Tuloksia käytännön rakenteiden värähtelyn hallinnasta aktiivisella vaimentimella

Jukka Linjama, Ismo Vessonen, Matti Hakala

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Julkaisussa kuvataan lyhyesti tuloksia aktiivisen massavaimentimen ja vastatäristimen käytöstä värähtelyn vaimentamisessa. Passiivisen massavaimentimen, aktiivisen massavaimentimen ja inertiatäristimen (vastatäristimen) periaate kuvataan. Vaimentimen ja rakenteen dynamiikan mallinnusta ja kehitettyjä simulointimalleja kuvataan lyhyesti. Käytännön kokemuksia värähtelyn vaimennuksesta rakenteeseen liitettävällä aktiivisella vaimentimella esitellään. Kokeissa toimilaitteen ohjauksena käytettiin paikallista kiihtyvyyden takaisinkytkentää. Aktiivisena ja passiivisena massavaimentimena toimiva sähködynaaminen täristin asennettiin laivan päämastoon vaimentamaan maston vaakasuuntaista värähtelyä. Merikoajolla aktiivinen vaimennin pienensi värähtelyn neljäsosaan alkuperäisestä. Aktiivista ja passiivista massavaimenninta kokeiltiin avoauton rungon vääntövärähtelyn vaimennukseen. Valittu vaimentimen sijoituspaikka ei ollut optimaalinen, ja saavutettava vaimentuma koeajotilanteessa oli enimmillään 20 %. Servohydraulisen täristimen käyttöä kokeiltiin koneperustan värähtelyn vaimennukseen. Pyörivän epäkeskoakselin aiheuttama värähtely saatiin vastatäristimen avulla pienenemään puoleen alkuperäisestä.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages19
    ISBN (Print)951-38-4882-5
    Publication statusPublished - 1996
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
    Number1727
    ISSN1235-0605

    Keywords

    • damping
    • vibration
    • vibration damping
    • structures
    • dynamics
    • models
    • ships
    • vehicles
    • cars
    • tests

    Cite this