TY - BOOK
T1 - Työvoimapoliittisen koulutuksen vaikuttavuuden parantaminen
T2 - Talonrakentaminen ja metalliala
AU - Vainio, Terttu
AU - Mäkelä, Tarja
AU - Mikkola, Kati
AU - Tienhaara, Pekka
PY - 2007
Y1 - 2007
N2 - Tutkimuksen selvitettiin, miksi merkittävä osa talonrakennus-, konepaja-
ja rakennusmetallialojen työvoimakoulutuksen käyneistä ei työllisty, vaikka
aloilla podetaan työvoimapulaa ja etsittiin ratkaisukeinoja, miten
työvoimakoulutettavat työllistyisivät tulevaisuudessa nykyistä paremmin.
Lähteinä olivat käytettävissä työministeriön laatimat yhteenvedot OPAL- ja
URA-aineistoista sekä työhallinnon, kouluttajien ja talonrakennus- ja
teknologiateollisuusalojen yritysten edustajien haastattelut. Tutkimuksessa ei
analysoitu opiskelijakohtaisia tietoja. Tutkimus toteutettiin syksyn 2006 -
kevään 2007 välisenä aikana, jolloin tarkastelun kohteena olleilla aloilla oli
korkeasuhdanne.
Työvoimakoulutuksen onnistumisen edellytyksenä on jatkuva tiivis yhteistyö
sekä alojen yritysten, kouluttajien että työhallinnon välillä. Nykyisin
työvoimahallinto ja koulutusorganisaatiot tekevät yhteistyötä liian harvojen
suurien yritysten kanssa. Työvoimakoulutukseen valittujen opiskelijoiden
peruskoulutustaso on alhaisempi kuin muilla koulutusaloilla ja satunnaisissa
testauksissa opiskelijoilta on löytynyt oppimista haittaavia ongelmia.
Kartoitusjakson roolia työvoimakoulutuksessa tulisi vahvistaa ja selkeyttää,
jotta ammatilliseen koulutukseen otettaisiin vain sellaisia henkilöitä, joilla
on todella mahdollisuus suorittaa suunniteltu koulutus ja tutkinto.
Teknologiakehityksen myötä ammattitaitovaatimukset ovat kasvaneet molemmilla
aloilla siinä määrin, että työvoimakoulutusta tarvitaan sekä tuomaan näille
aloille uusia työntekijöitä että kouluttamaan alan vaativampiin tehtäviin.
Näille aloille on työvoimatoimiston asiakasrekisteriin kirjautuneena runsaasti
työttömiä, jotka todellisuudessa ovat toimialojen nykytehtäviin
ammattitaidottomia. Myös koulutusorganisaatioiden tulisi ottaa koulutuksessaan
huomioon toimialojen teknologiakehitys ja tarjota opiskelijoille opetusta
aivan uusimmissa työmenetelmissä ja koneiden käytössä.
Kapasiteettihankinnoissa tulisi olla enemmän liikkumavaraa ja optioita
nopeisiin koulutuksiin, jotta yritysten koulutustarpeet ja innovatiivisuus
voitaisiin hyödyntää.
AB - Tutkimuksen selvitettiin, miksi merkittävä osa talonrakennus-, konepaja-
ja rakennusmetallialojen työvoimakoulutuksen käyneistä ei työllisty, vaikka
aloilla podetaan työvoimapulaa ja etsittiin ratkaisukeinoja, miten
työvoimakoulutettavat työllistyisivät tulevaisuudessa nykyistä paremmin.
Lähteinä olivat käytettävissä työministeriön laatimat yhteenvedot OPAL- ja
URA-aineistoista sekä työhallinnon, kouluttajien ja talonrakennus- ja
teknologiateollisuusalojen yritysten edustajien haastattelut. Tutkimuksessa ei
analysoitu opiskelijakohtaisia tietoja. Tutkimus toteutettiin syksyn 2006 -
kevään 2007 välisenä aikana, jolloin tarkastelun kohteena olleilla aloilla oli
korkeasuhdanne.
Työvoimakoulutuksen onnistumisen edellytyksenä on jatkuva tiivis yhteistyö
sekä alojen yritysten, kouluttajien että työhallinnon välillä. Nykyisin
työvoimahallinto ja koulutusorganisaatiot tekevät yhteistyötä liian harvojen
suurien yritysten kanssa. Työvoimakoulutukseen valittujen opiskelijoiden
peruskoulutustaso on alhaisempi kuin muilla koulutusaloilla ja satunnaisissa
testauksissa opiskelijoilta on löytynyt oppimista haittaavia ongelmia.
Kartoitusjakson roolia työvoimakoulutuksessa tulisi vahvistaa ja selkeyttää,
jotta ammatilliseen koulutukseen otettaisiin vain sellaisia henkilöitä, joilla
on todella mahdollisuus suorittaa suunniteltu koulutus ja tutkinto.
Teknologiakehityksen myötä ammattitaitovaatimukset ovat kasvaneet molemmilla
aloilla siinä määrin, että työvoimakoulutusta tarvitaan sekä tuomaan näille
aloille uusia työntekijöitä että kouluttamaan alan vaativampiin tehtäviin.
Näille aloille on työvoimatoimiston asiakasrekisteriin kirjautuneena runsaasti
työttömiä, jotka todellisuudessa ovat toimialojen nykytehtäviin
ammattitaidottomia. Myös koulutusorganisaatioiden tulisi ottaa koulutuksessaan
huomioon toimialojen teknologiakehitys ja tarjota opiskelijoille opetusta
aivan uusimmissa työmenetelmissä ja koneiden käytössä.
Kapasiteettihankinnoissa tulisi olla enemmän liikkumavaraa ja optioita
nopeisiin koulutuksiin, jotta yritysten koulutustarpeet ja innovatiivisuus
voitaisiin hyödyntää.
M3 - Report
SN - 978-952-490-159-8
T3 - Työpoliittinen tutkimus
BT - Työvoimapoliittisen koulutuksen vaikuttavuuden parantaminen
PB - Työministeriö
CY - Helsinki
ER -