Uusia ohjeita liikennetärinän arviointiin

Asko Talja

Research output: Contribution to journalArticle

Abstract

Liikennetärinän ja runkomelun vaikutusten arviointi on noussut viime vuosina ympäristömelun kaltaiseksi tekijäksi maankäytön suunnittelussa. Koska tärinäselvitysten tekijöillä on omia mittauksiin ja raportointiin liittyviä käytäntöjä, tilaajan on usein vaikea tulkita ja vertailla selvitysten tuloksia. Siksi on noussut esiin tarve liikennetärinän arvioinnin yhtenäistämisestä. Artikkelissa kuvataan VTT:n tekemää ehdotusta arviointikäytännöksi, joka käsittää maaperän värähtelyn mittaamisen, värähtelyn tunnuslukujen määrittämisen, tulosten esittämistavan ja rakennukseen siirtyvän tärinän arvioimisen.
Original languageFinnish
Pages (from-to)78-84
JournalYmpäristö ja Terveys
Volume42
Issue number2-3
Publication statusPublished - 2011
MoE publication typeD1 Article in a trade journal

Keywords

  • traffic
  • vibration
  • traffic-induced vibration
  • land use
  • resonance
  • frame
  • floor

Cite this