@book{46eb0ab1c30e495ba567952443104b10,
title = "Turvepohjaisen F-T-dieselin tuotannon ja k{\"a}yt{\"o}n kasvihuonevaikutukset",
abstract = "Liikennepolttoaineiden korvaaminen biopohjaisilla polttoaineilla on yhten{\"a} keinona ilmastonmuutoksen hillinn{\"a}ss{\"a} ja {\"o}ljyriippuvuuden v{\"a}hent{\"a}misess{\"a}. Suomessa kehitet{\"a}{\"a}n biomassan kaasutukseen perustuvia synteettisen biodieselin, ns. Fischer-Tropsch-dieselin, tuotantotekniikoita. Yhten{\"a} raaka-aineena F-T-dieseliin on mahdollista k{\"a}ytt{\"a}{\"a} turvetta, mik{\"a} her{\"a}tt{\"a}{\"a} paljon mielenkiintoa Suomen suurten turvevarojen takia. T{\"a}ss{\"a} tutkimuksessa tarkasteltiin turve-F-T-dieselin kasvihuonevaikutusta elinkaarin{\"a}k{\"o}kulmasta. Turpeen ja turvemaan eri hy{\"o}dynt{\"a}mistapauksille laskettuja ketjuja verrattiin fossiiliseen dieseliin sek{\"a} mets{\"a}t{\"a}hde- ja ruokohelpipohjaiseen F-T-dieseliin. Kasvihuonevaikutuksen arvioimiseen k{\"a}ytettiin s{\"a}teilypakotetta. Ty{\"o}ss{\"a} laskettiin kasvihuonevaikutus useissa tuotantoketjuissa k{\"a}ytt{\"a}en erilaisia oletuksia. Ty{\"o}ss{\"a} ei arvioitu eri oletusten realistisuutta. Laskennallisina tarkasteluaikaj{\"a}ntein{\"a} k{\"a}ytettiin 100 ja 300 vuotta. Turvepohjainen F-T-diesel on ilmastovaikutukseltaan tarkastelun rajoista, l{\"a}ht{\"o}tilanteesta ja j{\"a}lkik{\"a}yt{\"o}st{\"a} riippuen vaihtelevassa asemassa verrattuna fossiiliseen dieseliin sek{\"a} mets{\"a}t{\"a}hde- ja ruokohelpipohjaiseen F-T-dieseliin verrattuna. Useissa ketjuissa kasvihuonevaikutus on fossiilista dieseli{\"a} suurempi. Jos turve tuotetaan suopelloilta, jotka ovat voimakkaita kasvihuonekaasujen p{\"a}{\"a}st{\"o}l{\"a}hteit{\"a}, on kasvihuonevaikutus pienempi kuin, jos turve tuotetaan mets{\"a}ojitetuilta soilta. Jos aluetta hy{\"o}dynnet{\"a}{\"a}n turvetuotannon j{\"a}lkeen kasvattamalla siin{\"a} mets{\"a}{\"a} tai viljelem{\"a}ll{\"a} ruokohelpe{\"a} ja j{\"a}lkik{\"a}yt{\"o}ss{\"a} tuotettu biomassa hy{\"o}dynnet{\"a}{\"a}n edelleen F-T-dieseliksi, alenee ketjussa tuotetun F-T-dieselin hy{\"o}dynt{\"a}misen kokonaisvaikutus. Fossiiliseen dieseliin verrattuna turvepohjaisen F-T-dieselin aiheuttama kasvihuonevaikutus on pitk{\"a}ll{\"a} tarkasteluajalla alhaisempi siin{\"a} tapauksessa, ett{\"a} turve tuotetaan suopelloilta. K{\"a}ytetyn turvevaran lis{\"a}ksi merkitt{\"a}vimmin turve-F-T-dieselin kasvihuonevaikutukseen vaikuttavat polttoaineen prosessointi (h{\"a}vi{\"o}t ja k{\"a}ytetty s{\"a}hk{\"o}) ja loppuk{\"a}ytt{\"o}. Prosessissa k{\"a}ytetyn s{\"a}hk{\"o}n tuottamisessa aiheutuvilla p{\"a}{\"a}st{\"o}ill{\"a} on suuri vaikutus kasvihuonevaikutukseen. Tavallisesti uudessa s{\"a}hk{\"o}{\"a} kuluttavassa toiminnassa kulutettava s{\"a}hk{\"o} on arvioitava marginaalis{\"a}hk{\"o}ksi, mutta tietyiss{\"a} erikoistapauksissa my{\"o}s marginaalis{\"a}hk{\"o}st{\"a} poikkeava v{\"a}h{\"a}p{\"a}{\"a}st{\"o}inen s{\"a}hk{\"o} voisi tulla kyseeseen. T{\"a}ss{\"a} tutkimuksessa prosessissa kulutettavan s{\"a}hk{\"o}n tuotannossa syntyv{\"a}t p{\"a}{\"a}st{\"o}t arvioitiin sek{\"a} nykyisen tyypillisen marginaalis{\"a}hk{\"o}n ett{\"a} nollap{\"a}{\"a}st{\"o}isen s{\"a}hk{\"o}n mukaan, jotta s{\"a}hk{\"o}n tuotannon p{\"a}{\"a}st{\"o}jen merkitys tulisi selv{\"a}sti tuloksissa esille. Turvepohjaisen F-T-dieselin kasvihuonevaikutus mets{\"a}teollisuuteen integroidussa tuotannossa on fossiilista dieseli{\"a} pienempi, kun tuotannossa oletetaan k{\"a}ytett{\"a}v{\"a}n nollap{\"a}{\"a}st{\"o}ist{\"a} s{\"a}hk{\"o}{\"a} ja turvemaata hy{\"o}dynnet{\"a}{\"a}n liikennepolttoaineiden tuottamiseen kokonaisvaltaisesti, siis tuotetaan ensin turve-F-T-dieseli{\"a} ja j{\"a}lkik{\"a}yt{\"o}ss{\"a} (metsitys) syntynytt{\"a} puubiomassaa jalostetaan my{\"o}s F-T-dieseliksi. Ty{\"o}ss{\"a} arvioitiin my{\"o}s hiilidioksidin talteenoton ja varastoinnin (CCS) hy{\"o}dynt{\"a}mist{\"a} F-T-dieselin tuotannossa. Kansainv{\"a}linen ilmastopaneeli on listannut CCS:n yhdeksi merkitt{\"a}v{\"a}ksi ilmastonmuutoksen hillinn{\"a}n keinoksi tulevaisuudessa. F-T-dieselin tuotantoprosessissa erotetaan hiilidioksidia prosessiteknisist{\"a} syist{\"a}, ja erotetusta hiilidioksidista (h{\"a}vi{\"o}st{\"a}) on mahdollista saada talteen suuri osa, mik{\"a} v{\"a}hent{\"a}{\"a} biomassapohjaisen (turve, mets{\"a}t{\"a}hde ja ruokohelpi) F-T-dieselin kasvihuonevaikutusta. Jos F-T-dieselin tuotantoon on sis{\"a}llytetty CCS, v{\"a}henee 300 vuoden tarkasteluajalla turve- ja biomassapohjaisen F-T-dieselin tuotannon kasvihuonevaikutus fossiilisen dieselin vaikutuksen tasolle tai sen alle ketjusta riippuen.",
keywords = "transportation fuels, substitution, biofuels, environmental impacts, climatic change, greenhouse impacts, life cycle assessment, radiative forcing, biodiesel, biomass, peat, logging residues, reed canary grass, gasification",
author = "Johanna Kirkinen and Sampo Soimakallio and Tuula M{\"a}kinen and Paterson McKeough and Ilkka Savolainen",
note = "Project code: 20829 ",
year = "2007",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-6976-2",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2418",
address = "Finland",
}