Uuden, vähän tietä kuluttavan nastatyypin vaikutus liikenteen käyttökustannuksiin

Veli-Pekka Kallberg

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Neste Oy on kehittänyt uuden nastatyypin, joka kuluttaa päällystettä noin puolta vähemmän kuin nykyisin käytössä olevat perinteiset nastatyypit. Uuden nastatyypin liukkaan kelin pitoominaisuudet ovat suunnilleen samanlaiset kuin nykyisten nastojen. Laskettiin, miten uuden nastatyypin käyttöönotto kaikissa henkilöautoissa vaikuttaisi tieliikenteen käyttökustannuksiin eli ajoneuvo-, aika-, onnettomuus-, päällystämis- ja liukkaudentorjuntakustannuksiin ja muihin tienpitäjän kustannuksiin sekä ympäristöhaittoihin. Uuden nastan käyttöönoton myötä voitaisiin vuotuisissa käyttökustannuksissa saavuttaa 118 - 139 Mmk:n säästö vuodessa, jos uudelleenpäällystamisen kriteereinä käytettäviä urasyvyyksiä ei pienennetä. Säästöä kertyisi etenkin päällystämiskustannuksissa (noin 90 Mmk) sekä polttoaine- ja rengaskustannuksissa (noin 20 Mmk). Vaikutukset onnettomuuskustannuksiin olisivat suhteellisen vähäiset: uusien päällysteiden väheneminen harventuvien päällystyskertojen myötä vähentäisi onnettomuuksia, mutta päällysteiden pinnan karheuden väheneminen lisäisi niitä märällä kelillä. Jos päällysteiden uusimiseen käytettäisiin muuttuneessakin tilanteessa yhtä paljon rahaa kuin nykyisin, voitaisiin tiet päällystää uudelleen urien ollessa noin 20 % matalampia kuin nykyään. Tämä merkitsisi päällystämiskertojen välisen ajan lyhenemistä vilkkaimmin liikennöidyillä teillä noin puoleen nykyisestä. Tällöin käyttökustannuksissa uuden nastatyypin käyttöönoton myötä saavutettava säästö olisi 1143 Mmk vuodessa. Polttoaine-, rengas- ja aikakustannukset alenisivat. Hyvällä kelillä onnettomuuskustannukset nousisivat urien madaltumisen myötä, kun nopeudet kasvaisivat. Huonolla kelillä tapahtuvat onnettomuudet toisaalta vähenisivät urien pienenemisen takia, toisaalta lisääntyisivät päällysteen karheuden vähenemisen takia.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages66
ISBN (Print)951-38-3274-0
Publication statusPublished - 1988
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number914
ISSN0358-5085

Keywords

  • studs
  • studded tires
  • traffic
  • costs
  • road surface
  • tyres
  • wear
  • pavement ruts

Cite this