Tulevaisuuden keskisuuri joukkoliikennekaupunki

Translated title of the contribution: Medium-sized public-transport-city in the future

Marja Rosenberg, Henriika Weiste

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimuksessa on visioitu tulevaisuuden keskisuurta joukkoliikennekaupunkia ja muodostettu toimintalinjauksia vision saavuttamiseksi. Yhtenä lähtökohtana on ollut uuden palvelusopimusasetuksen soveltamisen valmistelu kansallisella tasolla. Tarkastelu on tehty valtakunnan tasolla, mutta esimerkkeinä ovat olleet Oulun ja Jyväskylän kaupunkiseudut sekä Kuopion kaupunki. Menetelmänä olivat kohdekaupungeissa pidetyt työpajat ja asiantuntijakyselyt. Tulevaisuuden keskisuuren joukkoliikennekaupungin pitkän tähtäimen visio muodostuu matkustajan, joukkoliikennepalvelujen tuottajan, talouden, yhteistyön ja liikenteen hallinnan näkökulmista. Tulevaisuuden joukkoliikennekaupunki on toimiva kaupunkiseutu, joka tarjoaa hyvät ja laadukkaat joukkoliikenteen palvelut elinkeinoelämälle ja asukkaille. Se muodostetaan kaupunkiseutujen kuntien, liikenteenharjoittajien ja muita eri aloja edustavien toimijoiden pitkäjänteisellä yhteistyöllä. Keskisuurten kaupunkien joukkoliikenteessä tarvitaan kokonaisvaltaista näkemystä ja tahtoa joukkoliikenteen kehittämisestä sekä uusia ideoita ja toimenpiteitä, jotta joukkoliikenne voisi pärjätä kiristyvässä kilpailussa henkilöautoilun kanssa. Uudistaminen on aloitettava yhteisesti hyväksytyn tavoiteasettelun ja siihen perustuvan pitkäjänteisen kehitystyön pohjalta. Suurimmat muutostarpeet valtakunnan tasolla ovat joukkoliikenteen ja henkilökuljetusten rahoituksen ja hallinnoinnin järjestämisessä. Rahoitusjärjestelmä on uusittava läpinäkyväksi, yhtenäiseksi ja yksinkertaiseksi. Rahoituksen vaikuttavuutta on pystyttävä seuraamaan. Rahoituksella pitää pystyä turvaamaan riittävä peruspalvelutaso, mutta sen tulee kannustaa myös joukkoliikennepalvelujen tavoitteelliseen kehittämiseen. Joukkoliikenteen ja henkilökuljetusten järjestämiseksi tarvitaan vastuullinen viranomainen, joka voi tutkimuksessa esitettyjen vaihtoehtojen mukaan olla keskuskaupungin organisaatiossa joukkoliikennetoimisto, seutu- tai kuntayhtymä tai maa-kunnallinen organisaatio. Tärkeää on, että henkilökuljetukset suunnitellaan ja hallinnoidaan samassa organisaatiossa avoimen joukkoliikenteen kanssa ja että vastuuorganisaatiolle annetaan riittävät resurssit. Tulevaisuuden joukkoliikennekaupungissa autoton ja kaupunkimainen elämäntapa on nostettu kunniaan. Autojen ylivallan sijaan joukkoliikennekaupungit kehittyvät asukkaiden, kulttuurin ja matkailun ehdoilla ja saavat elinvoimaa luovasta kaupunkilaisten, taiteen ja elinkeinoelämän välisestä vuorovaikutuksesta.
Translated title of the contributionMedium-sized public-transport-city in the future
Original languageFinnish
Place of PublicationHelsinki
PublisherLiikenne- ja viestintäministeriö
Number of pages104
Publication statusPublished - 2007
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesLiikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja
Volume4
ISSN1457-7488

Keywords

  • public transport
  • finance
  • regulation on public passenger transport services (PSO)
  • passenger transport

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Medium-sized public-transport-city in the future'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this