Abstract
Liikennetärinän ja runkomelun vaikutusten arviointi on noussut viime vuosina ympäristömelun kaltaiseksi tekijäksi maankäytön suunnittelussa. Koska tärinäselvitysten tekijöillä on omia mittauksiin ja raportointiin liittyviä käytäntöjä, tilaajan on usein vaikea tulkita ja vertailla selvitysten tuloksia. Siksi on noussut esiin tarve liikennetärinän arvioinnin yhtenäistämisestä. Artikkelissa kuvataan VTT:n tekemää ehdotusta arviointikäytännöksi, joka käsittää maaperän värähtelyn mittaamisen, värähtelyn tunnuslukujen määrittämisen, tulosten esittämistavan ja rakennukseen siirtyvän tärinän arvioimisen.
Original language | Finnish |
---|---|
Pages (from-to) | 78-84 |
Journal | Ympäristö ja Terveys |
Volume | 42 |
Issue number | 2-3 |
Publication status | Published - 2011 |
MoE publication type | D1 Article in a trade journal |
Keywords
- traffic
- vibration
- traffic-induced vibration
- land use
- resonance
- frame
- floor