@book{aad6a956711b4a039f14c32ef57a2114,
title = "Uusien oksygenaattien k{\"a}ytt{\"o} bensiinikomponentteina",
abstract = "Bensiiniss{\"a} k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n yleisesti tavanomaisten hiilivetyjen lis{\"a}ksi happipitoisia komponentteja - oksygenaatteja - korvaamaan lyijy-yhdisteit{\"a} oktaaniluvun korottajina ja v{\"a}hent{\"a}m{\"a}{\"a}n ajoneuvon pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}j{\"a}. K{\"a}ytettyj{\"a} yhdisteit{\"a} ovat alkoholit sek{\"a} eetterit, joista metyyliterti{\"a}{\"a}ributyylieetteri (MTBE) on selv{\"a}sti yleisin. Kirjallisuustietojen mukaan kaikki oksygenaatit alentavat ajoneuvojen CO- ja HC-p{\"a}{\"a}st{\"o}j{\"a} 5-30 %, NOx-p{\"a}{\"a}st{\"o}jen suhteen tulokset ovat ristiriitaisia. Eettereit{\"a} pidet{\"a}{\"a}n alkoholeja parempina seoskomponentteina: ne eiv{\"a}t nosta bensiinin h{\"o}yrynpainetta eiv{\"a}tk{\"a} sido vett{\"a}. J{\"a}lkimm{\"a}isest{\"a} syyst{\"a} eetterit, toisin kuin alkoholit, voidaan sekoittaa bensiiniin jo jalostamolla. Kokeellisesti tutkittiin kolmea bensiinilaatua laboratoriossa moottori- ja autokokeilla sek{\"a} 20 auton kentt{\"a}kokeella. Polttoaineista yksi oli pelk{\"a}st{\"a}{\"a}n hiilivetyj{\"a} sis{\"a}lt{\"a}v{\"a}{\"a} vertailubensiini{\"a}, yksi sis{\"a}lsi 11 % MTBE:t{\"a} ja yksi 13 % etyyliterti{\"a}{\"a}ributyylieetteri{\"a} (ETBE). Oksygenaatteja sis{\"a}lt{\"a}neiden bensiinien happipitoisuus oli 2 paino-%. Suorituskykymittauksissa ei havaittu eroja bensiininkulutuksessa tai moottorin tehossa. My{\"o}s kentt{\"a}kokeessa polttoaineet olivat samanarvoisia. Laboratoriossa autoilla tehdyiss{\"a} ajettavuuskokeissa oksygenaattibensiinit toimivat kylm{\"a}ss{\"a} paremmin kuin vertailupolttoaine, kuuma-ajettavuudessa ei ollut merkitt{\"a}vi{\"a} eroja. Oktaanivaatimuskokeiden perusteella oksygenoiduilta polttoaineilta vaaditaan mahdollisesti hieman korkeampi oktaanilukutaso (0,5-1 yks.) kuin hiilivetypolttoaineelta. Oksygenoiduilla polttoaineilla havaittiin katalysaattorittomien autojen CO-p{\"a}{\"a}st{\"o}n pienenev{\"a}n 15-20 % ja HC-p{\"a}{\"a}st{\"o}n noin 5 %. Katalysaattoriautoilla vastaavat v{\"a}henem{\"a}t olivat 0-10 % (CO) ja noin 10 % (HC). Polttoaineella ei ollut vaikutusta NOx-p{\"a}{\"a}st{\"o}{\"o}n. 30 minuutin kylm{\"a}kokeissa -20 ja ±0 °C:n l{\"a}mp{\"o}tiloissa kolmitoimikatalysaattorilla varustetun moottorin CO-p{\"a}{\"a}st{\"o} aleni keskim{\"a}{\"a}rin 7 % ja HC- p{\"a}{\"a}st{\"o} 6-11 %.",
keywords = "gasoline, additives, alcohols, methanol, ethanol, ethers",
author = "Nils-Olof Nylund and Matti Kyt{\"o} and Markku Ikonen and Aimo Rautiola and Jussi Kokko",
year = "1992",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4177-4",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1364",
address = "Finland",
}