@book{883ec9a0c1c24d3a9d4cf43852534c15,
title = "Turpeen ja turvepuristeiden lujuus",
abstract = "Selvitet{\"a}{\"a}n kirjallisuuden ja haastattelujen avulla turpeen ja turvepuristeiden kuljetusvaihtoehtoja, niiden teknisi{\"a} ominaisuuksia ja eri peruskuljetusmuotojen kuljetuskustannusten muodostumista. Tavoitteena on turpeen ja turvepuristeiden kuljetuskustannusten optimointi k{\"a}ytt{\"a}m{\"a}ll{\"a} tehokkainta ja edullisinta kuljetustekniikkaa ja menetelm{\"a}{\"a}. Jyrsinturpeen alhainen tilavuuspaino vaikeuttaa tehokkaan ja taloudellisen kuljetusketjun kehitt{\"a}mist{\"a}. Toinen kuljetuskustannuksia kohottava tekij{\"a} on kuljetuskaluston pieni vuotuinen k{\"a}ytt{\"o}aste ja sen huono soveltuvuus muuhun k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n. Nykytekniikalla polttoturpeen kuljetuskustannukset keskim{\"a}{\"a}r{\"a}isest{\"a} laitoshinnasta ovat n. 25 - 40 %, nestem{\"a}isill{\"a} polttoaineilla ne ovat alle 20 %. Palaturpeen kuljetuksessa k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n samaa kuljetuskalustoa kuin jyrsinturpeella. T{\"a}ll{\"o}in suurin ongelma pienen k{\"a}ytt{\"o}asteen ja huonon soveltuvuuden lis{\"a}ksi on palaturpeen murskaantuminen k{\"a}sittelyvaiheessa. Murskaantumista on pyritty pienent{\"a}m{\"a}n kehitt{\"a}m{\"a}ll{\"a} uusia purkausmenetelmi{\"a}, joista lupaavimmalta tuntuu liikkuvalla etusein{\"a}ll{\"a} varustettu hihnapurkain. Muista turvepuristeista ainoastaan pienpuristeille on olemassa jakeluun soveltuva kuljetuskalusto. Kokeiden perusteella rehupellettien kuljetukseen ja purkaukseen kehitetty s{\"a}ili{\"o}rakenne pneumaattisilla purkauslaitteilla soveltuu pienpuristeiden jakeluun. T{\"a}ll{\"o}in sy{\"o}tt{\"o}liikenne tehtaalta v{\"a}livarastoihin voidaan tehd{\"a} joko junalla tai jyrsin- tai palaturveautoilla. Rautatiekuljetuksien suurimpana haittana on tuotantoalueen ja kuormauspaikan v{\"a}linen et{\"a}isyys, joka yleens{\"a} joudutaan tekem{\"a}{\"a}n joko traktori- tai kuorma-autokuljetuksin. T{\"a}m{\"a} hidastaa turvevaunujen kiertoa, jolloin vaunujen vuotuinen k{\"a}ytt{\"o}aste laskee nostaen kuljetuskustannuksia. Vesiteiden k{\"a}ytt{\"o} turpeen ja turvepuristeiden kuljetukseen on nykyisell{\"a}{\"a}n liian kallista, l{\"a}hinn{\"a} lyhyen purjehduskauden ja puutteellisen v{\"a}yl{\"a}verkoston takia sek{\"a} tuotanto- ja k{\"a}ytt{\"o}paikkojen v{\"a}yl{\"a}st{\"o}{\"o}n n{\"a}hden et{\"a}isen sijainnin vuoksi. Tehokkaalla kuljetustekniikan ja eri kuljetusmenetelmien optimoinnilla voidaan alentaa huomattavasti turpeen ja turvepuristeiden kuljetuskustannuksia. Mik{\"a}li kuljetuskalustolle lis{\"a}ksi voidaan kehitt{\"a}{\"a} paluukuormia, jolloin p{\"a}{\"a}st{\"a}{\"a}n ns. ME-PA-kuljetuksiin ja ymp{\"a}rivuotiseen ajosuoritteeseen, s{\"a}{\"a}stett{\"a}isiin kuljetuskustannuksissa huomattavasti.",
keywords = "transportation, reloading, freight terminals, peat, briquets",
author = "Heikki Niittyl{\"a} and Heikki Kaipainen and Lauri Nikala",
year = "1984",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2183-8",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "396",
address = "Finland",
}