TY - BOOK
T1 - Uimahallien korjaustarve
AU - Ekman, Anders
PY - 1985
Y1 - 1985
N2 - Maamme uimahallipalvelujen parantamista korjauksilla
selviteltiin vuoden 1982 tilannetta kuvaavan kyselyn
avulla. Uimahallien käyttökustannuksista oli eri
tunnusluvuilla noin 30 % hajonta. Uimahallikannan
jakautuminen alaryhmiin koon, valmistusvuoden ja
tilamitoituksen mukaan ei ratkaisevasti muuttanut
käyttökustannushajontaa. Erilaisissa uimahalleissa on
käyttökustannuksiltaan mallikelpoisia esimerkkejä.
Vastaavasti on olemassa useita uimahalleja, joissa
käyttökustannukset useilla tunnusluvuilla mitattuina ovat
edellisiin verrattuina kaksinkertaiset.
Energian-, lämmön-, sähkön- ja vedenkulutuksesta
aiheutuvat kustannukset ovat noin 40 % uimahallien
käyttökustannuksista. Lämmönkulutusta voitaisiin
säästöinvestoinnein pienentää uimahallikohtaisesti 0 - 45
% ja yhteensä keskimäärin n. 24 %. Tämä vaatisi n. 53
milj. mk:n sijoitusta ja alentaisi energiamaksuja 13
milj. mk vuosittain.
Varsinkin suurten uimahallien kävijämäärä on paljon
arvioitua pienempi. Korjauksilla voitaisiin ilmeisesti
parantaa uimahallien ominaisuuksia ja palveluja ja täten
lisätä uimahallien kävijämääriä. Laadun parantamiseen
voitaisiin sijoittaa noin 100 milj. mk, ja kuitenkin
kustannukset kävijää kohden alenisivat.
Teknisillä ratkaisuilla, jotka mahdollistavat haihtumisen
rajoittamisen sisälämpöohjauksella, ja ilmanvaihdon
tarveohjatulla säädöllä voitaisiin eräissä uimahalleissa
pienin investoinnein saada erittäin suuret
energiansäästöt. Suuret korjaukset vaatisivat paitsi
rahoituksen järjestämistä myös kiinteistökohtaisia
selvityksiä eri ratkaisujen teknisistä ja taloudellisista
soveltamismahdollisuuksista. Julkaisua voi hyödyntää
kiinteistökohtaisten tavoitearvojen laatimisessa.
AB - Maamme uimahallipalvelujen parantamista korjauksilla
selviteltiin vuoden 1982 tilannetta kuvaavan kyselyn
avulla. Uimahallien käyttökustannuksista oli eri
tunnusluvuilla noin 30 % hajonta. Uimahallikannan
jakautuminen alaryhmiin koon, valmistusvuoden ja
tilamitoituksen mukaan ei ratkaisevasti muuttanut
käyttökustannushajontaa. Erilaisissa uimahalleissa on
käyttökustannuksiltaan mallikelpoisia esimerkkejä.
Vastaavasti on olemassa useita uimahalleja, joissa
käyttökustannukset useilla tunnusluvuilla mitattuina ovat
edellisiin verrattuina kaksinkertaiset.
Energian-, lämmön-, sähkön- ja vedenkulutuksesta
aiheutuvat kustannukset ovat noin 40 % uimahallien
käyttökustannuksista. Lämmönkulutusta voitaisiin
säästöinvestoinnein pienentää uimahallikohtaisesti 0 - 45
% ja yhteensä keskimäärin n. 24 %. Tämä vaatisi n. 53
milj. mk:n sijoitusta ja alentaisi energiamaksuja 13
milj. mk vuosittain.
Varsinkin suurten uimahallien kävijämäärä on paljon
arvioitua pienempi. Korjauksilla voitaisiin ilmeisesti
parantaa uimahallien ominaisuuksia ja palveluja ja täten
lisätä uimahallien kävijämääriä. Laadun parantamiseen
voitaisiin sijoittaa noin 100 milj. mk, ja kuitenkin
kustannukset kävijää kohden alenisivat.
Teknisillä ratkaisuilla, jotka mahdollistavat haihtumisen
rajoittamisen sisälämpöohjauksella, ja ilmanvaihdon
tarveohjatulla säädöllä voitaisiin eräissä uimahalleissa
pienin investoinnein saada erittäin suuret
energiansäästöt. Suuret korjaukset vaatisivat paitsi
rahoituksen järjestämistä myös kiinteistökohtaisia
selvityksiä eri ratkaisujen teknisistä ja taloudellisista
soveltamismahdollisuuksista. Julkaisua voi hyödyntää
kiinteistökohtaisten tavoitearvojen laatimisessa.
KW - swimming pools
KW - renovating
M3 - Report
SN - 951-38-2253-2
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
BT - Uimahallien korjaustarve
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -