@book{50265dff66c644329a4e08b920c7d30a,
title = "Uusien oksygenaattien k{\"a}ytt{\"o} bensiinikomponentteina. Osa 2",
abstract = "Tutkimuksen ensimm{\"a}isess{\"a} osassa oli todettu, ett{\"a} autojen pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}t pienenev{\"a}t k{\"a}ytett{\"a}ess{\"a} 2 paino % happea sis{\"a}lt{\"a}vi{\"a} polttoaineita. Toisessa vaiheessa tutkittiin metyyliterti{\"a}{\"a}ributyylieetteri{\"a} (MTBE), etyyliterti{\"a}{\"a}ributyylieetteri{\"a} (ETBE) ja etanolia sis{\"a}lt{\"a}vi{\"a} bensiinej{\"a}, joiden hap pipitoisuudet olivat 2-4 paino %. Laboratoriokokeiden mukaan etanolilla oli ei toivottuja vaikutuksia yleisimpiin varastos{\"a}ili{\"o}iden pinnoitteisiin. Ajettavuusmittauksissa k{\"a}ytettiin yht{\"a} katalysaat toriautoa ja yht{\"a} ei katalysaattoriautoa. Autot toimivat hyvin kaikilla testatuilla polttoaineilla. Kaasutinmoottorilla varustetun auton kuuma ajettavuus tosin huononi polttoaineilla, joiden happipitoisuudet olivat korkeat. S{\"a}{\"a}nneltyj{\"a} p{\"a}{\"a}st{\"o}j{\"a} mitattiin MTBE:t{\"a}, ETBE:t{\"a} tai etanolia sis{\"a}lt{\"a}vill{\"a} polttoaineilla, joiden happipitoisuudet olivat korkeintaan 4 paino %. Ei katalysaattoriauton CO ja HC p{\"a}{\"a}st{\"o}t pieneniv{\"a}t polttoaineen happipitoisuuden kasvaessa. Hiilivetypolttoaineen arvoihin verrattuna CO p{\"a}{\"a}st{\"o} laski happipitoisilla polttoaineilla +20oC:n l{\"a}mp{\"o}tilassa 10-40 % ja HC p{\"a}{\"a}st{\"o} 0-10 %. Matalissa l{\"a}mp{\"o}tiloissa, 7 ja 20 °C, CO p{\"a}{\"a}st{\"o} laski 5-30 % ja HC p{\"a}{\"a}st{\"o} 15-20 %. My{\"o}s katalysaattoriauton p{\"a}{\"a}st{\"o}t pieneniv{\"a}t +20 °C:ssa polttoaineen happipitoisuuden kasvaessa, CO p{\"a}{\"a}st{\"o} 10-20 % ja HC p{\"a}{\"a}st{\"o} 10-30 %. Kylmiss{\"a} l{\"a}mp{\"o}tiloissa katalysaattoriauton tuloksissa oli hajontaa. NOx p{\"a}{\"a}st{\"o}{\"o}n polttoaineen happipitoisuudella ei ollut merkitt{\"a}v{\"a}{\"a} vaikutusta kummallakaan autolla miss{\"a}{\"a}n l{\"a}mp{\"o}tilassa. Tulosten perusteella ei voitu m{\"a}{\"a}ritt{\"a}{\"a} optimihappipitoisuutta, sill{\"a} p{\"a}{\"a}st{\"o}jen v{\"a}henem{\"a}t olivat p{\"a}{\"a}s{\"a}{\"a}nt{\"o}isesti suoraan verrannollisia polttoaineen happipitoisuuteen. Ei s{\"a}{\"a}nneltyjen p{\"a}{\"a}st{\"o}jen mittauksissa todettiin, ett{\"a} autotyyppi ja koel{\"a}mp{\"o}tila vaikuttivat tuloksiin eniten. Katalysaattoriautolla p{\"a}{\"a}st{\"o}j{\"a} muodostui merkitt{\"a}{\"a}v{\"a}sti vain matalissa l{\"a}mp{\"o}tiloissa kokeen alussa. Polttoaineen happipitoisuuden muutokset vaikuttivat ainoastaan pakokaasujen aldehydipitoisuuteen, joka kasvoi polttoaineen happipitoisuuden noustessa. Kentt{\"a}kokeessa testattiin ETBE:t{\"a} ja etanolia sis{\"a}lt{\"a}v{\"a}{\"a} bensiini{\"a}, jota k{\"a}ytettess{\"a} ei havaittu polttoaineesta johtuvia ajettavuusongelmia.",
keywords = "gasoline, additives, oxygen compounds, ethers, MTBE, ETBE, alcohols, ethanol, fuels, testing, flue gases, emissions",
author = "Matti Kyt{\"o} and Nils-Olof Nylund and Jouni Kivi and Aimo Rautiola and Ky{\"o}sti Orre",
year = "1993",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4455-2",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1521",
address = "Finland",
}