Tuloksia käytännön rakenteiden värähtelyn hallinnasta aktiivisella vaimentimella

Jukka Linjama, Ismo Vessonen, Matti Hakala

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Julkaisussa kuvataan lyhyesti tuloksia aktiivisen massavaimentimen ja vastatäristimen käytöstä värähtelyn vaimentamisessa. Passiivisen massavaimentimen, aktiivisen massavaimentimen ja inertiatäristimen (vastatäristimen) periaate kuvataan. Vaimentimen ja rakenteen dynamiikan mallinnusta ja kehitettyjä simulointimalleja kuvataan lyhyesti. Käytännön kokemuksia värähtelyn vaimennuksesta rakenteeseen liitettävällä aktiivisella vaimentimella esitellään. Kokeissa toimilaitteen ohjauksena käytettiin paikallista kiihtyvyyden takaisinkytkentää. Aktiivisena ja passiivisena massavaimentimena toimiva sähködynaaminen täristin asennettiin laivan päämastoon vaimentamaan maston vaakasuuntaista värähtelyä. Merikoajolla aktiivinen vaimennin pienensi värähtelyn neljäsosaan alkuperäisestä. Aktiivista ja passiivista massavaimenninta kokeiltiin avoauton rungon vääntövärähtelyn vaimennukseen. Valittu vaimentimen sijoituspaikka ei ollut optimaalinen, ja saavutettava vaimentuma koeajotilanteessa oli enimmillään 20 %. Servohydraulisen täristimen käyttöä kokeiltiin koneperustan värähtelyn vaimennukseen. Pyörivän epäkeskoakselin aiheuttama värähtely saatiin vastatäristimen avulla pienenemään puoleen alkuperäisestä.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages19
ISBN (Print)951-38-4882-5
Publication statusPublished - 1996
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
PublisherVTT
No.1727
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Keywords

  • damping
  • vibration
  • vibration damping
  • structures
  • dynamics
  • models
  • ships
  • vehicles
  • cars
  • tests

Cite this

Linjama, J., Vessonen, I., & Hakala, M. (1996). Tuloksia käytännön rakenteiden värähtelyn hallinnasta aktiivisella vaimentimella. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 1727
Linjama, Jukka ; Vessonen, Ismo ; Hakala, Matti. / Tuloksia käytännön rakenteiden värähtelyn hallinnasta aktiivisella vaimentimella. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1996. 19 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1727).
@book{03baf82fe97c468499173a5dae013874,
title = "Tuloksia k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n rakenteiden v{\"a}r{\"a}htelyn hallinnasta aktiivisella vaimentimella",
abstract = "Julkaisussa kuvataan lyhyesti tuloksia aktiivisen massavaimentimen ja vastat{\"a}ristimen k{\"a}yt{\"o}st{\"a} v{\"a}r{\"a}htelyn vaimentamisessa. Passiivisen massavaimentimen, aktiivisen massavaimentimen ja inertiat{\"a}ristimen (vastat{\"a}ristimen) periaate kuvataan. Vaimentimen ja rakenteen dynamiikan mallinnusta ja kehitettyj{\"a} simulointimalleja kuvataan lyhyesti. K{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n kokemuksia v{\"a}r{\"a}htelyn vaimennuksesta rakenteeseen liitett{\"a}v{\"a}ll{\"a} aktiivisella vaimentimella esitell{\"a}{\"a}n. Kokeissa toimilaitteen ohjauksena k{\"a}ytettiin paikallista kiihtyvyyden takaisinkytkent{\"a}{\"a}. Aktiivisena ja passiivisena massavaimentimena toimiva s{\"a}hk{\"o}dynaaminen t{\"a}ristin asennettiin laivan p{\"a}{\"a}mastoon vaimentamaan maston vaakasuuntaista v{\"a}r{\"a}htely{\"a}. Merikoajolla aktiivinen vaimennin pienensi v{\"a}r{\"a}htelyn nelj{\"a}sosaan alkuper{\"a}isest{\"a}. Aktiivista ja passiivista massavaimenninta kokeiltiin avoauton rungon v{\"a}{\"a}nt{\"o}v{\"a}r{\"a}htelyn vaimennukseen. Valittu vaimentimen sijoituspaikka ei ollut optimaalinen, ja saavutettava vaimentuma koeajotilanteessa oli enimmill{\"a}{\"a}n 20 {\%}. Servohydraulisen t{\"a}ristimen k{\"a}ytt{\"o}{\"a} kokeiltiin koneperustan v{\"a}r{\"a}htelyn vaimennukseen. Py{\"o}riv{\"a}n ep{\"a}keskoakselin aiheuttama v{\"a}r{\"a}htely saatiin vastat{\"a}ristimen avulla pienenem{\"a}{\"a}n puoleen alkuper{\"a}isest{\"a}.",
keywords = "damping, vibration, vibration damping, structures, dynamics, models, ships, vehicles, cars, tests",
author = "Jukka Linjama and Ismo Vessonen and Matti Hakala",
year = "1996",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4882-5",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1727",
address = "Finland",

}

Linjama, J, Vessonen, I & Hakala, M 1996, Tuloksia käytännön rakenteiden värähtelyn hallinnasta aktiivisella vaimentimella. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 1727, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Tuloksia käytännön rakenteiden värähtelyn hallinnasta aktiivisella vaimentimella. / Linjama, Jukka; Vessonen, Ismo; Hakala, Matti.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1996. 19 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1727).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Tuloksia käytännön rakenteiden värähtelyn hallinnasta aktiivisella vaimentimella

AU - Linjama, Jukka

AU - Vessonen, Ismo

AU - Hakala, Matti

PY - 1996

Y1 - 1996

N2 - Julkaisussa kuvataan lyhyesti tuloksia aktiivisen massavaimentimen ja vastatäristimen käytöstä värähtelyn vaimentamisessa. Passiivisen massavaimentimen, aktiivisen massavaimentimen ja inertiatäristimen (vastatäristimen) periaate kuvataan. Vaimentimen ja rakenteen dynamiikan mallinnusta ja kehitettyjä simulointimalleja kuvataan lyhyesti. Käytännön kokemuksia värähtelyn vaimennuksesta rakenteeseen liitettävällä aktiivisella vaimentimella esitellään. Kokeissa toimilaitteen ohjauksena käytettiin paikallista kiihtyvyyden takaisinkytkentää. Aktiivisena ja passiivisena massavaimentimena toimiva sähködynaaminen täristin asennettiin laivan päämastoon vaimentamaan maston vaakasuuntaista värähtelyä. Merikoajolla aktiivinen vaimennin pienensi värähtelyn neljäsosaan alkuperäisestä. Aktiivista ja passiivista massavaimenninta kokeiltiin avoauton rungon vääntövärähtelyn vaimennukseen. Valittu vaimentimen sijoituspaikka ei ollut optimaalinen, ja saavutettava vaimentuma koeajotilanteessa oli enimmillään 20 %. Servohydraulisen täristimen käyttöä kokeiltiin koneperustan värähtelyn vaimennukseen. Pyörivän epäkeskoakselin aiheuttama värähtely saatiin vastatäristimen avulla pienenemään puoleen alkuperäisestä.

AB - Julkaisussa kuvataan lyhyesti tuloksia aktiivisen massavaimentimen ja vastatäristimen käytöstä värähtelyn vaimentamisessa. Passiivisen massavaimentimen, aktiivisen massavaimentimen ja inertiatäristimen (vastatäristimen) periaate kuvataan. Vaimentimen ja rakenteen dynamiikan mallinnusta ja kehitettyjä simulointimalleja kuvataan lyhyesti. Käytännön kokemuksia värähtelyn vaimennuksesta rakenteeseen liitettävällä aktiivisella vaimentimella esitellään. Kokeissa toimilaitteen ohjauksena käytettiin paikallista kiihtyvyyden takaisinkytkentää. Aktiivisena ja passiivisena massavaimentimena toimiva sähködynaaminen täristin asennettiin laivan päämastoon vaimentamaan maston vaakasuuntaista värähtelyä. Merikoajolla aktiivinen vaimennin pienensi värähtelyn neljäsosaan alkuperäisestä. Aktiivista ja passiivista massavaimenninta kokeiltiin avoauton rungon vääntövärähtelyn vaimennukseen. Valittu vaimentimen sijoituspaikka ei ollut optimaalinen, ja saavutettava vaimentuma koeajotilanteessa oli enimmillään 20 %. Servohydraulisen täristimen käyttöä kokeiltiin koneperustan värähtelyn vaimennukseen. Pyörivän epäkeskoakselin aiheuttama värähtely saatiin vastatäristimen avulla pienenemään puoleen alkuperäisestä.

KW - damping

KW - vibration

KW - vibration damping

KW - structures

KW - dynamics

KW - models

KW - ships

KW - vehicles

KW - cars

KW - tests

M3 - Report

SN - 951-38-4882-5

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Tuloksia käytännön rakenteiden värähtelyn hallinnasta aktiivisella vaimentimella

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Linjama J, Vessonen I, Hakala M. Tuloksia käytännön rakenteiden värähtelyn hallinnasta aktiivisella vaimentimella. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1996. 19 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1727).