Uuden, vähän tietä kuluttavan nastatyypin vaikutus liikenteen käyttökustannuksiin

Veli-Pekka Kallberg

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Neste Oy on kehittänyt uuden nastatyypin, joka kuluttaa päällystettä noin puolta vähemmän kuin nykyisin käytössä olevat perinteiset nastatyypit. Uuden nastatyypin liukkaan kelin pitoominaisuudet ovat suunnilleen samanlaiset kuin nykyisten nastojen. Laskettiin, miten uuden nastatyypin käyttöönotto kaikissa henkilöautoissa vaikuttaisi tieliikenteen käyttökustannuksiin eli ajoneuvo-, aika-, onnettomuus-, päällystämis- ja liukkaudentorjuntakustannuksiin ja muihin tienpitäjän kustannuksiin sekä ympäristöhaittoihin. Uuden nastan käyttöönoton myötä voitaisiin vuotuisissa käyttökustannuksissa saavuttaa 118 - 139 Mmk:n säästö vuodessa, jos uudelleenpäällystamisen kriteereinä käytettäviä urasyvyyksiä ei pienennetä. Säästöä kertyisi etenkin päällystämiskustannuksissa (noin 90 Mmk) sekä polttoaine- ja rengaskustannuksissa (noin 20 Mmk). Vaikutukset onnettomuuskustannuksiin olisivat suhteellisen vähäiset: uusien päällysteiden väheneminen harventuvien päällystyskertojen myötä vähentäisi onnettomuuksia, mutta päällysteiden pinnan karheuden väheneminen lisäisi niitä märällä kelillä. Jos päällysteiden uusimiseen käytettäisiin muuttuneessakin tilanteessa yhtä paljon rahaa kuin nykyisin, voitaisiin tiet päällystää uudelleen urien ollessa noin 20 % matalampia kuin nykyään. Tämä merkitsisi päällystämiskertojen välisen ajan lyhenemistä vilkkaimmin liikennöidyillä teillä noin puoleen nykyisestä. Tällöin käyttökustannuksissa uuden nastatyypin käyttöönoton myötä saavutettava säästö olisi 1143 Mmk vuodessa. Polttoaine-, rengas- ja aikakustannukset alenisivat. Hyvällä kelillä onnettomuuskustannukset nousisivat urien madaltumisen myötä, kun nopeudet kasvaisivat. Huonolla kelillä tapahtuvat onnettomuudet toisaalta vähenisivät urien pienenemisen takia, toisaalta lisääntyisivät päällysteen karheuden vähenemisen takia.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages66
ISBN (Print)951-38-3274-0
Publication statusPublished - 1988
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number914
ISSN0358-5085

Keywords

  • studs
  • studded tires
  • traffic
  • costs
  • road surface
  • tyres
  • wear
  • pavement ruts

Cite this

Kallberg, V-P. (1988). Uuden, vähän tietä kuluttavan nastatyypin vaikutus liikenteen käyttökustannuksiin. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 914
Kallberg, Veli-Pekka. / Uuden, vähän tietä kuluttavan nastatyypin vaikutus liikenteen käyttökustannuksiin. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1988. 66 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 914).
@book{41af2ea478594889a9c7eec47374808a,
title = "Uuden, v{\"a}h{\"a}n tiet{\"a} kuluttavan nastatyypin vaikutus liikenteen k{\"a}ytt{\"o}kustannuksiin",
abstract = "Neste Oy on kehitt{\"a}nyt uuden nastatyypin, joka kuluttaa p{\"a}{\"a}llystett{\"a} noin puolta v{\"a}hemm{\"a}n kuin nykyisin k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} olevat perinteiset nastatyypit. Uuden nastatyypin liukkaan kelin pitoominaisuudet ovat suunnilleen samanlaiset kuin nykyisten nastojen. Laskettiin, miten uuden nastatyypin k{\"a}ytt{\"o}{\"o}notto kaikissa henkil{\"o}autoissa vaikuttaisi tieliikenteen k{\"a}ytt{\"o}kustannuksiin eli ajoneuvo-, aika-, onnettomuus-, p{\"a}{\"a}llyst{\"a}mis- ja liukkaudentorjuntakustannuksiin ja muihin tienpit{\"a}j{\"a}n kustannuksiin sek{\"a} ymp{\"a}rist{\"o}haittoihin. Uuden nastan k{\"a}ytt{\"o}{\"o}noton my{\"o}t{\"a} voitaisiin vuotuisissa k{\"a}ytt{\"o}kustannuksissa saavuttaa 118 - 139 Mmk:n s{\"a}{\"a}st{\"o} vuodessa, jos uudelleenp{\"a}{\"a}llystamisen kriteerein{\"a} k{\"a}ytett{\"a}vi{\"a} urasyvyyksi{\"a} ei pienennet{\"a}. S{\"a}{\"a}st{\"o}{\"a} kertyisi etenkin p{\"a}{\"a}llyst{\"a}miskustannuksissa (noin 90 Mmk) sek{\"a} polttoaine- ja rengaskustannuksissa (noin 20 Mmk). Vaikutukset onnettomuuskustannuksiin olisivat suhteellisen v{\"a}h{\"a}iset: uusien p{\"a}{\"a}llysteiden v{\"a}heneminen harventuvien p{\"a}{\"a}llystyskertojen my{\"o}t{\"a} v{\"a}hent{\"a}isi onnettomuuksia, mutta p{\"a}{\"a}llysteiden pinnan karheuden v{\"a}heneminen lis{\"a}isi niit{\"a} m{\"a}r{\"a}ll{\"a} kelill{\"a}. Jos p{\"a}{\"a}llysteiden uusimiseen k{\"a}ytett{\"a}isiin muuttuneessakin tilanteessa yht{\"a} paljon rahaa kuin nykyisin, voitaisiin tiet p{\"a}{\"a}llyst{\"a}{\"a} uudelleen urien ollessa noin 20 {\%} matalampia kuin nyky{\"a}{\"a}n. T{\"a}m{\"a} merkitsisi p{\"a}{\"a}llyst{\"a}miskertojen v{\"a}lisen ajan lyhenemist{\"a} vilkkaimmin liikenn{\"o}idyill{\"a} teill{\"a} noin puoleen nykyisest{\"a}. T{\"a}ll{\"o}in k{\"a}ytt{\"o}kustannuksissa uuden nastatyypin k{\"a}ytt{\"o}{\"o}noton my{\"o}t{\"a} saavutettava s{\"a}{\"a}st{\"o} olisi 1143 Mmk vuodessa. Polttoaine-, rengas- ja aikakustannukset alenisivat. Hyv{\"a}ll{\"a} kelill{\"a} onnettomuuskustannukset nousisivat urien madaltumisen my{\"o}t{\"a}, kun nopeudet kasvaisivat. Huonolla kelill{\"a} tapahtuvat onnettomuudet toisaalta v{\"a}henisiv{\"a}t urien pienenemisen takia, toisaalta lis{\"a}{\"a}ntyisiv{\"a}t p{\"a}{\"a}llysteen karheuden v{\"a}henemisen takia.",
keywords = "studs, studded tires, traffic, costs, road surface, tyres, wear, pavement ruts",
author = "Veli-Pekka Kallberg",
year = "1988",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3274-0",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "914",
address = "Finland",

}

Kallberg, V-P 1988, Uuden, vähän tietä kuluttavan nastatyypin vaikutus liikenteen käyttökustannuksiin. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 914, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Uuden, vähän tietä kuluttavan nastatyypin vaikutus liikenteen käyttökustannuksiin. / Kallberg, Veli-Pekka.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1988. 66 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 914).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Uuden, vähän tietä kuluttavan nastatyypin vaikutus liikenteen käyttökustannuksiin

AU - Kallberg, Veli-Pekka

PY - 1988

Y1 - 1988

N2 - Neste Oy on kehittänyt uuden nastatyypin, joka kuluttaa päällystettä noin puolta vähemmän kuin nykyisin käytössä olevat perinteiset nastatyypit. Uuden nastatyypin liukkaan kelin pitoominaisuudet ovat suunnilleen samanlaiset kuin nykyisten nastojen. Laskettiin, miten uuden nastatyypin käyttöönotto kaikissa henkilöautoissa vaikuttaisi tieliikenteen käyttökustannuksiin eli ajoneuvo-, aika-, onnettomuus-, päällystämis- ja liukkaudentorjuntakustannuksiin ja muihin tienpitäjän kustannuksiin sekä ympäristöhaittoihin. Uuden nastan käyttöönoton myötä voitaisiin vuotuisissa käyttökustannuksissa saavuttaa 118 - 139 Mmk:n säästö vuodessa, jos uudelleenpäällystamisen kriteereinä käytettäviä urasyvyyksiä ei pienennetä. Säästöä kertyisi etenkin päällystämiskustannuksissa (noin 90 Mmk) sekä polttoaine- ja rengaskustannuksissa (noin 20 Mmk). Vaikutukset onnettomuuskustannuksiin olisivat suhteellisen vähäiset: uusien päällysteiden väheneminen harventuvien päällystyskertojen myötä vähentäisi onnettomuuksia, mutta päällysteiden pinnan karheuden väheneminen lisäisi niitä märällä kelillä. Jos päällysteiden uusimiseen käytettäisiin muuttuneessakin tilanteessa yhtä paljon rahaa kuin nykyisin, voitaisiin tiet päällystää uudelleen urien ollessa noin 20 % matalampia kuin nykyään. Tämä merkitsisi päällystämiskertojen välisen ajan lyhenemistä vilkkaimmin liikennöidyillä teillä noin puoleen nykyisestä. Tällöin käyttökustannuksissa uuden nastatyypin käyttöönoton myötä saavutettava säästö olisi 1143 Mmk vuodessa. Polttoaine-, rengas- ja aikakustannukset alenisivat. Hyvällä kelillä onnettomuuskustannukset nousisivat urien madaltumisen myötä, kun nopeudet kasvaisivat. Huonolla kelillä tapahtuvat onnettomuudet toisaalta vähenisivät urien pienenemisen takia, toisaalta lisääntyisivät päällysteen karheuden vähenemisen takia.

AB - Neste Oy on kehittänyt uuden nastatyypin, joka kuluttaa päällystettä noin puolta vähemmän kuin nykyisin käytössä olevat perinteiset nastatyypit. Uuden nastatyypin liukkaan kelin pitoominaisuudet ovat suunnilleen samanlaiset kuin nykyisten nastojen. Laskettiin, miten uuden nastatyypin käyttöönotto kaikissa henkilöautoissa vaikuttaisi tieliikenteen käyttökustannuksiin eli ajoneuvo-, aika-, onnettomuus-, päällystämis- ja liukkaudentorjuntakustannuksiin ja muihin tienpitäjän kustannuksiin sekä ympäristöhaittoihin. Uuden nastan käyttöönoton myötä voitaisiin vuotuisissa käyttökustannuksissa saavuttaa 118 - 139 Mmk:n säästö vuodessa, jos uudelleenpäällystamisen kriteereinä käytettäviä urasyvyyksiä ei pienennetä. Säästöä kertyisi etenkin päällystämiskustannuksissa (noin 90 Mmk) sekä polttoaine- ja rengaskustannuksissa (noin 20 Mmk). Vaikutukset onnettomuuskustannuksiin olisivat suhteellisen vähäiset: uusien päällysteiden väheneminen harventuvien päällystyskertojen myötä vähentäisi onnettomuuksia, mutta päällysteiden pinnan karheuden väheneminen lisäisi niitä märällä kelillä. Jos päällysteiden uusimiseen käytettäisiin muuttuneessakin tilanteessa yhtä paljon rahaa kuin nykyisin, voitaisiin tiet päällystää uudelleen urien ollessa noin 20 % matalampia kuin nykyään. Tämä merkitsisi päällystämiskertojen välisen ajan lyhenemistä vilkkaimmin liikennöidyillä teillä noin puoleen nykyisestä. Tällöin käyttökustannuksissa uuden nastatyypin käyttöönoton myötä saavutettava säästö olisi 1143 Mmk vuodessa. Polttoaine-, rengas- ja aikakustannukset alenisivat. Hyvällä kelillä onnettomuuskustannukset nousisivat urien madaltumisen myötä, kun nopeudet kasvaisivat. Huonolla kelillä tapahtuvat onnettomuudet toisaalta vähenisivät urien pienenemisen takia, toisaalta lisääntyisivät päällysteen karheuden vähenemisen takia.

KW - studs

KW - studded tires

KW - traffic

KW - costs

KW - road surface

KW - tyres

KW - wear

KW - pavement ruts

M3 - Report

SN - 951-38-3274-0

T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita

BT - Uuden, vähän tietä kuluttavan nastatyypin vaikutus liikenteen käyttökustannuksiin

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Kallberg V-P. Uuden, vähän tietä kuluttavan nastatyypin vaikutus liikenteen käyttökustannuksiin. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1988. 66 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 914).