Työsuhdeautojen nopeudet

Kari Alppivuori

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkittiin jonojen ulkopuolella ajavien henkilöautomallien nopeuksia eri nopeusrajoitusalueilla sekä auton omistussuhteen vaikutusta ajonopeuteen. Automallikohtaisissa nopeuksissa on huomattavia eroja. Rajoitusalueilla 100 ja 120 km/h ajetaan keskikokoisilla ja suurilla autoilla pieniä nopeammin. Rajoi-tusalueilla 50 ja 80 km/h ei tätä voitu havaita. Auton ikä vaikuttaa ajonopeuteen 0,8 - 1 km/h auton ikävuotta kohden nopeusrajoitusalueilla 100 km/h ja 120 km/h. Siten viisivuotiaalla autolla, joka vastaa autokantamme keski-ikää, ajetaan 4 - 5 km/h hitaammin kuin uusilla autoilla. Muilla rajoitusalueilla ei voida havaita auton iän vaikutusta nopeuteen. Työsuhdeautot ovat keskimäärin 2 - 3 vuotta uudempia kuin yksityisomistuksessa olevat autot. Otaamalla huomioon ikäkorjaus todettiin työsuhdeautolla ajettavan keskimäärin 4 km/h nopeammin kuin yksityisautoilla rajoitusalueella 100 km/h. Pienemmillä rajoitusaueilla ei eroa voida havaita.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages68
ISBN (Print)951-38-2753-4
Publication statusPublished - 1987
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number670
ISSN0358-5085

Keywords

  • taxes
  • automobiles
  • fuel oil
  • energy consumption
  • traffic safety
  • cars
  • speed
  • speed control
  • speed limits

Cite this

Alppivuori, K. (1987). Työsuhdeautojen nopeudet. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 670
Alppivuori, Kari. / Työsuhdeautojen nopeudet. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 68 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 670).
@book{3d9606fc6562430b8e40b58f7274c8d4,
title = "Ty{\"o}suhdeautojen nopeudet",
abstract = "Tutkittiin jonojen ulkopuolella ajavien henkil{\"o}automallien nopeuksia eri nopeusrajoitusalueilla sek{\"a} auton omistussuhteen vaikutusta ajonopeuteen. Automallikohtaisissa nopeuksissa on huomattavia eroja. Rajoitusalueilla 100 ja 120 km/h ajetaan keskikokoisilla ja suurilla autoilla pieni{\"a} nopeammin. Rajoi-tusalueilla 50 ja 80 km/h ei t{\"a}t{\"a} voitu havaita. Auton ik{\"a} vaikuttaa ajonopeuteen 0,8 - 1 km/h auton ik{\"a}vuotta kohden nopeusrajoitusalueilla 100 km/h ja 120 km/h. Siten viisivuotiaalla autolla, joka vastaa autokantamme keski-ik{\"a}{\"a}, ajetaan 4 - 5 km/h hitaammin kuin uusilla autoilla. Muilla rajoitusalueilla ei voida havaita auton i{\"a}n vaikutusta nopeuteen. Ty{\"o}suhdeautot ovat keskim{\"a}{\"a}rin 2 - 3 vuotta uudempia kuin yksityisomistuksessa olevat autot. Otaamalla huomioon ik{\"a}korjaus todettiin ty{\"o}suhdeautolla ajettavan keskim{\"a}{\"a}rin 4 km/h nopeammin kuin yksityisautoilla rajoitusalueella 100 km/h. Pienemmill{\"a} rajoitusaueilla ei eroa voida havaita.",
keywords = "taxes, automobiles, fuel oil, energy consumption, traffic safety, cars, speed, speed control, speed limits",
author = "Kari Alppivuori",
year = "1987",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2753-4",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "670",
address = "Finland",

}

Alppivuori, K 1987, Työsuhdeautojen nopeudet. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 670, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Työsuhdeautojen nopeudet. / Alppivuori, Kari.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 68 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 670).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Työsuhdeautojen nopeudet

AU - Alppivuori, Kari

PY - 1987

Y1 - 1987

N2 - Tutkittiin jonojen ulkopuolella ajavien henkilöautomallien nopeuksia eri nopeusrajoitusalueilla sekä auton omistussuhteen vaikutusta ajonopeuteen. Automallikohtaisissa nopeuksissa on huomattavia eroja. Rajoitusalueilla 100 ja 120 km/h ajetaan keskikokoisilla ja suurilla autoilla pieniä nopeammin. Rajoi-tusalueilla 50 ja 80 km/h ei tätä voitu havaita. Auton ikä vaikuttaa ajonopeuteen 0,8 - 1 km/h auton ikävuotta kohden nopeusrajoitusalueilla 100 km/h ja 120 km/h. Siten viisivuotiaalla autolla, joka vastaa autokantamme keski-ikää, ajetaan 4 - 5 km/h hitaammin kuin uusilla autoilla. Muilla rajoitusalueilla ei voida havaita auton iän vaikutusta nopeuteen. Työsuhdeautot ovat keskimäärin 2 - 3 vuotta uudempia kuin yksityisomistuksessa olevat autot. Otaamalla huomioon ikäkorjaus todettiin työsuhdeautolla ajettavan keskimäärin 4 km/h nopeammin kuin yksityisautoilla rajoitusalueella 100 km/h. Pienemmillä rajoitusaueilla ei eroa voida havaita.

AB - Tutkittiin jonojen ulkopuolella ajavien henkilöautomallien nopeuksia eri nopeusrajoitusalueilla sekä auton omistussuhteen vaikutusta ajonopeuteen. Automallikohtaisissa nopeuksissa on huomattavia eroja. Rajoitusalueilla 100 ja 120 km/h ajetaan keskikokoisilla ja suurilla autoilla pieniä nopeammin. Rajoi-tusalueilla 50 ja 80 km/h ei tätä voitu havaita. Auton ikä vaikuttaa ajonopeuteen 0,8 - 1 km/h auton ikävuotta kohden nopeusrajoitusalueilla 100 km/h ja 120 km/h. Siten viisivuotiaalla autolla, joka vastaa autokantamme keski-ikää, ajetaan 4 - 5 km/h hitaammin kuin uusilla autoilla. Muilla rajoitusalueilla ei voida havaita auton iän vaikutusta nopeuteen. Työsuhdeautot ovat keskimäärin 2 - 3 vuotta uudempia kuin yksityisomistuksessa olevat autot. Otaamalla huomioon ikäkorjaus todettiin työsuhdeautolla ajettavan keskimäärin 4 km/h nopeammin kuin yksityisautoilla rajoitusalueella 100 km/h. Pienemmillä rajoitusaueilla ei eroa voida havaita.

KW - taxes

KW - automobiles

KW - fuel oil

KW - energy consumption

KW - traffic safety

KW - cars

KW - speed

KW - speed control

KW - speed limits

M3 - Report

SN - 951-38-2753-4

T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita

BT - Työsuhdeautojen nopeudet

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Alppivuori K. Työsuhdeautojen nopeudet. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 68 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 670).