Ylemmän kerroksen CAN-kommunikointiarkkitehtuurit

Translated title of the contribution: Upper layer CAN communications architectures

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    CAN (Controller Area Network) kehitettiin alun perin täyt- tämään autojen hajautettujen ohjausjärjestelmien tiedonsiir- totarpeet. CAN-väylää sovelletaan kuitenkin laajasti myös muissa tuotteissa, esimerkiksi hisseissä, maatalouskoneissa, lääketieteellisissä laitteissa, teollisuuden kuljettimissa, robo- teissa, tekstiilikoneissa, mittausjärjestelmissä, ohjelmoitavissa logiikoissa ja työkoneissa. ISO (International Organization for Standardization) on stan- dardoinut CAN-väylän fyysisen kerroksen ja siirtoyhteyskerrok- sen. CAN-protokollapiirejä, jotka tarjoavat ISOn CAN-standar- dien mukaiset peruskommunikointipalvelut, on saatavissa useilta valmistajilta. Käytännön sovelluksissa protokollapiirin tar- joamien palveluiden lisäksi tarvitaan joukko ylemmän kerroksen palveluita, joita CAN-standardissa itsessään ei ole määritelty ja jotka joudutaan toteuttamaan ohjelmistolla. Tällaisia palveluita ovat mm. lohkosiirto, kuittauksellinen tie- donsiirto ja solmuvalvonta. Tässä tiedotteessa tarkastellaan ylemmän kerroksen palveluja koskevia vaatimuksia sekä esitellään kaksi esimerkkiä ylemmän kerroksen arkkitehtuureista: CAN in Auto- mation -ryhmän CAN Application Layer (CAL) ja Kvaser AB:n CAN Kingdom.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages65
    ISBN (Print)951-38-4495-1
    Publication statusPublished - 1994
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
    Number1561
    ISSN1235-0605

    Fingerprint

    Tars
    Automation

    Keywords

    • computer networks
    • computers
    • standards
    • automation
    • data processing
    • data transmission
    • control system
    • telecommunication

    Cite this

    Alanen, J., & Virtanen, A. (1994). Ylemmän kerroksen CAN-kommunikointiarkkitehtuurit. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 1561
    Alanen, Jarmo ; Virtanen, Ari. / Ylemmän kerroksen CAN-kommunikointiarkkitehtuurit. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1994. 65 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1561).
    @book{668368a6b58040c7ae3ddec2100c94ec,
    title = "Ylemm{\"a}n kerroksen CAN-kommunikointiarkkitehtuurit",
    abstract = "CAN (Controller Area Network) kehitettiin alun perin t{\"a}yt- t{\"a}m{\"a}{\"a}n autojen hajautettujen ohjausj{\"a}rjestelmien tiedonsiir- totarpeet. CAN-v{\"a}yl{\"a}{\"a} sovelletaan kuitenkin laajasti my{\"o}s muissa tuotteissa, esimerkiksi hisseiss{\"a}, maatalouskoneissa, l{\"a}{\"a}ketieteellisiss{\"a} laitteissa, teollisuuden kuljettimissa, robo- teissa, tekstiilikoneissa, mittausj{\"a}rjestelmiss{\"a}, ohjelmoitavissa logiikoissa ja ty{\"o}koneissa. ISO (International Organization for Standardization) on stan- dardoinut CAN-v{\"a}yl{\"a}n fyysisen kerroksen ja siirtoyhteyskerrok- sen. CAN-protokollapiirej{\"a}, jotka tarjoavat ISOn CAN-standar- dien mukaiset peruskommunikointipalvelut, on saatavissa useilta valmistajilta. K{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n sovelluksissa protokollapiirin tar- joamien palveluiden lis{\"a}ksi tarvitaan joukko ylemm{\"a}n kerroksen palveluita, joita CAN-standardissa itsess{\"a}{\"a}n ei ole m{\"a}{\"a}ritelty ja jotka joudutaan toteuttamaan ohjelmistolla. T{\"a}llaisia palveluita ovat mm. lohkosiirto, kuittauksellinen tie- donsiirto ja solmuvalvonta. T{\"a}ss{\"a} tiedotteessa tarkastellaan ylemm{\"a}n kerroksen palveluja koskevia vaatimuksia sek{\"a} esitell{\"a}{\"a}n kaksi esimerkki{\"a} ylemm{\"a}n kerroksen arkkitehtuureista: CAN in Auto- mation -ryhm{\"a}n CAN Application Layer (CAL) ja Kvaser AB:n CAN Kingdom.",
    keywords = "computer networks, computers, standards, automation, data processing, data transmission, control system, telecommunication",
    author = "Jarmo Alanen and Ari Virtanen",
    year = "1994",
    language = "Finnish",
    isbn = "951-38-4495-1",
    series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "1561",
    address = "Finland",

    }

    Alanen, J & Virtanen, A 1994, Ylemmän kerroksen CAN-kommunikointiarkkitehtuurit. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 1561, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Ylemmän kerroksen CAN-kommunikointiarkkitehtuurit. / Alanen, Jarmo; Virtanen, Ari.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1994. 65 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1561).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Ylemmän kerroksen CAN-kommunikointiarkkitehtuurit

    AU - Alanen, Jarmo

    AU - Virtanen, Ari

    PY - 1994

    Y1 - 1994

    N2 - CAN (Controller Area Network) kehitettiin alun perin täyt- tämään autojen hajautettujen ohjausjärjestelmien tiedonsiir- totarpeet. CAN-väylää sovelletaan kuitenkin laajasti myös muissa tuotteissa, esimerkiksi hisseissä, maatalouskoneissa, lääketieteellisissä laitteissa, teollisuuden kuljettimissa, robo- teissa, tekstiilikoneissa, mittausjärjestelmissä, ohjelmoitavissa logiikoissa ja työkoneissa. ISO (International Organization for Standardization) on stan- dardoinut CAN-väylän fyysisen kerroksen ja siirtoyhteyskerrok- sen. CAN-protokollapiirejä, jotka tarjoavat ISOn CAN-standar- dien mukaiset peruskommunikointipalvelut, on saatavissa useilta valmistajilta. Käytännön sovelluksissa protokollapiirin tar- joamien palveluiden lisäksi tarvitaan joukko ylemmän kerroksen palveluita, joita CAN-standardissa itsessään ei ole määritelty ja jotka joudutaan toteuttamaan ohjelmistolla. Tällaisia palveluita ovat mm. lohkosiirto, kuittauksellinen tie- donsiirto ja solmuvalvonta. Tässä tiedotteessa tarkastellaan ylemmän kerroksen palveluja koskevia vaatimuksia sekä esitellään kaksi esimerkkiä ylemmän kerroksen arkkitehtuureista: CAN in Auto- mation -ryhmän CAN Application Layer (CAL) ja Kvaser AB:n CAN Kingdom.

    AB - CAN (Controller Area Network) kehitettiin alun perin täyt- tämään autojen hajautettujen ohjausjärjestelmien tiedonsiir- totarpeet. CAN-väylää sovelletaan kuitenkin laajasti myös muissa tuotteissa, esimerkiksi hisseissä, maatalouskoneissa, lääketieteellisissä laitteissa, teollisuuden kuljettimissa, robo- teissa, tekstiilikoneissa, mittausjärjestelmissä, ohjelmoitavissa logiikoissa ja työkoneissa. ISO (International Organization for Standardization) on stan- dardoinut CAN-väylän fyysisen kerroksen ja siirtoyhteyskerrok- sen. CAN-protokollapiirejä, jotka tarjoavat ISOn CAN-standar- dien mukaiset peruskommunikointipalvelut, on saatavissa useilta valmistajilta. Käytännön sovelluksissa protokollapiirin tar- joamien palveluiden lisäksi tarvitaan joukko ylemmän kerroksen palveluita, joita CAN-standardissa itsessään ei ole määritelty ja jotka joudutaan toteuttamaan ohjelmistolla. Tällaisia palveluita ovat mm. lohkosiirto, kuittauksellinen tie- donsiirto ja solmuvalvonta. Tässä tiedotteessa tarkastellaan ylemmän kerroksen palveluja koskevia vaatimuksia sekä esitellään kaksi esimerkkiä ylemmän kerroksen arkkitehtuureista: CAN in Auto- mation -ryhmän CAN Application Layer (CAL) ja Kvaser AB:n CAN Kingdom.

    KW - computer networks

    KW - computers

    KW - standards

    KW - automation

    KW - data processing

    KW - data transmission

    KW - control system

    KW - telecommunication

    M3 - Report

    SN - 951-38-4495-1

    T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

    BT - Ylemmän kerroksen CAN-kommunikointiarkkitehtuurit

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Alanen J, Virtanen A. Ylemmän kerroksen CAN-kommunikointiarkkitehtuurit. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1994. 65 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1561).