Urautuneilla teillä tapahtuneet liikenneonnettomuudet liikennevahinkojen tutkijalautakuntien aineistoissa

Veli-Pekka Kallberg, Leif Beilinson

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Liikenteen kestopäällysteisiin aiheuttamien urien vaikutusta liikenneonnettomuuksiin tutkittiin liikennevahinkojen tutkijalautakuntien vuosien 1975 - 1981 aineistojen perusteella. Tutkimusaineistoon kuului 1 406 kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Urautuneella kestopäällysteellä tapahtui 128 onnettomuutta, joista 20:ssä tutkijalautakunta oli arvioinut urien ehkä jollain tavalla vaikuttaneen onnettomuustapahtumaan. Lisäksi aineistossa oli 27 onnettomuutta, joissa urien vaikutusta ei tapahtumakuvauksen perusteella voitu kokonaan sulkea pois. Kaikkiaan onnettomuuksia, joissa urat mahdollisesti vaikuttivat, oli aineistossa 47 kappaletta. Näistä 68 % oli ohitus- tai kohtaamisonnettomuuksia ja 32 % suistumisia. Tapahtumapaikkana oli melkein aina märkä, sohjoinen, luminen tai jäinen valta- tai kantatie ja pääaiheuttajana henkilöauto. Pääaiheuttajana olleen auton renkaat olivat loppuun kuluneet useammin kuin muiden onnettomuuksien pääaiheuttajilla. Välittömänä syynä oli 64 %:ssa ajovirhe, tavallisimmin auton taitamaton käsittely märällä tai liukkaalla tiellä usein ohitus- tai kohtaamistilanteessa. Keli oli välittömänä tai taustasyynä 72 %:ssa onnettomuuksista. Urat oli mainittu taustasyynä 24 %:ssa onnettomuuksista. Estomahdollisuutena oli 49 %:ssa mainittu kuljettajan parempi ajotaito, 34 %:ssa liukkaudentorjunta, 21 %:ssa urien paikkaus tai uudelleen päällystäminen, 17 %:ssa hyvät nastarenkaat ja 18 %:ssa muut hyvät renkaat. Liikenteen kestopäällysteisiin aiheuttamien urien arvioitiin vaikuttavan Suomessa vuosittain yhtenä tekijänä 300 - 400 liikenneonnettomuuteen, joista vammautumiseen johtavia on 90 - 120 ja kuolemaan johtavia 5 - 10.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages48
ISBN (Print)951-38-1722-9
Publication statusPublished - 1983
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number193
ISSN0358-5085

Cite this

Kallberg, V-P., & Beilinson, L. (1983). Urautuneilla teillä tapahtuneet liikenneonnettomuudet liikennevahinkojen tutkijalautakuntien aineistoissa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 193
Kallberg, Veli-Pekka ; Beilinson, Leif. / Urautuneilla teillä tapahtuneet liikenneonnettomuudet liikennevahinkojen tutkijalautakuntien aineistoissa. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1983. 48 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 193).
@book{d7a062384ac04dd78e3bddea2617f2bc,
title = "Urautuneilla teill{\"a} tapahtuneet liikenneonnettomuudet liikennevahinkojen tutkijalautakuntien aineistoissa",
abstract = "Liikenteen kestop{\"a}{\"a}llysteisiin aiheuttamien urien vaikutusta liikenneonnettomuuksiin tutkittiin liikennevahinkojen tutkijalautakuntien vuosien 1975 - 1981 aineistojen perusteella. Tutkimusaineistoon kuului 1 406 kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Urautuneella kestop{\"a}{\"a}llysteell{\"a} tapahtui 128 onnettomuutta, joista 20:ss{\"a} tutkijalautakunta oli arvioinut urien ehk{\"a} jollain tavalla vaikuttaneen onnettomuustapahtumaan. Lis{\"a}ksi aineistossa oli 27 onnettomuutta, joissa urien vaikutusta ei tapahtumakuvauksen perusteella voitu kokonaan sulkea pois. Kaikkiaan onnettomuuksia, joissa urat mahdollisesti vaikuttivat, oli aineistossa 47 kappaletta. N{\"a}ist{\"a} 68 {\%} oli ohitus- tai kohtaamisonnettomuuksia ja 32 {\%} suistumisia. Tapahtumapaikkana oli melkein aina m{\"a}rk{\"a}, sohjoinen, luminen tai j{\"a}inen valta- tai kantatie ja p{\"a}{\"a}aiheuttajana henkil{\"o}auto. P{\"a}{\"a}aiheuttajana olleen auton renkaat olivat loppuun kuluneet useammin kuin muiden onnettomuuksien p{\"a}{\"a}aiheuttajilla. V{\"a}litt{\"o}m{\"a}n{\"a} syyn{\"a} oli 64 {\%}:ssa ajovirhe, tavallisimmin auton taitamaton k{\"a}sittely m{\"a}r{\"a}ll{\"a} tai liukkaalla tiell{\"a} usein ohitus- tai kohtaamistilanteessa. Keli oli v{\"a}litt{\"o}m{\"a}n{\"a} tai taustasyyn{\"a} 72 {\%}:ssa onnettomuuksista. Urat oli mainittu taustasyyn{\"a} 24 {\%}:ssa onnettomuuksista. Estomahdollisuutena oli 49 {\%}:ssa mainittu kuljettajan parempi ajotaito, 34 {\%}:ssa liukkaudentorjunta, 21 {\%}:ssa urien paikkaus tai uudelleen p{\"a}{\"a}llyst{\"a}minen, 17 {\%}:ssa hyv{\"a}t nastarenkaat ja 18 {\%}:ssa muut hyv{\"a}t renkaat. Liikenteen kestop{\"a}{\"a}llysteisiin aiheuttamien urien arvioitiin vaikuttavan Suomessa vuosittain yhten{\"a} tekij{\"a}n{\"a} 300 - 400 liikenneonnettomuuteen, joista vammautumiseen johtavia on 90 - 120 ja kuolemaan johtavia 5 - 10.",
author = "Veli-Pekka Kallberg and Leif Beilinson",
year = "1983",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-1722-9",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "193",
address = "Finland",

}

Kallberg, V-P & Beilinson, L 1983, Urautuneilla teillä tapahtuneet liikenneonnettomuudet liikennevahinkojen tutkijalautakuntien aineistoissa. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 193, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Urautuneilla teillä tapahtuneet liikenneonnettomuudet liikennevahinkojen tutkijalautakuntien aineistoissa. / Kallberg, Veli-Pekka; Beilinson, Leif.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1983. 48 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 193).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Urautuneilla teillä tapahtuneet liikenneonnettomuudet liikennevahinkojen tutkijalautakuntien aineistoissa

AU - Kallberg, Veli-Pekka

AU - Beilinson, Leif

PY - 1983

Y1 - 1983

N2 - Liikenteen kestopäällysteisiin aiheuttamien urien vaikutusta liikenneonnettomuuksiin tutkittiin liikennevahinkojen tutkijalautakuntien vuosien 1975 - 1981 aineistojen perusteella. Tutkimusaineistoon kuului 1 406 kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Urautuneella kestopäällysteellä tapahtui 128 onnettomuutta, joista 20:ssä tutkijalautakunta oli arvioinut urien ehkä jollain tavalla vaikuttaneen onnettomuustapahtumaan. Lisäksi aineistossa oli 27 onnettomuutta, joissa urien vaikutusta ei tapahtumakuvauksen perusteella voitu kokonaan sulkea pois. Kaikkiaan onnettomuuksia, joissa urat mahdollisesti vaikuttivat, oli aineistossa 47 kappaletta. Näistä 68 % oli ohitus- tai kohtaamisonnettomuuksia ja 32 % suistumisia. Tapahtumapaikkana oli melkein aina märkä, sohjoinen, luminen tai jäinen valta- tai kantatie ja pääaiheuttajana henkilöauto. Pääaiheuttajana olleen auton renkaat olivat loppuun kuluneet useammin kuin muiden onnettomuuksien pääaiheuttajilla. Välittömänä syynä oli 64 %:ssa ajovirhe, tavallisimmin auton taitamaton käsittely märällä tai liukkaalla tiellä usein ohitus- tai kohtaamistilanteessa. Keli oli välittömänä tai taustasyynä 72 %:ssa onnettomuuksista. Urat oli mainittu taustasyynä 24 %:ssa onnettomuuksista. Estomahdollisuutena oli 49 %:ssa mainittu kuljettajan parempi ajotaito, 34 %:ssa liukkaudentorjunta, 21 %:ssa urien paikkaus tai uudelleen päällystäminen, 17 %:ssa hyvät nastarenkaat ja 18 %:ssa muut hyvät renkaat. Liikenteen kestopäällysteisiin aiheuttamien urien arvioitiin vaikuttavan Suomessa vuosittain yhtenä tekijänä 300 - 400 liikenneonnettomuuteen, joista vammautumiseen johtavia on 90 - 120 ja kuolemaan johtavia 5 - 10.

AB - Liikenteen kestopäällysteisiin aiheuttamien urien vaikutusta liikenneonnettomuuksiin tutkittiin liikennevahinkojen tutkijalautakuntien vuosien 1975 - 1981 aineistojen perusteella. Tutkimusaineistoon kuului 1 406 kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Urautuneella kestopäällysteellä tapahtui 128 onnettomuutta, joista 20:ssä tutkijalautakunta oli arvioinut urien ehkä jollain tavalla vaikuttaneen onnettomuustapahtumaan. Lisäksi aineistossa oli 27 onnettomuutta, joissa urien vaikutusta ei tapahtumakuvauksen perusteella voitu kokonaan sulkea pois. Kaikkiaan onnettomuuksia, joissa urat mahdollisesti vaikuttivat, oli aineistossa 47 kappaletta. Näistä 68 % oli ohitus- tai kohtaamisonnettomuuksia ja 32 % suistumisia. Tapahtumapaikkana oli melkein aina märkä, sohjoinen, luminen tai jäinen valta- tai kantatie ja pääaiheuttajana henkilöauto. Pääaiheuttajana olleen auton renkaat olivat loppuun kuluneet useammin kuin muiden onnettomuuksien pääaiheuttajilla. Välittömänä syynä oli 64 %:ssa ajovirhe, tavallisimmin auton taitamaton käsittely märällä tai liukkaalla tiellä usein ohitus- tai kohtaamistilanteessa. Keli oli välittömänä tai taustasyynä 72 %:ssa onnettomuuksista. Urat oli mainittu taustasyynä 24 %:ssa onnettomuuksista. Estomahdollisuutena oli 49 %:ssa mainittu kuljettajan parempi ajotaito, 34 %:ssa liukkaudentorjunta, 21 %:ssa urien paikkaus tai uudelleen päällystäminen, 17 %:ssa hyvät nastarenkaat ja 18 %:ssa muut hyvät renkaat. Liikenteen kestopäällysteisiin aiheuttamien urien arvioitiin vaikuttavan Suomessa vuosittain yhtenä tekijänä 300 - 400 liikenneonnettomuuteen, joista vammautumiseen johtavia on 90 - 120 ja kuolemaan johtavia 5 - 10.

M3 - Report

SN - 951-38-1722-9

T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita

BT - Urautuneilla teillä tapahtuneet liikenneonnettomuudet liikennevahinkojen tutkijalautakuntien aineistoissa

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Kallberg V-P, Beilinson L. Urautuneilla teillä tapahtuneet liikenneonnettomuudet liikennevahinkojen tutkijalautakuntien aineistoissa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1983. 48 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 193).