Urautuneilla teillä tapahtuneet liikenneonnettomuudet liikennevahinkojen tutkijalautakuntien aineistoissa

Veli-Pekka Kallberg, Leif Beilinson

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Liikenteen kestopäällysteisiin aiheuttamien urien vaikutusta liikenneonnettomuuksiin tutkittiin liikennevahinkojen tutkijalautakuntien vuosien 1975 - 1981 aineistojen perusteella. Tutkimusaineistoon kuului 1 406 kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Urautuneella kestopäällysteellä tapahtui 128 onnettomuutta, joista 20:ssä tutkijalautakunta oli arvioinut urien ehkä jollain tavalla vaikuttaneen onnettomuustapahtumaan. Lisäksi aineistossa oli 27 onnettomuutta, joissa urien vaikutusta ei tapahtumakuvauksen perusteella voitu kokonaan sulkea pois. Kaikkiaan onnettomuuksia, joissa urat mahdollisesti vaikuttivat, oli aineistossa 47 kappaletta. Näistä 68 % oli ohitus- tai kohtaamisonnettomuuksia ja 32 % suistumisia. Tapahtumapaikkana oli melkein aina märkä, sohjoinen, luminen tai jäinen valta- tai kantatie ja pääaiheuttajana henkilöauto. Pääaiheuttajana olleen auton renkaat olivat loppuun kuluneet useammin kuin muiden onnettomuuksien pääaiheuttajilla. Välittömänä syynä oli 64 %:ssa ajovirhe, tavallisimmin auton taitamaton käsittely märällä tai liukkaalla tiellä usein ohitus- tai kohtaamistilanteessa. Keli oli välittömänä tai taustasyynä 72 %:ssa onnettomuuksista. Urat oli mainittu taustasyynä 24 %:ssa onnettomuuksista. Estomahdollisuutena oli 49 %:ssa mainittu kuljettajan parempi ajotaito, 34 %:ssa liukkaudentorjunta, 21 %:ssa urien paikkaus tai uudelleen päällystäminen, 17 %:ssa hyvät nastarenkaat ja 18 %:ssa muut hyvät renkaat. Liikenteen kestopäällysteisiin aiheuttamien urien arvioitiin vaikuttavan Suomessa vuosittain yhtenä tekijänä 300 - 400 liikenneonnettomuuteen, joista vammautumiseen johtavia on 90 - 120 ja kuolemaan johtavia 5 - 10.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages48
ISBN (Print)951-38-1722-9
Publication statusPublished - 1983
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number193
ISSN0358-5085

Cite this