@book{28066217b0264e43af5d2354667f1c8f,
title = "Typpioksidien muodostuminen kaasutuksessa ja kaasun poltossa: Kirjallisuustutkimus",
abstract = "Kaasuttamalla kiinte{\"a} polttoaine sek{\"a} j{\"a}{\"a}hdytt{\"a}m{\"a}ll{\"a} ja puhdistamalla kaasu voidaan valmistaa puhdasta polttoainetta, jonka polton ymp{\"a}rist{\"o}p{\"a}{\"a}st{\"o}t ovat samansuuruisia kuin maakaasun polton. Raakakaasun tai osittain puhdistetun kaasun poltossa voi kuitenkin synty{\"a} merkitt{\"a}vi{\"a} m{\"a}{\"a}ri{\"a} typen oksideja, jotka ovat per{\"a}isin p{\"a}{\"a}asiassa polttoaineen typest{\"a}. Polttoaineen typpi muodostaa kaasuttimissa erilaisia typen yhdisteit{\"a}, jotka kulkeutuvat h{\"o}yryin{\"a} erilaisten kaasun kuumapuhdistimien l{\"a}pi. Kaasun kuumapuhdistusta on esitetty sovellettavaksi kehitteill{\"a} olevissa kaasutukseen ja kombiprosessiin perustuvissa voimalaitoskonsepteissa. Puhtaan kaasutuskaasun polton savukaasujen typpioksidipitoisuus on 1 - 25 ppm pienl{\"a}mp{\"o}arvoisen kaasun poltossa ja 30 - 280 ppm keskil{\"a}mp{\"o}arvoisen kaasun poltossa. Biomassan vastavirtakaasutuksessa ja poltossa on raakakaasun typpioksidipitoisuudeksi mitattu 400 - 1200 ppm. Saatavilla olevat vertailukelpoiset luvut kivihiilest{\"a} valmistetun kaasun poltossa ovat 130 - 300 ppm. Typpiyhdisteiden m{\"a}{\"a}r{\"a} kaasussa vaihtelee paljon kaasutusprosessin mukaan. T{\"a}rkeimm{\"a}t kaasun typpiyhdisteet ovat NH3 ja HCN. Ammoniakkiin sitoutuneen typen m{\"a}{\"a}r{\"a} on kiinte{\"a}kerroskaasutuksessa ollut 10 - 60 % koko polttoaineen typest{\"a}, kun kaasutusaineena on ollut ilma. Vetysyanidia on yleens{\"a} kertaluokkaa v{\"a}hemm{\"a}n, 1 - 4 %. Leijukerroskaasutuksessa ammoniakin m{\"a}{\"a}r{\"a} on saatavilla olevien mittaustulosten mukaan ollut 14 - 60 % prosessista riippuen. Biomassan kaasutuksessa saattaa lis{\"a}ksi tervaan sitoutuneen typen osuus olla merkitt{\"a}v{\"a}. Kaasutuksen prosessiparametrien vaikutuksesta typpiyhdisteiden m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a}n on liian v{\"a}h{\"a}n tietoa. P{\"a}{\"a}st{\"o}jen minimoimiseksi tulisi polttoaineen typest{\"a} muodostuvan N2:n osuus maksimoida jo kaasuttimessa.",
keywords = "gaseous fuels, gasification, peat, coal, nitrogen oxides, combustion",
author = "Jukka Lepp{\"a}lahti",
year = "1988",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3071-3",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "825",
address = "Finland",
}