Abstract
Original language | Finnish |
---|---|
Place of Publication | Espoo |
Publisher | VTT Technical Research Centre of Finland |
Number of pages | 84 |
ISBN (Print) | 951-38-3626-6 |
Publication status | Published - 1989 |
MoE publication type | Not Eligible |
Publication series
Series | Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita |
---|---|
Number | 1075 |
ISSN | 0358-5085 |
Fingerprint
Keywords
- traffic accidents
- traffic safety
- road surface
- properties
- pavements
- age
- life (durability)
- accident investigations
- risk
- weather
Cite this
}
Trafiksäkerhet och vägytans egenskaper (TOVE) : Slutrapport. / Hemdorff, Stig; Leden, Lars; Sakshaug, Kristian; Salusjärvi, Markku; Schandersson, Rein.
Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1989. 84 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1075).Research output: Book/Report › Report
TY - BOOK
T1 - Trafiksäkerhet och vägytans egenskaper (TOVE)
T2 - Slutrapport
AU - Hemdorff, Stig
AU - Leden, Lars
AU - Sakshaug, Kristian
AU - Salusjärvi, Markku
AU - Schandersson, Rein
PY - 1989
Y1 - 1989
N2 - Föreliggande projekt "Trafiksäkerhet och vägytans egenskaper (TOVE)" har förutom en inledande litteraturstudie bestått av fyra olika delprojekt. I det första delprojektet studerades sambandet mellan beläggningens alder och trafiksäkerheten. I allmänhet ökade olycksrisken när beläggningen åldrades. För vissa regioner var det emellertid tvärtom. I det andra delprojektet studerades trafiksäkerheten på vägar med olika yttillstånd. Totalt för alla länder var olyekskvoten c:a 7 % lägre på vägar med sämre beläggning än på vägar med bra beläggning. Resultatet gällde emellertid inte helt entydigt. På dagar med mycket nederbörd var olyckskvoten större på vägar med sämre beläggning än påvägar med bra beläggning. Resultatet var entydigt och styrktes av både det första och det andra delprojektet. I det tredje delprojektet undersöktes sambandet mellan friktion och olyckskvot med material från den danska vägdatabanken. Den generella tendensen var en med stigande friktion fallande olyckskvot. I det fjärde delprojektet undersöktes hastigheten i torrt väglag före och efter ombeläggning av körbanan. För Norge och Finland kunde inte någon ökning av genomsnittshastigheten konstateras. För Sverige kunde dock en ökning på drygt 1 km/h påvisas. Resultatet av TOVE-projektet visar att ombeläggning inte utan vidare kan antagas ge en positiv trafiksäkerhetseffekt. Effekten beror på nederbördsförhållandena.
AB - Föreliggande projekt "Trafiksäkerhet och vägytans egenskaper (TOVE)" har förutom en inledande litteraturstudie bestått av fyra olika delprojekt. I det första delprojektet studerades sambandet mellan beläggningens alder och trafiksäkerheten. I allmänhet ökade olycksrisken när beläggningen åldrades. För vissa regioner var det emellertid tvärtom. I det andra delprojektet studerades trafiksäkerheten på vägar med olika yttillstånd. Totalt för alla länder var olyekskvoten c:a 7 % lägre på vägar med sämre beläggning än på vägar med bra beläggning. Resultatet gällde emellertid inte helt entydigt. På dagar med mycket nederbörd var olyckskvoten större på vägar med sämre beläggning än påvägar med bra beläggning. Resultatet var entydigt och styrktes av både det första och det andra delprojektet. I det tredje delprojektet undersöktes sambandet mellan friktion och olyckskvot med material från den danska vägdatabanken. Den generella tendensen var en med stigande friktion fallande olyckskvot. I det fjärde delprojektet undersöktes hastigheten i torrt väglag före och efter ombeläggning av körbanan. För Norge och Finland kunde inte någon ökning av genomsnittshastigheten konstateras. För Sverige kunde dock en ökning på drygt 1 km/h påvisas. Resultatet av TOVE-projektet visar att ombeläggning inte utan vidare kan antagas ge en positiv trafiksäkerhetseffekt. Effekten beror på nederbördsförhållandena.
KW - traffic accidents
KW - traffic safety
KW - road surface
KW - properties
KW - pavements
KW - age
KW - life (durability)
KW - accident investigations
KW - risk
KW - weather
M3 - Report
SN - 951-38-3626-6
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
BT - Trafiksäkerhet och vägytans egenskaper (TOVE)
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -