@book{669e6d67a06445fd9725b7f9cba2af82,
title = "Uusien liiketoimintamahdollisuuksien strateginen innovointi",
abstract = "Globalisoituvassa maailmassa kaupank{\"a}ynti vapautuu entisest{\"a}{\"a}n, asiakasvaatimukset sirpaloituvat ja nopea teknologian kehitys sek{\"a} lyhenev{\"a}t tuotteiden elinkaaret ovat muuttamassa yritysten kilpailuasetelmia. Menestyminen dynaamisesti muuttuvilla ja kansainv{\"a}listyvill{\"a} markkinoilla edellytt{\"a}{\"a} my{\"o}s pk-yrityksilt{\"a} kyky{\"a} innovoida tuotteitaan, palvelujaan ja toimintakonseptejaan. N{\"a}iden innovoimisessa on kuitenkin kyse vaativasta ja haasteellisesta teht{\"a}v{\"a}st{\"a}. Strategisen innovoinnin menetelm{\"a} ja malli on uudentyyppinen yritysl{\"a}ht{\"o}inen strategiaty{\"o}skentelyn metodi, joka auttaa yrityksi{\"a} m{\"a}{\"a}rittelem{\"a}{\"a}n oman liiketoimintaymp{\"a}rist{\"o}n sek{\"a} suhteensa siihen uudella innovatiivisella ja uusia kilpailuetuja luovalla tavalla. Menetelm{\"a} ja malli antavat yritykselle dynaamisen n{\"a}kemyksen keskipitk{\"a}n aikav{\"a}lin strategisista optioista ja vaihtoehdoista. Malli ottaa kantaa yrityksen lis{\"a}arvon ja kilpailuedun tuottamiseen, strategisten painopisteiden valintaan, osaamisen hallintaan ja kehitt{\"a}miseen, investointien kohdentamiseen sek{\"a} suorituskyvyn johtamiseen ja mittaamiseen. Strategisen innovoinnin menetelm{\"a} ja malli on kehitetty VTT:n InnoPro-tutkimushankkeessa, joka oli osa Tekesin ja kauppa- ja teollisuusministeri{\"o}n yhteist{\"a} Pro ACT -ohjelmaa. Hankkeen aikana kehitettiin strategisen innovoinnin menetelm{\"a}n ja mallin protoversio, jota testattiin kymmeness{\"a} suomalaisessa pk-yrityksess{\"a}. T{\"a}h{\"a}n tutkimukseen valittiin kolme case-kohdetta kyseisest{\"a} testiryhm{\"a}st{\"a}. Tutkimuksessa on kuvattu menetelm{\"a}n ja mallin teoreettinen perusta, suoritettu menetelm{\"a}n mallin testaukset kohdeyrityksiss{\"a} sek{\"a} arvioitu kriittisesti menetelm{\"a}n ja mallin toimivuutta l{\"a}hinn{\"a} pk-yritysten strategiaty{\"o}kaluna. Tutkimus ositti, ett{\"a} strategisen innovoinnin menetelm{\"a}{\"a} ja mallia hy{\"o}dynt{\"a}en yritys voi sangen nopeasti analysoida toimintaymp{\"a}rist{\"o}ns{\"a} sek{\"a} oman suhteensa siihen. Menetelm{\"a} ja malli tarjoavat yrityksen strategiselle johtamiselle monipuolisesti analysoituun nykytilaan pohjaavan viitekehyksen.",
keywords = "business environment, small and medium-size enterprises, strategic management, innovation management, technology industry, modelling, company networks, investments, resources, added value, customers, competitive advantage, special know-how",
author = "Jyrki Poikkim{\"a}ki and Tapio Koivisto",
note = "Project code: 3066 ",
year = "2006",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-6821-4",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2355",
address = "Finland",
}