Trafiksäkerhet och vägytans egenskaper (TOVE): Slutrapport

Stig Hemdorff, Lars Leden, Kristian Sakshaug, Markku Salusjärvi, Rein Schandersson

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Föreliggande projekt "Trafiksäkerhet och vägytans egenskaper (TOVE)" har förutom en inledande litteraturstudie bestått av fyra olika delprojekt. I det första delprojektet studerades sambandet mellan beläggningens alder och trafiksäkerheten. I allmänhet ökade olycksrisken när beläggningen åldrades. För vissa regioner var det emellertid tvärtom. I det andra delprojektet studerades trafiksäkerheten på vägar med olika yttillstånd. Totalt för alla länder var olyekskvoten c:a 7 % lägre på vägar med sämre beläggning än på vägar med bra beläggning. Resultatet gällde emellertid inte helt entydigt. På dagar med mycket nederbörd var olyckskvoten större på vägar med sämre beläggning än påvägar med bra beläggning. Resultatet var entydigt och styrktes av både det första och det andra delprojektet. I det tredje delprojektet undersöktes sambandet mellan friktion och olyckskvot med material från den danska vägdatabanken. Den generella tendensen var en med stigande friktion fallande olyckskvot. I det fjärde delprojektet undersöktes hastigheten i torrt väglag före och efter ombeläggning av körbanan. För Norge och Finland kunde inte någon ökning av genomsnittshastigheten konstateras. För Sverige kunde dock en ökning på drygt 1 km/h påvisas. Resultatet av TOVE-projektet visar att ombeläggning inte utan vidare kan antagas ge en positiv trafiksäkerhetseffekt. Effekten beror på nederbördsförhållandena.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages84
ISBN (Print)951-38-3626-6
Publication statusPublished - 1989
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number1075
ISSN0358-5085

Fingerprint

Alnus
Surface Properties
Finland
Safety

Keywords

  • traffic accidents
  • traffic safety
  • road surface
  • properties
  • pavements
  • age
  • life (durability)
  • accident investigations
  • risk
  • weather

Cite this

Hemdorff, S., Leden, L., Sakshaug, K., Salusjärvi, M., & Schandersson, R. (1989). Trafiksäkerhet och vägytans egenskaper (TOVE): Slutrapport. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 1075
Hemdorff, Stig ; Leden, Lars ; Sakshaug, Kristian ; Salusjärvi, Markku ; Schandersson, Rein. / Trafiksäkerhet och vägytans egenskaper (TOVE) : Slutrapport. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1989. 84 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1075).
@book{15f47ea683f04de5b888ffd83fcd8a65,
title = "Trafiks{\"a}kerhet och v{\"a}gytans egenskaper (TOVE): Slutrapport",
abstract = "F{\"o}religgande projekt {"}Trafiks{\"a}kerhet och v{\"a}gytans egenskaper (TOVE){"} har f{\"o}rutom en inledande litteraturstudie best{\aa}tt av fyra olika delprojekt. I det f{\"o}rsta delprojektet studerades sambandet mellan bel{\"a}ggningens alder och trafiks{\"a}kerheten. I allm{\"a}nhet {\"o}kade olycksrisken n{\"a}r bel{\"a}ggningen {\aa}ldrades. F{\"o}r vissa regioner var det emellertid tv{\"a}rtom. I det andra delprojektet studerades trafiks{\"a}kerheten p{\aa} v{\"a}gar med olika yttillst{\aa}nd. Totalt f{\"o}r alla l{\"a}nder var olyekskvoten c:a 7 {\%} l{\"a}gre p{\aa} v{\"a}gar med s{\"a}mre bel{\"a}ggning {\"a}n p{\aa} v{\"a}gar med bra bel{\"a}ggning. Resultatet g{\"a}llde emellertid inte helt entydigt. P{\aa} dagar med mycket nederb{\"o}rd var olyckskvoten st{\"o}rre p{\aa} v{\"a}gar med s{\"a}mre bel{\"a}ggning {\"a}n p{\aa}v{\"a}gar med bra bel{\"a}ggning. Resultatet var entydigt och styrktes av b{\aa}de det f{\"o}rsta och det andra delprojektet. I det tredje delprojektet unders{\"o}ktes sambandet mellan friktion och olyckskvot med material fr{\aa}n den danska v{\"a}gdatabanken. Den generella tendensen var en med stigande friktion fallande olyckskvot. I det fj{\"a}rde delprojektet unders{\"o}ktes hastigheten i torrt v{\"a}glag f{\"o}re och efter ombel{\"a}ggning av k{\"o}rbanan. F{\"o}r Norge och Finland kunde inte n{\aa}gon {\"o}kning av genomsnittshastigheten konstateras. F{\"o}r Sverige kunde dock en {\"o}kning p{\aa} drygt 1 km/h p{\aa}visas. Resultatet av TOVE-projektet visar att ombel{\"a}ggning inte utan vidare kan antagas ge en positiv trafiks{\"a}kerhetseffekt. Effekten beror p{\aa} nederb{\"o}rdsf{\"o}rh{\aa}llandena.",
keywords = "traffic accidents, traffic safety, road surface, properties, pavements, age, life (durability), accident investigations, risk, weather",
author = "Stig Hemdorff and Lars Leden and Kristian Sakshaug and Markku Salusj{\"a}rvi and Rein Schandersson",
year = "1989",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3626-6",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1075",
address = "Finland",

}

Hemdorff, S, Leden, L, Sakshaug, K, Salusjärvi, M & Schandersson, R 1989, Trafiksäkerhet och vägytans egenskaper (TOVE): Slutrapport. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 1075, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Trafiksäkerhet och vägytans egenskaper (TOVE) : Slutrapport. / Hemdorff, Stig; Leden, Lars; Sakshaug, Kristian; Salusjärvi, Markku; Schandersson, Rein.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1989. 84 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1075).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Trafiksäkerhet och vägytans egenskaper (TOVE)

T2 - Slutrapport

AU - Hemdorff, Stig

AU - Leden, Lars

AU - Sakshaug, Kristian

AU - Salusjärvi, Markku

AU - Schandersson, Rein

PY - 1989

Y1 - 1989

N2 - Föreliggande projekt "Trafiksäkerhet och vägytans egenskaper (TOVE)" har förutom en inledande litteraturstudie bestått av fyra olika delprojekt. I det första delprojektet studerades sambandet mellan beläggningens alder och trafiksäkerheten. I allmänhet ökade olycksrisken när beläggningen åldrades. För vissa regioner var det emellertid tvärtom. I det andra delprojektet studerades trafiksäkerheten på vägar med olika yttillstånd. Totalt för alla länder var olyekskvoten c:a 7 % lägre på vägar med sämre beläggning än på vägar med bra beläggning. Resultatet gällde emellertid inte helt entydigt. På dagar med mycket nederbörd var olyckskvoten större på vägar med sämre beläggning än påvägar med bra beläggning. Resultatet var entydigt och styrktes av både det första och det andra delprojektet. I det tredje delprojektet undersöktes sambandet mellan friktion och olyckskvot med material från den danska vägdatabanken. Den generella tendensen var en med stigande friktion fallande olyckskvot. I det fjärde delprojektet undersöktes hastigheten i torrt väglag före och efter ombeläggning av körbanan. För Norge och Finland kunde inte någon ökning av genomsnittshastigheten konstateras. För Sverige kunde dock en ökning på drygt 1 km/h påvisas. Resultatet av TOVE-projektet visar att ombeläggning inte utan vidare kan antagas ge en positiv trafiksäkerhetseffekt. Effekten beror på nederbördsförhållandena.

AB - Föreliggande projekt "Trafiksäkerhet och vägytans egenskaper (TOVE)" har förutom en inledande litteraturstudie bestått av fyra olika delprojekt. I det första delprojektet studerades sambandet mellan beläggningens alder och trafiksäkerheten. I allmänhet ökade olycksrisken när beläggningen åldrades. För vissa regioner var det emellertid tvärtom. I det andra delprojektet studerades trafiksäkerheten på vägar med olika yttillstånd. Totalt för alla länder var olyekskvoten c:a 7 % lägre på vägar med sämre beläggning än på vägar med bra beläggning. Resultatet gällde emellertid inte helt entydigt. På dagar med mycket nederbörd var olyckskvoten större på vägar med sämre beläggning än påvägar med bra beläggning. Resultatet var entydigt och styrktes av både det första och det andra delprojektet. I det tredje delprojektet undersöktes sambandet mellan friktion och olyckskvot med material från den danska vägdatabanken. Den generella tendensen var en med stigande friktion fallande olyckskvot. I det fjärde delprojektet undersöktes hastigheten i torrt väglag före och efter ombeläggning av körbanan. För Norge och Finland kunde inte någon ökning av genomsnittshastigheten konstateras. För Sverige kunde dock en ökning på drygt 1 km/h påvisas. Resultatet av TOVE-projektet visar att ombeläggning inte utan vidare kan antagas ge en positiv trafiksäkerhetseffekt. Effekten beror på nederbördsförhållandena.

KW - traffic accidents

KW - traffic safety

KW - road surface

KW - properties

KW - pavements

KW - age

KW - life (durability)

KW - accident investigations

KW - risk

KW - weather

M3 - Report

SN - 951-38-3626-6

T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita

BT - Trafiksäkerhet och vägytans egenskaper (TOVE)

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Hemdorff S, Leden L, Sakshaug K, Salusjärvi M, Schandersson R. Trafiksäkerhet och vägytans egenskaper (TOVE): Slutrapport. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1989. 84 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1075).