Työkoneohjaamoiden monikerroslasien vibroakustiikkaa

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference article in proceedingsProfessional

Abstract

Ikkunoiden (lasien) osuus modernin työkoneohjaamon ulkopintojen alasta voi olla yli 40 %. Lasien hyvä äänitekninen toiminta onkin tärkeää pyrittäessä matalaan melutasoon ohjaamossa. Ääni- ja turvallisuusteknisen toiminnan samanaikainen varmistaminen on merkittävä suunnitteluhaaste. Lasin paksuuden kasvattaminen alentaa kriittistä taajuutta ja tämä voi tehdä paksusta lasista ääniteknisesti huonon. Tunnettu turvallisuutta parantava ratkaisu on laminointi. Sillä on merkittävä vaikutus myös äänitekniseen toimintaan. Taustalla on kaksi mekanismia: vaikutukset taivutusaaltojen dispersioon (rakenne-ilma -kytkentään) sekä sisäisiin häviöihin. Paksun monikerroslasin suunnitteluavaruus on niin suuri, että parhaita ratkaisuja on työlästä löytää kokeilemalla. Kuusi kerrosta a'10 paksuutta tuottaa 106 yhdistelmää. Apuna onkin syytä käyttää numeerisia malleja sekä optimointia. Optimoinnilla haetaan edullisimmat kerrospaksuudet halutun kokonaispaksuuden, kerrosten lukumäärän ja muiden rajoitteiden puitteissa. Voidaan käyttää myös erityisiä akustisia kalvoja. Niiden oikealla hyödyntämisellä voidaan saavuttaa merkittäviä lisäetuja. Paperissa käsitellään monikerroslasien vibroakustisia ominaisuuksia, niiden määräytymistä ja esitetään optimointiesimerkkejä.
Original languageFinnish
Title of host publicationAkustiikkapäivät 2017, Espoo, 24. - 25.8.2017
Subtitle of host publicationArtikkelit ja ohjelma
PublisherAkustinen Seura ry
Pages272-277
ISBN (Print)978-952-60-3733-2, 978-952-60-3734-9
Publication statusPublished - 2017
MoE publication typeD3 Professional conference proceedings
EventAkustiikkapäivät 2017 - Espoo, Finland
Duration: 24 Aug 201725 Aug 2017
http://www.akustinenseura.fi/wp-content/uploads/2017/08/akustiikkapaivat_2017_eprosari.pdf (All presentations)

Conference

ConferenceAkustiikkapäivät 2017
CountryFinland
CityEspoo
Period24/08/1725/08/17
Internet address

Keywords

  • mobile machinery
  • glazing
  • vibro-acoustics
  • multilayer

Cite this

Tanttari, J. (2017). Työkoneohjaamoiden monikerroslasien vibroakustiikkaa. In Akustiikkapäivät 2017, Espoo, 24. - 25.8.2017: Artikkelit ja ohjelma (pp. 272-277). Akustinen Seura ry.
Tanttari, Jukka. / Työkoneohjaamoiden monikerroslasien vibroakustiikkaa. Akustiikkapäivät 2017, Espoo, 24. - 25.8.2017: Artikkelit ja ohjelma. Akustinen Seura ry, 2017. pp. 272-277
@inproceedings{dcd0e1555124425b94d5e37e64f90069,
title = "Ty{\"o}koneohjaamoiden monikerroslasien vibroakustiikkaa",
abstract = "Ikkunoiden (lasien) osuus modernin ty{\"o}koneohjaamon ulkopintojen alasta voi olla yli 40 {\%}. Lasien hyv{\"a} {\"a}{\"a}nitekninen toiminta onkin t{\"a}rke{\"a}{\"a} pyritt{\"a}ess{\"a} matalaan melutasoon ohjaamossa. {\"A}{\"a}ni- ja turvallisuusteknisen toiminnan samanaikainen varmistaminen on merkitt{\"a}v{\"a} suunnitteluhaaste. Lasin paksuuden kasvattaminen alentaa kriittist{\"a} taajuutta ja t{\"a}m{\"a} voi tehd{\"a} paksusta lasista {\"a}{\"a}niteknisesti huonon. Tunnettu turvallisuutta parantava ratkaisu on laminointi. Sill{\"a} on merkitt{\"a}v{\"a} vaikutus my{\"o}s {\"a}{\"a}nitekniseen toimintaan. Taustalla on kaksi mekanismia: vaikutukset taivutusaaltojen dispersioon (rakenne-ilma -kytkent{\"a}{\"a}n) sek{\"a} sis{\"a}isiin h{\"a}vi{\"o}ihin. Paksun monikerroslasin suunnitteluavaruus on niin suuri, ett{\"a} parhaita ratkaisuja on ty{\"o}l{\"a}st{\"a} l{\"o}yt{\"a}{\"a} kokeilemalla. Kuusi kerrosta a'10 paksuutta tuottaa 106 yhdistelm{\"a}{\"a}. Apuna onkin syyt{\"a} k{\"a}ytt{\"a}{\"a} numeerisia malleja sek{\"a} optimointia. Optimoinnilla haetaan edullisimmat kerrospaksuudet halutun kokonaispaksuuden, kerrosten lukum{\"a}{\"a}r{\"a}n ja muiden rajoitteiden puitteissa. Voidaan k{\"a}ytt{\"a}{\"a} my{\"o}s erityisi{\"a} akustisia kalvoja. Niiden oikealla hy{\"o}dynt{\"a}misell{\"a} voidaan saavuttaa merkitt{\"a}vi{\"a} lis{\"a}etuja. Paperissa k{\"a}sitell{\"a}{\"a}n monikerroslasien vibroakustisia ominaisuuksia, niiden m{\"a}{\"a}r{\"a}ytymist{\"a} ja esitet{\"a}{\"a}n optimointiesimerkkej{\"a}.",
keywords = "mobile machinery, glazing, vibro-acoustics, multilayer",
author = "Jukka Tanttari",
year = "2017",
language = "Finnish",
isbn = "978-952-60-3733-2",
pages = "272--277",
booktitle = "Akustiikkap{\"a}iv{\"a}t 2017, Espoo, 24. - 25.8.2017",
publisher = "Akustinen Seura ry",
address = "Finland",

}

Tanttari, J 2017, Työkoneohjaamoiden monikerroslasien vibroakustiikkaa. in Akustiikkapäivät 2017, Espoo, 24. - 25.8.2017: Artikkelit ja ohjelma. Akustinen Seura ry, pp. 272-277, Akustiikkapäivät 2017, Espoo, Finland, 24/08/17.

Työkoneohjaamoiden monikerroslasien vibroakustiikkaa. / Tanttari, Jukka.

Akustiikkapäivät 2017, Espoo, 24. - 25.8.2017: Artikkelit ja ohjelma. Akustinen Seura ry, 2017. p. 272-277.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference article in proceedingsProfessional

TY - GEN

T1 - Työkoneohjaamoiden monikerroslasien vibroakustiikkaa

AU - Tanttari, Jukka

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Ikkunoiden (lasien) osuus modernin työkoneohjaamon ulkopintojen alasta voi olla yli 40 %. Lasien hyvä äänitekninen toiminta onkin tärkeää pyrittäessä matalaan melutasoon ohjaamossa. Ääni- ja turvallisuusteknisen toiminnan samanaikainen varmistaminen on merkittävä suunnitteluhaaste. Lasin paksuuden kasvattaminen alentaa kriittistä taajuutta ja tämä voi tehdä paksusta lasista ääniteknisesti huonon. Tunnettu turvallisuutta parantava ratkaisu on laminointi. Sillä on merkittävä vaikutus myös äänitekniseen toimintaan. Taustalla on kaksi mekanismia: vaikutukset taivutusaaltojen dispersioon (rakenne-ilma -kytkentään) sekä sisäisiin häviöihin. Paksun monikerroslasin suunnitteluavaruus on niin suuri, että parhaita ratkaisuja on työlästä löytää kokeilemalla. Kuusi kerrosta a'10 paksuutta tuottaa 106 yhdistelmää. Apuna onkin syytä käyttää numeerisia malleja sekä optimointia. Optimoinnilla haetaan edullisimmat kerrospaksuudet halutun kokonaispaksuuden, kerrosten lukumäärän ja muiden rajoitteiden puitteissa. Voidaan käyttää myös erityisiä akustisia kalvoja. Niiden oikealla hyödyntämisellä voidaan saavuttaa merkittäviä lisäetuja. Paperissa käsitellään monikerroslasien vibroakustisia ominaisuuksia, niiden määräytymistä ja esitetään optimointiesimerkkejä.

AB - Ikkunoiden (lasien) osuus modernin työkoneohjaamon ulkopintojen alasta voi olla yli 40 %. Lasien hyvä äänitekninen toiminta onkin tärkeää pyrittäessä matalaan melutasoon ohjaamossa. Ääni- ja turvallisuusteknisen toiminnan samanaikainen varmistaminen on merkittävä suunnitteluhaaste. Lasin paksuuden kasvattaminen alentaa kriittistä taajuutta ja tämä voi tehdä paksusta lasista ääniteknisesti huonon. Tunnettu turvallisuutta parantava ratkaisu on laminointi. Sillä on merkittävä vaikutus myös äänitekniseen toimintaan. Taustalla on kaksi mekanismia: vaikutukset taivutusaaltojen dispersioon (rakenne-ilma -kytkentään) sekä sisäisiin häviöihin. Paksun monikerroslasin suunnitteluavaruus on niin suuri, että parhaita ratkaisuja on työlästä löytää kokeilemalla. Kuusi kerrosta a'10 paksuutta tuottaa 106 yhdistelmää. Apuna onkin syytä käyttää numeerisia malleja sekä optimointia. Optimoinnilla haetaan edullisimmat kerrospaksuudet halutun kokonaispaksuuden, kerrosten lukumäärän ja muiden rajoitteiden puitteissa. Voidaan käyttää myös erityisiä akustisia kalvoja. Niiden oikealla hyödyntämisellä voidaan saavuttaa merkittäviä lisäetuja. Paperissa käsitellään monikerroslasien vibroakustisia ominaisuuksia, niiden määräytymistä ja esitetään optimointiesimerkkejä.

KW - mobile machinery

KW - glazing

KW - vibro-acoustics

KW - multilayer

M3 - Conference article in proceedings

SN - 978-952-60-3733-2

SN - 978-952-60-3734-9

SP - 272

EP - 277

BT - Akustiikkapäivät 2017, Espoo, 24. - 25.8.2017

PB - Akustinen Seura ry

ER -

Tanttari J. Työkoneohjaamoiden monikerroslasien vibroakustiikkaa. In Akustiikkapäivät 2017, Espoo, 24. - 25.8.2017: Artikkelit ja ohjelma. Akustinen Seura ry. 2017. p. 272-277