TY - BOOK
T1 - Uuden, vähän tietä kuluttavan nastatyypin vaikutus liikenteen käyttökustannuksiin
AU - Kallberg, Veli-Pekka
PY - 1988
Y1 - 1988
N2 - Neste Oy on kehittänyt uuden nastatyypin, joka kuluttaa
päällystettä noin puolta vähemmän kuin nykyisin käytössä
olevat perinteiset nastatyypit. Uuden nastatyypin
liukkaan kelin pitoominaisuudet ovat suunnilleen
samanlaiset kuin nykyisten nastojen.
Laskettiin, miten uuden nastatyypin käyttöönotto kaikissa
henkilöautoissa vaikuttaisi tieliikenteen
käyttökustannuksiin eli ajoneuvo-, aika-, onnettomuus-,
päällystämis- ja liukkaudentorjuntakustannuksiin ja
muihin tienpitäjän kustannuksiin sekä
ympäristöhaittoihin.
Uuden nastan käyttöönoton myötä voitaisiin vuotuisissa
käyttökustannuksissa saavuttaa 118 - 139 Mmk:n säästö
vuodessa, jos uudelleenpäällystamisen kriteereinä
käytettäviä urasyvyyksiä ei pienennetä. Säästöä kertyisi
etenkin päällystämiskustannuksissa (noin 90 Mmk) sekä
polttoaine- ja rengaskustannuksissa (noin 20 Mmk).
Vaikutukset onnettomuuskustannuksiin olisivat
suhteellisen vähäiset: uusien päällysteiden väheneminen
harventuvien päällystyskertojen myötä vähentäisi
onnettomuuksia, mutta päällysteiden pinnan karheuden
väheneminen lisäisi niitä märällä kelillä.
Jos päällysteiden uusimiseen käytettäisiin
muuttuneessakin tilanteessa yhtä paljon rahaa kuin
nykyisin, voitaisiin tiet päällystää uudelleen urien
ollessa noin 20 % matalampia kuin nykyään. Tämä
merkitsisi päällystämiskertojen välisen ajan lyhenemistä
vilkkaimmin liikennöidyillä teillä noin puoleen
nykyisestä. Tällöin käyttökustannuksissa uuden
nastatyypin käyttöönoton myötä saavutettava säästö olisi
1143 Mmk vuodessa. Polttoaine-, rengas- ja
aikakustannukset alenisivat. Hyvällä kelillä
onnettomuuskustannukset nousisivat urien madaltumisen
myötä, kun nopeudet kasvaisivat. Huonolla kelillä
tapahtuvat onnettomuudet toisaalta vähenisivät urien
pienenemisen takia, toisaalta lisääntyisivät päällysteen
karheuden vähenemisen takia.
AB - Neste Oy on kehittänyt uuden nastatyypin, joka kuluttaa
päällystettä noin puolta vähemmän kuin nykyisin käytössä
olevat perinteiset nastatyypit. Uuden nastatyypin
liukkaan kelin pitoominaisuudet ovat suunnilleen
samanlaiset kuin nykyisten nastojen.
Laskettiin, miten uuden nastatyypin käyttöönotto kaikissa
henkilöautoissa vaikuttaisi tieliikenteen
käyttökustannuksiin eli ajoneuvo-, aika-, onnettomuus-,
päällystämis- ja liukkaudentorjuntakustannuksiin ja
muihin tienpitäjän kustannuksiin sekä
ympäristöhaittoihin.
Uuden nastan käyttöönoton myötä voitaisiin vuotuisissa
käyttökustannuksissa saavuttaa 118 - 139 Mmk:n säästö
vuodessa, jos uudelleenpäällystamisen kriteereinä
käytettäviä urasyvyyksiä ei pienennetä. Säästöä kertyisi
etenkin päällystämiskustannuksissa (noin 90 Mmk) sekä
polttoaine- ja rengaskustannuksissa (noin 20 Mmk).
Vaikutukset onnettomuuskustannuksiin olisivat
suhteellisen vähäiset: uusien päällysteiden väheneminen
harventuvien päällystyskertojen myötä vähentäisi
onnettomuuksia, mutta päällysteiden pinnan karheuden
väheneminen lisäisi niitä märällä kelillä.
Jos päällysteiden uusimiseen käytettäisiin
muuttuneessakin tilanteessa yhtä paljon rahaa kuin
nykyisin, voitaisiin tiet päällystää uudelleen urien
ollessa noin 20 % matalampia kuin nykyään. Tämä
merkitsisi päällystämiskertojen välisen ajan lyhenemistä
vilkkaimmin liikennöidyillä teillä noin puoleen
nykyisestä. Tällöin käyttökustannuksissa uuden
nastatyypin käyttöönoton myötä saavutettava säästö olisi
1143 Mmk vuodessa. Polttoaine-, rengas- ja
aikakustannukset alenisivat. Hyvällä kelillä
onnettomuuskustannukset nousisivat urien madaltumisen
myötä, kun nopeudet kasvaisivat. Huonolla kelillä
tapahtuvat onnettomuudet toisaalta vähenisivät urien
pienenemisen takia, toisaalta lisääntyisivät päällysteen
karheuden vähenemisen takia.
KW - studs
KW - studded tires
KW - traffic
KW - costs
KW - road surface
KW - tyres
KW - wear
KW - pavement ruts
M3 - Report
SN - 951-38-3274-0
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
BT - Uuden, vähän tietä kuluttavan nastatyypin vaikutus liikenteen käyttökustannuksiin
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -