@book{ac63aa3b9be546b0b3165dc918b30db1,
title = "Tutkimusorganisaation oppiminen kehitt{\"a}v{\"a}n vaikuttavuusarvioinnin prosessissa: Osallistujien, johdon ja menetelm{\"a}n kehitt{\"a}j{\"a}n k{\"a}sityksi{\"a} prosessin aikaansaamasta oppimisesta",
abstract = "T{\"a}m{\"a}n tapaustutkimuksen tarkoituksena oli selvitt{\"a}{\"a}, mink{\"a}laista oppimista kehitt{\"a}v{\"a}n vaikuttavuusarvioinnin prosessi saa aikaan tutkimusorganisaatiossa. Tutkielma tehtiin ajankohtana, jolloin suomalainen tutkimusj{\"a}rjestelm{\"a} oli murroksessa. T{\"a}m{\"a}n p{\"a}iv{\"a}n tutkimukselta odotetaan yh{\"a} parempaa yhteiskunnallista vaikuttavuutta ja tutkimuksen rakenteita ollaan uudistamassa. Tutkimuksessa tarkasteltiin julkisten tutkimusorganisaatioiden vaikuttavuuden arvioinnin l{\"a}ht{\"o}kohtia ja organisaation oppimisen l{\"a}hestymistapoja. Tutkimusorganisaatioiden olemassaolon oikeutuksen rinnalla vaikuttavuuden arviointien haasteeksi on noussut arvioinnin kohteiden oppiminen arvioinneista. T{\"a}m{\"a} edellytt{\"a}{\"a} arviointien toimintatavoilta uusia, ihmisten toiminnan tasolle siirtyvi{\"a} l{\"a}hestymistapoja. Tutkielman teoriaosassa tarkasteltiin yksil{\"o}lliskognitiivista, sosiokulttuurista ja kehitt{\"a}v{\"a}n ty{\"o}ntutkimuksen tapaa j{\"a}sent{\"a}{\"a} organisaation oppimista. Kehitt{\"a}v{\"a}ss{\"a} ty{\"o}ntutkimuksessa toiminnan laadullista muutosta eli oppimista on kuvattu ekspan-siivisena oppimisena. Ekspansiiviseksi oppimiseksi kutsutaan oppimista ja ty{\"o}k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n kehitt{\"a}mist{\"a}, jossa ty{\"o}ntekij{\"a}t itse ratkai-sevat nykyisen toiminnan ongelmia tulkitsemalla ty{\"o}n tarkoitusta, kohdetta ja tuotosta uudella tavalla, entist{\"a} laajemmassa yhtey-dess{\"a}. Tutkielmassa tutkittiin uudenlaisen kehitt{\"a}v{\"a}n vaikuttavuuden arvioinnin aikaansaamaa oppimista Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen bioenergiatutkijoille kes{\"a}ll{\"a} 2007 j{\"a}rjestetyss{\"a} kokeilussa. Menetelm{\"a} yhdist{\"a}{\"a} ekspansiivisen oppimisen ja tutkimuksen vaikuttavuuden arvioinnin l{\"a}hestymistapoja. Prosessin synnytt{\"a}m{\"a}n oppimisen selvitt{\"a}misess{\"a} keskityttiin kymmenen eri n{\"a}k{\"o}kulmia edustavan osallistujan k{\"a}sitysten laadulliseen analysointiin. Haastattelut toteutettiin noin kolme kuukautta kehitt{\"a}miskokeilun j{\"a}lkeen. Tutkimustulosten pohjalta on ilmeist{\"a}, ett{\"a} kehitt{\"a}v{\"a}n vaikuttavuusarvioinnin prosessi sai aikaan osallistujien ajattelutapojen ekspansiivista oppimista ja ensimm{\"a}isi{\"a} ituja uudenlaisen, entist{\"a} vaikuttavamman tutkimuksen tekemiseen. Analyysin perusteella suurin osa tutkijoista oli sis{\"a}ist{\"a}nyt vaikutta-vamman tutkimuksen tekemisen elementtej{\"a} ja prosessissa arvioidut hankkeet olivat toimineet vanhan toimintatavan kyseenalaista-misen v{\"a}linein{\"a}. Lis{\"a}ksi prosessilla ja sen toimintatavalla todettiin olevan tutkijoiden ty{\"o}skentelymotivaatiota kohottava merkitys. Organisaation johto sis{\"a}isti prosessissa osallistavan ja omista vahvuuksista l{\"a}htev{\"a}n toimintatavan arvon, mik{\"a} on yksi merkitt{\"a}v{\"a} edellytys organisaation oppimiselle. Prosessin aikana oppiminen oli viel{\"a} keskener{\"a}ist{\"a} ja vasta alkua organisaation toiminnan laadulli-selle muutokselle ja ekspansiiviselle oppimiselle. Lis{\"a}ksi kehitt{\"a}v{\"a} vaikuttavuusarviointi edisti tutkimusorganisaatiossa asiakasl{\"a}h-t{\"o}ist{\"a} toimintatapaa. Toimintatapaa ollaan kokeilun j{\"a}lkeen levitt{\"a}m{\"a}ss{\"a} MTT:n tutkimusorganisaatiossa laajemmin. Kehitt{\"a}v{\"a} vaikuttavuusarviointi n{\"a}ytt{\"a}{\"a} lupaavalta toimintatavalta kehitt{\"a}{\"a} tutkimusty{\"o}t{\"a} monitieteellisemp{\"a}{\"a}n ja vaikuttavampaan suuntaan.",
keywords = "organizations, public research organizations, personnel, organizational learning, expansive learning, development, impact analysis, impact assessment, impact evaluation",
author = "Katri Kallio",
note = "Project code: 6996 ",
year = "2008",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-7095-9",
series = "VTT Publications",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "681",
address = "Finland",
}