Stop-merkin ja 20 km/h -nopeusrajoituksen käyttö tasoristeyksissä

Translated title of the contribution: Use of stop sign and 20 km/h speed limit at road-railway level crossings

Veli-Pekka Kallberg

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää tielle asetettavan stop-merkin vaikutusta erilaisten tasoristeysten turvallisuuteen sekä kehittää kriteereitä stop-merkin ja sen vaihtoehtona käytettävän 20 km/h -nopeusrajoituksen käytölle suomalaisissa tasoristeyksissä. Aiempien tutkimusten perusteella rautatietasoristeysten stop-merkit lisäävät kuljettajien turvallista käyttäytymistä, vaikka niitä noudatetaankin huonommin kuin tieliikenteen risteyksissä. Aiempien tutkimusten onnettomuusvaikutuksia koskevat tulokset ovat vaihtelevia mutta viittaavat siihen suuntaan, että tietyissä olosuhteissa onnettomuudet voivat vähentyä jopa 30 %. Suomessa stop-merkin käytölle ei ole selkeitä ohjeita. Stop-merkki on noin 350 tasoristeyksessä eli noin 14 %:ssa varoituslaitteettomista tasoristeyksistä, ja merkin käyttö vaihtelee rataosuuksittain. Suomessa stop-merkillisissä tasoristeyksissä on tien ja radan liikennemääriin suhteutettuna tapahtunut noin 20 % vähemmän onnettomuuksia kuin muissa varoituslaitteettomissa tasoristeyksissä. Stop-merkin ja 20 km/h -nopeusrajoituksen käytölle valmisteltiin tutkimuksessa suositukset, joissa tärkeimpinä kriteereinä olivat näkemät tieltä radan suuntaan 8, 20 ja 30 metrin etäisyydeltä lähimmästä kiskosta. Suositusten mukaan stop-merkkiä tulee käyttää vain tasoristeyksissä ja lähestymissuunnissa, joissa tasoristeyksen turvallinen ylittäminen edellyttää pysähtymistä tai ainakin selvästi alle 20 km/h -nopeutta. Nopeusrajoitusta 20 km/h puolestaan ehdotetaan käytettäväksi stop-merkin sijasta silloin, kun turvallinen ylittäminen on näkemien puitteissa mahdollista nopeudella 20-30 km/h mutta ei suuremmilla nopeuksilla. Suosituksissa korostetaan toimenpiteiden järjestelmällistä täytäntöönpanoa niin, että stop-merkkiä ja 20 km/h -nopeusrajoitusta käytetään niissä ja vain niissä tasoristeyksissä ja lähestymissuunnissa, joissa käytön kriteerit täyttyvät.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages59
ISBN (Electronic)978-951-38-7552-7
ISBN (Print)978-951-38-7551-0
Publication statusPublished - 2009
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Tiedotteita - Research Notes
Number2519
ISSN1235-0605

Fingerprint

railroads
roads

Keywords

  • level crossing
  • stop sign
  • speed limit, safety

Cite this

Kallberg, V-P. (2009). Stop-merkin ja 20 km/h -nopeusrajoituksen käyttö tasoristeyksissä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Research Notes, No. 2519
Kallberg, Veli-Pekka. / Stop-merkin ja 20 km/h -nopeusrajoituksen käyttö tasoristeyksissä. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2009. 59 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2519).
@book{a50e464030d04f59892187d7f47c64ef,
title = "Stop-merkin ja 20 km/h -nopeusrajoituksen k{\"a}ytt{\"o} tasoristeyksiss{\"a}",
abstract = "T{\"a}m{\"a}n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt{\"a}{\"a} tielle asetettavan stop-merkin vaikutusta erilaisten tasoristeysten turvallisuuteen sek{\"a} kehitt{\"a}{\"a} kriteereit{\"a} stop-merkin ja sen vaihtoehtona k{\"a}ytett{\"a}v{\"a}n 20 km/h -nopeusrajoituksen k{\"a}yt{\"o}lle suomalaisissa tasoristeyksiss{\"a}. Aiempien tutkimusten perusteella rautatietasoristeysten stop-merkit lis{\"a}{\"a}v{\"a}t kuljettajien turvallista k{\"a}ytt{\"a}ytymist{\"a}, vaikka niit{\"a} noudatetaankin huonommin kuin tieliikenteen risteyksiss{\"a}. Aiempien tutkimusten onnettomuusvaikutuksia koskevat tulokset ovat vaihtelevia mutta viittaavat siihen suuntaan, ett{\"a} tietyiss{\"a} olosuhteissa onnettomuudet voivat v{\"a}henty{\"a} jopa 30 {\%}. Suomessa stop-merkin k{\"a}yt{\"o}lle ei ole selkeit{\"a} ohjeita. Stop-merkki on noin 350 tasoristeyksess{\"a} eli noin 14 {\%}:ssa varoituslaitteettomista tasoristeyksist{\"a}, ja merkin k{\"a}ytt{\"o} vaihtelee rataosuuksittain. Suomessa stop-merkillisiss{\"a} tasoristeyksiss{\"a} on tien ja radan liikennem{\"a}{\"a}riin suhteutettuna tapahtunut noin 20 {\%} v{\"a}hemm{\"a}n onnettomuuksia kuin muissa varoituslaitteettomissa tasoristeyksiss{\"a}. Stop-merkin ja 20 km/h -nopeusrajoituksen k{\"a}yt{\"o}lle valmisteltiin tutkimuksessa suositukset, joissa t{\"a}rkeimpin{\"a} kriteerein{\"a} olivat n{\"a}kem{\"a}t tielt{\"a} radan suuntaan 8, 20 ja 30 metrin et{\"a}isyydelt{\"a} l{\"a}himm{\"a}st{\"a} kiskosta. Suositusten mukaan stop-merkki{\"a} tulee k{\"a}ytt{\"a}{\"a} vain tasoristeyksiss{\"a} ja l{\"a}hestymissuunnissa, joissa tasoristeyksen turvallinen ylitt{\"a}minen edellytt{\"a}{\"a} pys{\"a}htymist{\"a} tai ainakin selv{\"a}sti alle 20 km/h -nopeutta. Nopeusrajoitusta 20 km/h puolestaan ehdotetaan k{\"a}ytett{\"a}v{\"a}ksi stop-merkin sijasta silloin, kun turvallinen ylitt{\"a}minen on n{\"a}kemien puitteissa mahdollista nopeudella 20-30 km/h mutta ei suuremmilla nopeuksilla. Suosituksissa korostetaan toimenpiteiden j{\"a}rjestelm{\"a}llist{\"a} t{\"a}yt{\"a}nt{\"o}{\"o}npanoa niin, ett{\"a} stop-merkki{\"a} ja 20 km/h -nopeusrajoitusta k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n niiss{\"a} ja vain niiss{\"a} tasoristeyksiss{\"a} ja l{\"a}hestymissuunnissa, joissa k{\"a}yt{\"o}n kriteerit t{\"a}yttyv{\"a}t.",
keywords = "level crossing, stop sign, speed limit, safety",
author = "Veli-Pekka Kallberg",
note = "Project code: 36192",
year = "2009",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-7551-0",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2519",
address = "Finland",

}

Kallberg, V-P 2009, Stop-merkin ja 20 km/h -nopeusrajoituksen käyttö tasoristeyksissä. VTT Tiedotteita - Research Notes, no. 2519, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Stop-merkin ja 20 km/h -nopeusrajoituksen käyttö tasoristeyksissä. / Kallberg, Veli-Pekka.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2009. 59 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2519).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Stop-merkin ja 20 km/h -nopeusrajoituksen käyttö tasoristeyksissä

AU - Kallberg, Veli-Pekka

N1 - Project code: 36192

PY - 2009

Y1 - 2009

N2 - Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää tielle asetettavan stop-merkin vaikutusta erilaisten tasoristeysten turvallisuuteen sekä kehittää kriteereitä stop-merkin ja sen vaihtoehtona käytettävän 20 km/h -nopeusrajoituksen käytölle suomalaisissa tasoristeyksissä. Aiempien tutkimusten perusteella rautatietasoristeysten stop-merkit lisäävät kuljettajien turvallista käyttäytymistä, vaikka niitä noudatetaankin huonommin kuin tieliikenteen risteyksissä. Aiempien tutkimusten onnettomuusvaikutuksia koskevat tulokset ovat vaihtelevia mutta viittaavat siihen suuntaan, että tietyissä olosuhteissa onnettomuudet voivat vähentyä jopa 30 %. Suomessa stop-merkin käytölle ei ole selkeitä ohjeita. Stop-merkki on noin 350 tasoristeyksessä eli noin 14 %:ssa varoituslaitteettomista tasoristeyksistä, ja merkin käyttö vaihtelee rataosuuksittain. Suomessa stop-merkillisissä tasoristeyksissä on tien ja radan liikennemääriin suhteutettuna tapahtunut noin 20 % vähemmän onnettomuuksia kuin muissa varoituslaitteettomissa tasoristeyksissä. Stop-merkin ja 20 km/h -nopeusrajoituksen käytölle valmisteltiin tutkimuksessa suositukset, joissa tärkeimpinä kriteereinä olivat näkemät tieltä radan suuntaan 8, 20 ja 30 metrin etäisyydeltä lähimmästä kiskosta. Suositusten mukaan stop-merkkiä tulee käyttää vain tasoristeyksissä ja lähestymissuunnissa, joissa tasoristeyksen turvallinen ylittäminen edellyttää pysähtymistä tai ainakin selvästi alle 20 km/h -nopeutta. Nopeusrajoitusta 20 km/h puolestaan ehdotetaan käytettäväksi stop-merkin sijasta silloin, kun turvallinen ylittäminen on näkemien puitteissa mahdollista nopeudella 20-30 km/h mutta ei suuremmilla nopeuksilla. Suosituksissa korostetaan toimenpiteiden järjestelmällistä täytäntöönpanoa niin, että stop-merkkiä ja 20 km/h -nopeusrajoitusta käytetään niissä ja vain niissä tasoristeyksissä ja lähestymissuunnissa, joissa käytön kriteerit täyttyvät.

AB - Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää tielle asetettavan stop-merkin vaikutusta erilaisten tasoristeysten turvallisuuteen sekä kehittää kriteereitä stop-merkin ja sen vaihtoehtona käytettävän 20 km/h -nopeusrajoituksen käytölle suomalaisissa tasoristeyksissä. Aiempien tutkimusten perusteella rautatietasoristeysten stop-merkit lisäävät kuljettajien turvallista käyttäytymistä, vaikka niitä noudatetaankin huonommin kuin tieliikenteen risteyksissä. Aiempien tutkimusten onnettomuusvaikutuksia koskevat tulokset ovat vaihtelevia mutta viittaavat siihen suuntaan, että tietyissä olosuhteissa onnettomuudet voivat vähentyä jopa 30 %. Suomessa stop-merkin käytölle ei ole selkeitä ohjeita. Stop-merkki on noin 350 tasoristeyksessä eli noin 14 %:ssa varoituslaitteettomista tasoristeyksistä, ja merkin käyttö vaihtelee rataosuuksittain. Suomessa stop-merkillisissä tasoristeyksissä on tien ja radan liikennemääriin suhteutettuna tapahtunut noin 20 % vähemmän onnettomuuksia kuin muissa varoituslaitteettomissa tasoristeyksissä. Stop-merkin ja 20 km/h -nopeusrajoituksen käytölle valmisteltiin tutkimuksessa suositukset, joissa tärkeimpinä kriteereinä olivat näkemät tieltä radan suuntaan 8, 20 ja 30 metrin etäisyydeltä lähimmästä kiskosta. Suositusten mukaan stop-merkkiä tulee käyttää vain tasoristeyksissä ja lähestymissuunnissa, joissa tasoristeyksen turvallinen ylittäminen edellyttää pysähtymistä tai ainakin selvästi alle 20 km/h -nopeutta. Nopeusrajoitusta 20 km/h puolestaan ehdotetaan käytettäväksi stop-merkin sijasta silloin, kun turvallinen ylittäminen on näkemien puitteissa mahdollista nopeudella 20-30 km/h mutta ei suuremmilla nopeuksilla. Suosituksissa korostetaan toimenpiteiden järjestelmällistä täytäntöönpanoa niin, että stop-merkkiä ja 20 km/h -nopeusrajoitusta käytetään niissä ja vain niissä tasoristeyksissä ja lähestymissuunnissa, joissa käytön kriteerit täyttyvät.

KW - level crossing

KW - stop sign

KW - speed limit, safety

M3 - Report

SN - 978-951-38-7551-0

T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes

BT - Stop-merkin ja 20 km/h -nopeusrajoituksen käyttö tasoristeyksissä

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Kallberg V-P. Stop-merkin ja 20 km/h -nopeusrajoituksen käyttö tasoristeyksissä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2009. 59 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2519).