Sosiaalisen median hyödyntäminen paikallisissa mediapalveluissa

Translated title of the contribution: Using social media in local online media services

Hannele Antikainen, Asta Bäck, Pirjo Näkki

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Raportissa käsitellään sosiaalisen median sovellusten käyttömahdollisuuksia paikallisissa mediapalveluissa. Aluksi tarkastellaan sosiaalisen median teknologioiden synnyttämää uutta toimintaympäristöä, osallistumistaloutta ja liiketoimintamalleja. Raportissa nostetaan esiin paikallismediapalvelujen kehittämisen kannalta tärkeimpiä sosiaalisen median teknisiä sovellusalustoja, kuten blogi- ja wiki-alustoja, ja käsitellään sisältöjen yhdistämisessä, jakelussa ja sovellusten kehittämisessä hyödyntämiskelpoisia teknologioita. Raporttiin on koottu esimerkkejä olemassa olevista, paikallisuuteen nojaavista verkkopalveluista, joista useimmat hyödyntävät sosiaalista mediaa. Mukana on esimerkkejä lukijoiden osallistumisesta sisältöjen tuotantoon, palveluista, joihin kootaan tietoa useasta lähteestä, sekä yhteisöllisistä tapahtumapalveluista. Raportti esittelee kolme arviointimallia, joista ensimmäisessä näkökulmana on sosiaalisen median hyödyntäminen koko yrityksen tasolla. Sen avulla hahmoteltiin sosiaalisen median käyttömahdollisuuksia sanomalehtien toimituksissa, media- ja levikkimyynnissä sekä asiakaspalvelussa. Kahta muuta raportissa esiteltyä arviointimallia sovellettiin hankkeen puitteissa järjestetyissä työpajoissa. Näistä toisella analysoidaan liiketoimintamalleja, joissa internetillä ja tietojärjestelmillä on merkittävä rooli. Toisella mallilla voidaan puolestaan analysoida sosiaalisen median palveluita. Näitä malleja käytettiin uuden harrastepalvelun konseptin hahmotteluun sekä olemassa olevan EvenemaX-tapahtuma-palvelun konseptin kehittämisessä. Raportin lopussa annetaan suositukset yhteisöpalvelujen suunnitteluun.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages65
    ISBN (Electronic)978-951-38-7169-7
    Publication statusPublished - 2008
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Working Papers
    Number108

    Fingerprint

    Pediculus
    Social Media

    Keywords

    • social media
    • local media services
    • hyperlocal
    • newspapers
    • events
    • hobbies

    Cite this

    Antikainen, H., Bäck, A., & Näkki, P. (2008). Sosiaalisen median hyödyntäminen paikallisissa mediapalveluissa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Working Papers, No. 108
    Antikainen, Hannele ; Bäck, Asta ; Näkki, Pirjo. / Sosiaalisen median hyödyntäminen paikallisissa mediapalveluissa. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2008. 65 p. (VTT Working Papers; No. 108).
    @book{e89d4770516345f29f89d709d62c227c,
    title = "Sosiaalisen median hy{\"o}dynt{\"a}minen paikallisissa mediapalveluissa",
    abstract = "Raportissa k{\"a}sitell{\"a}{\"a}n sosiaalisen median sovellusten k{\"a}ytt{\"o}mahdollisuuksia paikallisissa mediapalveluissa. Aluksi tarkastellaan sosiaalisen median teknologioiden synnytt{\"a}m{\"a}{\"a} uutta toimintaymp{\"a}rist{\"o}{\"a}, osallistumistaloutta ja liiketoimintamalleja. Raportissa nostetaan esiin paikallismediapalvelujen kehitt{\"a}misen kannalta t{\"a}rkeimpi{\"a} sosiaalisen median teknisi{\"a} sovellusalustoja, kuten blogi- ja wiki-alustoja, ja k{\"a}sitell{\"a}{\"a}n sis{\"a}lt{\"o}jen yhdist{\"a}misess{\"a}, jakelussa ja sovellusten kehitt{\"a}misess{\"a} hy{\"o}dynt{\"a}miskelpoisia teknologioita. Raporttiin on koottu esimerkkej{\"a} olemassa olevista, paikallisuuteen nojaavista verkkopalveluista, joista useimmat hy{\"o}dynt{\"a}v{\"a}t sosiaalista mediaa. Mukana on esimerkkej{\"a} lukijoiden osallistumisesta sis{\"a}lt{\"o}jen tuotantoon, palveluista, joihin kootaan tietoa useasta l{\"a}hteest{\"a}, sek{\"a} yhteis{\"o}llisist{\"a} tapahtumapalveluista. Raportti esittelee kolme arviointimallia, joista ensimm{\"a}isess{\"a} n{\"a}k{\"o}kulmana on sosiaalisen median hy{\"o}dynt{\"a}minen koko yrityksen tasolla. Sen avulla hahmoteltiin sosiaalisen median k{\"a}ytt{\"o}mahdollisuuksia sanomalehtien toimituksissa, media- ja levikkimyynniss{\"a} sek{\"a} asiakaspalvelussa. Kahta muuta raportissa esitelty{\"a} arviointimallia sovellettiin hankkeen puitteissa j{\"a}rjestetyiss{\"a} ty{\"o}pajoissa. N{\"a}ist{\"a} toisella analysoidaan liiketoimintamalleja, joissa internetill{\"a} ja tietoj{\"a}rjestelmill{\"a} on merkitt{\"a}v{\"a} rooli. Toisella mallilla voidaan puolestaan analysoida sosiaalisen median palveluita. N{\"a}it{\"a} malleja k{\"a}ytettiin uuden harrastepalvelun konseptin hahmotteluun sek{\"a} olemassa olevan EvenemaX-tapahtuma-palvelun konseptin kehitt{\"a}misess{\"a}. Raportin lopussa annetaan suositukset yhteis{\"o}palvelujen suunnitteluun.",
    keywords = "social media, local media services, hyperlocal, newspapers, events, hobbies",
    author = "Hannele Antikainen and Asta B{\"a}ck and Pirjo N{\"a}kki",
    year = "2008",
    language = "Finnish",
    series = "VTT Working Papers",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "108",
    address = "Finland",

    }

    Antikainen, H, Bäck, A & Näkki, P 2008, Sosiaalisen median hyödyntäminen paikallisissa mediapalveluissa. VTT Working Papers, no. 108, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Sosiaalisen median hyödyntäminen paikallisissa mediapalveluissa. / Antikainen, Hannele; Bäck, Asta; Näkki, Pirjo.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2008. 65 p. (VTT Working Papers; No. 108).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Sosiaalisen median hyödyntäminen paikallisissa mediapalveluissa

    AU - Antikainen, Hannele

    AU - Bäck, Asta

    AU - Näkki, Pirjo

    PY - 2008

    Y1 - 2008

    N2 - Raportissa käsitellään sosiaalisen median sovellusten käyttömahdollisuuksia paikallisissa mediapalveluissa. Aluksi tarkastellaan sosiaalisen median teknologioiden synnyttämää uutta toimintaympäristöä, osallistumistaloutta ja liiketoimintamalleja. Raportissa nostetaan esiin paikallismediapalvelujen kehittämisen kannalta tärkeimpiä sosiaalisen median teknisiä sovellusalustoja, kuten blogi- ja wiki-alustoja, ja käsitellään sisältöjen yhdistämisessä, jakelussa ja sovellusten kehittämisessä hyödyntämiskelpoisia teknologioita. Raporttiin on koottu esimerkkejä olemassa olevista, paikallisuuteen nojaavista verkkopalveluista, joista useimmat hyödyntävät sosiaalista mediaa. Mukana on esimerkkejä lukijoiden osallistumisesta sisältöjen tuotantoon, palveluista, joihin kootaan tietoa useasta lähteestä, sekä yhteisöllisistä tapahtumapalveluista. Raportti esittelee kolme arviointimallia, joista ensimmäisessä näkökulmana on sosiaalisen median hyödyntäminen koko yrityksen tasolla. Sen avulla hahmoteltiin sosiaalisen median käyttömahdollisuuksia sanomalehtien toimituksissa, media- ja levikkimyynnissä sekä asiakaspalvelussa. Kahta muuta raportissa esiteltyä arviointimallia sovellettiin hankkeen puitteissa järjestetyissä työpajoissa. Näistä toisella analysoidaan liiketoimintamalleja, joissa internetillä ja tietojärjestelmillä on merkittävä rooli. Toisella mallilla voidaan puolestaan analysoida sosiaalisen median palveluita. Näitä malleja käytettiin uuden harrastepalvelun konseptin hahmotteluun sekä olemassa olevan EvenemaX-tapahtuma-palvelun konseptin kehittämisessä. Raportin lopussa annetaan suositukset yhteisöpalvelujen suunnitteluun.

    AB - Raportissa käsitellään sosiaalisen median sovellusten käyttömahdollisuuksia paikallisissa mediapalveluissa. Aluksi tarkastellaan sosiaalisen median teknologioiden synnyttämää uutta toimintaympäristöä, osallistumistaloutta ja liiketoimintamalleja. Raportissa nostetaan esiin paikallismediapalvelujen kehittämisen kannalta tärkeimpiä sosiaalisen median teknisiä sovellusalustoja, kuten blogi- ja wiki-alustoja, ja käsitellään sisältöjen yhdistämisessä, jakelussa ja sovellusten kehittämisessä hyödyntämiskelpoisia teknologioita. Raporttiin on koottu esimerkkejä olemassa olevista, paikallisuuteen nojaavista verkkopalveluista, joista useimmat hyödyntävät sosiaalista mediaa. Mukana on esimerkkejä lukijoiden osallistumisesta sisältöjen tuotantoon, palveluista, joihin kootaan tietoa useasta lähteestä, sekä yhteisöllisistä tapahtumapalveluista. Raportti esittelee kolme arviointimallia, joista ensimmäisessä näkökulmana on sosiaalisen median hyödyntäminen koko yrityksen tasolla. Sen avulla hahmoteltiin sosiaalisen median käyttömahdollisuuksia sanomalehtien toimituksissa, media- ja levikkimyynnissä sekä asiakaspalvelussa. Kahta muuta raportissa esiteltyä arviointimallia sovellettiin hankkeen puitteissa järjestetyissä työpajoissa. Näistä toisella analysoidaan liiketoimintamalleja, joissa internetillä ja tietojärjestelmillä on merkittävä rooli. Toisella mallilla voidaan puolestaan analysoida sosiaalisen median palveluita. Näitä malleja käytettiin uuden harrastepalvelun konseptin hahmotteluun sekä olemassa olevan EvenemaX-tapahtuma-palvelun konseptin kehittämisessä. Raportin lopussa annetaan suositukset yhteisöpalvelujen suunnitteluun.

    KW - social media

    KW - local media services

    KW - hyperlocal

    KW - newspapers

    KW - events

    KW - hobbies

    M3 - Report

    T3 - VTT Working Papers

    BT - Sosiaalisen median hyödyntäminen paikallisissa mediapalveluissa

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Antikainen H, Bäck A, Näkki P. Sosiaalisen median hyödyntäminen paikallisissa mediapalveluissa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2008. 65 p. (VTT Working Papers; No. 108).