TY - BOOK
T1 - Turvevahan ja -hartsin tuotanto
AU - Fagernäs, Leena
AU - Thun, Rabbe
AU - Brandt, Jarl
PY - 1986
Y1 - 1986
N2 - Turvebitumit, turpeesta erotettavat vaha- ja hartsimaiset
aineosat, ovat olleet vuosia kiinnostuksen kohteena.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää turvevahan ja
-hartsin tuotantomahdollisuuksia Suomessa tutkimalla
turpeen sisältämän bitumin määriä ja koostumuksia,
nykyisiä käyttömarkkinoita ja niiden kehitysennusteita
sekä arvioimalla tuotantokustannuksia.
Bitumisaantoon vaikuttavat mm. turpeen laatu ja
esikäsittely sekä uuttoliuotin. Kymmeneltä eri suolta
Suomesta kerättyjen turvenäytteiden asetoniuutepitoisuus
oli 36 - 240 mg/kg kuivaa turvetta ja vahapitoisuus 15
-105 mg/g. Uutteet sisälsivät keskimäärin 40 paino-%
pitkäketjuisia lipidikomponentteja. Turvevahalla on
käyttökelpoisia teknisiä ominaisuuksia, kuten kovuus,
kiilto ja korkea sulamispiste.
Turvevaha korvaisi lähinnä maavahoja sekä eläin- ja
kasvivahoja, joita Suomessa käytetään nykyisin noin 500
t/a. Mielenkiintoisimmat käyttömuodot olisivat
hydrofobointiaineena ja formaldehydiä sitovana aineena
lastulevyjen valmistuksessa, kloridikorroosion
estoaineena betoniterästen valmistuksessa sekä
itsejäljentävien papereiden valmistuksessa. Yksittäisten
aineosien, kuten sterolien ja hydroesihappojen,
eristäminen bitumeista on myös kiinnostava
vaihtoehto.Turvevahan tuotantokustannukset laskettiin
palaturpeen bensiiniuuttoon perustuvasta prosessista,
kapasiteettina 1000 t/a. Laskelmat osoittivat, että
tämänhetkisillä vahojen maailmanmarkkinahinnoilla ja
pienellä kulutuksella kotimainen turvevahan tuotanto ei
kannata. Kannattavuuteen vaikuttavat kuitenkin suuresti
tuotannon suuruus, uutetun turpeen hyötykäyttö ja vahan
myyntihinta. Tuotanto tulisi integroida muun
turpeenjalostuksen yhteyteen ja siihen tulisi liittyä
tuotteiden jatkojalostus ja seosvahojen tuotanto. Koska
Suomen markkinat ovat kuitenkin rajoitetut, tulisi
tuotantoa nostaa merkittävästi tuotteiden viennin avulla.
AB - Turvebitumit, turpeesta erotettavat vaha- ja hartsimaiset
aineosat, ovat olleet vuosia kiinnostuksen kohteena.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää turvevahan ja
-hartsin tuotantomahdollisuuksia Suomessa tutkimalla
turpeen sisältämän bitumin määriä ja koostumuksia,
nykyisiä käyttömarkkinoita ja niiden kehitysennusteita
sekä arvioimalla tuotantokustannuksia.
Bitumisaantoon vaikuttavat mm. turpeen laatu ja
esikäsittely sekä uuttoliuotin. Kymmeneltä eri suolta
Suomesta kerättyjen turvenäytteiden asetoniuutepitoisuus
oli 36 - 240 mg/kg kuivaa turvetta ja vahapitoisuus 15
-105 mg/g. Uutteet sisälsivät keskimäärin 40 paino-%
pitkäketjuisia lipidikomponentteja. Turvevahalla on
käyttökelpoisia teknisiä ominaisuuksia, kuten kovuus,
kiilto ja korkea sulamispiste.
Turvevaha korvaisi lähinnä maavahoja sekä eläin- ja
kasvivahoja, joita Suomessa käytetään nykyisin noin 500
t/a. Mielenkiintoisimmat käyttömuodot olisivat
hydrofobointiaineena ja formaldehydiä sitovana aineena
lastulevyjen valmistuksessa, kloridikorroosion
estoaineena betoniterästen valmistuksessa sekä
itsejäljentävien papereiden valmistuksessa. Yksittäisten
aineosien, kuten sterolien ja hydroesihappojen,
eristäminen bitumeista on myös kiinnostava
vaihtoehto.Turvevahan tuotantokustannukset laskettiin
palaturpeen bensiiniuuttoon perustuvasta prosessista,
kapasiteettina 1000 t/a. Laskelmat osoittivat, että
tämänhetkisillä vahojen maailmanmarkkinahinnoilla ja
pienellä kulutuksella kotimainen turvevahan tuotanto ei
kannata. Kannattavuuteen vaikuttavat kuitenkin suuresti
tuotannon suuruus, uutetun turpeen hyötykäyttö ja vahan
myyntihinta. Tuotanto tulisi integroida muun
turpeenjalostuksen yhteyteen ja siihen tulisi liittyä
tuotteiden jatkojalostus ja seosvahojen tuotanto. Koska
Suomen markkinat ovat kuitenkin rajoitetut, tulisi
tuotantoa nostaa merkittävästi tuotteiden viennin avulla.
KW - peat
KW - waxes
KW - resins
KW - extraction
M3 - Report
SN - 951-38-2703-8
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
BT - Turvevahan ja -hartsin tuotanto
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -