@book{03baf82fe97c468499173a5dae013874,
title = "Tuloksia k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n rakenteiden v{\"a}r{\"a}htelyn hallinnasta aktiivisella vaimentimella",
abstract = "Julkaisussa kuvataan lyhyesti tuloksia aktiivisen massavaimentimen ja vastat{\"a}ristimen k{\"a}yt{\"o}st{\"a} v{\"a}r{\"a}htelyn vaimentamisessa. Passiivisen massavaimentimen, aktiivisen massavaimentimen ja inertiat{\"a}ristimen (vastat{\"a}ristimen) periaate kuvataan. Vaimentimen ja rakenteen dynamiikan mallinnusta ja kehitettyj{\"a} simulointimalleja kuvataan lyhyesti. K{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n kokemuksia v{\"a}r{\"a}htelyn vaimennuksesta rakenteeseen liitett{\"a}v{\"a}ll{\"a} aktiivisella vaimentimella esitell{\"a}{\"a}n. Kokeissa toimilaitteen ohjauksena k{\"a}ytettiin paikallista kiihtyvyyden takaisinkytkent{\"a}{\"a}. Aktiivisena ja passiivisena massavaimentimena toimiva s{\"a}hk{\"o}dynaaminen t{\"a}ristin asennettiin laivan p{\"a}{\"a}mastoon vaimentamaan maston vaakasuuntaista v{\"a}r{\"a}htely{\"a}. Merikoajolla aktiivinen vaimennin pienensi v{\"a}r{\"a}htelyn nelj{\"a}sosaan alkuper{\"a}isest{\"a}. Aktiivista ja passiivista massavaimenninta kokeiltiin avoauton rungon v{\"a}{\"a}nt{\"o}v{\"a}r{\"a}htelyn vaimennukseen. Valittu vaimentimen sijoituspaikka ei ollut optimaalinen, ja saavutettava vaimentuma koeajotilanteessa oli enimmill{\"a}{\"a}n 20 %. Servohydraulisen t{\"a}ristimen k{\"a}ytt{\"o}{\"a} kokeiltiin koneperustan v{\"a}r{\"a}htelyn vaimennukseen. Py{\"o}riv{\"a}n ep{\"a}keskoakselin aiheuttama v{\"a}r{\"a}htely saatiin vastat{\"a}ristimen avulla pienenem{\"a}{\"a}n puoleen alkuper{\"a}isest{\"a}.",
keywords = "damping, vibration, vibration damping, structures, dynamics, models, ships, vehicles, cars, tests",
author = "Jukka Linjama and Ismo Vessonen and Matti Hakala",
year = "1996",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4882-5",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1727",
address = "Finland",
}