Turvallinen liikennejärjestelmä 2100: Visio

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata yksi mahdollinen vuoden 2100 tulevaisuudentila suomalaisesta liikennejärjestelmästä, jossa ei aiheudu merkittäviin henkilö-, esine- tai ympäristövahinkoihin johtavia onnettomuuksia ja jossa painotetaan turvallisuudentunteen ja tietoturvan merkitystä. Tutkimus toteutettiin soveltaen visiotyöprosessia, johon kuuluu kolme vaihetta: (1) muutosvoimien kartoitus (2) tulevaisuustaulukko ja visio sekä (3) vision kuvaaminen. Pääasiallisina tutkimusmenetelminä hyödynnettiin kirjallisuuskatsausta ja asiantuntijatyöpajoja. Visio rakennettiin yhteistyössä VTT:n tutkijoiden sekä Liikenneviraston ja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin virkamiesten kanssa. Työn lopputulos on Turvallinen liikennejärjestelmä 2100 -visio, jossa suomalainen yhteiskunta ja liikennejärjestelmä rakentuvat kahdesta peruslähtökohdasta: Ensimmäinen on hiilineutraali, kestävä energiantuotanto ja sähköintensiivisyys sekä liikenteessä että koko yhteiskunnassa. Toinen lähtökohta on automatiikka- ja älysovellukset liikennevälineissä ja infrastruktuurissa, erityisesti liikenteen turvallisuuden instrumentteina. Visio kuvaa viittä teema-aluetta: (a) yhteiskunnallinen toimintaympäristö (b) energiajärjestelmä (c) liikennejärjestelmä (d) liikennejärjestelmään liittyvät teknologiat ja palvelut sekä (e) liikenne ja ympäristö, joissa kaikissa turvallisuus on nostettu erityispainotukseksi. Vision mukaisen liikennejärjestelmän tärkeimmät liikennemuodot ovat raideliikenne ja kevyt liikenne, joita harvaan rakennetuilla alueilla täydentää tieliikenne. Lentoliikenne on keskittynyt kaukomatkailuun ja merenkulku mannertenvälisiin kuljetuksiin. Kaikki moottorikäyttöinen liikenne on vision palvelusuuntautuneessa liikennejärjestelmässä sähkökäyttöistä ja automaattiohjattua. Henkilö- ja tavaraliikennejärjestelmät infrastruktuureineen ja palveluineen toimivat saumattomana osana kaupunki-, tietoliikenne- ja muita infrastruktuureja. Liikennejärjestelmän haitalliset ympäristövaikutukset ovat vähäiset, sillä liikenne on päästötöntä ja sähköntuotannossa sekä materiaalien käytössä on omaksuttu elinkaariajatteluun perustuva kestävä ja tehokas toimintatapa. Liikennejärjestelmän suurimpia haasteita ovat järjestelmähäiriöt ja vikaantumiset automatiikkajärjestelmissä sekä älysovelluksissa.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages72
ISBN (Electronic)978-951-38-7615-9
ISBN (Print)978-951-38-7614-2
Publication statusPublished - 2012
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Technology
Number5
ISSN2242-1211

Keywords

  • long-term transport system vision
  • future studies
  • foresight

Cite this

Auvinen, H., & Tuominen, A. (2012). Turvallinen liikennejärjestelmä 2100: Visio. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Technology, No. 5
Auvinen, Heidi ; Tuominen, Anu. / Turvallinen liikennejärjestelmä 2100 : Visio. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2012. 72 p. (VTT Technology; No. 5).
@book{cdcfc164ba74403088a1c0e18aa8eba4,
title = "Turvallinen liikennej{\"a}rjestelm{\"a} 2100: Visio",
abstract = "Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata yksi mahdollinen vuoden 2100 tulevaisuudentila suomalaisesta liikennej{\"a}rjestelm{\"a}st{\"a}, jossa ei aiheudu merkitt{\"a}viin henkil{\"o}-, esine- tai ymp{\"a}rist{\"o}vahinkoihin johtavia onnettomuuksia ja jossa painotetaan turvallisuudentunteen ja tietoturvan merkityst{\"a}. Tutkimus toteutettiin soveltaen visioty{\"o}prosessia, johon kuuluu kolme vaihetta: (1) muutosvoimien kartoitus (2) tulevaisuustaulukko ja visio sek{\"a} (3) vision kuvaaminen. P{\"a}{\"a}asiallisina tutkimusmenetelmin{\"a} hy{\"o}dynnettiin kirjallisuuskatsausta ja asiantuntijaty{\"o}pajoja. Visio rakennettiin yhteisty{\"o}ss{\"a} VTT:n tutkijoiden sek{\"a} Liikenneviraston ja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin virkamiesten kanssa. Ty{\"o}n lopputulos on Turvallinen liikennej{\"a}rjestelm{\"a} 2100 -visio, jossa suomalainen yhteiskunta ja liikennej{\"a}rjestelm{\"a} rakentuvat kahdesta perusl{\"a}ht{\"o}kohdasta: Ensimm{\"a}inen on hiilineutraali, kest{\"a}v{\"a} energiantuotanto ja s{\"a}hk{\"o}intensiivisyys sek{\"a} liikenteess{\"a} ett{\"a} koko yhteiskunnassa. Toinen l{\"a}ht{\"o}kohta on automatiikka- ja {\"a}lysovellukset liikennev{\"a}lineiss{\"a} ja infrastruktuurissa, erityisesti liikenteen turvallisuuden instrumentteina. Visio kuvaa viitt{\"a} teema-aluetta: (a) yhteiskunnallinen toimintaymp{\"a}rist{\"o} (b) energiaj{\"a}rjestelm{\"a} (c) liikennej{\"a}rjestelm{\"a} (d) liikennej{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}n liittyv{\"a}t teknologiat ja palvelut sek{\"a} (e) liikenne ja ymp{\"a}rist{\"o}, joissa kaikissa turvallisuus on nostettu erityispainotukseksi. Vision mukaisen liikennej{\"a}rjestelm{\"a}n t{\"a}rkeimm{\"a}t liikennemuodot ovat raideliikenne ja kevyt liikenne, joita harvaan rakennetuilla alueilla t{\"a}ydent{\"a}{\"a} tieliikenne. Lentoliikenne on keskittynyt kaukomatkailuun ja merenkulku mannertenv{\"a}lisiin kuljetuksiin. Kaikki moottorik{\"a}ytt{\"o}inen liikenne on vision palvelusuuntautuneessa liikennej{\"a}rjestelm{\"a}ss{\"a} s{\"a}hk{\"o}k{\"a}ytt{\"o}ist{\"a} ja automaattiohjattua. Henkil{\"o}- ja tavaraliikennej{\"a}rjestelm{\"a}t infrastruktuureineen ja palveluineen toimivat saumattomana osana kaupunki-, tietoliikenne- ja muita infrastruktuureja. Liikennej{\"a}rjestelm{\"a}n haitalliset ymp{\"a}rist{\"o}vaikutukset ovat v{\"a}h{\"a}iset, sill{\"a} liikenne on p{\"a}{\"a}st{\"o}t{\"o}nt{\"a} ja s{\"a}hk{\"o}ntuotannossa sek{\"a} materiaalien k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} on omaksuttu elinkaariajatteluun perustuva kest{\"a}v{\"a} ja tehokas toimintatapa. Liikennej{\"a}rjestelm{\"a}n suurimpia haasteita ovat j{\"a}rjestelm{\"a}h{\"a}iri{\"o}t ja vikaantumiset automatiikkaj{\"a}rjestelmiss{\"a} sek{\"a} {\"a}lysovelluksissa.",
keywords = "long-term transport system vision, future studies, foresight",
author = "Heidi Auvinen and Anu Tuominen",
year = "2012",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-7614-2",
series = "VTT Technology",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "5",
address = "Finland",

}

Auvinen, H & Tuominen, A 2012, Turvallinen liikennejärjestelmä 2100: Visio. VTT Technology, no. 5, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Turvallinen liikennejärjestelmä 2100 : Visio. / Auvinen, Heidi; Tuominen, Anu.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2012. 72 p. (VTT Technology; No. 5).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Turvallinen liikennejärjestelmä 2100

T2 - Visio

AU - Auvinen, Heidi

AU - Tuominen, Anu

PY - 2012

Y1 - 2012

N2 - Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata yksi mahdollinen vuoden 2100 tulevaisuudentila suomalaisesta liikennejärjestelmästä, jossa ei aiheudu merkittäviin henkilö-, esine- tai ympäristövahinkoihin johtavia onnettomuuksia ja jossa painotetaan turvallisuudentunteen ja tietoturvan merkitystä. Tutkimus toteutettiin soveltaen visiotyöprosessia, johon kuuluu kolme vaihetta: (1) muutosvoimien kartoitus (2) tulevaisuustaulukko ja visio sekä (3) vision kuvaaminen. Pääasiallisina tutkimusmenetelminä hyödynnettiin kirjallisuuskatsausta ja asiantuntijatyöpajoja. Visio rakennettiin yhteistyössä VTT:n tutkijoiden sekä Liikenneviraston ja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin virkamiesten kanssa. Työn lopputulos on Turvallinen liikennejärjestelmä 2100 -visio, jossa suomalainen yhteiskunta ja liikennejärjestelmä rakentuvat kahdesta peruslähtökohdasta: Ensimmäinen on hiilineutraali, kestävä energiantuotanto ja sähköintensiivisyys sekä liikenteessä että koko yhteiskunnassa. Toinen lähtökohta on automatiikka- ja älysovellukset liikennevälineissä ja infrastruktuurissa, erityisesti liikenteen turvallisuuden instrumentteina. Visio kuvaa viittä teema-aluetta: (a) yhteiskunnallinen toimintaympäristö (b) energiajärjestelmä (c) liikennejärjestelmä (d) liikennejärjestelmään liittyvät teknologiat ja palvelut sekä (e) liikenne ja ympäristö, joissa kaikissa turvallisuus on nostettu erityispainotukseksi. Vision mukaisen liikennejärjestelmän tärkeimmät liikennemuodot ovat raideliikenne ja kevyt liikenne, joita harvaan rakennetuilla alueilla täydentää tieliikenne. Lentoliikenne on keskittynyt kaukomatkailuun ja merenkulku mannertenvälisiin kuljetuksiin. Kaikki moottorikäyttöinen liikenne on vision palvelusuuntautuneessa liikennejärjestelmässä sähkökäyttöistä ja automaattiohjattua. Henkilö- ja tavaraliikennejärjestelmät infrastruktuureineen ja palveluineen toimivat saumattomana osana kaupunki-, tietoliikenne- ja muita infrastruktuureja. Liikennejärjestelmän haitalliset ympäristövaikutukset ovat vähäiset, sillä liikenne on päästötöntä ja sähköntuotannossa sekä materiaalien käytössä on omaksuttu elinkaariajatteluun perustuva kestävä ja tehokas toimintatapa. Liikennejärjestelmän suurimpia haasteita ovat järjestelmähäiriöt ja vikaantumiset automatiikkajärjestelmissä sekä älysovelluksissa.

AB - Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata yksi mahdollinen vuoden 2100 tulevaisuudentila suomalaisesta liikennejärjestelmästä, jossa ei aiheudu merkittäviin henkilö-, esine- tai ympäristövahinkoihin johtavia onnettomuuksia ja jossa painotetaan turvallisuudentunteen ja tietoturvan merkitystä. Tutkimus toteutettiin soveltaen visiotyöprosessia, johon kuuluu kolme vaihetta: (1) muutosvoimien kartoitus (2) tulevaisuustaulukko ja visio sekä (3) vision kuvaaminen. Pääasiallisina tutkimusmenetelminä hyödynnettiin kirjallisuuskatsausta ja asiantuntijatyöpajoja. Visio rakennettiin yhteistyössä VTT:n tutkijoiden sekä Liikenneviraston ja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin virkamiesten kanssa. Työn lopputulos on Turvallinen liikennejärjestelmä 2100 -visio, jossa suomalainen yhteiskunta ja liikennejärjestelmä rakentuvat kahdesta peruslähtökohdasta: Ensimmäinen on hiilineutraali, kestävä energiantuotanto ja sähköintensiivisyys sekä liikenteessä että koko yhteiskunnassa. Toinen lähtökohta on automatiikka- ja älysovellukset liikennevälineissä ja infrastruktuurissa, erityisesti liikenteen turvallisuuden instrumentteina. Visio kuvaa viittä teema-aluetta: (a) yhteiskunnallinen toimintaympäristö (b) energiajärjestelmä (c) liikennejärjestelmä (d) liikennejärjestelmään liittyvät teknologiat ja palvelut sekä (e) liikenne ja ympäristö, joissa kaikissa turvallisuus on nostettu erityispainotukseksi. Vision mukaisen liikennejärjestelmän tärkeimmät liikennemuodot ovat raideliikenne ja kevyt liikenne, joita harvaan rakennetuilla alueilla täydentää tieliikenne. Lentoliikenne on keskittynyt kaukomatkailuun ja merenkulku mannertenvälisiin kuljetuksiin. Kaikki moottorikäyttöinen liikenne on vision palvelusuuntautuneessa liikennejärjestelmässä sähkökäyttöistä ja automaattiohjattua. Henkilö- ja tavaraliikennejärjestelmät infrastruktuureineen ja palveluineen toimivat saumattomana osana kaupunki-, tietoliikenne- ja muita infrastruktuureja. Liikennejärjestelmän haitalliset ympäristövaikutukset ovat vähäiset, sillä liikenne on päästötöntä ja sähköntuotannossa sekä materiaalien käytössä on omaksuttu elinkaariajatteluun perustuva kestävä ja tehokas toimintatapa. Liikennejärjestelmän suurimpia haasteita ovat järjestelmähäiriöt ja vikaantumiset automatiikkajärjestelmissä sekä älysovelluksissa.

KW - long-term transport system vision

KW - future studies

KW - foresight

M3 - Report

SN - 978-951-38-7614-2

T3 - VTT Technology

BT - Turvallinen liikennejärjestelmä 2100

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Auvinen H, Tuominen A. Turvallinen liikennejärjestelmä 2100: Visio. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2012. 72 p. (VTT Technology; No. 5).