Uusien liiketoimintamahdollisuuksien strateginen innovointi

Jyrki Poikkimäki, Tapio Koivisto

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Globalisoituvassa maailmassa kaupankäynti vapautuu entisestään, asiakasvaatimukset sirpaloituvat ja nopea teknologian kehitys sekä lyhenevät tuotteiden elinkaaret ovat muuttamassa yritysten kilpailuasetelmia. Menestyminen dynaamisesti muuttuvilla ja kansainvälistyvillä markkinoilla edellyttää myös pk-yrityksiltä kykyä innovoida tuotteitaan, palvelujaan ja toimintakonseptejaan. Näiden innovoimisessa on kuitenkin kyse vaativasta ja haasteellisesta tehtävästä. Strategisen innovoinnin menetelmä ja malli on uudentyyppinen yrityslähtöinen strategiatyöskentelyn metodi, joka auttaa yrityksiä määrittelemään oman liiketoimintaympäristön sekä suhteensa siihen uudella innovatiivisella ja uusia kilpailuetuja luovalla tavalla. Menetelmä ja malli antavat yritykselle dynaamisen näkemyksen keskipitkän aikavälin strategisista optioista ja vaihtoehdoista. Malli ottaa kantaa yrityksen lisäarvon ja kilpailuedun tuottamiseen, strategisten painopisteiden valintaan, osaamisen hallintaan ja kehittämiseen, investointien kohdentamiseen sekä suorituskyvyn johtamiseen ja mittaamiseen. Strategisen innovoinnin menetelmä ja malli on kehitetty VTT:n InnoPro-tutkimushankkeessa, joka oli osa Tekesin ja kauppa- ja teollisuusministeriön yhteistä Pro ACT -ohjelmaa. Hankkeen aikana kehitettiin strategisen innovoinnin menetelmän ja mallin protoversio, jota testattiin kymmenessä suomalaisessa pk-yrityksessä. Tähän tutkimukseen valittiin kolme case-kohdetta kyseisestä testiryhmästä. Tutkimuksessa on kuvattu menetelmän ja mallin teoreettinen perusta, suoritettu menetelmän mallin testaukset kohdeyrityksissä sekä arvioitu kriittisesti menetelmän ja mallin toimivuutta lähinnä pk-yritysten strategiatyökaluna. Tutkimus ositti, että strategisen innovoinnin menetelmää ja mallia hyödyntäen yritys voi sangen nopeasti analysoida toimintaympäristönsä sekä oman suhteensa siihen. Menetelmä ja malli tarjoavat yrityksen strategiselle johtamiselle monipuolisesti analysoituun nykytilaan pohjaavan viitekehyksen.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages77
ISBN (Electronic)951-38-6822-2
ISBN (Print)951-38-6821-4
Publication statusPublished - 2006
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
Number2355
ISSN1235-0605

Keywords

  • business environment
  • small and medium-size enterprises
  • strategic management
  • innovation management
  • technology industry
  • modelling
  • company networks
  • investments
  • resources
  • added value
  • customers
  • competitive advantage
  • special know-how

Cite this