Työkoneiden ohjaamomelun häiritsevyys ja sen vähentäminen

Hanna Järveläinen, Matti Karjalainen, Panu Maijala, Kari P. Saarinen, Jukka Tanttari

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Työkoneiden ohjaamomelun häiritsevyyteen liittyviä haittoja ei ole juuri lainkaan otettu huomioon, vaikka esiintyvät ongelmat ovat useammin äänen laatuun kuin määrään liittyviä. Työkoneiden ohjaamomelun häiritsevyyttä tutkittiin psykoakustisin, äänen laatuun liittyvin menetelmin. Tutkimukseen liittyi myös perinteinen melutekninen analyysi. Häiritsevyysanalyysin keskeisin tulos oli, ettei perinteisesti melumittana käytetty A-äänitaso kuvaa työkonemelun häiritsevyyttä yhtä hyvin kuin esimerkiksi D-painotettu äänitaso tai jokin tunnuslukujen yhdistelmä. Pienten taajuuksien suhteellinen merkitys ohjaamoissa on oletettua suurempi. Pienten taajuuksien äänipaineen alentaminen korostaa paitsi ohjaamon, myös koko koneen akustisen suunnittelun merkitystä. Valmiiseen ohjaamoon lisättävillä materiaaleilla saavutettava hyöty on rajallinen ja keskittyy yleensä suurille taajuuksille.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherTeknillinen korkeakoulu
Number of pages173
ISBN (Print)951-22-3967-1
Publication statusPublished - 1998
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesTeknillinen korkeakoulu: Sähkötekniikan osasto: Akustiikan ja äänenkäsittelytekniikan laboratorio. Raportti
Number47
ISSN1455-1918

Fingerprint Dive into the research topics of 'Työkoneiden ohjaamomelun häiritsevyys ja sen vähentäminen'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this