Uusien liiketoimintamahdollisuuksien strateginen innovointi

Jyrki Poikkimäki, Tapio Koivisto

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Globalisoituvassa maailmassa kaupankäynti vapautuu entisestään, asiakasvaatimukset sirpaloituvat ja nopea teknologian kehitys sekä lyhenevät tuotteiden elinkaaret ovat muuttamassa yritysten kilpailuasetelmia. Menestyminen dynaamisesti muuttuvilla ja kansainvälistyvillä markkinoilla edellyttää myös pk-yrityksiltä kykyä innovoida tuotteitaan, palvelujaan ja toimintakonseptejaan. Näiden innovoimisessa on kuitenkin kyse vaativasta ja haasteellisesta tehtävästä. Strategisen innovoinnin menetelmä ja malli on uudentyyppinen yrityslähtöinen strategiatyöskentelyn metodi, joka auttaa yrityksiä määrittelemään oman liiketoimintaympäristön sekä suhteensa siihen uudella innovatiivisella ja uusia kilpailuetuja luovalla tavalla. Menetelmä ja malli antavat yritykselle dynaamisen näkemyksen keskipitkän aikavälin strategisista optioista ja vaihtoehdoista. Malli ottaa kantaa yrityksen lisäarvon ja kilpailuedun tuottamiseen, strategisten painopisteiden valintaan, osaamisen hallintaan ja kehittämiseen, investointien kohdentamiseen sekä suorituskyvyn johtamiseen ja mittaamiseen. Strategisen innovoinnin menetelmä ja malli on kehitetty VTT:n InnoPro-tutkimushankkeessa, joka oli osa Tekesin ja kauppa- ja teollisuusministeriön yhteistä Pro ACT -ohjelmaa. Hankkeen aikana kehitettiin strategisen innovoinnin menetelmän ja mallin protoversio, jota testattiin kymmenessä suomalaisessa pk-yrityksessä. Tähän tutkimukseen valittiin kolme case-kohdetta kyseisestä testiryhmästä. Tutkimuksessa on kuvattu menetelmän ja mallin teoreettinen perusta, suoritettu menetelmän mallin testaukset kohdeyrityksissä sekä arvioitu kriittisesti menetelmän ja mallin toimivuutta lähinnä pk-yritysten strategiatyökaluna. Tutkimus ositti, että strategisen innovoinnin menetelmää ja mallia hyödyntäen yritys voi sangen nopeasti analysoida toimintaympäristönsä sekä oman suhteensa siihen. Menetelmä ja malli tarjoavat yrityksen strategiselle johtamiselle monipuolisesti analysoituun nykytilaan pohjaavan viitekehyksen.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages77
ISBN (Electronic)951-38-6822-2
ISBN (Print)951-38-6821-4
Publication statusPublished - 2006
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
Number2355
ISSN1235-0605

Fingerprint

Oman

Keywords

  • business environment
  • small and medium-size enterprises
  • strategic management
  • innovation management
  • technology industry
  • modelling
  • company networks
  • investments
  • resources
  • added value
  • customers
  • competitive advantage
  • special know-how

Cite this

Poikkimäki, J., & Koivisto, T. (2006). Uusien liiketoimintamahdollisuuksien strateginen innovointi. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 2355
Poikkimäki, Jyrki ; Koivisto, Tapio. / Uusien liiketoimintamahdollisuuksien strateginen innovointi. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2006. 77 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2355).
@book{669e6d67a06445fd9725b7f9cba2af82,
title = "Uusien liiketoimintamahdollisuuksien strateginen innovointi",
abstract = "Globalisoituvassa maailmassa kaupank{\"a}ynti vapautuu entisest{\"a}{\"a}n, asiakasvaatimukset sirpaloituvat ja nopea teknologian kehitys sek{\"a} lyhenev{\"a}t tuotteiden elinkaaret ovat muuttamassa yritysten kilpailuasetelmia. Menestyminen dynaamisesti muuttuvilla ja kansainv{\"a}listyvill{\"a} markkinoilla edellytt{\"a}{\"a} my{\"o}s pk-yrityksilt{\"a} kyky{\"a} innovoida tuotteitaan, palvelujaan ja toimintakonseptejaan. N{\"a}iden innovoimisessa on kuitenkin kyse vaativasta ja haasteellisesta teht{\"a}v{\"a}st{\"a}. Strategisen innovoinnin menetelm{\"a} ja malli on uudentyyppinen yritysl{\"a}ht{\"o}inen strategiaty{\"o}skentelyn metodi, joka auttaa yrityksi{\"a} m{\"a}{\"a}rittelem{\"a}{\"a}n oman liiketoimintaymp{\"a}rist{\"o}n sek{\"a} suhteensa siihen uudella innovatiivisella ja uusia kilpailuetuja luovalla tavalla. Menetelm{\"a} ja malli antavat yritykselle dynaamisen n{\"a}kemyksen keskipitk{\"a}n aikav{\"a}lin strategisista optioista ja vaihtoehdoista. Malli ottaa kantaa yrityksen lis{\"a}arvon ja kilpailuedun tuottamiseen, strategisten painopisteiden valintaan, osaamisen hallintaan ja kehitt{\"a}miseen, investointien kohdentamiseen sek{\"a} suorituskyvyn johtamiseen ja mittaamiseen. Strategisen innovoinnin menetelm{\"a} ja malli on kehitetty VTT:n InnoPro-tutkimushankkeessa, joka oli osa Tekesin ja kauppa- ja teollisuusministeri{\"o}n yhteist{\"a} Pro ACT -ohjelmaa. Hankkeen aikana kehitettiin strategisen innovoinnin menetelm{\"a}n ja mallin protoversio, jota testattiin kymmeness{\"a} suomalaisessa pk-yrityksess{\"a}. T{\"a}h{\"a}n tutkimukseen valittiin kolme case-kohdetta kyseisest{\"a} testiryhm{\"a}st{\"a}. Tutkimuksessa on kuvattu menetelm{\"a}n ja mallin teoreettinen perusta, suoritettu menetelm{\"a}n mallin testaukset kohdeyrityksiss{\"a} sek{\"a} arvioitu kriittisesti menetelm{\"a}n ja mallin toimivuutta l{\"a}hinn{\"a} pk-yritysten strategiaty{\"o}kaluna. Tutkimus ositti, ett{\"a} strategisen innovoinnin menetelm{\"a}{\"a} ja mallia hy{\"o}dynt{\"a}en yritys voi sangen nopeasti analysoida toimintaymp{\"a}rist{\"o}ns{\"a} sek{\"a} oman suhteensa siihen. Menetelm{\"a} ja malli tarjoavat yrityksen strategiselle johtamiselle monipuolisesti analysoituun nykytilaan pohjaavan viitekehyksen.",
keywords = "business environment, small and medium-size enterprises, strategic management, innovation management, technology industry, modelling, company networks, investments, resources, added value, customers, competitive advantage, special know-how",
author = "Jyrki Poikkim{\"a}ki and Tapio Koivisto",
note = "Project code: 3066",
year = "2006",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-6821-4",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2355",
address = "Finland",

}

Poikkimäki, J & Koivisto, T 2006, Uusien liiketoimintamahdollisuuksien strateginen innovointi. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 2355, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Uusien liiketoimintamahdollisuuksien strateginen innovointi. / Poikkimäki, Jyrki; Koivisto, Tapio.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2006. 77 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2355).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Uusien liiketoimintamahdollisuuksien strateginen innovointi

AU - Poikkimäki, Jyrki

AU - Koivisto, Tapio

N1 - Project code: 3066

PY - 2006

Y1 - 2006

N2 - Globalisoituvassa maailmassa kaupankäynti vapautuu entisestään, asiakasvaatimukset sirpaloituvat ja nopea teknologian kehitys sekä lyhenevät tuotteiden elinkaaret ovat muuttamassa yritysten kilpailuasetelmia. Menestyminen dynaamisesti muuttuvilla ja kansainvälistyvillä markkinoilla edellyttää myös pk-yrityksiltä kykyä innovoida tuotteitaan, palvelujaan ja toimintakonseptejaan. Näiden innovoimisessa on kuitenkin kyse vaativasta ja haasteellisesta tehtävästä. Strategisen innovoinnin menetelmä ja malli on uudentyyppinen yrityslähtöinen strategiatyöskentelyn metodi, joka auttaa yrityksiä määrittelemään oman liiketoimintaympäristön sekä suhteensa siihen uudella innovatiivisella ja uusia kilpailuetuja luovalla tavalla. Menetelmä ja malli antavat yritykselle dynaamisen näkemyksen keskipitkän aikavälin strategisista optioista ja vaihtoehdoista. Malli ottaa kantaa yrityksen lisäarvon ja kilpailuedun tuottamiseen, strategisten painopisteiden valintaan, osaamisen hallintaan ja kehittämiseen, investointien kohdentamiseen sekä suorituskyvyn johtamiseen ja mittaamiseen. Strategisen innovoinnin menetelmä ja malli on kehitetty VTT:n InnoPro-tutkimushankkeessa, joka oli osa Tekesin ja kauppa- ja teollisuusministeriön yhteistä Pro ACT -ohjelmaa. Hankkeen aikana kehitettiin strategisen innovoinnin menetelmän ja mallin protoversio, jota testattiin kymmenessä suomalaisessa pk-yrityksessä. Tähän tutkimukseen valittiin kolme case-kohdetta kyseisestä testiryhmästä. Tutkimuksessa on kuvattu menetelmän ja mallin teoreettinen perusta, suoritettu menetelmän mallin testaukset kohdeyrityksissä sekä arvioitu kriittisesti menetelmän ja mallin toimivuutta lähinnä pk-yritysten strategiatyökaluna. Tutkimus ositti, että strategisen innovoinnin menetelmää ja mallia hyödyntäen yritys voi sangen nopeasti analysoida toimintaympäristönsä sekä oman suhteensa siihen. Menetelmä ja malli tarjoavat yrityksen strategiselle johtamiselle monipuolisesti analysoituun nykytilaan pohjaavan viitekehyksen.

AB - Globalisoituvassa maailmassa kaupankäynti vapautuu entisestään, asiakasvaatimukset sirpaloituvat ja nopea teknologian kehitys sekä lyhenevät tuotteiden elinkaaret ovat muuttamassa yritysten kilpailuasetelmia. Menestyminen dynaamisesti muuttuvilla ja kansainvälistyvillä markkinoilla edellyttää myös pk-yrityksiltä kykyä innovoida tuotteitaan, palvelujaan ja toimintakonseptejaan. Näiden innovoimisessa on kuitenkin kyse vaativasta ja haasteellisesta tehtävästä. Strategisen innovoinnin menetelmä ja malli on uudentyyppinen yrityslähtöinen strategiatyöskentelyn metodi, joka auttaa yrityksiä määrittelemään oman liiketoimintaympäristön sekä suhteensa siihen uudella innovatiivisella ja uusia kilpailuetuja luovalla tavalla. Menetelmä ja malli antavat yritykselle dynaamisen näkemyksen keskipitkän aikavälin strategisista optioista ja vaihtoehdoista. Malli ottaa kantaa yrityksen lisäarvon ja kilpailuedun tuottamiseen, strategisten painopisteiden valintaan, osaamisen hallintaan ja kehittämiseen, investointien kohdentamiseen sekä suorituskyvyn johtamiseen ja mittaamiseen. Strategisen innovoinnin menetelmä ja malli on kehitetty VTT:n InnoPro-tutkimushankkeessa, joka oli osa Tekesin ja kauppa- ja teollisuusministeriön yhteistä Pro ACT -ohjelmaa. Hankkeen aikana kehitettiin strategisen innovoinnin menetelmän ja mallin protoversio, jota testattiin kymmenessä suomalaisessa pk-yrityksessä. Tähän tutkimukseen valittiin kolme case-kohdetta kyseisestä testiryhmästä. Tutkimuksessa on kuvattu menetelmän ja mallin teoreettinen perusta, suoritettu menetelmän mallin testaukset kohdeyrityksissä sekä arvioitu kriittisesti menetelmän ja mallin toimivuutta lähinnä pk-yritysten strategiatyökaluna. Tutkimus ositti, että strategisen innovoinnin menetelmää ja mallia hyödyntäen yritys voi sangen nopeasti analysoida toimintaympäristönsä sekä oman suhteensa siihen. Menetelmä ja malli tarjoavat yrityksen strategiselle johtamiselle monipuolisesti analysoituun nykytilaan pohjaavan viitekehyksen.

KW - business environment

KW - small and medium-size enterprises

KW - strategic management

KW - innovation management

KW - technology industry

KW - modelling

KW - company networks

KW - investments

KW - resources

KW - added value

KW - customers

KW - competitive advantage

KW - special know-how

M3 - Report

SN - 951-38-6821-4

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Uusien liiketoimintamahdollisuuksien strateginen innovointi

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Poikkimäki J, Koivisto T. Uusien liiketoimintamahdollisuuksien strateginen innovointi. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2006. 77 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2355).