TY - BOOK
T1 - Työkoneiden käytön jälkeisen käsittelyn suunnittelu
AU - Tonteri, Hannele
AU - Vatanen, Saija
AU - Kuuva, Markku
PY - 2000
Y1 - 2000
N2 - Raportti on laadittu "Ympäristötekniset vaatimukset
ajoneuvojen ja työkoneiden suunnittelussa"-projektissa.
Projektiin osallistuneiden yritysten tuotteiden
mukaisesti tässä raportissa työkoneella tarkoitetaan
traktoreita ja metsäkoneita. Projektin johtoryhmään
kuuluivat seuraavat yritykset: Valtra Oy, Timberjack Oy,
Ponsse Oyj, Rautaruukki Oyj Corporate R & D, M-Filter Oy
ja Tamglass Turvalasi Oy.
Työkoneiden materiaalijakaumassa metallien osuus on noin
85 m-%, kumin osuus on noin 10 m-% ja muovien osuus noin
5 m-%. Työkoneissa käytettävät teräslaadut ovat
pääasiassa seostamattomia perus- ja laatuteräksiä tai
lujia hitsattavia teräksiä. Tavallisia käyttökohteita
ovat työkoneiden rungot ja niiden osat. Valurautaa
käytetään mm. sylinteriryhmissä, männänrenkaissa,
vaihteiston osissa, hammaspyörissä, ketjupyörissä,
jarrurummussa tai akseleissa. Kumi on pääasiallisesti
renkaissa. Suurin osa muoviosista on ohjaamossa ja
suurimpia muoviosia ovat yleensä erilaiset suojat,
kotelot, säiliöt ja kokolattiamatot. Myös työkoneiden
ikkunat voivat muovisia.
Seostamattoman teräs- ja valurautaromun kierrätyksen
menetelmät ovat jo olemassa ja suhteellisen hyvin myös
käytössä. Tällaiselle romulle on metallurgisten
vaatimusten lisäksi kappalekokoa koskevia vaatimuksia.
Teräsromun hiilipitoisuus ei vaikuta sen kierrätykseen.
Teräsromun seosaineille on pitoisuusrajoituksia. Romun
vastaanottovaatimukset vaihtelevat terästehdas- ja
valimokohtaisesti.
Suomessa renkaiden kumille on ollut olemassa
kierrätysjärjestelmä vuodesta 1996 lähtien. Muoveille ei
ole vielä vakiintunutta kierrätyskäytäntöä. Muovien
kierrätyksen tai hyödyntämisen tai molempien saattaminen
valtakunnallisesti toimivaksi käytännöksi on
tarkoituksenmukaista etenkin, kun muovien määrä
työkoneissa näyttää tulevaisuudessa kasvavan.
Työkoneiden käytön jälkeisen käsittelyn määrittely
edellyttää tiivistä yhteistyötä työkoneiden valmistajien,
osien ja materiaalien valmistajien, jakelijoiden,
kuluttajien, purkajien, käytetyn materiaalien kerääjien
ja käsittelijöiden välillä. Yhteistyökuvioiden luomiseksi
ja ylläpitämiseksi yritysten on verkostoiduttava uudella
tavalla. Eri valmistajien välinen yhteistyö nousee
perinteisten yhteistyökuvioiden rinnalle. Tällöin
kierrätyskäytännöt voivat olla lähes samanlaisia,
jolloin ne voivat toteutua yhteistyössä eri valmistajien
kanssa.
AB - Raportti on laadittu "Ympäristötekniset vaatimukset
ajoneuvojen ja työkoneiden suunnittelussa"-projektissa.
Projektiin osallistuneiden yritysten tuotteiden
mukaisesti tässä raportissa työkoneella tarkoitetaan
traktoreita ja metsäkoneita. Projektin johtoryhmään
kuuluivat seuraavat yritykset: Valtra Oy, Timberjack Oy,
Ponsse Oyj, Rautaruukki Oyj Corporate R & D, M-Filter Oy
ja Tamglass Turvalasi Oy.
Työkoneiden materiaalijakaumassa metallien osuus on noin
85 m-%, kumin osuus on noin 10 m-% ja muovien osuus noin
5 m-%. Työkoneissa käytettävät teräslaadut ovat
pääasiassa seostamattomia perus- ja laatuteräksiä tai
lujia hitsattavia teräksiä. Tavallisia käyttökohteita
ovat työkoneiden rungot ja niiden osat. Valurautaa
käytetään mm. sylinteriryhmissä, männänrenkaissa,
vaihteiston osissa, hammaspyörissä, ketjupyörissä,
jarrurummussa tai akseleissa. Kumi on pääasiallisesti
renkaissa. Suurin osa muoviosista on ohjaamossa ja
suurimpia muoviosia ovat yleensä erilaiset suojat,
kotelot, säiliöt ja kokolattiamatot. Myös työkoneiden
ikkunat voivat muovisia.
Seostamattoman teräs- ja valurautaromun kierrätyksen
menetelmät ovat jo olemassa ja suhteellisen hyvin myös
käytössä. Tällaiselle romulle on metallurgisten
vaatimusten lisäksi kappalekokoa koskevia vaatimuksia.
Teräsromun hiilipitoisuus ei vaikuta sen kierrätykseen.
Teräsromun seosaineille on pitoisuusrajoituksia. Romun
vastaanottovaatimukset vaihtelevat terästehdas- ja
valimokohtaisesti.
Suomessa renkaiden kumille on ollut olemassa
kierrätysjärjestelmä vuodesta 1996 lähtien. Muoveille ei
ole vielä vakiintunutta kierrätyskäytäntöä. Muovien
kierrätyksen tai hyödyntämisen tai molempien saattaminen
valtakunnallisesti toimivaksi käytännöksi on
tarkoituksenmukaista etenkin, kun muovien määrä
työkoneissa näyttää tulevaisuudessa kasvavan.
Työkoneiden käytön jälkeisen käsittelyn määrittely
edellyttää tiivistä yhteistyötä työkoneiden valmistajien,
osien ja materiaalien valmistajien, jakelijoiden,
kuluttajien, purkajien, käytetyn materiaalien kerääjien
ja käsittelijöiden välillä. Yhteistyökuvioiden luomiseksi
ja ylläpitämiseksi yritysten on verkostoiduttava uudella
tavalla. Eri valmistajien välinen yhteistyö nousee
perinteisten yhteistyökuvioiden rinnalle. Tällöin
kierrätyskäytännöt voivat olla lähes samanlaisia,
jolloin ne voivat toteutua yhteistyössä eri valmistajien
kanssa.
KW - work
KW - machines
KW - agricultural machines
KW - farming machines
KW - recycling
KW - environmental protection
KW - scrap steel
KW - scrap metal
KW - vehicles
KW - restrictions
KW - design
KW - rubber
KW - plastics
KW - cast iron
M3 - Report
SN - 951-38-5765-4
T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
BT - Työkoneiden käytön jälkeisen käsittelyn suunnittelu
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -