@book{cdcfc164ba74403088a1c0e18aa8eba4,
title = "Turvallinen liikennej{\"a}rjestelm{\"a} 2100: Visio",
abstract = "Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata yksi mahdollinen vuoden 2100 tulevaisuudentila suomalaisesta liikennej{\"a}rjestelm{\"a}st{\"a}, jossa ei aiheudu merkitt{\"a}viin henkil{\"o}-, esine- tai ymp{\"a}rist{\"o}vahinkoihin johtavia onnettomuuksia ja jossa painotetaan turvallisuudentunteen ja tietoturvan merkityst{\"a}. Tutkimus toteutettiin soveltaen visioty{\"o}prosessia, johon kuuluu kolme vaihetta: (1) muutosvoimien kartoitus (2) tulevaisuustaulukko ja visio sek{\"a} (3) vision kuvaaminen. P{\"a}{\"a}asiallisina tutkimusmenetelmin{\"a} hy{\"o}dynnettiin kirjallisuuskatsausta ja asiantuntijaty{\"o}pajoja. Visio rakennettiin yhteisty{\"o}ss{\"a} VTT:n tutkijoiden sek{\"a} Liikenneviraston ja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin virkamiesten kanssa. Ty{\"o}n lopputulos on Turvallinen liikennej{\"a}rjestelm{\"a} 2100 -visio, jossa suomalainen yhteiskunta ja liikennej{\"a}rjestelm{\"a} rakentuvat kahdesta perusl{\"a}ht{\"o}kohdasta: Ensimm{\"a}inen on hiilineutraali, kest{\"a}v{\"a} energiantuotanto ja s{\"a}hk{\"o}intensiivisyys sek{\"a} liikenteess{\"a} ett{\"a} koko yhteiskunnassa. Toinen l{\"a}ht{\"o}kohta on automatiikka- ja {\"a}lysovellukset liikennev{\"a}lineiss{\"a} ja infrastruktuurissa, erityisesti liikenteen turvallisuuden instrumentteina. Visio kuvaa viitt{\"a} teema-aluetta: (a) yhteiskunnallinen toimintaymp{\"a}rist{\"o} (b) energiaj{\"a}rjestelm{\"a} (c) liikennej{\"a}rjestelm{\"a} (d) liikennej{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}n liittyv{\"a}t teknologiat ja palvelut sek{\"a} (e) liikenne ja ymp{\"a}rist{\"o}, joissa kaikissa turvallisuus on nostettu erityispainotukseksi. Vision mukaisen liikennej{\"a}rjestelm{\"a}n t{\"a}rkeimm{\"a}t liikennemuodot ovat raideliikenne ja kevyt liikenne, joita harvaan rakennetuilla alueilla t{\"a}ydent{\"a}{\"a} tieliikenne. Lentoliikenne on keskittynyt kaukomatkailuun ja merenkulku mannertenv{\"a}lisiin kuljetuksiin. Kaikki moottorik{\"a}ytt{\"o}inen liikenne on vision palvelusuuntautuneessa liikennej{\"a}rjestelm{\"a}ss{\"a} s{\"a}hk{\"o}k{\"a}ytt{\"o}ist{\"a} ja automaattiohjattua. Henkil{\"o}- ja tavaraliikennej{\"a}rjestelm{\"a}t infrastruktuureineen ja palveluineen toimivat saumattomana osana kaupunki-, tietoliikenne- ja muita infrastruktuureja. Liikennej{\"a}rjestelm{\"a}n haitalliset ymp{\"a}rist{\"o}vaikutukset ovat v{\"a}h{\"a}iset, sill{\"a} liikenne on p{\"a}{\"a}st{\"o}t{\"o}nt{\"a} ja s{\"a}hk{\"o}ntuotannossa sek{\"a} materiaalien k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} on omaksuttu elinkaariajatteluun perustuva kest{\"a}v{\"a} ja tehokas toimintatapa. Liikennej{\"a}rjestelm{\"a}n suurimpia haasteita ovat j{\"a}rjestelm{\"a}h{\"a}iri{\"o}t ja vikaantumiset automatiikkaj{\"a}rjestelmiss{\"a} sek{\"a} {\"a}lysovelluksissa.",
keywords = "long-term transport system vision, future studies, foresight",
author = "Heidi Auvinen and Anu Tuominen",
year = "2012",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-7614-2",
series = "VTT Technology",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "5",
address = "Finland",
}