@book{7f9027d3bc044a2da749bd5ceb1d2192,
title = "V{\"a}h{\"a}saasteinen nestekaasuk{\"a}ytt{\"o}inen linja-auto l{\"a}hiliikenteess{\"a}: Seurantatutkimus",
abstract = "Nestekaasuk{\"a}ytt{\"o}isen linja-auton seurantatutkimuksessa selvitettiin nestekaasu-auton soveltuvuutta l{\"a}hiliikenteeseen, ker{\"a}ttiin tietoa auton k{\"a}ytt{\"o}kustannuksista ja luotettavuudesta sek{\"a} seurattiin auton pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}jen kehittymist{\"a}. Auton alusta tilattiin it{\"a}valtalaiselta tehtaalta. Auton takaosaan sijoitetun ahtamattoman, lambdaohjatulla polttoainej{\"a}rjestelm{\"a}ll{\"a} ja kolmitoimikatalysaattorilla varustetun 12-litraisen moottorin huipputeho on 177 kW. Alusta koritettiin Suomessa. Seurantajakso kesti huhtikuusta 1991 marraskuuhun 1992. Autolla ajettiin yhteens{\"a} 150 000 km ilman merkitt{\"a}vi{\"a} vaurioita tai vikoja. Auton k{\"a}ytt{\"o}{\"a} h{\"a}iritsiv{\"a}t l{\"a}hinn{\"a} s{\"a}hk{\"o}laitteisiin liittyv{\"a}t pikkuviat, ja my{\"o}s pieni{\"a} mekaanisia vikoja esiintyi. Osittain viat johtuivat huollon kokemuksen puutteesta, osittain siit{\"a}, ett{\"a} alusta oli valmistajalle ensimm{\"a}inen takamoottorilla varustettu kaasuauto. Varsinainen kaasuj{\"a}rjestelm{\"a} toimi ilman merkitt{\"a}vi{\"a} h{\"a}iri{\"o}it{\"a}. Keskim{\"a}{\"a}r{\"a}inen polttoaineenkulutus koejakson aikana oli 77 l propaania/100 km. VTT teki viikoittaiset seurantamittaukset ja varsinaiset pakokaasumittaukset. Viikkomittauksissa ilmeni, ett{\"a} auton alkuper{\"a}isen katalysaattorin teho alkoi heiket{\"a} noin 80 000 km:n j{\"a}lkeen. Alkuper{\"a}isell{\"a} katalysaattorilla ei saavutettu valmistajan ilmoittamaa p{\"a}{\"a}st{\"o}tasoa. Kun autolla oli ajettu 125 000 km, alkuper{\"a}inen katalysaattori vaihdettiin Kemira Oy:n katalysaattoriin, joka mitattiin kahdesti, uutena ja 25 000 km ajettuna. Kemiran katalysaattori pienensi p{\"a}{\"a}st{\"o}j{\"a} merkitt{\"a}v{\"a}sti, valmistajan ilmoittaman p{\"a}{\"a}st{\"o}arvot alittuivat selv{\"a}sti ja auto t{\"a}ytti jopa pohjoismaisen maakaasubussiprojektin asettamat p{\"a}{\"a}st{\"o}tavoitteet. Nestekaasuauto vastasi sille asetettuja odotuksia ja jopa ylitti ne. Sek{\"a} kuljettajat ett{\"a} matkustajat olivat tyytyv{\"a}isi{\"a} hiljaiseen, v{\"a}rin{\"a}tt{\"o}m{\"a}{\"a}n ja hajuttomaan autoon. Autossa ei esiintynyt vakavia vikoja tai vaurioita. Toisaalta lukuisat pikkuviat heikensiv{\"a}t auton luotettavuutta. Auton k{\"a}ytt{\"a}j{\"a} ei kuitenkaan n{\"a}e esteit{\"a} nestekaasuk{\"a}ytt{\"o}isten autojen yleistymiselle.",
keywords = "vehicles, buses, engines, fuels, liquefied gases, liquefied petroleum gases, emissions, automobiles",
author = "Nils-Olof Nylund and Aulis Hietaniemi and Arto Riikonen",
year = "1993",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4349-1",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1456",
address = "Finland",
}