",
author = "Eetu Pilli-Sihvola and Mikko Tarkiainen and Armi Vilkman and Raine Hautala",
note = "Project code: 32426",
year = "2011",
language = "Finnish",
series = "VTT Working Papers",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "173",
address = "Finland",

}

Pilli-Sihvola, E, Tarkiainen, M, Vilkman, A & Hautala, R 2011, Paikkasidonnaiset liikenteen palvelut: Teknologia ja arkkitehtuuri. VTT Working Papers, no. 173, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Paikkasidonnaiset liikenteen palvelut : Teknologia ja arkkitehtuuri. / Pilli-Sihvola, Eetu; Tarkiainen, Mikko; Vilkman, Armi; Hautala, Raine.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2011. 93 p. (VTT Working Papers; No. 173).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Paikkasidonnaiset liikenteen palvelut

T2 - Teknologia ja arkkitehtuuri

AU - Pilli-Sihvola, Eetu

AU - Tarkiainen, Mikko

AU - Vilkman, Armi

AU - Hautala, Raine

N1 - Project code: 32426

PY - 2011

Y1 - 2011

N2 - Työssä tarkasteltiin liikenteen paikkasidonnaisiin palveluihin liittyvien teknologioiden nykytilaa ja tulevaisuuden näkymiä sekä palveluiden arkkitehtuureja. Työ oli osa laajempaa PASTORI-projektia, jossa kehitettiin nykyaikaista teknologiaa hyödyntävien liikenteen paikkasidonnaisten palveluiden liiketoimintamalleja ja toteutusratkaisuja. Tieto- ja tietoliikenne- sekä paikannusteknologian kehittyminen yhdessä mobiilien internetyhteyksien ja päätelaitteiden yleistymisen kanssa ovat luoneet vahvan pohjan erilaisten paikkasidonnaisten palveluiden synnylle. Älypuhelimien määrä on räjähdysmäisessä kasvussa, ja niiden hyödyntämiä nopean tiedonsiirron mahdollistavia kolmannen ja neljännen sukupolven matkapuhelinverkkoja rakennetaan jatkuvasti lisää. Paikannusteknologioiden osalta avainasioita ovat monipuolisuus ja hybridimenetelmät. Perinteisen GPS:n lisäksi Venäjän GLONASS on jo käytössä. Euroopan GALILEO ja Kiinan COMPASS ovat näillä näkymin toiminnassa vuoteen 2020 mennessä. Kattavampaa ja tarkempaa paikannustietoa saadaan tulevaisuudessa myös hyödyntämällä useampaa paikannusmenetelmää samalla laitteella. Nämä hybridimenetelmät voivat hyödyntää satelliittijärjestelmien lisäksi esimerkiksi matkapuhelimen verkkopaikannuksen tietoja. Tällaisia avusteisia menetelmiä käytetään laajasti jo matkapuhelimissa GPS-paikannuksen tukena. Myös lähiverkkopaikannuksen sekä muiden sisätilapaikannusteknologioiden odotetaan kehittyvän merkittävästi. Palveluihin on kehitetty vuosien ajan eri hankkeissa lukuisia erilaisia arkkitehtuureja. Monet näistä arkkitehtuureista ovat hankkeiden päätyttyä jääneet hyödyntämättä uusien palveluiden suunnittelussa. Yksi syy tähän voi olla liian kapea ja tekninen lähestymistapa - on keskitetty ensisijaisesti järjestelmän käytännön toimivuuteen arvioimatta riittävän kriittisesti kehitettävän palvelun laajempaa liiketoiminnallista houkuttelevuutta.

AB - Työssä tarkasteltiin liikenteen paikkasidonnaisiin palveluihin liittyvien teknologioiden nykytilaa ja tulevaisuuden näkymiä sekä palveluiden arkkitehtuureja. Työ oli osa laajempaa PASTORI-projektia, jossa kehitettiin nykyaikaista teknologiaa hyödyntävien liikenteen paikkasidonnaisten palveluiden liiketoimintamalleja ja toteutusratkaisuja. Tieto- ja tietoliikenne- sekä paikannusteknologian kehittyminen yhdessä mobiilien internetyhteyksien ja päätelaitteiden yleistymisen kanssa ovat luoneet vahvan pohjan erilaisten paikkasidonnaisten palveluiden synnylle. Älypuhelimien määrä on räjähdysmäisessä kasvussa, ja niiden hyödyntämiä nopean tiedonsiirron mahdollistavia kolmannen ja neljännen sukupolven matkapuhelinverkkoja rakennetaan jatkuvasti lisää. Paikannusteknologioiden osalta avainasioita ovat monipuolisuus ja hybridimenetelmät. Perinteisen GPS:n lisäksi Venäjän GLONASS on jo käytössä. Euroopan GALILEO ja Kiinan COMPASS ovat näillä näkymin toiminnassa vuoteen 2020 mennessä. Kattavampaa ja tarkempaa paikannustietoa saadaan tulevaisuudessa myös hyödyntämällä useampaa paikannusmenetelmää samalla laitteella. Nämä hybridimenetelmät voivat hyödyntää satelliittijärjestelmien lisäksi esimerkiksi matkapuhelimen verkkopaikannuksen tietoja. Tällaisia avusteisia menetelmiä käytetään laajasti jo matkapuhelimissa GPS-paikannuksen tukena. Myös lähiverkkopaikannuksen sekä muiden sisätilapaikannusteknologioiden odotetaan kehittyvän merkittävästi. Palveluihin on kehitetty vuosien ajan eri hankkeissa lukuisia erilaisia arkkitehtuureja. Monet näistä arkkitehtuureista ovat hankkeiden päätyttyä jääneet hyödyntämättä uusien palveluiden suunnittelussa. Yksi syy tähän voi olla liian kapea ja tekninen lähestymistapa - on keskitetty ensisijaisesti järjestelmän käytännön toimivuuteen arvioimatta riittävän kriittisesti kehitettävän palvelun laajempaa liiketoiminnallista houkuttelevuutta.

KW - ITS

KW - location-based services

KW - LBS

KW - technology

KW - architecture

KW - Pastori

M3 - Report

T3 - VTT Working Papers

BT - Paikkasidonnaiset liikenteen palvelut

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Pilli-Sihvola E, Tarkiainen M, Vilkman A, Hautala R. Paikkasidonnaiset liikenteen palvelut: Teknologia ja arkkitehtuuri. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2011. 93 p. (VTT Working Papers; No. 173).