TY - BOOK
T1 - Tuhkien laatu REF-seospoltossa
AU - Ranta, Jussi
AU - Wahlström, Margareta
PY - 2002
Y1 - 2002
N2 - Tutkimuksessa tarkoitetaan REF-polttoaineella (REF =
Recovered Fuel tai SRF = Solid Recovered Fuel, myös KIPA
= Kierrätyspolttoaine) syntypaikkalajitellusta jätteestä
valmistettua polttoainetta, joka poltetaan seoksena
pääpolttoaineen joukossa. REF-polttoaineen osuus oli
tutkituilla laitoksilla tavallisesti 10 %
polttoaine-energiasta. REF-polttoaineen raaka-aine pohja
vaihteli puhtaasta tuotantojätteestä (esim.
paperiteollisuudessa), kaupan kuivajätteeseen
(pakkausjätteeseen) ja edelleen aina kuluttajalla
käyneeseen syntypaikkalajiteltuun ja erityisellä
REF-laitoksella valmistettuun polttoaineeseen.
Tutkimuksessa selvitettiin ensinnäkin sitä, näkyikö
polttoaineen laadun muutos tuhkan laadun muutoksena, ja
toisaalta sitä, oliko muutos niin suuri, että se
merkittävällä tavalla olisi vaikuttanut tuhkan
käsittelyyn, läjittämiseen tai hyödyntämisen
mahdollisuuksiin.
Tutkimuksessa selvitettiin, miten kierrätyspolttoaineen
käyttö seospolttoaineena vaikutti tuhkien
raskasmetallipitoisuuteen ja metallien liukoisuuteen.
Tuloksia verrattiin tavanomaisiin tuhkiin suomalaisilla
kattilalaitoksilla ja jätteenpolton tuhkiin
eurooppalaisilla (seka)jätteen polttolaitoksilla. Lisäksi
tuloksia verrattiin ehdotettuihin hyödyntämisen ja
toisaalta maaperän tavoite ja raja-arvoihin.
Tulosten mukaan kotitalouksien erilliskerätystä
fraktiosta valmistettua REF-polttoainetta poltettaessa
havaittiin tuhkissa kohonneita arvoja eräiden
raskasmetallien kokonaispitoisuuksissa. Toisaalta, vaikka
raskasmetallien kokonaispitoisuus oli kohonnut, ei
liukoisuudessa havaittu samanlaista trendiä. Vähemmän
poikkeamia oli rakennusjätteestä valmistettua
REF-polttoainetta käyttävän laitoksen tuhkassa.
Poltettaessa paperiteollisuuden tuotantojätteestä
valmistettua REF-polttoainetta ei tuhkan laatu poikennut
normaalista. Tutkimuksen perusteella näiden
rinnakkaispolton tuhkien sijoittaminen tavanomaisen
jätteen kaatopaikoille voisi jatkua. Tuhkien
hyödyntäminen sen sijaan edellyttäisi joissakin
tapauksissa tuhkan käsittelyä tai polttoaineen laadun
parantamista. Hyötykäyttöön (esim. maanparannus- tai
maanrakennuskäyttöön) tulee valita parhaat tuhkat, tai
lentotuhkan laatua tulee parantaa sopivilla tekniikoilla.
AB - Tutkimuksessa tarkoitetaan REF-polttoaineella (REF =
Recovered Fuel tai SRF = Solid Recovered Fuel, myös KIPA
= Kierrätyspolttoaine) syntypaikkalajitellusta jätteestä
valmistettua polttoainetta, joka poltetaan seoksena
pääpolttoaineen joukossa. REF-polttoaineen osuus oli
tutkituilla laitoksilla tavallisesti 10 %
polttoaine-energiasta. REF-polttoaineen raaka-aine pohja
vaihteli puhtaasta tuotantojätteestä (esim.
paperiteollisuudessa), kaupan kuivajätteeseen
(pakkausjätteeseen) ja edelleen aina kuluttajalla
käyneeseen syntypaikkalajiteltuun ja erityisellä
REF-laitoksella valmistettuun polttoaineeseen.
Tutkimuksessa selvitettiin ensinnäkin sitä, näkyikö
polttoaineen laadun muutos tuhkan laadun muutoksena, ja
toisaalta sitä, oliko muutos niin suuri, että se
merkittävällä tavalla olisi vaikuttanut tuhkan
käsittelyyn, läjittämiseen tai hyödyntämisen
mahdollisuuksiin.
Tutkimuksessa selvitettiin, miten kierrätyspolttoaineen
käyttö seospolttoaineena vaikutti tuhkien
raskasmetallipitoisuuteen ja metallien liukoisuuteen.
Tuloksia verrattiin tavanomaisiin tuhkiin suomalaisilla
kattilalaitoksilla ja jätteenpolton tuhkiin
eurooppalaisilla (seka)jätteen polttolaitoksilla. Lisäksi
tuloksia verrattiin ehdotettuihin hyödyntämisen ja
toisaalta maaperän tavoite ja raja-arvoihin.
Tulosten mukaan kotitalouksien erilliskerätystä
fraktiosta valmistettua REF-polttoainetta poltettaessa
havaittiin tuhkissa kohonneita arvoja eräiden
raskasmetallien kokonaispitoisuuksissa. Toisaalta, vaikka
raskasmetallien kokonaispitoisuus oli kohonnut, ei
liukoisuudessa havaittu samanlaista trendiä. Vähemmän
poikkeamia oli rakennusjätteestä valmistettua
REF-polttoainetta käyttävän laitoksen tuhkassa.
Poltettaessa paperiteollisuuden tuotantojätteestä
valmistettua REF-polttoainetta ei tuhkan laatu poikennut
normaalista. Tutkimuksen perusteella näiden
rinnakkaispolton tuhkien sijoittaminen tavanomaisen
jätteen kaatopaikoille voisi jatkua. Tuhkien
hyödyntäminen sen sijaan edellyttäisi joissakin
tapauksissa tuhkan käsittelyä tai polttoaineen laadun
parantamista. Hyötykäyttöön (esim. maanparannus- tai
maanrakennuskäyttöön) tulee valita parhaat tuhkat, tai
lentotuhkan laatua tulee parantaa sopivilla tekniikoilla.
KW - recovered fuels
KW - co-combustion
KW - emissions
KW - heavy metals
KW - solubility
KW - ash
KW - grate firing
KW - fluidized bed combustion
KW - fluidized beds
KW - environmental impacts
M3 - Report
SN - 951-38-5885-5
T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes
BT - Tuhkien laatu REF-seospoltossa
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -