Turvavöiden käyttökokeilu junissa: Käyttö ja matkustajien mielipiteet

Virpi Anttila, Juha Luoma

Research output: Book/ReportReport

Abstract

VR Osakeyhtiö aloitti tiettävästi ensimmäisenä maailmassa junaturvavöiden kokeilun lokakuussa 1999. Vuoden kestäneessä kokeilussa selvitettiin turvavöiden soveltuvuutta junamatkustamiseen. Turvavyöt asennettiin kolmen päivävaunun istuimiin, yhteensä 271 paikalle. Asennetut turvavyöt olivat joko manuaalisesti säädettäviä lannevöitä tai automaattisesti oikeaan pituuteen kelautuvia rullavöitä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää turvavöiden käyttöastetta ja käyttöön vaikuttavia tekijöitä, kuten matkustajien mielipiteitä turvavöiden hyödystä, tarpeellisuudesta ja käytön mahdollisista haitoista. Kyselyssä selvitettiin mielipiteitä yhteensä 1 532 matkustajalta, joista 875 istui turvavöillä varustetussa vaunussa. Lisäksi ennen lomakkeen jakamista vaunuissa mukana matkustanut tarkkailija kirjasi turvavöitä käyttäneiden ja käyttämättä jättäneiden matkustajien määrän. Vain 1,1 % turvavyöllisissä vaunuissa matkustaneista käytti turvavyötä. Yli puolet vyötä käyttämättömistä sanoi, ettei ollut huomannut sitä. Asennetun turvavyön tyyppi vaikutti turvavyön huomaamiseen - lannevyön huomasi 61 % matkustajista, rullavyön 46 %. Rullavyön alempi havaitsemisprosentti selittänee ainakin osittain myös sen, että rullavyötä käytettiin lannevyötä harvemmin. Turvavyön käyttämättömyyttä perusteltiin epämukavuudella, unohtumisella ja liikkumisen estymisellä. Lähes 70 % matkustajista piti kuitenkin turvavöiden käyttömahdollisuuden lisäämistä tarpeellisena, mutta vain 10 % vastasi, että käytön tulisi olla pakollista. Lisäksi monet uskoivat turvavöiden vähentävän vakavan loukkaantumisen riskiä onnettomuuksissa. Monet olivat myös sitä mieltä, etteivät vyöt saa junassa matkustamista tuntumaan vaaralliselta. Yli 80 % matkustajista piti junassa matkustamista nykyään joko erittäin turvallisena tai turvallisena. Kuitenkin lähes 40 % arvioi junaturvallisuuden huonontuneen viime vuosien aikana. Käsitys perustui useimmiten tietoihin Suomessa tapahtuneista onnettomuuksista. Junaliikenteen turvallisuuteen luotetaan siis lähes poikkeuksetta, mutta toisaalta ihmiset seuraavat onnettomuusuutisia. Tärkeimpinä turvallisuutta parantavina toimenpiteinä pidettiin suuria, julkisuudessakin paljon esillä olleita junien automaattista kulunvalvontaa ja ratojen perusparannusta. Lisäksi esille nousivat turvavöitä tärkeämpinä junakaluston uusiminen ja luukulliset tavarahyllyt. Nopeuksien alentaminen sai kielteisimmän vastaanoton turvallisuustoimenpiteiden tärkeyttä kysyttäessä. Tulosten perusteella voidaan suositella turvavöiden käyttömahdollisuuden lisäämistä. Turvavyön käyttöasteen lisääminen lienee mahdollista esimerkiksi tiedottamista tehostamalla, vaikka tieliikenteestä saadut kokemukset osoittavat, että pelkän tiedottamisen mahdollisuudet ovat rajallisia. Kokeilun jatkamisella ja siitä tiedottamisella asia voidaan kuitenkin nostaa julkisen keskustelun aiheeksi.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages41
ISBN (Electronic)951-38-5904-5
ISBN (Print)951-38-5903-7
Publication statusPublished - 2001
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
Number2106
ISSN1235-0605

Keywords

  • safety belts
  • trains
  • utilization
  • opinions
  • seat belts
  • railway carriages
  • interviews
  • questionnaires

Cite this

Anttila, V., & Luoma, J. (2001). Turvavöiden käyttökokeilu junissa: Käyttö ja matkustajien mielipiteet. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 2106
Anttila, Virpi ; Luoma, Juha. / Turvavöiden käyttökokeilu junissa : Käyttö ja matkustajien mielipiteet. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2001. 41 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2106).
@book{491901c2a6ba47888979b033cc56a82e,
title = "Turvav{\"o}iden k{\"a}ytt{\"o}kokeilu junissa: K{\"a}ytt{\"o} ja matkustajien mielipiteet",
abstract = "VR Osakeyhti{\"o} aloitti tiett{\"a}v{\"a}sti ensimm{\"a}isen{\"a} maailmassa junaturvav{\"o}iden kokeilun lokakuussa 1999. Vuoden kest{\"a}neess{\"a} kokeilussa selvitettiin turvav{\"o}iden soveltuvuutta junamatkustamiseen. Turvavy{\"o}t asennettiin kolmen p{\"a}iv{\"a}vaunun istuimiin, yhteens{\"a} 271 paikalle. Asennetut turvavy{\"o}t olivat joko manuaalisesti s{\"a}{\"a}dett{\"a}vi{\"a} lannev{\"o}it{\"a} tai automaattisesti oikeaan pituuteen kelautuvia rullav{\"o}it{\"a}. T{\"a}m{\"a}n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt{\"a}{\"a} turvav{\"o}iden k{\"a}ytt{\"o}astetta ja k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n vaikuttavia tekij{\"o}it{\"a}, kuten matkustajien mielipiteit{\"a} turvav{\"o}iden hy{\"o}dyst{\"a}, tarpeellisuudesta ja k{\"a}yt{\"o}n mahdollisista haitoista. Kyselyss{\"a} selvitettiin mielipiteit{\"a} yhteens{\"a} 1 532 matkustajalta, joista 875 istui turvav{\"o}ill{\"a} varustetussa vaunussa. Lis{\"a}ksi ennen lomakkeen jakamista vaunuissa mukana matkustanut tarkkailija kirjasi turvav{\"o}it{\"a} k{\"a}ytt{\"a}neiden ja k{\"a}ytt{\"a}m{\"a}tt{\"a} j{\"a}tt{\"a}neiden matkustajien m{\"a}{\"a}r{\"a}n. Vain 1,1 {\%} turvavy{\"o}llisiss{\"a} vaunuissa matkustaneista k{\"a}ytti turvavy{\"o}t{\"a}. Yli puolet vy{\"o}t{\"a} k{\"a}ytt{\"a}m{\"a}tt{\"o}mist{\"a} sanoi, ettei ollut huomannut sit{\"a}. Asennetun turvavy{\"o}n tyyppi vaikutti turvavy{\"o}n huomaamiseen - lannevy{\"o}n huomasi 61 {\%} matkustajista, rullavy{\"o}n 46 {\%}. Rullavy{\"o}n alempi havaitsemisprosentti selitt{\"a}nee ainakin osittain my{\"o}s sen, ett{\"a} rullavy{\"o}t{\"a} k{\"a}ytettiin lannevy{\"o}t{\"a} harvemmin. Turvavy{\"o}n k{\"a}ytt{\"a}m{\"a}tt{\"o}myytt{\"a} perusteltiin ep{\"a}mukavuudella, unohtumisella ja liikkumisen estymisell{\"a}. L{\"a}hes 70 {\%} matkustajista piti kuitenkin turvav{\"o}iden k{\"a}ytt{\"o}mahdollisuuden lis{\"a}{\"a}mist{\"a} tarpeellisena, mutta vain 10 {\%} vastasi, ett{\"a} k{\"a}yt{\"o}n tulisi olla pakollista. Lis{\"a}ksi monet uskoivat turvav{\"o}iden v{\"a}hent{\"a}v{\"a}n vakavan loukkaantumisen riski{\"a} onnettomuuksissa. Monet olivat my{\"o}s sit{\"a} mielt{\"a}, etteiv{\"a}t vy{\"o}t saa junassa matkustamista tuntumaan vaaralliselta. Yli 80 {\%} matkustajista piti junassa matkustamista nyky{\"a}{\"a}n joko eritt{\"a}in turvallisena tai turvallisena. Kuitenkin l{\"a}hes 40 {\%} arvioi junaturvallisuuden huonontuneen viime vuosien aikana. K{\"a}sitys perustui useimmiten tietoihin Suomessa tapahtuneista onnettomuuksista. Junaliikenteen turvallisuuteen luotetaan siis l{\"a}hes poikkeuksetta, mutta toisaalta ihmiset seuraavat onnettomuusuutisia. T{\"a}rkeimpin{\"a} turvallisuutta parantavina toimenpitein{\"a} pidettiin suuria, julkisuudessakin paljon esill{\"a} olleita junien automaattista kulunvalvontaa ja ratojen perusparannusta. Lis{\"a}ksi esille nousivat turvav{\"o}it{\"a} t{\"a}rke{\"a}mpin{\"a} junakaluston uusiminen ja luukulliset tavarahyllyt. Nopeuksien alentaminen sai kielteisimm{\"a}n vastaanoton turvallisuustoimenpiteiden t{\"a}rkeytt{\"a} kysytt{\"a}ess{\"a}. Tulosten perusteella voidaan suositella turvav{\"o}iden k{\"a}ytt{\"o}mahdollisuuden lis{\"a}{\"a}mist{\"a}. Turvavy{\"o}n k{\"a}ytt{\"o}asteen lis{\"a}{\"a}minen lienee mahdollista esimerkiksi tiedottamista tehostamalla, vaikka tieliikenteest{\"a} saadut kokemukset osoittavat, ett{\"a} pelk{\"a}n tiedottamisen mahdollisuudet ovat rajallisia. Kokeilun jatkamisella ja siit{\"a} tiedottamisella asia voidaan kuitenkin nostaa julkisen keskustelun aiheeksi.",
keywords = "safety belts, trains, utilization, opinions, seat belts, railway carriages, interviews, questionnaires",
author = "Virpi Anttila and Juha Luoma",
year = "2001",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-5903-7",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2106",
address = "Finland",

}

Anttila, V & Luoma, J 2001, Turvavöiden käyttökokeilu junissa: Käyttö ja matkustajien mielipiteet. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 2106, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Turvavöiden käyttökokeilu junissa : Käyttö ja matkustajien mielipiteet. / Anttila, Virpi; Luoma, Juha.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2001. 41 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2106).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Turvavöiden käyttökokeilu junissa

T2 - Käyttö ja matkustajien mielipiteet

AU - Anttila, Virpi

AU - Luoma, Juha

PY - 2001

Y1 - 2001

N2 - VR Osakeyhtiö aloitti tiettävästi ensimmäisenä maailmassa junaturvavöiden kokeilun lokakuussa 1999. Vuoden kestäneessä kokeilussa selvitettiin turvavöiden soveltuvuutta junamatkustamiseen. Turvavyöt asennettiin kolmen päivävaunun istuimiin, yhteensä 271 paikalle. Asennetut turvavyöt olivat joko manuaalisesti säädettäviä lannevöitä tai automaattisesti oikeaan pituuteen kelautuvia rullavöitä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää turvavöiden käyttöastetta ja käyttöön vaikuttavia tekijöitä, kuten matkustajien mielipiteitä turvavöiden hyödystä, tarpeellisuudesta ja käytön mahdollisista haitoista. Kyselyssä selvitettiin mielipiteitä yhteensä 1 532 matkustajalta, joista 875 istui turvavöillä varustetussa vaunussa. Lisäksi ennen lomakkeen jakamista vaunuissa mukana matkustanut tarkkailija kirjasi turvavöitä käyttäneiden ja käyttämättä jättäneiden matkustajien määrän. Vain 1,1 % turvavyöllisissä vaunuissa matkustaneista käytti turvavyötä. Yli puolet vyötä käyttämättömistä sanoi, ettei ollut huomannut sitä. Asennetun turvavyön tyyppi vaikutti turvavyön huomaamiseen - lannevyön huomasi 61 % matkustajista, rullavyön 46 %. Rullavyön alempi havaitsemisprosentti selittänee ainakin osittain myös sen, että rullavyötä käytettiin lannevyötä harvemmin. Turvavyön käyttämättömyyttä perusteltiin epämukavuudella, unohtumisella ja liikkumisen estymisellä. Lähes 70 % matkustajista piti kuitenkin turvavöiden käyttömahdollisuuden lisäämistä tarpeellisena, mutta vain 10 % vastasi, että käytön tulisi olla pakollista. Lisäksi monet uskoivat turvavöiden vähentävän vakavan loukkaantumisen riskiä onnettomuuksissa. Monet olivat myös sitä mieltä, etteivät vyöt saa junassa matkustamista tuntumaan vaaralliselta. Yli 80 % matkustajista piti junassa matkustamista nykyään joko erittäin turvallisena tai turvallisena. Kuitenkin lähes 40 % arvioi junaturvallisuuden huonontuneen viime vuosien aikana. Käsitys perustui useimmiten tietoihin Suomessa tapahtuneista onnettomuuksista. Junaliikenteen turvallisuuteen luotetaan siis lähes poikkeuksetta, mutta toisaalta ihmiset seuraavat onnettomuusuutisia. Tärkeimpinä turvallisuutta parantavina toimenpiteinä pidettiin suuria, julkisuudessakin paljon esillä olleita junien automaattista kulunvalvontaa ja ratojen perusparannusta. Lisäksi esille nousivat turvavöitä tärkeämpinä junakaluston uusiminen ja luukulliset tavarahyllyt. Nopeuksien alentaminen sai kielteisimmän vastaanoton turvallisuustoimenpiteiden tärkeyttä kysyttäessä. Tulosten perusteella voidaan suositella turvavöiden käyttömahdollisuuden lisäämistä. Turvavyön käyttöasteen lisääminen lienee mahdollista esimerkiksi tiedottamista tehostamalla, vaikka tieliikenteestä saadut kokemukset osoittavat, että pelkän tiedottamisen mahdollisuudet ovat rajallisia. Kokeilun jatkamisella ja siitä tiedottamisella asia voidaan kuitenkin nostaa julkisen keskustelun aiheeksi.

AB - VR Osakeyhtiö aloitti tiettävästi ensimmäisenä maailmassa junaturvavöiden kokeilun lokakuussa 1999. Vuoden kestäneessä kokeilussa selvitettiin turvavöiden soveltuvuutta junamatkustamiseen. Turvavyöt asennettiin kolmen päivävaunun istuimiin, yhteensä 271 paikalle. Asennetut turvavyöt olivat joko manuaalisesti säädettäviä lannevöitä tai automaattisesti oikeaan pituuteen kelautuvia rullavöitä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää turvavöiden käyttöastetta ja käyttöön vaikuttavia tekijöitä, kuten matkustajien mielipiteitä turvavöiden hyödystä, tarpeellisuudesta ja käytön mahdollisista haitoista. Kyselyssä selvitettiin mielipiteitä yhteensä 1 532 matkustajalta, joista 875 istui turvavöillä varustetussa vaunussa. Lisäksi ennen lomakkeen jakamista vaunuissa mukana matkustanut tarkkailija kirjasi turvavöitä käyttäneiden ja käyttämättä jättäneiden matkustajien määrän. Vain 1,1 % turvavyöllisissä vaunuissa matkustaneista käytti turvavyötä. Yli puolet vyötä käyttämättömistä sanoi, ettei ollut huomannut sitä. Asennetun turvavyön tyyppi vaikutti turvavyön huomaamiseen - lannevyön huomasi 61 % matkustajista, rullavyön 46 %. Rullavyön alempi havaitsemisprosentti selittänee ainakin osittain myös sen, että rullavyötä käytettiin lannevyötä harvemmin. Turvavyön käyttämättömyyttä perusteltiin epämukavuudella, unohtumisella ja liikkumisen estymisellä. Lähes 70 % matkustajista piti kuitenkin turvavöiden käyttömahdollisuuden lisäämistä tarpeellisena, mutta vain 10 % vastasi, että käytön tulisi olla pakollista. Lisäksi monet uskoivat turvavöiden vähentävän vakavan loukkaantumisen riskiä onnettomuuksissa. Monet olivat myös sitä mieltä, etteivät vyöt saa junassa matkustamista tuntumaan vaaralliselta. Yli 80 % matkustajista piti junassa matkustamista nykyään joko erittäin turvallisena tai turvallisena. Kuitenkin lähes 40 % arvioi junaturvallisuuden huonontuneen viime vuosien aikana. Käsitys perustui useimmiten tietoihin Suomessa tapahtuneista onnettomuuksista. Junaliikenteen turvallisuuteen luotetaan siis lähes poikkeuksetta, mutta toisaalta ihmiset seuraavat onnettomuusuutisia. Tärkeimpinä turvallisuutta parantavina toimenpiteinä pidettiin suuria, julkisuudessakin paljon esillä olleita junien automaattista kulunvalvontaa ja ratojen perusparannusta. Lisäksi esille nousivat turvavöitä tärkeämpinä junakaluston uusiminen ja luukulliset tavarahyllyt. Nopeuksien alentaminen sai kielteisimmän vastaanoton turvallisuustoimenpiteiden tärkeyttä kysyttäessä. Tulosten perusteella voidaan suositella turvavöiden käyttömahdollisuuden lisäämistä. Turvavyön käyttöasteen lisääminen lienee mahdollista esimerkiksi tiedottamista tehostamalla, vaikka tieliikenteestä saadut kokemukset osoittavat, että pelkän tiedottamisen mahdollisuudet ovat rajallisia. Kokeilun jatkamisella ja siitä tiedottamisella asia voidaan kuitenkin nostaa julkisen keskustelun aiheeksi.

KW - safety belts

KW - trains

KW - utilization

KW - opinions

KW - seat belts

KW - railway carriages

KW - interviews

KW - questionnaires

M3 - Report

SN - 951-38-5903-7

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Turvavöiden käyttökokeilu junissa

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Anttila V, Luoma J. Turvavöiden käyttökokeilu junissa: Käyttö ja matkustajien mielipiteet. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2001. 41 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2106).