TY - BOOK
T1 - Turvallisuuteen liittyvien tapahtumien käsittely ja niistä oppiminen rautatietoimialalla
AU - Ruuhilehto, Kaarin
AU - Silla, Anne
AU - Hämäläinen, Päivi
PY - 2012
Y1 - 2012
N2 - Tutkimuksessa selvitettiin, mitä ja miten
rautatietoimialan organisaatiot oppivat omasta
toiminnastaan turvallisuuteen liittyviä poikkeamia
raportoimalla ja käsittelemällä kehittyäkseen
turvallisemmiksi. Tarkastelu tehtiin organisaatioiden
oppimisen näkökulmasta. Myös raportointi- ja
käsittelyprosessi ja sen eri vaiheisiin liittyvät
haasteet olivat mukana tutkimuksessa. Aineisto koottiin
haastattelemalla asiantuntijoita radanpidon ja
liikenteenohjauspalveluiden toimittajaorganisaatioista ja
kyseisten palveluiden tilaajaorganisaatioista sekä
liikenteen turvallisuusvirastosta ja
Onnettomuustutkintakeskuksesta. Lisäksi tehtiin
dokumenttianalyysia ja koottiin haastatellut
asiantuntijat työpajaan, jossa tarkasteltiin nykyisiä
oppimisen edellytyksiä ja esteitä ja pohdittiin koko
toimialan kattavasti keinoja edellytysten parantamiseksi
ja esteiden poistamiseksi. Mallinnettuja raportointi- ja
käsittelyprosesseja arvioitiin käyttäen kriteereinä sitä,
miten hyvin ne täyttävät oppimista tukevan raportoinnin
piirteet.
Rautatiealan toimijat ymmärsivät oppimisella
ensisijaisesti sitä, että tapahtumien käsittelyn
tavoitteena on oppia estämään vastaavien tapahtumien
toistuminen. Palveluntuottajaorganisaatioissa oli
käytössä toimivat sähköiset raportointijärjestelmät ja
ilmoitusaktiivisuus oli hyvä. Suurin kehittämistarve
liittyi siihen, miten tutkitaan tapahtumien
syntymekanismeja sosio-teknisessä järjestelmässä.
Nykyiset kuulemiskäytännöt ovat hyvä lähtökohta
järjestelmälähtöisen analyysin apuvälineiksi, kun niiden
rooli muutetaan selvästi yksittäisten henkilöiden
toiminnan selvittämisestä koko järjestelmän toiminnan
tutkimiseen.
Tilaajan ja toimittajien yhteistyö tapahtumista
oppimiseksi perustuu sopimuksiin.
Liikenteenohjauspalveluissa koettiin kilpailun
vapautumisen murrosvaihe ja Liikenneviraston meneillään
oleva organisointi liikennemuotokohtaisesta
liikennejärjestelmälähtöiseen toimintaan haasteellisiksi
yhteistyön kannalta. Liikenteen turvallisuusvirasto
pyrkii kokoamaan kattavan kuvan toimialan
turvallisuudesta toisaalta virastolle ilmoitettaviksi
säädettyjen tapahtumatietojen ja toisaalta
auditointihavaintojen avulla. Liikenteen
turvallisuusvirasto - samoin kuin Liikennevirasto -
pyrkii saamaan tapahtumaraportoinnista ensisijaisesti
omaa toimintaansa ohjaavaa ja suuntaavaa tietoa. Tietoja
tuottavat yritykset eli liikenteenohjaus- ja
radanpitopalveluiden toimittajat kokevat molemmilta
virastoilta saamansa palautteen osin kokonaan puuttuvan
ja keskittyvän vain negatiivisiin seikkoihin. Avoimen
raportoinnin ja aidon alan kokonaisturvallisuuteen
tähtäävän yhteistyön aikaansaaminen on haasteellista.
Onnettomuustutkintakeskukselta odotetaan enemmän
tiettyihin teemoihin keskittyvää tutkimusta ja apua
tutkintamenetelmäkoulutukseen esimiehille.
Tulosten perusteella suositellaan nykyisten raportointi-
ja tapahtuma-analyysikäytäntöjen kehittämistä. Sähköisiin
järjestelmiin voitaisiin laatia lisämoduuli, joka tukee
analyysia. Nykyisten kuulemistilaisuuksien asiasisältö
antaa hyvän lähtökohdan. Tutkintaan ja
kehittämistoimenpiteiden pohdintaan tulisi osallistaa
henkilökuntaa laajasti. Organisaatioiden tulisi kirjata
oppiminen selkeästi raportoinnin tavoitteisiin. Lisäksi
olisi hyvä kertoa, että organisaatiossa oppimisella
ymmärretään muutakin oppimista kuin tapahtuman
toistumisen estämistä ja että oppimisen edistämiseksi
halutaan luoda avoimet, rankaisemattomat ja osallistavat
toimintatavat ja kulttuuri..
Velvoitteella tapahtumien raportoinnista Trafiin on
pyritty luomaan kattava kuva toimialan turvallisuudesta.
Tavoitteeseen ei kuitenkaan ole päästy, koska
ilmoitusaktiivisuus on alhainen. Raportoinnista ei koeta
saatavan hyötyä. Trafissa ei ole resursseja tiedon
käsittelyyn ja palautteen tuottamiseen kentälle.
Liikennevirastossa suunnitellaan uutta
poikkeamanhallintajärjestelmää, johon koottaisiin tie- ja
rataväylillä tapahtuvat työtapaturmat, onnettomuudet ja
vakavat vaaratilanteet. Tavoitteena on käyttää tietoa
omien hankkeiden suuntaamisessa muiden toimijoiden
tueksi. Eri tahojen ylläpitämien erillisten
tiedonkeruujärjestelmien rakentaminen lisää
tiedontuottajaorganisaatioiden työtä, elleivät
raportointijärjestelmät toimi keskenään saumattomasti.
Päällekkäisiä raportointeja ei ole järkevää luoda. Uusia
järjestelmiä suunniteltaessa on varmistettava, että
organisaatiokohtaisten järjestelmien olemassaolo ei
vaarannu. Tiedon tuottajien on myös nähtävä, että he
hyötyvät ilmoittamisesta ja tiedettävä, mitä hyötyä
tiedoista saadaan toimialalle yleensä.
Vaaratapahtumista oppimisen käytännöt ovat osa
toimintakulttuuria. Oppimiskäytäntöjen kehittämiseksi
toimialalla kokonaisvaltaisesti tarvitaan tutkimusta eri
tahojen turvallisuuskulttuurista: esimerkiksi miten
viranomaisen ja rakennuttajan/tilaajan
turvallisuuskulttuurit voivat vaikuttaa muiden
toimijoiden turvallisuuskulttuuriin ja millaisia ovat
hyvät viranomais-, rakennuttaja- ja tilaajakulttuurit,
joilla voidaan edistää muiden toimijoiden
turvallisuuskulttuuria.
AB - Tutkimuksessa selvitettiin, mitä ja miten
rautatietoimialan organisaatiot oppivat omasta
toiminnastaan turvallisuuteen liittyviä poikkeamia
raportoimalla ja käsittelemällä kehittyäkseen
turvallisemmiksi. Tarkastelu tehtiin organisaatioiden
oppimisen näkökulmasta. Myös raportointi- ja
käsittelyprosessi ja sen eri vaiheisiin liittyvät
haasteet olivat mukana tutkimuksessa. Aineisto koottiin
haastattelemalla asiantuntijoita radanpidon ja
liikenteenohjauspalveluiden toimittajaorganisaatioista ja
kyseisten palveluiden tilaajaorganisaatioista sekä
liikenteen turvallisuusvirastosta ja
Onnettomuustutkintakeskuksesta. Lisäksi tehtiin
dokumenttianalyysia ja koottiin haastatellut
asiantuntijat työpajaan, jossa tarkasteltiin nykyisiä
oppimisen edellytyksiä ja esteitä ja pohdittiin koko
toimialan kattavasti keinoja edellytysten parantamiseksi
ja esteiden poistamiseksi. Mallinnettuja raportointi- ja
käsittelyprosesseja arvioitiin käyttäen kriteereinä sitä,
miten hyvin ne täyttävät oppimista tukevan raportoinnin
piirteet.
Rautatiealan toimijat ymmärsivät oppimisella
ensisijaisesti sitä, että tapahtumien käsittelyn
tavoitteena on oppia estämään vastaavien tapahtumien
toistuminen. Palveluntuottajaorganisaatioissa oli
käytössä toimivat sähköiset raportointijärjestelmät ja
ilmoitusaktiivisuus oli hyvä. Suurin kehittämistarve
liittyi siihen, miten tutkitaan tapahtumien
syntymekanismeja sosio-teknisessä järjestelmässä.
Nykyiset kuulemiskäytännöt ovat hyvä lähtökohta
järjestelmälähtöisen analyysin apuvälineiksi, kun niiden
rooli muutetaan selvästi yksittäisten henkilöiden
toiminnan selvittämisestä koko järjestelmän toiminnan
tutkimiseen.
Tilaajan ja toimittajien yhteistyö tapahtumista
oppimiseksi perustuu sopimuksiin.
Liikenteenohjauspalveluissa koettiin kilpailun
vapautumisen murrosvaihe ja Liikenneviraston meneillään
oleva organisointi liikennemuotokohtaisesta
liikennejärjestelmälähtöiseen toimintaan haasteellisiksi
yhteistyön kannalta. Liikenteen turvallisuusvirasto
pyrkii kokoamaan kattavan kuvan toimialan
turvallisuudesta toisaalta virastolle ilmoitettaviksi
säädettyjen tapahtumatietojen ja toisaalta
auditointihavaintojen avulla. Liikenteen
turvallisuusvirasto - samoin kuin Liikennevirasto -
pyrkii saamaan tapahtumaraportoinnista ensisijaisesti
omaa toimintaansa ohjaavaa ja suuntaavaa tietoa. Tietoja
tuottavat yritykset eli liikenteenohjaus- ja
radanpitopalveluiden toimittajat kokevat molemmilta
virastoilta saamansa palautteen osin kokonaan puuttuvan
ja keskittyvän vain negatiivisiin seikkoihin. Avoimen
raportoinnin ja aidon alan kokonaisturvallisuuteen
tähtäävän yhteistyön aikaansaaminen on haasteellista.
Onnettomuustutkintakeskukselta odotetaan enemmän
tiettyihin teemoihin keskittyvää tutkimusta ja apua
tutkintamenetelmäkoulutukseen esimiehille.
Tulosten perusteella suositellaan nykyisten raportointi-
ja tapahtuma-analyysikäytäntöjen kehittämistä. Sähköisiin
järjestelmiin voitaisiin laatia lisämoduuli, joka tukee
analyysia. Nykyisten kuulemistilaisuuksien asiasisältö
antaa hyvän lähtökohdan. Tutkintaan ja
kehittämistoimenpiteiden pohdintaan tulisi osallistaa
henkilökuntaa laajasti. Organisaatioiden tulisi kirjata
oppiminen selkeästi raportoinnin tavoitteisiin. Lisäksi
olisi hyvä kertoa, että organisaatiossa oppimisella
ymmärretään muutakin oppimista kuin tapahtuman
toistumisen estämistä ja että oppimisen edistämiseksi
halutaan luoda avoimet, rankaisemattomat ja osallistavat
toimintatavat ja kulttuuri..
Velvoitteella tapahtumien raportoinnista Trafiin on
pyritty luomaan kattava kuva toimialan turvallisuudesta.
Tavoitteeseen ei kuitenkaan ole päästy, koska
ilmoitusaktiivisuus on alhainen. Raportoinnista ei koeta
saatavan hyötyä. Trafissa ei ole resursseja tiedon
käsittelyyn ja palautteen tuottamiseen kentälle.
Liikennevirastossa suunnitellaan uutta
poikkeamanhallintajärjestelmää, johon koottaisiin tie- ja
rataväylillä tapahtuvat työtapaturmat, onnettomuudet ja
vakavat vaaratilanteet. Tavoitteena on käyttää tietoa
omien hankkeiden suuntaamisessa muiden toimijoiden
tueksi. Eri tahojen ylläpitämien erillisten
tiedonkeruujärjestelmien rakentaminen lisää
tiedontuottajaorganisaatioiden työtä, elleivät
raportointijärjestelmät toimi keskenään saumattomasti.
Päällekkäisiä raportointeja ei ole järkevää luoda. Uusia
järjestelmiä suunniteltaessa on varmistettava, että
organisaatiokohtaisten järjestelmien olemassaolo ei
vaarannu. Tiedon tuottajien on myös nähtävä, että he
hyötyvät ilmoittamisesta ja tiedettävä, mitä hyötyä
tiedoista saadaan toimialalle yleensä.
Vaaratapahtumista oppimisen käytännöt ovat osa
toimintakulttuuria. Oppimiskäytäntöjen kehittämiseksi
toimialalla kokonaisvaltaisesti tarvitaan tutkimusta eri
tahojen turvallisuuskulttuurista: esimerkiksi miten
viranomaisen ja rakennuttajan/tilaajan
turvallisuuskulttuurit voivat vaikuttaa muiden
toimijoiden turvallisuuskulttuuriin ja millaisia ovat
hyvät viranomais-, rakennuttaja- ja tilaajakulttuurit,
joilla voidaan edistää muiden toimijoiden
turvallisuuskulttuuria.
KW - railway sector
KW - organisational learning
KW - safety
KW - related abnormality
KW - expert interview
M3 - Report
SN - 978-951-38-7608-1
T3 - VTT Technology
BT - Turvallisuuteen liittyvien tapahtumien käsittely ja niistä oppiminen rautatietoimialalla
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -