Uusien oksygenaattien käyttö bensiinikomponentteina

Nils-Olof Nylund, Matti Kytö, Markku Ikonen, Aimo Rautiola, Jussi Kokko

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Bensiinissä käytetään yleisesti tavanomaisten hiilivetyjen lisäksi happipitoisia komponentteja - oksygenaatteja - korvaamaan lyijy-yhdisteitä oktaaniluvun korottajina ja vähentämään ajoneuvon pakokaasupäästöjä. Käytettyjä yhdisteitä ovat alkoholit sekä eetterit, joista metyylitertiääributyylieetteri (MTBE) on selvästi yleisin. Kirjallisuustietojen mukaan kaikki oksygenaatit alentavat ajoneuvojen CO- ja HC-päästöjä 5-30 %, NOx-päästöjen suhteen tulokset ovat ristiriitaisia. Eettereitä pidetään alkoholeja parempina seoskomponentteina: ne eivät nosta bensiinin höyrynpainetta eivätkä sido vettä. Jälkimmäisestä syystä eetterit, toisin kuin alkoholit, voidaan sekoittaa bensiiniin jo jalostamolla. Kokeellisesti tutkittiin kolmea bensiinilaatua laboratoriossa moottori- ja autokokeilla sekä 20 auton kenttäkokeella. Polttoaineista yksi oli pelkästään hiilivetyjä sisältävää vertailubensiiniä, yksi sisälsi 11 % MTBE:tä ja yksi 13 % etyylitertiääributyylieetteriä (ETBE). Oksygenaatteja sisältäneiden bensiinien happipitoisuus oli 2 paino-%. Suorituskykymittauksissa ei havaittu eroja bensiininkulutuksessa tai moottorin tehossa. Myös kenttäkokeessa polttoaineet olivat samanarvoisia. Laboratoriossa autoilla tehdyissä ajettavuuskokeissa oksygenaattibensiinit toimivat kylmässä paremmin kuin vertailupolttoaine, kuuma-ajettavuudessa ei ollut merkittäviä eroja. Oktaanivaatimuskokeiden perusteella oksygenoiduilta polttoaineilta vaaditaan mahdollisesti hieman korkeampi oktaanilukutaso (0,5-1 yks.) kuin hiilivetypolttoaineelta. Oksygenoiduilla polttoaineilla havaittiin katalysaattorittomien autojen CO-päästön pienenevän 15-20 % ja HC-päästön noin 5 %. Katalysaattoriautoilla vastaavat vähenemät olivat 0-10 % (CO) ja noin 10 % (HC). Polttoaineella ei ollut vaikutusta NOx-päästöön. 30 minuutin kylmäkokeissa -20 ja ±0 °C:n lämpötiloissa kolmitoimikatalysaattorilla varustetun moottorin CO-päästö aleni keskimäärin 7 % ja HC- päästö 6-11 %.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages90
ISBN (Print)951-38-4177-4
Publication statusPublished - 1992
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
Number1364
ISSN1235-0605

Keywords

  • gasoline
  • additives
  • alcohols
  • methanol
  • ethanol
  • ethers

Cite this

Nylund, N-O., Kytö, M., Ikonen, M., Rautiola, A., & Kokko, J. (1992). Uusien oksygenaattien käyttö bensiinikomponentteina. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 1364
Nylund, Nils-Olof ; Kytö, Matti ; Ikonen, Markku ; Rautiola, Aimo ; Kokko, Jussi. / Uusien oksygenaattien käyttö bensiinikomponentteina. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1992. 90 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1364).
@book{aad6a956711b4a039f14c32ef57a2114,
title = "Uusien oksygenaattien k{\"a}ytt{\"o} bensiinikomponentteina",
abstract = "Bensiiniss{\"a} k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n yleisesti tavanomaisten hiilivetyjen lis{\"a}ksi happipitoisia komponentteja - oksygenaatteja - korvaamaan lyijy-yhdisteit{\"a} oktaaniluvun korottajina ja v{\"a}hent{\"a}m{\"a}{\"a}n ajoneuvon pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}j{\"a}. K{\"a}ytettyj{\"a} yhdisteit{\"a} ovat alkoholit sek{\"a} eetterit, joista metyyliterti{\"a}{\"a}ributyylieetteri (MTBE) on selv{\"a}sti yleisin. Kirjallisuustietojen mukaan kaikki oksygenaatit alentavat ajoneuvojen CO- ja HC-p{\"a}{\"a}st{\"o}j{\"a} 5-30 {\%}, NOx-p{\"a}{\"a}st{\"o}jen suhteen tulokset ovat ristiriitaisia. Eettereit{\"a} pidet{\"a}{\"a}n alkoholeja parempina seoskomponentteina: ne eiv{\"a}t nosta bensiinin h{\"o}yrynpainetta eiv{\"a}tk{\"a} sido vett{\"a}. J{\"a}lkimm{\"a}isest{\"a} syyst{\"a} eetterit, toisin kuin alkoholit, voidaan sekoittaa bensiiniin jo jalostamolla. Kokeellisesti tutkittiin kolmea bensiinilaatua laboratoriossa moottori- ja autokokeilla sek{\"a} 20 auton kentt{\"a}kokeella. Polttoaineista yksi oli pelk{\"a}st{\"a}{\"a}n hiilivetyj{\"a} sis{\"a}lt{\"a}v{\"a}{\"a} vertailubensiini{\"a}, yksi sis{\"a}lsi 11 {\%} MTBE:t{\"a} ja yksi 13 {\%} etyyliterti{\"a}{\"a}ributyylieetteri{\"a} (ETBE). Oksygenaatteja sis{\"a}lt{\"a}neiden bensiinien happipitoisuus oli 2 paino-{\%}. Suorituskykymittauksissa ei havaittu eroja bensiininkulutuksessa tai moottorin tehossa. My{\"o}s kentt{\"a}kokeessa polttoaineet olivat samanarvoisia. Laboratoriossa autoilla tehdyiss{\"a} ajettavuuskokeissa oksygenaattibensiinit toimivat kylm{\"a}ss{\"a} paremmin kuin vertailupolttoaine, kuuma-ajettavuudessa ei ollut merkitt{\"a}vi{\"a} eroja. Oktaanivaatimuskokeiden perusteella oksygenoiduilta polttoaineilta vaaditaan mahdollisesti hieman korkeampi oktaanilukutaso (0,5-1 yks.) kuin hiilivetypolttoaineelta. Oksygenoiduilla polttoaineilla havaittiin katalysaattorittomien autojen CO-p{\"a}{\"a}st{\"o}n pienenev{\"a}n 15-20 {\%} ja HC-p{\"a}{\"a}st{\"o}n noin 5 {\%}. Katalysaattoriautoilla vastaavat v{\"a}henem{\"a}t olivat 0-10 {\%} (CO) ja noin 10 {\%} (HC). Polttoaineella ei ollut vaikutusta NOx-p{\"a}{\"a}st{\"o}{\"o}n. 30 minuutin kylm{\"a}kokeissa -20 ja ±0 °C:n l{\"a}mp{\"o}tiloissa kolmitoimikatalysaattorilla varustetun moottorin CO-p{\"a}{\"a}st{\"o} aleni keskim{\"a}{\"a}rin 7 {\%} ja HC- p{\"a}{\"a}st{\"o} 6-11 {\%}.",
keywords = "gasoline, additives, alcohols, methanol, ethanol, ethers",
author = "Nils-Olof Nylund and Matti Kyt{\"o} and Markku Ikonen and Aimo Rautiola and Jussi Kokko",
year = "1992",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4177-4",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1364",
address = "Finland",

}

Nylund, N-O, Kytö, M, Ikonen, M, Rautiola, A & Kokko, J 1992, Uusien oksygenaattien käyttö bensiinikomponentteina. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 1364, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Uusien oksygenaattien käyttö bensiinikomponentteina. / Nylund, Nils-Olof; Kytö, Matti; Ikonen, Markku; Rautiola, Aimo; Kokko, Jussi.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1992. 90 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1364).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Uusien oksygenaattien käyttö bensiinikomponentteina

AU - Nylund, Nils-Olof

AU - Kytö, Matti

AU - Ikonen, Markku

AU - Rautiola, Aimo

AU - Kokko, Jussi

PY - 1992

Y1 - 1992

N2 - Bensiinissä käytetään yleisesti tavanomaisten hiilivetyjen lisäksi happipitoisia komponentteja - oksygenaatteja - korvaamaan lyijy-yhdisteitä oktaaniluvun korottajina ja vähentämään ajoneuvon pakokaasupäästöjä. Käytettyjä yhdisteitä ovat alkoholit sekä eetterit, joista metyylitertiääributyylieetteri (MTBE) on selvästi yleisin. Kirjallisuustietojen mukaan kaikki oksygenaatit alentavat ajoneuvojen CO- ja HC-päästöjä 5-30 %, NOx-päästöjen suhteen tulokset ovat ristiriitaisia. Eettereitä pidetään alkoholeja parempina seoskomponentteina: ne eivät nosta bensiinin höyrynpainetta eivätkä sido vettä. Jälkimmäisestä syystä eetterit, toisin kuin alkoholit, voidaan sekoittaa bensiiniin jo jalostamolla. Kokeellisesti tutkittiin kolmea bensiinilaatua laboratoriossa moottori- ja autokokeilla sekä 20 auton kenttäkokeella. Polttoaineista yksi oli pelkästään hiilivetyjä sisältävää vertailubensiiniä, yksi sisälsi 11 % MTBE:tä ja yksi 13 % etyylitertiääributyylieetteriä (ETBE). Oksygenaatteja sisältäneiden bensiinien happipitoisuus oli 2 paino-%. Suorituskykymittauksissa ei havaittu eroja bensiininkulutuksessa tai moottorin tehossa. Myös kenttäkokeessa polttoaineet olivat samanarvoisia. Laboratoriossa autoilla tehdyissä ajettavuuskokeissa oksygenaattibensiinit toimivat kylmässä paremmin kuin vertailupolttoaine, kuuma-ajettavuudessa ei ollut merkittäviä eroja. Oktaanivaatimuskokeiden perusteella oksygenoiduilta polttoaineilta vaaditaan mahdollisesti hieman korkeampi oktaanilukutaso (0,5-1 yks.) kuin hiilivetypolttoaineelta. Oksygenoiduilla polttoaineilla havaittiin katalysaattorittomien autojen CO-päästön pienenevän 15-20 % ja HC-päästön noin 5 %. Katalysaattoriautoilla vastaavat vähenemät olivat 0-10 % (CO) ja noin 10 % (HC). Polttoaineella ei ollut vaikutusta NOx-päästöön. 30 minuutin kylmäkokeissa -20 ja ±0 °C:n lämpötiloissa kolmitoimikatalysaattorilla varustetun moottorin CO-päästö aleni keskimäärin 7 % ja HC- päästö 6-11 %.

AB - Bensiinissä käytetään yleisesti tavanomaisten hiilivetyjen lisäksi happipitoisia komponentteja - oksygenaatteja - korvaamaan lyijy-yhdisteitä oktaaniluvun korottajina ja vähentämään ajoneuvon pakokaasupäästöjä. Käytettyjä yhdisteitä ovat alkoholit sekä eetterit, joista metyylitertiääributyylieetteri (MTBE) on selvästi yleisin. Kirjallisuustietojen mukaan kaikki oksygenaatit alentavat ajoneuvojen CO- ja HC-päästöjä 5-30 %, NOx-päästöjen suhteen tulokset ovat ristiriitaisia. Eettereitä pidetään alkoholeja parempina seoskomponentteina: ne eivät nosta bensiinin höyrynpainetta eivätkä sido vettä. Jälkimmäisestä syystä eetterit, toisin kuin alkoholit, voidaan sekoittaa bensiiniin jo jalostamolla. Kokeellisesti tutkittiin kolmea bensiinilaatua laboratoriossa moottori- ja autokokeilla sekä 20 auton kenttäkokeella. Polttoaineista yksi oli pelkästään hiilivetyjä sisältävää vertailubensiiniä, yksi sisälsi 11 % MTBE:tä ja yksi 13 % etyylitertiääributyylieetteriä (ETBE). Oksygenaatteja sisältäneiden bensiinien happipitoisuus oli 2 paino-%. Suorituskykymittauksissa ei havaittu eroja bensiininkulutuksessa tai moottorin tehossa. Myös kenttäkokeessa polttoaineet olivat samanarvoisia. Laboratoriossa autoilla tehdyissä ajettavuuskokeissa oksygenaattibensiinit toimivat kylmässä paremmin kuin vertailupolttoaine, kuuma-ajettavuudessa ei ollut merkittäviä eroja. Oktaanivaatimuskokeiden perusteella oksygenoiduilta polttoaineilta vaaditaan mahdollisesti hieman korkeampi oktaanilukutaso (0,5-1 yks.) kuin hiilivetypolttoaineelta. Oksygenoiduilla polttoaineilla havaittiin katalysaattorittomien autojen CO-päästön pienenevän 15-20 % ja HC-päästön noin 5 %. Katalysaattoriautoilla vastaavat vähenemät olivat 0-10 % (CO) ja noin 10 % (HC). Polttoaineella ei ollut vaikutusta NOx-päästöön. 30 minuutin kylmäkokeissa -20 ja ±0 °C:n lämpötiloissa kolmitoimikatalysaattorilla varustetun moottorin CO-päästö aleni keskimäärin 7 % ja HC- päästö 6-11 %.

KW - gasoline

KW - additives

KW - alcohols

KW - methanol

KW - ethanol

KW - ethers

M3 - Report

SN - 951-38-4177-4

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Uusien oksygenaattien käyttö bensiinikomponentteina

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Nylund N-O, Kytö M, Ikonen M, Rautiola A, Kokko J. Uusien oksygenaattien käyttö bensiinikomponentteina. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1992. 90 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1364).