Trafiksäkerhet och vägytans egenskaper (TOVE)

Samband mellan beläggningens ålder och trafiksäkerheten

Lars Leden, Markku Salusjärvi

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Aikaisempien suomalaisten tutkimusten pohjalta esitettiin kaksi hypoteesia: a) Vuorokautisen sademäärän ylittäessä l0 mm onnettomunsriski on korkeampi vanhoilla kuin uusilla päällysteillä. b) Koko vuoden onnettomuusriski on alhaisempi vanhoilla kuin uusilla päällysteillä. Tutkimuksen asetelma on sellainen, että päällysteen ikä (joka on kahden päällystämisen välinen aika) jaetaan kahteen yhtä pitkään jaksoon. Ensimmäinen jakso vastaa uudempaa ja jälkimmäinen vanhempaa päällystettä. Onnettomuusaste oli selvästi korkeampi vanhalla kuin uudella päällysteellä niinä päivinä, jolloin vuorokautinen sademäärä ylitti 10 mm. Tässä osaprojektissa ei kuitenkaan tarkasteltu muita tulosta selittäviä muuttujia. Hypoteesi b ei siten saanut tukea kokeen havainnoista. Yleensä tulokset osoittivat päinvastaista, eli onnettomuusriski kasvoi päällysteen iän myötä. Onnettomuusriskin ja päällysteen iän riippuvuuteen vaikutti se, mikä osa Pohjoismaista oli tarkastelun kohteena. Tuntuisi luonnolliselta olettaa, että vuotuinen sademäärä vaikuttaa päällysteen iän ja koko vuoden onnettomuusriskin riippuvuuteen. Tutkimuksessa ei suoraan voitu selvittää, onko näin asianlaita.
Original languageSwedish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages80
ISBN (Print)951-38-3627-4
Publication statusPublished - 1989
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameTiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
No.1076

Fingerprint

Surface Properties
Safety

Keywords

  • traffic safety
  • traffic accidents
  • road surface
  • pavements
  • properties
  • age
  • life (durability)
  • accident investigations
  • risk
  • weather
  • rain

Cite this

Leden, L., & Salusjärvi, M. (1989). Trafiksäkerhet och vägytans egenskaper (TOVE): Samband mellan beläggningens ålder och trafiksäkerheten. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 1076
Leden, Lars ; Salusjärvi, Markku. / Trafiksäkerhet och vägytans egenskaper (TOVE) : Samband mellan beläggningens ålder och trafiksäkerheten. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1989. 80 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1076).
@book{cde590cc0c634b0eb66699e7f5420755,
title = "Trafiks{\"a}kerhet och v{\"a}gytans egenskaper (TOVE): Samband mellan bel{\"a}ggningens {\aa}lder och trafiks{\"a}kerheten",
abstract = "Aikaisempien suomalaisten tutkimusten pohjalta esitettiin kaksi hypoteesia: a) Vuorokautisen sadem{\"a}{\"a}r{\"a}n ylitt{\"a}ess{\"a} l0 mm onnettomunsriski on korkeampi vanhoilla kuin uusilla p{\"a}{\"a}llysteill{\"a}. b) Koko vuoden onnettomuusriski on alhaisempi vanhoilla kuin uusilla p{\"a}{\"a}llysteill{\"a}. Tutkimuksen asetelma on sellainen, ett{\"a} p{\"a}{\"a}llysteen ik{\"a} (joka on kahden p{\"a}{\"a}llyst{\"a}misen v{\"a}linen aika) jaetaan kahteen yht{\"a} pitk{\"a}{\"a}n jaksoon. Ensimm{\"a}inen jakso vastaa uudempaa ja j{\"a}lkimm{\"a}inen vanhempaa p{\"a}{\"a}llystett{\"a}. Onnettomuusaste oli selv{\"a}sti korkeampi vanhalla kuin uudella p{\"a}{\"a}llysteell{\"a} niin{\"a} p{\"a}ivin{\"a}, jolloin vuorokautinen sadem{\"a}{\"a}r{\"a} ylitti 10 mm. T{\"a}ss{\"a} osaprojektissa ei kuitenkaan tarkasteltu muita tulosta selitt{\"a}vi{\"a} muuttujia. Hypoteesi b ei siten saanut tukea kokeen havainnoista. Yleens{\"a} tulokset osoittivat p{\"a}invastaista, eli onnettomuusriski kasvoi p{\"a}{\"a}llysteen i{\"a}n my{\"o}t{\"a}. Onnettomuusriskin ja p{\"a}{\"a}llysteen i{\"a}n riippuvuuteen vaikutti se, mik{\"a} osa Pohjoismaista oli tarkastelun kohteena. Tuntuisi luonnolliselta olettaa, ett{\"a} vuotuinen sadem{\"a}{\"a}r{\"a} vaikuttaa p{\"a}{\"a}llysteen i{\"a}n ja koko vuoden onnettomuusriskin riippuvuuteen. Tutkimuksessa ei suoraan voitu selvitt{\"a}{\"a}, onko n{\"a}in asianlaita.",
keywords = "traffic safety, traffic accidents, road surface, pavements, properties, age, life (durability), accident investigations, risk, weather, rain",
author = "Lars Leden and Markku Salusj{\"a}rvi",
year = "1989",
language = "Swedish",
isbn = "951-38-3627-4",
series = "Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1076",
address = "Finland",

}

Leden, L & Salusjärvi, M 1989, Trafiksäkerhet och vägytans egenskaper (TOVE): Samband mellan beläggningens ålder och trafiksäkerheten. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 1076, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Trafiksäkerhet och vägytans egenskaper (TOVE) : Samband mellan beläggningens ålder och trafiksäkerheten. / Leden, Lars; Salusjärvi, Markku.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1989. 80 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1076).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Trafiksäkerhet och vägytans egenskaper (TOVE)

T2 - Samband mellan beläggningens ålder och trafiksäkerheten

AU - Leden, Lars

AU - Salusjärvi, Markku

PY - 1989

Y1 - 1989

N2 - Aikaisempien suomalaisten tutkimusten pohjalta esitettiin kaksi hypoteesia: a) Vuorokautisen sademäärän ylittäessä l0 mm onnettomunsriski on korkeampi vanhoilla kuin uusilla päällysteillä. b) Koko vuoden onnettomuusriski on alhaisempi vanhoilla kuin uusilla päällysteillä. Tutkimuksen asetelma on sellainen, että päällysteen ikä (joka on kahden päällystämisen välinen aika) jaetaan kahteen yhtä pitkään jaksoon. Ensimmäinen jakso vastaa uudempaa ja jälkimmäinen vanhempaa päällystettä. Onnettomuusaste oli selvästi korkeampi vanhalla kuin uudella päällysteellä niinä päivinä, jolloin vuorokautinen sademäärä ylitti 10 mm. Tässä osaprojektissa ei kuitenkaan tarkasteltu muita tulosta selittäviä muuttujia. Hypoteesi b ei siten saanut tukea kokeen havainnoista. Yleensä tulokset osoittivat päinvastaista, eli onnettomuusriski kasvoi päällysteen iän myötä. Onnettomuusriskin ja päällysteen iän riippuvuuteen vaikutti se, mikä osa Pohjoismaista oli tarkastelun kohteena. Tuntuisi luonnolliselta olettaa, että vuotuinen sademäärä vaikuttaa päällysteen iän ja koko vuoden onnettomuusriskin riippuvuuteen. Tutkimuksessa ei suoraan voitu selvittää, onko näin asianlaita.

AB - Aikaisempien suomalaisten tutkimusten pohjalta esitettiin kaksi hypoteesia: a) Vuorokautisen sademäärän ylittäessä l0 mm onnettomunsriski on korkeampi vanhoilla kuin uusilla päällysteillä. b) Koko vuoden onnettomuusriski on alhaisempi vanhoilla kuin uusilla päällysteillä. Tutkimuksen asetelma on sellainen, että päällysteen ikä (joka on kahden päällystämisen välinen aika) jaetaan kahteen yhtä pitkään jaksoon. Ensimmäinen jakso vastaa uudempaa ja jälkimmäinen vanhempaa päällystettä. Onnettomuusaste oli selvästi korkeampi vanhalla kuin uudella päällysteellä niinä päivinä, jolloin vuorokautinen sademäärä ylitti 10 mm. Tässä osaprojektissa ei kuitenkaan tarkasteltu muita tulosta selittäviä muuttujia. Hypoteesi b ei siten saanut tukea kokeen havainnoista. Yleensä tulokset osoittivat päinvastaista, eli onnettomuusriski kasvoi päällysteen iän myötä. Onnettomuusriskin ja päällysteen iän riippuvuuteen vaikutti se, mikä osa Pohjoismaista oli tarkastelun kohteena. Tuntuisi luonnolliselta olettaa, että vuotuinen sademäärä vaikuttaa päällysteen iän ja koko vuoden onnettomuusriskin riippuvuuteen. Tutkimuksessa ei suoraan voitu selvittää, onko näin asianlaita.

KW - traffic safety

KW - traffic accidents

KW - road surface

KW - pavements

KW - properties

KW - age

KW - life (durability)

KW - accident investigations

KW - risk

KW - weather

KW - rain

M3 - Report

SN - 951-38-3627-4

T3 - Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Trafiksäkerhet och vägytans egenskaper (TOVE)

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Leden L, Salusjärvi M. Trafiksäkerhet och vägytans egenskaper (TOVE): Samband mellan beläggningens ålder och trafiksäkerheten. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1989. 80 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1076).