Trafiksäkerhetseffekten av gång- och cykelvägar

EMMA - rapport 5

Veli-Pekka Kallberg, Markku Salusjärvi

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Undersökningen gäller kombinerade gång- och cykelvägar, som byggts i Norden under åren 1971 - 1978 bredvid en väg med en sidoremsa på minst 1 m eller ett räcke som separerar gång- och cykelvägen från biltrafiken. (En mera detaljerad definition om undersökningsobjektet i kapitel 2.1.) Efter byggandet av en gång- och cykelväg minskade det totala antalet personskadeolyckor på vägavsnittet i genomsnitt med 14 %. Detta varierade ändå mellan länderna. Som man kan vänta, påverkade gång- och cykelvägen mest på cykel- och fotgängarolyckorna, medan motorfordonsolyckor, där inga oskyddade trafikanter var inblandade, förblev i stort sett opåverkade. Mindre ändringar i olyckstypsfördelningen kunde ändå avläsas med signifikant säkerhet. Fotgängar- och cykelolyckorna minskade i genomsnitt båda med ca. 40 %. Beträffande cykelolyckor var effekten störst - då cykeln körde längs med vägen (69 %), - i mörker (72 %), - på landsbygden (= utanför bebyggelse) (79 %), - då cykelväg hade separerats med en sidoremsa på minst 3 m bredd (50 %), - på vägar med låg årsmedeldygnstrafik (83 %), - då cykelvägen var tillräckligt lång (mera än 500 m). Fotgängarolyckorna minskade mest - då fotgängaren hade korsat vägen utanför övergångsställe (med 54 %), - under den mörka tiden (41 %), - i bebyggda områden (56 %), - då gångvägen hade separerats med en sidoremsa på minst 3 m bredd (43 %) på vägar med låg årsmedeldygnstrafik (79 %). Gångvägens längd däremot hade ingen effekt på fotgängarolyckorna.
Original languageSwedish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages60
ISBN (Print)951-38-1430-0
Publication statusPublished - 1982
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameTutkimuksia / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
Volume58

Fingerprint

Bicycles
Highway accidents

Cite this

Kallberg, V-P., & Salusjärvi, M. (1982). Trafiksäkerhetseffekten av gång- och cykelvägar: EMMA - rapport 5. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, No. 58
Kallberg, Veli-Pekka ; Salusjärvi, Markku. / Trafiksäkerhetseffekten av gång- och cykelvägar : EMMA - rapport 5. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1982. 60 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 58).
@book{907c0f2bb5aa42febd7eac2704357092,
title = "Trafiks{\"a}kerhetseffekten av g{\aa}ng- och cykelv{\"a}gar: EMMA - rapport 5",
abstract = "Unders{\"o}kningen g{\"a}ller kombinerade g{\aa}ng- och cykelv{\"a}gar, som byggts i Norden under {\aa}ren 1971 - 1978 bredvid en v{\"a}g med en sidoremsa p{\aa} minst 1 m eller ett r{\"a}cke som separerar g{\aa}ng- och cykelv{\"a}gen fr{\aa}n biltrafiken. (En mera detaljerad definition om unders{\"o}kningsobjektet i kapitel 2.1.) Efter byggandet av en g{\aa}ng- och cykelv{\"a}g minskade det totala antalet personskadeolyckor p{\aa} v{\"a}gavsnittet i genomsnitt med 14 {\%}. Detta varierade {\"a}nd{\aa} mellan l{\"a}nderna. Som man kan v{\"a}nta, p{\aa}verkade g{\aa}ng- och cykelv{\"a}gen mest p{\aa} cykel- och fotg{\"a}ngarolyckorna, medan motorfordonsolyckor, d{\"a}r inga oskyddade trafikanter var inblandade, f{\"o}rblev i stort sett op{\aa}verkade. Mindre {\"a}ndringar i olyckstypsf{\"o}rdelningen kunde {\"a}nd{\aa} avl{\"a}sas med signifikant s{\"a}kerhet. Fotg{\"a}ngar- och cykelolyckorna minskade i genomsnitt b{\aa}da med ca. 40 {\%}. Betr{\"a}ffande cykelolyckor var effekten st{\"o}rst - d{\aa} cykeln k{\"o}rde l{\"a}ngs med v{\"a}gen (69 {\%}), - i m{\"o}rker (72 {\%}), - p{\aa} landsbygden (= utanf{\"o}r bebyggelse) (79 {\%}), - d{\aa} cykelv{\"a}g hade separerats med en sidoremsa p{\aa} minst 3 m bredd (50 {\%}), - p{\aa} v{\"a}gar med l{\aa}g {\aa}rsmedeldygnstrafik (83 {\%}), - d{\aa} cykelv{\"a}gen var tillr{\"a}ckligt l{\aa}ng (mera {\"a}n 500 m). Fotg{\"a}ngarolyckorna minskade mest - d{\aa} fotg{\"a}ngaren hade korsat v{\"a}gen utanf{\"o}r {\"o}verg{\aa}ngsst{\"a}lle (med 54 {\%}), - under den m{\"o}rka tiden (41 {\%}), - i bebyggda omr{\aa}den (56 {\%}), - d{\aa} g{\aa}ngv{\"a}gen hade separerats med en sidoremsa p{\aa} minst 3 m bredd (43 {\%}) p{\aa} v{\"a}gar med l{\aa}g {\aa}rsmedeldygnstrafik (79 {\%}). G{\aa}ngv{\"a}gens l{\"a}ngd d{\"a}remot hade ingen effekt p{\aa} fotg{\"a}ngarolyckorna.",
author = "Veli-Pekka Kallberg and Markku Salusj{\"a}rvi",
year = "1982",
language = "Swedish",
isbn = "951-38-1430-0",
series = "Tutkimuksia / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",

}

Kallberg, V-P & Salusjärvi, M 1982, Trafiksäkerhetseffekten av gång- och cykelvägar: EMMA - rapport 5. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, no. 58, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Trafiksäkerhetseffekten av gång- och cykelvägar : EMMA - rapport 5. / Kallberg, Veli-Pekka; Salusjärvi, Markku.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1982. 60 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 58).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Trafiksäkerhetseffekten av gång- och cykelvägar

T2 - EMMA - rapport 5

AU - Kallberg, Veli-Pekka

AU - Salusjärvi, Markku

PY - 1982

Y1 - 1982

N2 - Undersökningen gäller kombinerade gång- och cykelvägar, som byggts i Norden under åren 1971 - 1978 bredvid en väg med en sidoremsa på minst 1 m eller ett räcke som separerar gång- och cykelvägen från biltrafiken. (En mera detaljerad definition om undersökningsobjektet i kapitel 2.1.) Efter byggandet av en gång- och cykelväg minskade det totala antalet personskadeolyckor på vägavsnittet i genomsnitt med 14 %. Detta varierade ändå mellan länderna. Som man kan vänta, påverkade gång- och cykelvägen mest på cykel- och fotgängarolyckorna, medan motorfordonsolyckor, där inga oskyddade trafikanter var inblandade, förblev i stort sett opåverkade. Mindre ändringar i olyckstypsfördelningen kunde ändå avläsas med signifikant säkerhet. Fotgängar- och cykelolyckorna minskade i genomsnitt båda med ca. 40 %. Beträffande cykelolyckor var effekten störst - då cykeln körde längs med vägen (69 %), - i mörker (72 %), - på landsbygden (= utanför bebyggelse) (79 %), - då cykelväg hade separerats med en sidoremsa på minst 3 m bredd (50 %), - på vägar med låg årsmedeldygnstrafik (83 %), - då cykelvägen var tillräckligt lång (mera än 500 m). Fotgängarolyckorna minskade mest - då fotgängaren hade korsat vägen utanför övergångsställe (med 54 %), - under den mörka tiden (41 %), - i bebyggda områden (56 %), - då gångvägen hade separerats med en sidoremsa på minst 3 m bredd (43 %) på vägar med låg årsmedeldygnstrafik (79 %). Gångvägens längd däremot hade ingen effekt på fotgängarolyckorna.

AB - Undersökningen gäller kombinerade gång- och cykelvägar, som byggts i Norden under åren 1971 - 1978 bredvid en väg med en sidoremsa på minst 1 m eller ett räcke som separerar gång- och cykelvägen från biltrafiken. (En mera detaljerad definition om undersökningsobjektet i kapitel 2.1.) Efter byggandet av en gång- och cykelväg minskade det totala antalet personskadeolyckor på vägavsnittet i genomsnitt med 14 %. Detta varierade ändå mellan länderna. Som man kan vänta, påverkade gång- och cykelvägen mest på cykel- och fotgängarolyckorna, medan motorfordonsolyckor, där inga oskyddade trafikanter var inblandade, förblev i stort sett opåverkade. Mindre ändringar i olyckstypsfördelningen kunde ändå avläsas med signifikant säkerhet. Fotgängar- och cykelolyckorna minskade i genomsnitt båda med ca. 40 %. Beträffande cykelolyckor var effekten störst - då cykeln körde längs med vägen (69 %), - i mörker (72 %), - på landsbygden (= utanför bebyggelse) (79 %), - då cykelväg hade separerats med en sidoremsa på minst 3 m bredd (50 %), - på vägar med låg årsmedeldygnstrafik (83 %), - då cykelvägen var tillräckligt lång (mera än 500 m). Fotgängarolyckorna minskade mest - då fotgängaren hade korsat vägen utanför övergångsställe (med 54 %), - under den mörka tiden (41 %), - i bebyggda områden (56 %), - då gångvägen hade separerats med en sidoremsa på minst 3 m bredd (43 %) på vägar med låg årsmedeldygnstrafik (79 %). Gångvägens längd däremot hade ingen effekt på fotgängarolyckorna.

M3 - Report

SN - 951-38-1430-0

T3 - Tutkimuksia / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Trafiksäkerhetseffekten av gång- och cykelvägar

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Kallberg V-P, Salusjärvi M. Trafiksäkerhetseffekten av gång- och cykelvägar: EMMA - rapport 5. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1982. 60 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 58).