TY - BOOK
T1 - Urheilupaikkojen integroidut lämmitys- ja jäähdytystekniset ratkaisut
AU - Sipilä, Kari
AU - Rämä, Miika
AU - Aittomäki, Antero
AU - Mäkinen, Ali
AU - Söderman, Jarmo
PY - 2009
Y1 - 2009
N2 - Tutkimuksessa selvitettiin urheilupaikkojen jäähdytyksen
ja lämmön tuotannon integrointimahdollisuutta sekä
hiilidioksidin käyttöä jäähdytyksen siirrossa ja
lämpöpumpun jaksollisen ajotavan käyttöä jäähdytyksen ja
lämmön tuotannossa varastosäiliöiden avulla.
Höyrystyvän hiilidioksidin lämmönsiirtokerroin on suuri,
ja lämmönsiirtokapasiteetti eli tiettyyn jäähdytystehoon
tarvittava massavirta jää pieneksi. Lisäksi viskositeetti
on pieni, mikä pienentää siirtopainehäviöitä ja siten
mahdollistaa pienempien putkikokojen käytön. Tämä
puolestaan vähentää järjestelmän investointikustannuksia
ja tilavaatimuksia putkien osalta. Tehokkaan
lämmönsiirron takia voidaan jäähdytyskoneiston
höyrystymislämpötila pitää korkeammalla, mikä pienentää
energiankulutusta.
Urheilupaikkojen energiankulutuksien laskentaa varten
luotiin simulointimalli, joka koostuu osamalleista kuten
kompressorikoneisto (lämpöpumppu) ja lämmön sekä kylmän
käyttökohteet. Jäähdytyskoneisto on jaettu
komponentteihin: kompressori, tulistuksen jäähdytin,
lauhdutin, alijäähdytin ja höyrystin. CO2-putkiston
mitoitusta ja kustannuksia tarkasteltiin
verkostomallilla. Painehäviö, pumppausteho sekä
kompressorin sähkönkulutus riippuvat putkien
halkaisijoista ja kertavastuksista. Kompressorin
sähkönkulutus lisääntyy painehäviön kasvaessa, koska
CO2-säiliön paine laskee. CO2-lämmönsiirron laskentaan
kehitettiin verkkolaskentamalli, jota on aiemmin käytetty
hiilidioksidia siirtoaineena käyttävän
kaukojäähdytysverkon simulointiin. Laskentamallia
kehitettiin pienputkiverkon simulointiin ja siihen
lisättiin osio, jossa virtauksen tila muuttuu
merkittävästi kuten esimerkiksi hiihtoputken
latuputkistossa.
Vahterus Ringin hiihtoputki Uudessakaupungissa oli
tutkimuksen mittauskohde. Hiihtoputki on maan päälle
elementeistä rakennettu 1 000 metriä pitkä ja 5 metriä
leveä putki, jossa on korkeuseroa 7 metriä. Hiilidioksidi
toimii lämmönsiirron väliaineena sekä latuputkissa että
ilman jäähdytysverkostossa. Varsinainen kylmäkone toimii
ammoniakilla. Järjestelmän mitoitusjäähdytysteho on 400
kW, joka on jaettu siten, että 350 kW (87,5 %) tarvitaan
ilmapattereissa ja 50 kW (21,5 %) maaputkistossa.
Ilmapattereita on 1 000 metrin hiihtoputkessa 20 kpl ja
latuputkistoa 2 lenkkiä, joissa molemmissa on rinnakkain
20 kpl 514 metrin putkea. Hiihtoputken vieressä kiertää
"kuntoputki", jota käytetään lenkkeilyyn sekä
rullaluisteluun ja -hiihtoon. Kuntoputkea lämmitetään
kylmäkoneen lauhdelämmöllä glykolikierrolla.
Hiihtoputkijärjestelmästä kerättiin mittausdataa, jonka
perusteella selvitettiin järjestelmän toimintaa. Suurin
mielenkiinto kohdistui CO2-kiertoon.
Kiinteistövalvontajärjestelmän kautta saatiin tietoja
kiinteistöhuollollisista muuttujista, kuten lämpötiloista
ja kosteuksista. Kompressorien ohjausjärjestelmästä
saatiin tietoa jäähdytyskoneiston lämpötiloista ja
paineista. Tehosta saatiin arvio kompressorin paineiden
sekä kierrosnopeuden perusteella. Massavirran
määrittämiseksi hiilidioksidin menoputkeen asennettiin
mittalaippa ja paine-erolähetin. Paine-eron perusteella
määritettiin CO2:n massavirtaus.
Hiihtoputken ilman lämpötila pysytteli melko tarkasti 0
°C:n tuntumassa suuremmin riippumatta ulkolämpötilasta.
Latupohjan lämpötila oli hieman alempana, noin -3 °C:ssa.
Hiilidioksidiputket ovat eristämättömät, ja käytön aikana
niiden päälle on kertynyt paksu jää- ja huurrekerros,
joka toimii eristeenä.
Hiilidioksidijäähdytystä verrattiin myös
glykolikiertoiseen jäähdytykseen. Merkittävimmät erot
hiihtoputken jäähdytysjärjestelmässä ovat suuremmat
putkikoot sekä niiden eristämisen välttämättömyys.
Glykoliliuoksen käyttö johtaa isompiin lämmönsiirtimiin
ilmapattereissa. Lisäksi latuputkistoa ei voida toteuttaa
kahtena lenkkinä hiilidioksidiratkaisun tapaan vaan
useampana putkiryhmänä, jotta lämpötilaero lumikerroksen
ja putkissa virtaavan glykoliliuoksen välillä saadaan
pysymään riittävän suurena. Hiilidioksidilla lämpö
sitoutuu virtaukseen hiilidioksidin höyrystyessä, joten
lämpötila pysyy lähes samana ja käytännössä laskee
paineen mukana.
Aluejäähdytyksen tuotanto voidaan toteuttaa kompressori-
tai absorptiojäähdytyksellä. Hiilidioksidia
lämmönsiirtoaineena käyttävä jakelu vaatii putkistolta
normaalia kaukojäähdytysputkea suurempaa
paineenkestävyyttä, koska hiilidioksidin painetaso on
noin 40 bar. Hiilidioksidikiertoa rajoittavana tekijänä
onkin sisäisen jakeluputkiston lämmönsiirtoaineen
jäätymispiste. Alhaisimmillaan tulevan hiilidioksidin
lämpötila saisi olla 3-4 ºC tätä korkeammalla.
Kuluttajalla höyrystyy säädetty määrä virtauksesta, ja
paluuputkissa vallitsee kaksifaasivirtaus.
Lämpöpumpun jaksollisessa ajotavassa lämpöpumpun
kompressori käy jatkuvasti, mutta paine-ero kompressorin
yli vaihtelee. Tämä saadaan aikaan muuttamalla
höyrystimeen tulevan lämmönlähteen lämpötilaa.
Vastaavasti muutellaan lauhdutinpuolen jäähdytysveden
lämpötilaa jaksottaisesti ja saadaan aikaan samanlainen
vaikutus lämmityspuolella. Idean toimivuuden
kokeilemiseksi rakennettiin koelaitteisto. Koelaitokseen
hankittiin standardilämpöpumppu, jonka nimellislämpöteho
on 7,5 kW ja kompressoriteho on 2,5 kW. Kylmäaineena
käytettiin R407C-seosta. Lämpötilan muutokset saatiin
aikaan kuudella muovisäiliöllä, jotka oli jaettu kahteen
ryhmään. Jäähdytyspuolen säiliöissä kiersi
jäähdytysverkon vesi ja lämmityspuolen säiliöissä
vastaavasti lämmitysverkon vesi. Jaksollinen ajotapa oli
tuloksen perusteella tehokkaampi kuin jatkuva ajotapa.
AB - Tutkimuksessa selvitettiin urheilupaikkojen jäähdytyksen
ja lämmön tuotannon integrointimahdollisuutta sekä
hiilidioksidin käyttöä jäähdytyksen siirrossa ja
lämpöpumpun jaksollisen ajotavan käyttöä jäähdytyksen ja
lämmön tuotannossa varastosäiliöiden avulla.
Höyrystyvän hiilidioksidin lämmönsiirtokerroin on suuri,
ja lämmönsiirtokapasiteetti eli tiettyyn jäähdytystehoon
tarvittava massavirta jää pieneksi. Lisäksi viskositeetti
on pieni, mikä pienentää siirtopainehäviöitä ja siten
mahdollistaa pienempien putkikokojen käytön. Tämä
puolestaan vähentää järjestelmän investointikustannuksia
ja tilavaatimuksia putkien osalta. Tehokkaan
lämmönsiirron takia voidaan jäähdytyskoneiston
höyrystymislämpötila pitää korkeammalla, mikä pienentää
energiankulutusta.
Urheilupaikkojen energiankulutuksien laskentaa varten
luotiin simulointimalli, joka koostuu osamalleista kuten
kompressorikoneisto (lämpöpumppu) ja lämmön sekä kylmän
käyttökohteet. Jäähdytyskoneisto on jaettu
komponentteihin: kompressori, tulistuksen jäähdytin,
lauhdutin, alijäähdytin ja höyrystin. CO2-putkiston
mitoitusta ja kustannuksia tarkasteltiin
verkostomallilla. Painehäviö, pumppausteho sekä
kompressorin sähkönkulutus riippuvat putkien
halkaisijoista ja kertavastuksista. Kompressorin
sähkönkulutus lisääntyy painehäviön kasvaessa, koska
CO2-säiliön paine laskee. CO2-lämmönsiirron laskentaan
kehitettiin verkkolaskentamalli, jota on aiemmin käytetty
hiilidioksidia siirtoaineena käyttävän
kaukojäähdytysverkon simulointiin. Laskentamallia
kehitettiin pienputkiverkon simulointiin ja siihen
lisättiin osio, jossa virtauksen tila muuttuu
merkittävästi kuten esimerkiksi hiihtoputken
latuputkistossa.
Vahterus Ringin hiihtoputki Uudessakaupungissa oli
tutkimuksen mittauskohde. Hiihtoputki on maan päälle
elementeistä rakennettu 1 000 metriä pitkä ja 5 metriä
leveä putki, jossa on korkeuseroa 7 metriä. Hiilidioksidi
toimii lämmönsiirron väliaineena sekä latuputkissa että
ilman jäähdytysverkostossa. Varsinainen kylmäkone toimii
ammoniakilla. Järjestelmän mitoitusjäähdytysteho on 400
kW, joka on jaettu siten, että 350 kW (87,5 %) tarvitaan
ilmapattereissa ja 50 kW (21,5 %) maaputkistossa.
Ilmapattereita on 1 000 metrin hiihtoputkessa 20 kpl ja
latuputkistoa 2 lenkkiä, joissa molemmissa on rinnakkain
20 kpl 514 metrin putkea. Hiihtoputken vieressä kiertää
"kuntoputki", jota käytetään lenkkeilyyn sekä
rullaluisteluun ja -hiihtoon. Kuntoputkea lämmitetään
kylmäkoneen lauhdelämmöllä glykolikierrolla.
Hiihtoputkijärjestelmästä kerättiin mittausdataa, jonka
perusteella selvitettiin järjestelmän toimintaa. Suurin
mielenkiinto kohdistui CO2-kiertoon.
Kiinteistövalvontajärjestelmän kautta saatiin tietoja
kiinteistöhuollollisista muuttujista, kuten lämpötiloista
ja kosteuksista. Kompressorien ohjausjärjestelmästä
saatiin tietoa jäähdytyskoneiston lämpötiloista ja
paineista. Tehosta saatiin arvio kompressorin paineiden
sekä kierrosnopeuden perusteella. Massavirran
määrittämiseksi hiilidioksidin menoputkeen asennettiin
mittalaippa ja paine-erolähetin. Paine-eron perusteella
määritettiin CO2:n massavirtaus.
Hiihtoputken ilman lämpötila pysytteli melko tarkasti 0
°C:n tuntumassa suuremmin riippumatta ulkolämpötilasta.
Latupohjan lämpötila oli hieman alempana, noin -3 °C:ssa.
Hiilidioksidiputket ovat eristämättömät, ja käytön aikana
niiden päälle on kertynyt paksu jää- ja huurrekerros,
joka toimii eristeenä.
Hiilidioksidijäähdytystä verrattiin myös
glykolikiertoiseen jäähdytykseen. Merkittävimmät erot
hiihtoputken jäähdytysjärjestelmässä ovat suuremmat
putkikoot sekä niiden eristämisen välttämättömyys.
Glykoliliuoksen käyttö johtaa isompiin lämmönsiirtimiin
ilmapattereissa. Lisäksi latuputkistoa ei voida toteuttaa
kahtena lenkkinä hiilidioksidiratkaisun tapaan vaan
useampana putkiryhmänä, jotta lämpötilaero lumikerroksen
ja putkissa virtaavan glykoliliuoksen välillä saadaan
pysymään riittävän suurena. Hiilidioksidilla lämpö
sitoutuu virtaukseen hiilidioksidin höyrystyessä, joten
lämpötila pysyy lähes samana ja käytännössä laskee
paineen mukana.
Aluejäähdytyksen tuotanto voidaan toteuttaa kompressori-
tai absorptiojäähdytyksellä. Hiilidioksidia
lämmönsiirtoaineena käyttävä jakelu vaatii putkistolta
normaalia kaukojäähdytysputkea suurempaa
paineenkestävyyttä, koska hiilidioksidin painetaso on
noin 40 bar. Hiilidioksidikiertoa rajoittavana tekijänä
onkin sisäisen jakeluputkiston lämmönsiirtoaineen
jäätymispiste. Alhaisimmillaan tulevan hiilidioksidin
lämpötila saisi olla 3-4 ºC tätä korkeammalla.
Kuluttajalla höyrystyy säädetty määrä virtauksesta, ja
paluuputkissa vallitsee kaksifaasivirtaus.
Lämpöpumpun jaksollisessa ajotavassa lämpöpumpun
kompressori käy jatkuvasti, mutta paine-ero kompressorin
yli vaihtelee. Tämä saadaan aikaan muuttamalla
höyrystimeen tulevan lämmönlähteen lämpötilaa.
Vastaavasti muutellaan lauhdutinpuolen jäähdytysveden
lämpötilaa jaksottaisesti ja saadaan aikaan samanlainen
vaikutus lämmityspuolella. Idean toimivuuden
kokeilemiseksi rakennettiin koelaitteisto. Koelaitokseen
hankittiin standardilämpöpumppu, jonka nimellislämpöteho
on 7,5 kW ja kompressoriteho on 2,5 kW. Kylmäaineena
käytettiin R407C-seosta. Lämpötilan muutokset saatiin
aikaan kuudella muovisäiliöllä, jotka oli jaettu kahteen
ryhmään. Jäähdytyspuolen säiliöissä kiersi
jäähdytysverkon vesi ja lämmityspuolen säiliöissä
vastaavasti lämmitysverkon vesi. Jaksollinen ajotapa oli
tuloksen perusteella tehokkaampi kuin jatkuva ajotapa.
KW - Coal dioxide cooling
KW - Integrated heating and cooling
KW - Skiing pipe
M3 - Report
SN - 978-951-38-7281-6
T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes
BT - Urheilupaikkojen integroidut lämmitys- ja jäähdytystekniset ratkaisut
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -