TY - BOOK
T1 - Tutkijoiden pätevyyden kehittäminen
T2 - Keinot ja mahdollisuudet VTT:ssa
AU - Miettinen, Reijo
PY - 1983
Y1 - 1983
N2 - Käsitellään tutkijan pätevyyttä ja sen kehittämisen
keinoja. Vankka metodinen peruskoulutus ja kyky
itsenäiseen työskentelyyn ovat välttämätön mutta ei
riittävä ehto tuloksekkaalle tutkimustyölle.
Työskentelyotteen laatu, tutkimusmotivaatio ja
yhteistyövalmiudet nousevat yhä keskeisemmiksi
pätevyystekijöiksi. Nämä tekijät taas muotoutuvat
paljolti itse tutkimustoiminnassa. Tarkastellaan neljää
organisaation "sosiaalistavaa", tutkijan käsityksiä ja
työskentelyotetta muokkaavaa tekijäryhmää, esimiesten ja
vanhempien tutkijoiden esimerkkiä, työnohjausta ja
henkilökohtaista palautetta työstä, tutkimustoiminnan ja
yhteistyön organisoinnin muotoja sekä tutkimusilmapiiriä.
Tutkijoiden pätevyyden muodostumiseen voidaan vaikuttaa
paitsi suoraan koulutuksella myös vaikuttamalla näihin
tekijöihin kehittämistyön ja koulutuksen avulla. .
AB - Käsitellään tutkijan pätevyyttä ja sen kehittämisen
keinoja. Vankka metodinen peruskoulutus ja kyky
itsenäiseen työskentelyyn ovat välttämätön mutta ei
riittävä ehto tuloksekkaalle tutkimustyölle.
Työskentelyotteen laatu, tutkimusmotivaatio ja
yhteistyövalmiudet nousevat yhä keskeisemmiksi
pätevyystekijöiksi. Nämä tekijät taas muotoutuvat
paljolti itse tutkimustoiminnassa. Tarkastellaan neljää
organisaation "sosiaalistavaa", tutkijan käsityksiä ja
työskentelyotetta muokkaavaa tekijäryhmää, esimiesten ja
vanhempien tutkijoiden esimerkkiä, työnohjausta ja
henkilökohtaista palautetta työstä, tutkimustoiminnan ja
yhteistyön organisoinnin muotoja sekä tutkimusilmapiiriä.
Tutkijoiden pätevyyden muodostumiseen voidaan vaikuttaa
paitsi suoraan koulutuksella myös vaikuttamalla näihin
tekijöihin kehittämistyön ja koulutuksen avulla. .
M3 - Report
SN - 951-38-1815-2
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
BT - Tutkijoiden pätevyyden kehittäminen
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -