TY - BOOK
T1 - Urautuneilla teillä tapahtuneet liikenneonnettomuudet liikennevahinkojen tutkijalautakuntien aineistoissa
AU - Kallberg, Veli-Pekka
AU - Beilinson, Leif
PY - 1983
Y1 - 1983
N2 - Liikenteen kestopäällysteisiin aiheuttamien urien
vaikutusta liikenneonnettomuuksiin tutkittiin
liikennevahinkojen tutkijalautakuntien vuosien 1975 -
1981 aineistojen perusteella. Tutkimusaineistoon kuului 1
406 kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Urautuneella
kestopäällysteellä tapahtui 128 onnettomuutta, joista
20:ssä tutkijalautakunta oli arvioinut urien ehkä jollain
tavalla vaikuttaneen onnettomuustapahtumaan. Lisäksi
aineistossa oli 27 onnettomuutta, joissa urien vaikutusta
ei tapahtumakuvauksen perusteella voitu kokonaan sulkea
pois. Kaikkiaan onnettomuuksia, joissa urat mahdollisesti
vaikuttivat, oli aineistossa 47 kappaletta. Näistä 68 %
oli ohitus- tai kohtaamisonnettomuuksia ja 32 %
suistumisia. Tapahtumapaikkana oli melkein aina märkä,
sohjoinen, luminen tai jäinen valta- tai kantatie ja
pääaiheuttajana henkilöauto. Pääaiheuttajana olleen auton
renkaat olivat loppuun kuluneet useammin kuin muiden
onnettomuuksien pääaiheuttajilla. Välittömänä syynä oli
64 %:ssa ajovirhe, tavallisimmin auton taitamaton
käsittely märällä tai liukkaalla tiellä usein ohitus- tai
kohtaamistilanteessa. Keli oli välittömänä tai
taustasyynä 72 %:ssa onnettomuuksista. Urat oli mainittu
taustasyynä 24 %:ssa onnettomuuksista.
Estomahdollisuutena oli 49 %:ssa mainittu kuljettajan
parempi ajotaito, 34 %:ssa liukkaudentorjunta, 21 %:ssa
urien paikkaus tai uudelleen päällystäminen, 17 %:ssa
hyvät nastarenkaat ja 18 %:ssa muut hyvät renkaat.
Liikenteen kestopäällysteisiin aiheuttamien urien
arvioitiin vaikuttavan Suomessa vuosittain yhtenä
tekijänä 300 - 400 liikenneonnettomuuteen, joista
vammautumiseen johtavia on 90 - 120 ja kuolemaan johtavia
5 - 10.
AB - Liikenteen kestopäällysteisiin aiheuttamien urien
vaikutusta liikenneonnettomuuksiin tutkittiin
liikennevahinkojen tutkijalautakuntien vuosien 1975 -
1981 aineistojen perusteella. Tutkimusaineistoon kuului 1
406 kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Urautuneella
kestopäällysteellä tapahtui 128 onnettomuutta, joista
20:ssä tutkijalautakunta oli arvioinut urien ehkä jollain
tavalla vaikuttaneen onnettomuustapahtumaan. Lisäksi
aineistossa oli 27 onnettomuutta, joissa urien vaikutusta
ei tapahtumakuvauksen perusteella voitu kokonaan sulkea
pois. Kaikkiaan onnettomuuksia, joissa urat mahdollisesti
vaikuttivat, oli aineistossa 47 kappaletta. Näistä 68 %
oli ohitus- tai kohtaamisonnettomuuksia ja 32 %
suistumisia. Tapahtumapaikkana oli melkein aina märkä,
sohjoinen, luminen tai jäinen valta- tai kantatie ja
pääaiheuttajana henkilöauto. Pääaiheuttajana olleen auton
renkaat olivat loppuun kuluneet useammin kuin muiden
onnettomuuksien pääaiheuttajilla. Välittömänä syynä oli
64 %:ssa ajovirhe, tavallisimmin auton taitamaton
käsittely märällä tai liukkaalla tiellä usein ohitus- tai
kohtaamistilanteessa. Keli oli välittömänä tai
taustasyynä 72 %:ssa onnettomuuksista. Urat oli mainittu
taustasyynä 24 %:ssa onnettomuuksista.
Estomahdollisuutena oli 49 %:ssa mainittu kuljettajan
parempi ajotaito, 34 %:ssa liukkaudentorjunta, 21 %:ssa
urien paikkaus tai uudelleen päällystäminen, 17 %:ssa
hyvät nastarenkaat ja 18 %:ssa muut hyvät renkaat.
Liikenteen kestopäällysteisiin aiheuttamien urien
arvioitiin vaikuttavan Suomessa vuosittain yhtenä
tekijänä 300 - 400 liikenneonnettomuuteen, joista
vammautumiseen johtavia on 90 - 120 ja kuolemaan johtavia
5 - 10.
M3 - Report
SN - 951-38-1722-9
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
BT - Urautuneilla teillä tapahtuneet liikenneonnettomuudet liikennevahinkojen tutkijalautakuntien aineistoissa
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -