@book{fb1f51e25894482386a4aee20168ff3a,
title = "Turvallisuusvarusteet suojaisissa saaristo-olosuhteissa",
abstract = "Selvityksen tavoitteena oli selvitt{\"a}{\"a}, miten voitaisiin perustellusti m{\"a}{\"a}ritell{\"a} turvallisuusvarusteet suojaisissa saaristo-olosuhteissa liikenn{\"o}iville matkustaja- ja lastialuksille kotimaan liikenteess{\"a}. Selvityksess{\"a} tarkasteltiin olemassa olevia m{\"a}{\"a}r{\"a}yksi{\"a} Suomessa, Ruotsissa ja Yhdistyneess{\"a} kuningaskunnassa sek{\"a} Euroopan parlamentin ja neuvoston non-SOLAS-aluksia koskevan direktiivin vaatimuksia. Niiden perusteella samankaltaisissa olosuhteissa liikenn{\"o}ivien samankaltaisten alusten turvallisuusvarustevaatimukset eroavat toisistaan jonkin verran eri maissa. Turvallisuusvarustevaatimusten lis{\"a}ksi k{\"a}ytiin l{\"a}pi Liikenteen turvallisuusviraston ja sen edelt{\"a}jien sek{\"a} Rajavartiolaitoksen ja Onnettomuustutkintakeskuksen kotimaanliikenteen aluksia koskevat onnettomuustilastot ja -tapaukset. Vuoteen 1997 ulottuvan tarkastelun perusteella meriliikenteen vaaratilanteet ja onnettomuudet ovat olleet seurauksiltaan p{\"a}{\"a}osin v{\"a}h{\"a}isi{\"a} ja vakavilta ihmishenki{\"a} vaatineilta onnettomuuksilta on v{\"a}ltytty kotimaanliikenteen matkustaja-aluksilla. Rajavartiolaitoksen meripelastustapahtumiin pohjautuvien tietojen pohjalta muodostettiin yleisi{\"a} onnettomuusskenaarioita. Onnettomuusskenaariot jaettiin toimenpiteitt{\"a}in kaikkia vaaratilanteita koskeviin yht{\"a}l{\"a}isiin toimenpiteisiin ja tietyiss{\"a} vaaratilanteissa tarvittaviin erityisiin toimenpiteisiin. Turvallisuusvarusteet ryhmiteltiin vaaratilannetoimenpiteiden mukaisesti, jolloin pystyttiin m{\"a}{\"a}ritt{\"a}m{\"a}{\"a}n niiden merkitys turvallisuudelle ja vertailemaan erilaisten varusteiden ominaisuuksia. Muodostettujen ryhmittelyiden pohjalta toteutettiin kysely Liikenteen turvallisuusviraston m{\"a}{\"a}ritt{\"a}m{\"a}lle sidosryhm{\"a}lle, joka koostui kotimaanliikenteen varustamoiden edustajista, alusten p{\"a}{\"a}llik{\"o}ist{\"a} sek{\"a} aluksissa operatiivisessa ty{\"o}ss{\"a} toimivista viranomaisista. Sidosryhm{\"a} arvioi erilaisten hengenpelastus-, navigointi-, radiolaite- ja palovarusteiden merkityst{\"a} turvallisen toiminnan kannalta m{\"a}{\"a}ritellyiss{\"a} vaaratilanneskenaarioissa. Kyselyss{\"a} saatuja arviointeja verrattiin olemassa oleviin suomalaisiin m{\"a}{\"a}r{\"a}yksiin. Kyselyn tulokset osoittivat, ett{\"a} kotimaanliikenteen alusten turvallisuusvarusteita m{\"a}{\"a}ritelt{\"a}ess{\"a} alusten k{\"a}ytt{\"o}tarkoitukseen ja matkustajam{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a}n pit{\"a}isi kiinnitt{\"a}{\"a} enemm{\"a}n huomiota. Lis{\"a}ksi alusten koolla (eli k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}ss{\"a} aluksen pituudella) katsottiin olevan merkityst{\"a} erityisesti evakuointivarusteissa.",
keywords = "maritime safety, safety equipment, domestic service",
author = "Hanna Askola and Tapio Nyman",
year = "2012",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-7826-9",
series = "VTT Technology",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "16",
address = "Finland",
}