Turvallisuusselvitys ja sisäinen pelastussuunnitelma. Mussalon konttiterminaali

Minna Nissilä, Kimmo Virolainen

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Vaarallisten aineiden kuljetusta ja tilapäistä säilytystä satama-alueella koskevaan valtioneuvoston asetukseen (251/2005) sisältyy velvoite turvallisuusselvityksen ja sisäisen pelastussuunnitelman laatimisesta. Velvoite koskee niitä satama-alueita, joiden kautta kappaletavarana kuljetettavien vaarallisten aineiden määrä ylittää asetuksessa mainitun rajan (10 000 tonnia vuodessa). Turvallisuusselvityksen ja sisäisen pelastussuunnitelman avulla satamanpitäjä ja satamassa vaarallisten aineiden kappaletavaroiden ahtausta ja sisäisiä siirtoja harjoittavat yritykset osoittavat, että vaarallisten aineiden kuljetustoiminnasta ja siihen liittyvästä tilapäisestä säilytyksestä aiheutuvat vaarat on tunnistettu ja että on ryhdytty tarpeellisiin toimenpiteisiin onnettomuuksien estämiseksi ja tällaisten onnettomuuksien ihmisille, ympäristölle ja omaisuudelle aiheuttamien seurausten rajoittamiseksi. Julkaisussa on Kotkan Mussalon konttiterminaalin turvallisuusselvitys ja sisäinen pelastussuunnitelma. Ne on laadittu Kotkan Satama Oy:n, konttiterminaalissa toimivien operaattorien ja VTT Tuotteet ja tuotanto -yksikön yhteistyönä. Julkaisun tarkoituksena on olla yksi esimerkki siitä, millaisia turvallisuusselvitys ja sisäinen pelastussuunnitelma voivat olla. Tämä esimerkki ei ole ainoa mahdollinen. Kun eri satamat laativat selvityksiä omasta toiminnastaan, on kunkin sataman olosuhteet, järjestelyt ja toiminnan erityispiirteet aina otettava huomioon.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationHelsinki
    Number of pages82
    Publication statusPublished - 2005
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesLiikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja
    Number46
    Volume2005
    ISSN1457-7488

    Fingerprint

    containers
    Olla

    Keywords

    • dangerous cargoes
    • port area
    • safety report
    • internal emergency plan

    Cite this

    Nissilä, M., & Virolainen, K. (2005). Turvallisuusselvitys ja sisäinen pelastussuunnitelma. Mussalon konttiterminaali. Helsinki. Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja, No. 46, Vol.. 2005
    Nissilä, Minna ; Virolainen, Kimmo. / Turvallisuusselvitys ja sisäinen pelastussuunnitelma. Mussalon konttiterminaali. Helsinki, 2005. 82 p. (Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja; No. 46, Vol. 2005).
    @book{bb9f53936588463bb101966b25c547c4,
    title = "Turvallisuusselvitys ja sis{\"a}inen pelastussuunnitelma. Mussalon konttiterminaali",
    abstract = "Vaarallisten aineiden kuljetusta ja tilap{\"a}ist{\"a} s{\"a}ilytyst{\"a} satama-alueella koskevaan valtioneuvoston asetukseen (251/2005) sis{\"a}ltyy velvoite turvallisuusselvityksen ja sis{\"a}isen pelastussuunnitelman laatimisesta. Velvoite koskee niit{\"a} satama-alueita, joiden kautta kappaletavarana kuljetettavien vaarallisten aineiden m{\"a}{\"a}r{\"a} ylitt{\"a}{\"a} asetuksessa mainitun rajan (10 000 tonnia vuodessa). Turvallisuusselvityksen ja sis{\"a}isen pelastussuunnitelman avulla satamanpit{\"a}j{\"a} ja satamassa vaarallisten aineiden kappaletavaroiden ahtausta ja sis{\"a}isi{\"a} siirtoja harjoittavat yritykset osoittavat, ett{\"a} vaarallisten aineiden kuljetustoiminnasta ja siihen liittyv{\"a}st{\"a} tilap{\"a}isest{\"a} s{\"a}ilytyksest{\"a} aiheutuvat vaarat on tunnistettu ja ett{\"a} on ryhdytty tarpeellisiin toimenpiteisiin onnettomuuksien est{\"a}miseksi ja t{\"a}llaisten onnettomuuksien ihmisille, ymp{\"a}rist{\"o}lle ja omaisuudelle aiheuttamien seurausten rajoittamiseksi. Julkaisussa on Kotkan Mussalon konttiterminaalin turvallisuusselvitys ja sis{\"a}inen pelastussuunnitelma. Ne on laadittu Kotkan Satama Oy:n, konttiterminaalissa toimivien operaattorien ja VTT Tuotteet ja tuotanto -yksik{\"o}n yhteisty{\"o}n{\"a}. Julkaisun tarkoituksena on olla yksi esimerkki siit{\"a}, millaisia turvallisuusselvitys ja sis{\"a}inen pelastussuunnitelma voivat olla. T{\"a}m{\"a} esimerkki ei ole ainoa mahdollinen. Kun eri satamat laativat selvityksi{\"a} omasta toiminnastaan, on kunkin sataman olosuhteet, j{\"a}rjestelyt ja toiminnan erityispiirteet aina otettava huomioon.",
    keywords = "dangerous cargoes, port area, safety report, internal emergency plan",
    author = "Minna Nissil{\"a} and Kimmo Virolainen",
    note = "CA2: TUO4 Project code: G4SU01322",
    year = "2005",
    language = "Finnish",
    isbn = "952-201392-7",
    series = "Liikenne- ja viestint{\"a}ministeri{\"o}n julkaisuja",
    number = "46",

    }

    Nissilä, M & Virolainen, K 2005, Turvallisuusselvitys ja sisäinen pelastussuunnitelma. Mussalon konttiterminaali. Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja, no. 46, vol. 2005, Helsinki.

    Turvallisuusselvitys ja sisäinen pelastussuunnitelma. Mussalon konttiterminaali. / Nissilä, Minna; Virolainen, Kimmo.

    Helsinki, 2005. 82 p. (Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja; No. 46, Vol. 2005).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Turvallisuusselvitys ja sisäinen pelastussuunnitelma. Mussalon konttiterminaali

    AU - Nissilä, Minna

    AU - Virolainen, Kimmo

    N1 - CA2: TUO4 Project code: G4SU01322

    PY - 2005

    Y1 - 2005

    N2 - Vaarallisten aineiden kuljetusta ja tilapäistä säilytystä satama-alueella koskevaan valtioneuvoston asetukseen (251/2005) sisältyy velvoite turvallisuusselvityksen ja sisäisen pelastussuunnitelman laatimisesta. Velvoite koskee niitä satama-alueita, joiden kautta kappaletavarana kuljetettavien vaarallisten aineiden määrä ylittää asetuksessa mainitun rajan (10 000 tonnia vuodessa). Turvallisuusselvityksen ja sisäisen pelastussuunnitelman avulla satamanpitäjä ja satamassa vaarallisten aineiden kappaletavaroiden ahtausta ja sisäisiä siirtoja harjoittavat yritykset osoittavat, että vaarallisten aineiden kuljetustoiminnasta ja siihen liittyvästä tilapäisestä säilytyksestä aiheutuvat vaarat on tunnistettu ja että on ryhdytty tarpeellisiin toimenpiteisiin onnettomuuksien estämiseksi ja tällaisten onnettomuuksien ihmisille, ympäristölle ja omaisuudelle aiheuttamien seurausten rajoittamiseksi. Julkaisussa on Kotkan Mussalon konttiterminaalin turvallisuusselvitys ja sisäinen pelastussuunnitelma. Ne on laadittu Kotkan Satama Oy:n, konttiterminaalissa toimivien operaattorien ja VTT Tuotteet ja tuotanto -yksikön yhteistyönä. Julkaisun tarkoituksena on olla yksi esimerkki siitä, millaisia turvallisuusselvitys ja sisäinen pelastussuunnitelma voivat olla. Tämä esimerkki ei ole ainoa mahdollinen. Kun eri satamat laativat selvityksiä omasta toiminnastaan, on kunkin sataman olosuhteet, järjestelyt ja toiminnan erityispiirteet aina otettava huomioon.

    AB - Vaarallisten aineiden kuljetusta ja tilapäistä säilytystä satama-alueella koskevaan valtioneuvoston asetukseen (251/2005) sisältyy velvoite turvallisuusselvityksen ja sisäisen pelastussuunnitelman laatimisesta. Velvoite koskee niitä satama-alueita, joiden kautta kappaletavarana kuljetettavien vaarallisten aineiden määrä ylittää asetuksessa mainitun rajan (10 000 tonnia vuodessa). Turvallisuusselvityksen ja sisäisen pelastussuunnitelman avulla satamanpitäjä ja satamassa vaarallisten aineiden kappaletavaroiden ahtausta ja sisäisiä siirtoja harjoittavat yritykset osoittavat, että vaarallisten aineiden kuljetustoiminnasta ja siihen liittyvästä tilapäisestä säilytyksestä aiheutuvat vaarat on tunnistettu ja että on ryhdytty tarpeellisiin toimenpiteisiin onnettomuuksien estämiseksi ja tällaisten onnettomuuksien ihmisille, ympäristölle ja omaisuudelle aiheuttamien seurausten rajoittamiseksi. Julkaisussa on Kotkan Mussalon konttiterminaalin turvallisuusselvitys ja sisäinen pelastussuunnitelma. Ne on laadittu Kotkan Satama Oy:n, konttiterminaalissa toimivien operaattorien ja VTT Tuotteet ja tuotanto -yksikön yhteistyönä. Julkaisun tarkoituksena on olla yksi esimerkki siitä, millaisia turvallisuusselvitys ja sisäinen pelastussuunnitelma voivat olla. Tämä esimerkki ei ole ainoa mahdollinen. Kun eri satamat laativat selvityksiä omasta toiminnastaan, on kunkin sataman olosuhteet, järjestelyt ja toiminnan erityispiirteet aina otettava huomioon.

    KW - dangerous cargoes

    KW - port area

    KW - safety report

    KW - internal emergency plan

    M3 - Report

    SN - 952-201392-7

    SN - 952-201393-5

    T3 - Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja

    BT - Turvallisuusselvitys ja sisäinen pelastussuunnitelma. Mussalon konttiterminaali

    CY - Helsinki

    ER -

    Nissilä M, Virolainen K. Turvallisuusselvitys ja sisäinen pelastussuunnitelma. Mussalon konttiterminaali. Helsinki, 2005. 82 p. (Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja; No. 46, Vol. 2005).