Turvallisuusvarusteet suojaisissa saaristo-olosuhteissa

Hanna Askola, Tapio Nyman

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Selvityksen tavoitteena oli selvittää, miten voitaisiin perustellusti määritellä turvallisuusvarusteet suojaisissa saaristo-olosuhteissa liikennöiville matkustaja- ja lastialuksille kotimaan liikenteessä. Selvityksessä tarkasteltiin olemassa olevia määräyksiä Suomessa, Ruotsissa ja Yhdistyneessä kuningaskunnassa sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston non-SOLAS-aluksia koskevan direktiivin vaatimuksia. Niiden perusteella samankaltaisissa olosuhteissa liikennöivien samankaltaisten alusten turvallisuusvarustevaatimukset eroavat toisistaan jonkin verran eri maissa. Turvallisuusvarustevaatimusten lisäksi käytiin läpi Liikenteen turvallisuusviraston ja sen edeltäjien sekä Rajavartiolaitoksen ja Onnettomuustutkintakeskuksen kotimaanliikenteen aluksia koskevat onnettomuustilastot ja -tapaukset. Vuoteen 1997 ulottuvan tarkastelun perusteella meriliikenteen vaaratilanteet ja onnettomuudet ovat olleet seurauksiltaan pääosin vähäisiä ja vakavilta ihmishenkiä vaatineilta onnettomuuksilta on vältytty kotimaanliikenteen matkustaja-aluksilla. Rajavartiolaitoksen meripelastustapahtumiin pohjautuvien tietojen pohjalta muodostettiin yleisiä onnettomuusskenaarioita. Onnettomuusskenaariot jaettiin toimenpiteittäin kaikkia vaaratilanteita koskeviin yhtäläisiin toimenpiteisiin ja tietyissä vaaratilanteissa tarvittaviin erityisiin toimenpiteisiin. Turvallisuusvarusteet ryhmiteltiin vaaratilannetoimenpiteiden mukaisesti, jolloin pystyttiin määrittämään niiden merkitys turvallisuudelle ja vertailemaan erilaisten varusteiden ominaisuuksia. Muodostettujen ryhmittelyiden pohjalta toteutettiin kysely Liikenteen turvallisuusviraston määrittämälle sidosryhmälle, joka koostui kotimaanliikenteen varustamoiden edustajista, alusten päälliköistä sekä aluksissa operatiivisessa työssä toimivista viranomaisista. Sidosryhmä arvioi erilaisten hengenpelastus-, navigointi-, radiolaite- ja palovarusteiden merkitystä turvallisen toiminnan kannalta määritellyissä vaaratilanneskenaarioissa. Kyselyssä saatuja arviointeja verrattiin olemassa oleviin suomalaisiin määräyksiin. Kyselyn tulokset osoittivat, että kotimaanliikenteen alusten turvallisuusvarusteita määriteltäessä alusten käyttötarkoitukseen ja matkustajamäärään pitäisi kiinnittää enemmän huomiota. Lisäksi alusten koolla (eli käytännössä aluksen pituudella) katsottiin olevan merkitystä erityisesti evakuointivarusteissa.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages83
    ISBN (Electronic)978-951-38-7827-6
    ISBN (Print)978-951-38-7826-9
    Publication statusPublished - 2012
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Technology
    Number16
    ISSN2242-1211

    Keywords

    • maritime safety
    • safety equipment
    • domestic service

    Cite this