Työkoneiden ohjaamomelun häiritsevyys ja sen vähentäminen

Hanna Järveläinen, Matti Karjalainen, Panu Maijala, Kari P. Saarinen, Jukka Tanttari

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Työkoneiden ohjaamomelun häiritsevyyteen liittyviä haittoja ei ole juuri lainkaan otettu huomioon, vaikka esiintyvät ongelmat ovat useammin äänen laatuun kuin määrään liittyviä. Työkoneiden ohjaamomelun häiritsevyyttä tutkittiin psykoakustisin, äänen laatuun liittyvin menetelmin. Tutkimukseen liittyi myös perinteinen melutekninen analyysi. Häiritsevyysanalyysin keskeisin tulos oli, ettei perinteisesti melumittana käytetty A-äänitaso kuvaa työkonemelun häiritsevyyttä yhtä hyvin kuin esimerkiksi D-painotettu äänitaso tai jokin tunnuslukujen yhdistelmä. Pienten taajuuksien suhteellinen merkitys ohjaamoissa on oletettua suurempi. Pienten taajuuksien äänipaineen alentaminen korostaa paitsi ohjaamon, myös koko koneen akustisen suunnittelun merkitystä. Valmiiseen ohjaamoon lisättävillä materiaaleilla saavutettava hyöty on rajallinen ja keskittyy yleensä suurille taajuuksille.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherTeknillinen korkeakoulu
    Number of pages173
    ISBN (Print)951-22-3967-1
    Publication statusPublished - 1998
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesTeknillinen korkeakoulu: Sähkötekniikan osasto: Akustiikan ja äänenkäsittelytekniikan laboratorio. Raportti
    Number47
    ISSN1455-1918

    Fingerprint Dive into the research topics of 'Työkoneiden ohjaamomelun häiritsevyys ja sen vähentäminen'. Together they form a unique fingerprint.

    Cite this