@book{cde590cc0c634b0eb66699e7f5420755,
title = "Trafiks{\"a}kerhet och v{\"a}gytans egenskaper (TOVE): Samband mellan bel{\"a}ggningens {\aa}lder och trafiks{\"a}kerheten",
abstract = "Aikaisempien suomalaisten tutkimusten pohjalta esitettiin kaksi hypoteesia: a) Vuorokautisen sadem{\"a}{\"a}r{\"a}n ylitt{\"a}ess{\"a} l0 mm onnettomunsriski on korkeampi vanhoilla kuin uusilla p{\"a}{\"a}llysteill{\"a}. b) Koko vuoden onnettomuusriski on alhaisempi vanhoilla kuin uusilla p{\"a}{\"a}llysteill{\"a}. Tutkimuksen asetelma on sellainen, ett{\"a} p{\"a}{\"a}llysteen ik{\"a} (joka on kahden p{\"a}{\"a}llyst{\"a}misen v{\"a}linen aika) jaetaan kahteen yht{\"a} pitk{\"a}{\"a}n jaksoon. Ensimm{\"a}inen jakso vastaa uudempaa ja j{\"a}lkimm{\"a}inen vanhempaa p{\"a}{\"a}llystett{\"a}. Onnettomuusaste oli selv{\"a}sti korkeampi vanhalla kuin uudella p{\"a}{\"a}llysteell{\"a} niin{\"a} p{\"a}ivin{\"a}, jolloin vuorokautinen sadem{\"a}{\"a}r{\"a} ylitti 10 mm. T{\"a}ss{\"a} osaprojektissa ei kuitenkaan tarkasteltu muita tulosta selitt{\"a}vi{\"a} muuttujia. Hypoteesi b ei siten saanut tukea kokeen havainnoista. Yleens{\"a} tulokset osoittivat p{\"a}invastaista, eli onnettomuusriski kasvoi p{\"a}{\"a}llysteen i{\"a}n my{\"o}t{\"a}. Onnettomuusriskin ja p{\"a}{\"a}llysteen i{\"a}n riippuvuuteen vaikutti se, mik{\"a} osa Pohjoismaista oli tarkastelun kohteena. Tuntuisi luonnolliselta olettaa, ett{\"a} vuotuinen sadem{\"a}{\"a}r{\"a} vaikuttaa p{\"a}{\"a}llysteen i{\"a}n ja koko vuoden onnettomuusriskin riippuvuuteen. Tutkimuksessa ei suoraan voitu selvitt{\"a}{\"a}, onko n{\"a}in asianlaita.",
keywords = "traffic safety, traffic accidents, road surface, pavements, properties, age, life (durability), accident investigations, risk, weather, rain",
author = "Lars Leden and Markku Salusj{\"a}rvi",
year = "1989",
language = "Swedish",
isbn = "951-38-3627-4",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1076",
address = "Finland",
}