TY - BOOK
T1 - Turvavöiden käyttökokeilu junissa
T2 - Käyttö ja matkustajien mielipiteet
AU - Anttila, Virpi
AU - Luoma, Juha
PY - 2001
Y1 - 2001
N2 - VR Osakeyhtiö aloitti tiettävästi ensimmäisenä maailmassa
junaturvavöiden kokeilun lokakuussa 1999. Vuoden
kestäneessä kokeilussa selvitettiin turvavöiden
soveltuvuutta junamatkustamiseen. Turvavyöt asennettiin
kolmen päivävaunun istuimiin, yhteensä 271 paikalle.
Asennetut turvavyöt olivat joko manuaalisesti säädettäviä
lannevöitä tai automaattisesti oikeaan pituuteen
kelautuvia rullavöitä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli
selvittää turvavöiden käyttöastetta ja käyttöön
vaikuttavia tekijöitä, kuten matkustajien mielipiteitä
turvavöiden hyödystä, tarpeellisuudesta ja käytön
mahdollisista haitoista. Kyselyssä selvitettiin
mielipiteitä yhteensä 1 532 matkustajalta, joista 875
istui turvavöillä varustetussa vaunussa. Lisäksi ennen
lomakkeen jakamista vaunuissa mukana matkustanut
tarkkailija kirjasi turvavöitä käyttäneiden ja
käyttämättä jättäneiden matkustajien määrän.
Vain 1,1 % turvavyöllisissä vaunuissa matkustaneista
käytti turvavyötä. Yli puolet vyötä käyttämättömistä
sanoi, ettei ollut huomannut sitä. Asennetun turvavyön
tyyppi vaikutti turvavyön huomaamiseen - lannevyön
huomasi 61 % matkustajista, rullavyön 46 %. Rullavyön
alempi havaitsemisprosentti selittänee ainakin osittain
myös sen, että rullavyötä käytettiin lannevyötä
harvemmin. Turvavyön käyttämättömyyttä perusteltiin
epämukavuudella, unohtumisella ja liikkumisen
estymisellä. Lähes 70 % matkustajista piti kuitenkin
turvavöiden käyttömahdollisuuden lisäämistä
tarpeellisena, mutta vain 10 % vastasi, että käytön
tulisi olla pakollista. Lisäksi monet uskoivat
turvavöiden vähentävän vakavan loukkaantumisen riskiä
onnettomuuksissa. Monet olivat myös sitä mieltä, etteivät
vyöt saa junassa matkustamista tuntumaan vaaralliselta.
Yli 80 % matkustajista piti junassa matkustamista nykyään
joko erittäin turvallisena tai turvallisena. Kuitenkin
lähes 40 % arvioi junaturvallisuuden huonontuneen viime
vuosien aikana. Käsitys perustui useimmiten tietoihin
Suomessa tapahtuneista onnettomuuksista. Junaliikenteen
turvallisuuteen luotetaan siis lähes poikkeuksetta, mutta
toisaalta ihmiset seuraavat onnettomuusuutisia.
Tärkeimpinä turvallisuutta parantavina toimenpiteinä
pidettiin suuria, julkisuudessakin paljon esillä olleita
junien automaattista kulunvalvontaa ja ratojen
perusparannusta. Lisäksi esille nousivat turvavöitä
tärkeämpinä junakaluston uusiminen ja luukulliset
tavarahyllyt. Nopeuksien alentaminen sai kielteisimmän
vastaanoton turvallisuustoimenpiteiden tärkeyttä
kysyttäessä.
Tulosten perusteella voidaan suositella turvavöiden
käyttömahdollisuuden lisäämistä. Turvavyön käyttöasteen
lisääminen lienee mahdollista esimerkiksi tiedottamista
tehostamalla, vaikka tieliikenteestä saadut kokemukset
osoittavat, että pelkän tiedottamisen mahdollisuudet ovat
rajallisia. Kokeilun jatkamisella ja siitä
tiedottamisella asia voidaan kuitenkin nostaa julkisen
keskustelun aiheeksi.
AB - VR Osakeyhtiö aloitti tiettävästi ensimmäisenä maailmassa
junaturvavöiden kokeilun lokakuussa 1999. Vuoden
kestäneessä kokeilussa selvitettiin turvavöiden
soveltuvuutta junamatkustamiseen. Turvavyöt asennettiin
kolmen päivävaunun istuimiin, yhteensä 271 paikalle.
Asennetut turvavyöt olivat joko manuaalisesti säädettäviä
lannevöitä tai automaattisesti oikeaan pituuteen
kelautuvia rullavöitä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli
selvittää turvavöiden käyttöastetta ja käyttöön
vaikuttavia tekijöitä, kuten matkustajien mielipiteitä
turvavöiden hyödystä, tarpeellisuudesta ja käytön
mahdollisista haitoista. Kyselyssä selvitettiin
mielipiteitä yhteensä 1 532 matkustajalta, joista 875
istui turvavöillä varustetussa vaunussa. Lisäksi ennen
lomakkeen jakamista vaunuissa mukana matkustanut
tarkkailija kirjasi turvavöitä käyttäneiden ja
käyttämättä jättäneiden matkustajien määrän.
Vain 1,1 % turvavyöllisissä vaunuissa matkustaneista
käytti turvavyötä. Yli puolet vyötä käyttämättömistä
sanoi, ettei ollut huomannut sitä. Asennetun turvavyön
tyyppi vaikutti turvavyön huomaamiseen - lannevyön
huomasi 61 % matkustajista, rullavyön 46 %. Rullavyön
alempi havaitsemisprosentti selittänee ainakin osittain
myös sen, että rullavyötä käytettiin lannevyötä
harvemmin. Turvavyön käyttämättömyyttä perusteltiin
epämukavuudella, unohtumisella ja liikkumisen
estymisellä. Lähes 70 % matkustajista piti kuitenkin
turvavöiden käyttömahdollisuuden lisäämistä
tarpeellisena, mutta vain 10 % vastasi, että käytön
tulisi olla pakollista. Lisäksi monet uskoivat
turvavöiden vähentävän vakavan loukkaantumisen riskiä
onnettomuuksissa. Monet olivat myös sitä mieltä, etteivät
vyöt saa junassa matkustamista tuntumaan vaaralliselta.
Yli 80 % matkustajista piti junassa matkustamista nykyään
joko erittäin turvallisena tai turvallisena. Kuitenkin
lähes 40 % arvioi junaturvallisuuden huonontuneen viime
vuosien aikana. Käsitys perustui useimmiten tietoihin
Suomessa tapahtuneista onnettomuuksista. Junaliikenteen
turvallisuuteen luotetaan siis lähes poikkeuksetta, mutta
toisaalta ihmiset seuraavat onnettomuusuutisia.
Tärkeimpinä turvallisuutta parantavina toimenpiteinä
pidettiin suuria, julkisuudessakin paljon esillä olleita
junien automaattista kulunvalvontaa ja ratojen
perusparannusta. Lisäksi esille nousivat turvavöitä
tärkeämpinä junakaluston uusiminen ja luukulliset
tavarahyllyt. Nopeuksien alentaminen sai kielteisimmän
vastaanoton turvallisuustoimenpiteiden tärkeyttä
kysyttäessä.
Tulosten perusteella voidaan suositella turvavöiden
käyttömahdollisuuden lisäämistä. Turvavyön käyttöasteen
lisääminen lienee mahdollista esimerkiksi tiedottamista
tehostamalla, vaikka tieliikenteestä saadut kokemukset
osoittavat, että pelkän tiedottamisen mahdollisuudet ovat
rajallisia. Kokeilun jatkamisella ja siitä
tiedottamisella asia voidaan kuitenkin nostaa julkisen
keskustelun aiheeksi.
KW - safety belts
KW - trains
KW - utilization
KW - opinions
KW - seat belts
KW - railway carriages
KW - interviews
KW - questionnaires
M3 - Report
SN - 951-38-5903-7
T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
BT - Turvavöiden käyttökokeilu junissa
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -