Paikkasidonnaiset liikenteen palvelut: Teknologia ja arkkitehtuuri

Translated title of the contribution: Traffic-related location-based services: Technology and architectures

Eetu Pilli-Sihvola, Mikko Tarkiainen, Armi Vilkman, Raine Hautala

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Työssä tarkasteltiin liikenteen paikkasidonnaisiin palveluihin liittyvien teknologioiden nykytilaa ja tulevaisuuden näkymiä sekä palveluiden arkkitehtuureja. Työ oli osa laajempaa PASTORI-projektia, jossa kehitettiin nykyaikaista teknologiaa hyödyntävien liikenteen paikkasidonnaisten palveluiden liiketoimintamalleja ja toteutusratkaisuja. Tieto- ja tietoliikenne- sekä paikannusteknologian kehittyminen yhdessä mobiilien internetyhteyksien ja päätelaitteiden yleistymisen kanssa ovat luoneet vahvan pohjan erilaisten paikkasidonnaisten palveluiden synnylle. Älypuhelimien määrä on räjähdysmäisessä kasvussa, ja niiden hyödyntämiä nopean tiedonsiirron mahdollistavia kolmannen ja neljännen sukupolven matkapuhelinverkkoja rakennetaan jatkuvasti lisää. Paikannusteknologioiden osalta avainasioita ovat monipuolisuus ja hybridimenetelmät. Perinteisen GPS:n lisäksi Venäjän GLONASS on jo käytössä. Euroopan GALILEO ja Kiinan COMPASS ovat näillä näkymin toiminnassa vuoteen 2020 mennessä. Kattavampaa ja tarkempaa paikannustietoa saadaan tulevaisuudessa myös hyödyntämällä useampaa paikannusmenetelmää samalla laitteella. Nämä hybridimenetelmät voivat hyödyntää satelliittijärjestelmien lisäksi esimerkiksi matkapuhelimen verkkopaikannuksen tietoja. Tällaisia avusteisia menetelmiä käytetään laajasti jo matkapuhelimissa GPS-paikannuksen tukena. Myös lähiverkkopaikannuksen sekä muiden sisätilapaikannusteknologioiden odotetaan kehittyvän merkittävästi. Palveluihin on kehitetty vuosien ajan eri hankkeissa lukuisia erilaisia arkkitehtuureja. Monet näistä arkkitehtuureista ovat hankkeiden päätyttyä jääneet hyödyntämättä uusien palveluiden suunnittelussa. Yksi syy tähän voi olla liian kapea ja tekninen lähestymistapa - on keskitetty ensisijaisesti järjestelmän käytännön toimivuuteen arvioimatta riittävän kriittisesti kehitettävän palvelun laajempaa liiketoiminnallista houkuttelevuutta.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages93
    ISBN (Electronic)978-951-38-7515-2
    Publication statusPublished - 2011
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Working Papers
    Number173

    Fingerprint

    traffic
    Olla

    Keywords

    • ITS
    • location-based services
    • LBS
    • technology
    • architecture
    • Pastori

    Cite this

    Pilli-Sihvola, E., Tarkiainen, M., Vilkman, A., & Hautala, R. (2011). Paikkasidonnaiset liikenteen palvelut: Teknologia ja arkkitehtuuri. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Working Papers, No. 173
    Pilli-Sihvola, Eetu ; Tarkiainen, Mikko ; Vilkman, Armi ; Hautala, Raine. / Paikkasidonnaiset liikenteen palvelut : Teknologia ja arkkitehtuuri. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2011. 93 p. (VTT Working Papers; No. 173).
    @book{0097fe12383446a1bba394ed895769a9,
    title = "Paikkasidonnaiset liikenteen palvelut: Teknologia ja arkkitehtuuri",
    abstract = "Ty{\"o}ss{\"a} tarkasteltiin liikenteen paikkasidonnaisiin palveluihin liittyvien teknologioiden nykytilaa ja tulevaisuuden n{\"a}kymi{\"a} sek{\"a} palveluiden arkkitehtuureja. Ty{\"o} oli osa laajempaa PASTORI-projektia, jossa kehitettiin nykyaikaista teknologiaa hy{\"o}dynt{\"a}vien liikenteen paikkasidonnaisten palveluiden liiketoimintamalleja ja toteutusratkaisuja. Tieto- ja tietoliikenne- sek{\"a} paikannusteknologian kehittyminen yhdess{\"a} mobiilien internetyhteyksien ja p{\"a}{\"a}telaitteiden yleistymisen kanssa ovat luoneet vahvan pohjan erilaisten paikkasidonnaisten palveluiden synnylle. {\"A}lypuhelimien m{\"a}{\"a}r{\"a} on r{\"a}j{\"a}hdysm{\"a}isess{\"a} kasvussa, ja niiden hy{\"o}dynt{\"a}mi{\"a} nopean tiedonsiirron mahdollistavia kolmannen ja nelj{\"a}nnen sukupolven matkapuhelinverkkoja rakennetaan jatkuvasti lis{\"a}{\"a}. Paikannusteknologioiden osalta avainasioita ovat monipuolisuus ja hybridimenetelm{\"a}t. Perinteisen GPS:n lis{\"a}ksi Ven{\"a}j{\"a}n GLONASS on jo k{\"a}yt{\"o}ss{\"a}. Euroopan GALILEO ja Kiinan COMPASS ovat n{\"a}ill{\"a} n{\"a}kymin toiminnassa vuoteen 2020 menness{\"a}. Kattavampaa ja tarkempaa paikannustietoa saadaan tulevaisuudessa my{\"o}s hy{\"o}dynt{\"a}m{\"a}ll{\"a} useampaa paikannusmenetelm{\"a}{\"a} samalla laitteella. N{\"a}m{\"a} hybridimenetelm{\"a}t voivat hy{\"o}dynt{\"a}{\"a} satelliittij{\"a}rjestelmien lis{\"a}ksi esimerkiksi matkapuhelimen verkkopaikannuksen tietoja. T{\"a}llaisia avusteisia menetelmi{\"a} k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n laajasti jo matkapuhelimissa GPS-paikannuksen tukena. My{\"o}s l{\"a}hiverkkopaikannuksen sek{\"a} muiden sis{\"a}tilapaikannusteknologioiden odotetaan kehittyv{\"a}n merkitt{\"a}v{\"a}sti. Palveluihin on kehitetty vuosien ajan eri hankkeissa lukuisia erilaisia arkkitehtuureja. Monet n{\"a}ist{\"a} arkkitehtuureista ovat hankkeiden p{\"a}{\"a}tytty{\"a} j{\"a}{\"a}neet hy{\"o}dynt{\"a}m{\"a}tt{\"a} uusien palveluiden suunnittelussa. Yksi syy t{\"a}h{\"a}n voi olla liian kapea ja tekninen l{\"a}hestymistapa - on keskitetty ensisijaisesti j{\"a}rjestelm{\"a}n k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n toimivuuteen arvioimatta riitt{\"a}v{\"a}n kriittisesti kehitett{\"a}v{\"a}n palvelun laajempaa liiketoiminnallista houkuttelevuutta.",
    keywords = "ITS, location-based services, LBS, technology, architecture, Pastori",
    author = "Eetu Pilli-Sihvola and Mikko Tarkiainen and Armi Vilkman and Raine Hautala",
    note = "Project code: 32426",
    year = "2011",
    language = "Finnish",
    series = "VTT Working Papers",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "173",
    address = "Finland",

    }

    Pilli-Sihvola, E, Tarkiainen, M, Vilkman, A & Hautala, R 2011, Paikkasidonnaiset liikenteen palvelut: Teknologia ja arkkitehtuuri. VTT Working Papers, no. 173, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Paikkasidonnaiset liikenteen palvelut : Teknologia ja arkkitehtuuri. / Pilli-Sihvola, Eetu; Tarkiainen, Mikko; Vilkman, Armi; Hautala, Raine.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2011. 93 p. (VTT Working Papers; No. 173).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Paikkasidonnaiset liikenteen palvelut

    T2 - Teknologia ja arkkitehtuuri

    AU - Pilli-Sihvola, Eetu

    AU - Tarkiainen, Mikko

    AU - Vilkman, Armi

    AU - Hautala, Raine

    N1 - Project code: 32426

    PY - 2011

    Y1 - 2011

    N2 - Työssä tarkasteltiin liikenteen paikkasidonnaisiin palveluihin liittyvien teknologioiden nykytilaa ja tulevaisuuden näkymiä sekä palveluiden arkkitehtuureja. Työ oli osa laajempaa PASTORI-projektia, jossa kehitettiin nykyaikaista teknologiaa hyödyntävien liikenteen paikkasidonnaisten palveluiden liiketoimintamalleja ja toteutusratkaisuja. Tieto- ja tietoliikenne- sekä paikannusteknologian kehittyminen yhdessä mobiilien internetyhteyksien ja päätelaitteiden yleistymisen kanssa ovat luoneet vahvan pohjan erilaisten paikkasidonnaisten palveluiden synnylle. Älypuhelimien määrä on räjähdysmäisessä kasvussa, ja niiden hyödyntämiä nopean tiedonsiirron mahdollistavia kolmannen ja neljännen sukupolven matkapuhelinverkkoja rakennetaan jatkuvasti lisää. Paikannusteknologioiden osalta avainasioita ovat monipuolisuus ja hybridimenetelmät. Perinteisen GPS:n lisäksi Venäjän GLONASS on jo käytössä. Euroopan GALILEO ja Kiinan COMPASS ovat näillä näkymin toiminnassa vuoteen 2020 mennessä. Kattavampaa ja tarkempaa paikannustietoa saadaan tulevaisuudessa myös hyödyntämällä useampaa paikannusmenetelmää samalla laitteella. Nämä hybridimenetelmät voivat hyödyntää satelliittijärjestelmien lisäksi esimerkiksi matkapuhelimen verkkopaikannuksen tietoja. Tällaisia avusteisia menetelmiä käytetään laajasti jo matkapuhelimissa GPS-paikannuksen tukena. Myös lähiverkkopaikannuksen sekä muiden sisätilapaikannusteknologioiden odotetaan kehittyvän merkittävästi. Palveluihin on kehitetty vuosien ajan eri hankkeissa lukuisia erilaisia arkkitehtuureja. Monet näistä arkkitehtuureista ovat hankkeiden päätyttyä jääneet hyödyntämättä uusien palveluiden suunnittelussa. Yksi syy tähän voi olla liian kapea ja tekninen lähestymistapa - on keskitetty ensisijaisesti järjestelmän käytännön toimivuuteen arvioimatta riittävän kriittisesti kehitettävän palvelun laajempaa liiketoiminnallista houkuttelevuutta.

    AB - Työssä tarkasteltiin liikenteen paikkasidonnaisiin palveluihin liittyvien teknologioiden nykytilaa ja tulevaisuuden näkymiä sekä palveluiden arkkitehtuureja. Työ oli osa laajempaa PASTORI-projektia, jossa kehitettiin nykyaikaista teknologiaa hyödyntävien liikenteen paikkasidonnaisten palveluiden liiketoimintamalleja ja toteutusratkaisuja. Tieto- ja tietoliikenne- sekä paikannusteknologian kehittyminen yhdessä mobiilien internetyhteyksien ja päätelaitteiden yleistymisen kanssa ovat luoneet vahvan pohjan erilaisten paikkasidonnaisten palveluiden synnylle. Älypuhelimien määrä on räjähdysmäisessä kasvussa, ja niiden hyödyntämiä nopean tiedonsiirron mahdollistavia kolmannen ja neljännen sukupolven matkapuhelinverkkoja rakennetaan jatkuvasti lisää. Paikannusteknologioiden osalta avainasioita ovat monipuolisuus ja hybridimenetelmät. Perinteisen GPS:n lisäksi Venäjän GLONASS on jo käytössä. Euroopan GALILEO ja Kiinan COMPASS ovat näillä näkymin toiminnassa vuoteen 2020 mennessä. Kattavampaa ja tarkempaa paikannustietoa saadaan tulevaisuudessa myös hyödyntämällä useampaa paikannusmenetelmää samalla laitteella. Nämä hybridimenetelmät voivat hyödyntää satelliittijärjestelmien lisäksi esimerkiksi matkapuhelimen verkkopaikannuksen tietoja. Tällaisia avusteisia menetelmiä käytetään laajasti jo matkapuhelimissa GPS-paikannuksen tukena. Myös lähiverkkopaikannuksen sekä muiden sisätilapaikannusteknologioiden odotetaan kehittyvän merkittävästi. Palveluihin on kehitetty vuosien ajan eri hankkeissa lukuisia erilaisia arkkitehtuureja. Monet näistä arkkitehtuureista ovat hankkeiden päätyttyä jääneet hyödyntämättä uusien palveluiden suunnittelussa. Yksi syy tähän voi olla liian kapea ja tekninen lähestymistapa - on keskitetty ensisijaisesti järjestelmän käytännön toimivuuteen arvioimatta riittävän kriittisesti kehitettävän palvelun laajempaa liiketoiminnallista houkuttelevuutta.

    KW - ITS

    KW - location-based services

    KW - LBS

    KW - technology

    KW - architecture

    KW - Pastori

    M3 - Report

    T3 - VTT Working Papers

    BT - Paikkasidonnaiset liikenteen palvelut

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Pilli-Sihvola E, Tarkiainen M, Vilkman A, Hautala R. Paikkasidonnaiset liikenteen palvelut: Teknologia ja arkkitehtuuri. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2011. 93 p. (VTT Working Papers; No. 173).