Sosiaalisen median hyödyntäminen paikallisissa mediapalveluissa

Translated title of the contribution: Using social media in local online media services

Hannele Antikainen, Asta Bäck, Pirjo Näkki

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Raportissa käsitellään sosiaalisen median sovellusten käyttömahdollisuuksia paikallisissa mediapalveluissa. Aluksi tarkastellaan sosiaalisen median teknologioiden synnyttämää uutta toimintaympäristöä, osallistumistaloutta ja liiketoimintamalleja. Raportissa nostetaan esiin paikallismediapalvelujen kehittämisen kannalta tärkeimpiä sosiaalisen median teknisiä sovellusalustoja, kuten blogi- ja wiki-alustoja, ja käsitellään sisältöjen yhdistämisessä, jakelussa ja sovellusten kehittämisessä hyödyntämiskelpoisia teknologioita. Raporttiin on koottu esimerkkejä olemassa olevista, paikallisuuteen nojaavista verkkopalveluista, joista useimmat hyödyntävät sosiaalista mediaa. Mukana on esimerkkejä lukijoiden osallistumisesta sisältöjen tuotantoon, palveluista, joihin kootaan tietoa useasta lähteestä, sekä yhteisöllisistä tapahtumapalveluista. Raportti esittelee kolme arviointimallia, joista ensimmäisessä näkökulmana on sosiaalisen median hyödyntäminen koko yrityksen tasolla. Sen avulla hahmoteltiin sosiaalisen median käyttömahdollisuuksia sanomalehtien toimituksissa, media- ja levikkimyynnissä sekä asiakaspalvelussa. Kahta muuta raportissa esiteltyä arviointimallia sovellettiin hankkeen puitteissa järjestetyissä työpajoissa. Näistä toisella analysoidaan liiketoimintamalleja, joissa internetillä ja tietojärjestelmillä on merkittävä rooli. Toisella mallilla voidaan puolestaan analysoida sosiaalisen median palveluita. Näitä malleja käytettiin uuden harrastepalvelun konseptin hahmotteluun sekä olemassa olevan EvenemaX-tapahtuma-palvelun konseptin kehittämisessä. Raportin lopussa annetaan suositukset yhteisöpalvelujen suunnitteluun.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages65
ISBN (Electronic)978-951-38-7169-7
Publication statusPublished - 2008
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Working Papers
Number108

Fingerprint

Pediculus
Social Media

Keywords

  • social media
  • local media services
  • hyperlocal
  • newspapers
  • events
  • hobbies

Cite this

Antikainen, H., Bäck, A., & Näkki, P. (2008). Sosiaalisen median hyödyntäminen paikallisissa mediapalveluissa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Working Papers, No. 108
Antikainen, Hannele ; Bäck, Asta ; Näkki, Pirjo. / Sosiaalisen median hyödyntäminen paikallisissa mediapalveluissa. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2008. 65 p. (VTT Working Papers; No. 108).
@book{e89d4770516345f29f89d709d62c227c,
title = "Sosiaalisen median hy{\"o}dynt{\"a}minen paikallisissa mediapalveluissa",
abstract = "Raportissa k{\"a}sitell{\"a}{\"a}n sosiaalisen median sovellusten k{\"a}ytt{\"o}mahdollisuuksia paikallisissa mediapalveluissa. Aluksi tarkastellaan sosiaalisen median teknologioiden synnytt{\"a}m{\"a}{\"a} uutta toimintaymp{\"a}rist{\"o}{\"a}, osallistumistaloutta ja liiketoimintamalleja. Raportissa nostetaan esiin paikallismediapalvelujen kehitt{\"a}misen kannalta t{\"a}rkeimpi{\"a} sosiaalisen median teknisi{\"a} sovellusalustoja, kuten blogi- ja wiki-alustoja, ja k{\"a}sitell{\"a}{\"a}n sis{\"a}lt{\"o}jen yhdist{\"a}misess{\"a}, jakelussa ja sovellusten kehitt{\"a}misess{\"a} hy{\"o}dynt{\"a}miskelpoisia teknologioita. Raporttiin on koottu esimerkkej{\"a} olemassa olevista, paikallisuuteen nojaavista verkkopalveluista, joista useimmat hy{\"o}dynt{\"a}v{\"a}t sosiaalista mediaa. Mukana on esimerkkej{\"a} lukijoiden osallistumisesta sis{\"a}lt{\"o}jen tuotantoon, palveluista, joihin kootaan tietoa useasta l{\"a}hteest{\"a}, sek{\"a} yhteis{\"o}llisist{\"a} tapahtumapalveluista. Raportti esittelee kolme arviointimallia, joista ensimm{\"a}isess{\"a} n{\"a}k{\"o}kulmana on sosiaalisen median hy{\"o}dynt{\"a}minen koko yrityksen tasolla. Sen avulla hahmoteltiin sosiaalisen median k{\"a}ytt{\"o}mahdollisuuksia sanomalehtien toimituksissa, media- ja levikkimyynniss{\"a} sek{\"a} asiakaspalvelussa. Kahta muuta raportissa esitelty{\"a} arviointimallia sovellettiin hankkeen puitteissa j{\"a}rjestetyiss{\"a} ty{\"o}pajoissa. N{\"a}ist{\"a} toisella analysoidaan liiketoimintamalleja, joissa internetill{\"a} ja tietoj{\"a}rjestelmill{\"a} on merkitt{\"a}v{\"a} rooli. Toisella mallilla voidaan puolestaan analysoida sosiaalisen median palveluita. N{\"a}it{\"a} malleja k{\"a}ytettiin uuden harrastepalvelun konseptin hahmotteluun sek{\"a} olemassa olevan EvenemaX-tapahtuma-palvelun konseptin kehitt{\"a}misess{\"a}. Raportin lopussa annetaan suositukset yhteis{\"o}palvelujen suunnitteluun.",
keywords = "social media, local media services, hyperlocal, newspapers, events, hobbies",
author = "Hannele Antikainen and Asta B{\"a}ck and Pirjo N{\"a}kki",
year = "2008",
language = "Finnish",
series = "VTT Working Papers",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "108",
address = "Finland",

}

Antikainen, H, Bäck, A & Näkki, P 2008, Sosiaalisen median hyödyntäminen paikallisissa mediapalveluissa. VTT Working Papers, no. 108, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Sosiaalisen median hyödyntäminen paikallisissa mediapalveluissa. / Antikainen, Hannele; Bäck, Asta; Näkki, Pirjo.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2008. 65 p. (VTT Working Papers; No. 108).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Sosiaalisen median hyödyntäminen paikallisissa mediapalveluissa

AU - Antikainen, Hannele

AU - Bäck, Asta

AU - Näkki, Pirjo

PY - 2008

Y1 - 2008

N2 - Raportissa käsitellään sosiaalisen median sovellusten käyttömahdollisuuksia paikallisissa mediapalveluissa. Aluksi tarkastellaan sosiaalisen median teknologioiden synnyttämää uutta toimintaympäristöä, osallistumistaloutta ja liiketoimintamalleja. Raportissa nostetaan esiin paikallismediapalvelujen kehittämisen kannalta tärkeimpiä sosiaalisen median teknisiä sovellusalustoja, kuten blogi- ja wiki-alustoja, ja käsitellään sisältöjen yhdistämisessä, jakelussa ja sovellusten kehittämisessä hyödyntämiskelpoisia teknologioita. Raporttiin on koottu esimerkkejä olemassa olevista, paikallisuuteen nojaavista verkkopalveluista, joista useimmat hyödyntävät sosiaalista mediaa. Mukana on esimerkkejä lukijoiden osallistumisesta sisältöjen tuotantoon, palveluista, joihin kootaan tietoa useasta lähteestä, sekä yhteisöllisistä tapahtumapalveluista. Raportti esittelee kolme arviointimallia, joista ensimmäisessä näkökulmana on sosiaalisen median hyödyntäminen koko yrityksen tasolla. Sen avulla hahmoteltiin sosiaalisen median käyttömahdollisuuksia sanomalehtien toimituksissa, media- ja levikkimyynnissä sekä asiakaspalvelussa. Kahta muuta raportissa esiteltyä arviointimallia sovellettiin hankkeen puitteissa järjestetyissä työpajoissa. Näistä toisella analysoidaan liiketoimintamalleja, joissa internetillä ja tietojärjestelmillä on merkittävä rooli. Toisella mallilla voidaan puolestaan analysoida sosiaalisen median palveluita. Näitä malleja käytettiin uuden harrastepalvelun konseptin hahmotteluun sekä olemassa olevan EvenemaX-tapahtuma-palvelun konseptin kehittämisessä. Raportin lopussa annetaan suositukset yhteisöpalvelujen suunnitteluun.

AB - Raportissa käsitellään sosiaalisen median sovellusten käyttömahdollisuuksia paikallisissa mediapalveluissa. Aluksi tarkastellaan sosiaalisen median teknologioiden synnyttämää uutta toimintaympäristöä, osallistumistaloutta ja liiketoimintamalleja. Raportissa nostetaan esiin paikallismediapalvelujen kehittämisen kannalta tärkeimpiä sosiaalisen median teknisiä sovellusalustoja, kuten blogi- ja wiki-alustoja, ja käsitellään sisältöjen yhdistämisessä, jakelussa ja sovellusten kehittämisessä hyödyntämiskelpoisia teknologioita. Raporttiin on koottu esimerkkejä olemassa olevista, paikallisuuteen nojaavista verkkopalveluista, joista useimmat hyödyntävät sosiaalista mediaa. Mukana on esimerkkejä lukijoiden osallistumisesta sisältöjen tuotantoon, palveluista, joihin kootaan tietoa useasta lähteestä, sekä yhteisöllisistä tapahtumapalveluista. Raportti esittelee kolme arviointimallia, joista ensimmäisessä näkökulmana on sosiaalisen median hyödyntäminen koko yrityksen tasolla. Sen avulla hahmoteltiin sosiaalisen median käyttömahdollisuuksia sanomalehtien toimituksissa, media- ja levikkimyynnissä sekä asiakaspalvelussa. Kahta muuta raportissa esiteltyä arviointimallia sovellettiin hankkeen puitteissa järjestetyissä työpajoissa. Näistä toisella analysoidaan liiketoimintamalleja, joissa internetillä ja tietojärjestelmillä on merkittävä rooli. Toisella mallilla voidaan puolestaan analysoida sosiaalisen median palveluita. Näitä malleja käytettiin uuden harrastepalvelun konseptin hahmotteluun sekä olemassa olevan EvenemaX-tapahtuma-palvelun konseptin kehittämisessä. Raportin lopussa annetaan suositukset yhteisöpalvelujen suunnitteluun.

KW - social media

KW - local media services

KW - hyperlocal

KW - newspapers

KW - events

KW - hobbies

M3 - Report

T3 - VTT Working Papers

BT - Sosiaalisen median hyödyntäminen paikallisissa mediapalveluissa

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Antikainen H, Bäck A, Näkki P. Sosiaalisen median hyödyntäminen paikallisissa mediapalveluissa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2008. 65 p. (VTT Working Papers; No. 108).