@book{a656215149c646c5b49066405e917b8e,
title = "Ty{\"o}koneiden ohjaamomelun h{\"a}iritsevyys ja sen v{\"a}hent{\"a}minen",
abstract = "Ty{\"o}koneiden ohjaamomelun h{\"a}iritsevyyteen liittyvi{\"a} haittoja ei ole juuri lainkaan otettu huomioon, vaikka esiintyv{\"a}t ongelmat ovat useammin {\"a}{\"a}nen laatuun kuin m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a}n liittyvi{\"a}. Ty{\"o}koneiden ohjaamomelun h{\"a}iritsevyytt{\"a} tutkittiin psykoakustisin, {\"a}{\"a}nen laatuun liittyvin menetelmin. Tutkimukseen liittyi my{\"o}s perinteinen melutekninen analyysi. H{\"a}iritsevyysanalyysin keskeisin tulos oli, ettei perinteisesti melumittana k{\"a}ytetty A-{\"a}{\"a}nitaso kuvaa ty{\"o}konemelun h{\"a}iritsevyytt{\"a} yht{\"a} hyvin kuin esimerkiksi D-painotettu {\"a}{\"a}nitaso tai jokin tunnuslukujen yhdistelm{\"a}. Pienten taajuuksien suhteellinen merkitys ohjaamoissa on oletettua suurempi. Pienten taajuuksien {\"a}{\"a}nipaineen alentaminen korostaa paitsi ohjaamon, my{\"o}s koko koneen akustisen suunnittelun merkityst{\"a}. Valmiiseen ohjaamoon lis{\"a}tt{\"a}vill{\"a} materiaaleilla saavutettava hy{\"o}ty on rajallinen ja keskittyy yleens{\"a} suurille taajuuksille.",
author = "Hanna J{\"a}rvel{\"a}inen and Matti Karjalainen and Panu Maijala and Saarinen, {Kari P.} and Jukka Tanttari",
year = "1998",
language = "Finnish",
isbn = "951-22-3967-1",
series = "Teknillinen korkeakoulu: S{\"a}hk{\"o}tekniikan osasto: Akustiikan ja {\"a}{\"a}nenk{\"a}sittelytekniikan laboratorio. Raportti",
publisher = "Teknillinen korkeakoulu",
number = "47",
address = "Finland",
}