Työn tavaotteena oli määrittää työveneiden merikelpisuuteen
voimakkaimmin vaikuttavat parametrit ja niiden vaikutussuunnat.Pienten,
nopeiden alusten merenkulkuominaisuuksia vasta-aallokkoon ajettaessa on
arvioitu käyttäen mittapuuna alusten toimintakykyä.Alusten toimintaa
rajoittavina kriteereinä käytettiin vertikaalisia kiihtyvyyksiä ja
pohjaiskuja.Vertikaalisiin kiihtyvyyksiin perustuvissa arvioissa käytettiin
käyrästöjä, jotka oli tehty dimensiottomiksi alusten uppouman suhteen ja jotka
perustuivat kokeellisesti saatujen taajuusvastefunktioiden käyttöön ja
lineaarisen superpositio periatteen soveltamiseen.Käyrien dimensioton
esitystapa mahdollisti niiden soveltamisen venemittakaavaan.Pohjaiskuja
tutkittiin uppoumaltaan 10 tonnin nopealla linnakeveneellä määrittämällä
aluksen taajuusvastefunktiot teoreettisesti strip menetelmällä ja laskemalla
vasteiden rms arvot käyttäen lineaarista superpositio periaatetta.Projektin
yhteydessä pyydettiin alusten käyttäjiltä kokemuksia työveneiden
suorituskyvystä merenkäynnissä.Kyselyn vastauksissa käsiteltiin kolmea
uppoumaltaan 7.1-15.5 tonnin alusta.Vaikka kyselyn vastauksien ja
teoreettisten tarkastelujen välillä oli yksityiskodissa eroja, olivat alusten
suorituskykyyn liittyvien parametrien vaikutussuunnat sopusoinnussa keskenään.
Kuitenkin lisää täysimittakaavahavaintoja ja teoreettisten mallien
kehitystyötä tarvitaan, että pienten, nopeiden alusten merenkulkuominaisuuksia
voi teoreettisesti ja luotettavasti arvioida.
Original language | Finnish |
---|
Place of Publication | Espoo |
---|
Publisher | VTT Technical Research Centre of Finland |
---|
Number of pages | 19 |
---|
Publication status | Published - 1996 |
---|
MoE publication type | D4 Published development or research report or study |
---|