Väistötilan ja pääsuunnan kääntymiskaistojen vaikutus liikenneturvallisuuteen

Riikka Rajamäki

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Viime vuosina Tiehallinto on rakennuttanut maanteiden liittymiin vuosittain noin 30 väistötilaa. Nelihaaraliittymien kaikkien haarojen kanavointeja Tiehallinto on teettänyt vuosittain kahteen tai kolmeen kohteeseen, kolmen tai neljän nelihaaraliittymän kanavointia on täydennetty ja keskimäärin viisi kolmihaaraliittymää on kanavoitu muuten kuin rakentamalla väistötila. Nykyinen tieto näiden toimenpiteiden turvallisuusvaikutuksesta perustuu pääasiassa 10–30 vuotta vanhoihin ulkomaisiin tutkimustuloksiin, jotka eivät ole tilastollisesti merkitseviä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mikä on turvallisuusvaikutus, kun tavallinen kolmihaarainen tasoliittymä muutetaan väistötilaliittymäksi tai kun kolmi- tai nelihaaraliittymä varustetaan pääsuunnan kääntymiskaistoilla. Tutkimus tehtiin poimimalla Tiehallinnon rekistereistä toisaalta liittymiä, jotka pysyivät samanlaisina vuosina 2002–2006, ja toisaalta liittymiä, joihin tehtiin väistötila tai jokin muu kanavointi vuosina 1997–2005. Onnettomuusaste oli sivutien tulpalla varustetuissa väistötilaliittymissä 12 % alempi ja tulpattomissa väistötilaliittymissä 23 % alempi kuin kolmihaaraliittymissä, joissa pääsuunta oli kanavoimaton ja sivutiellä tulppa. Kääntymis-, risteämis- ja peräänajo-onnettomuuksia väistötilaliittymissä tapahtui yhtä paljon tai enemmän kuin tavallisissa pääsuunnassa kanavoimattomissa kolmihaaraliittymissä. Kun tarkastellaan liittymiä, joissa sivutien osuus liikenteestä on yli 5 %, väistötilaliittymissä tapahtui vähemmän autojen välisiä onnettomuuksia kuin pääsuunnassa kanavoimattomissa liittymissä Liittymissä, joihin tehtiin väistötila vuosina 1997–2005, kääntymis-, risteämisja peräänajo-onnettomuuksien onnettomuusaste oli väistötilan rakentamisen jälkeen 24 % alempi kuin ennen väistötilan rakentamista. Onnettomuusasteen lasku saattoi kuitenkin johtua onnettomuusmäärien satunnaisvaihtelusta. Kun sivutien osuus liittymään saapuvista autoista ylitti 5 %, vasemmallekääntymiskaistoilla varustetuissa kolmihaaraliittymissä tapahtui noin 20 % vähemmän kääntymis-, risteämis- ja peräänajo-onnettomuuksia kuin pääsuunnassa kanavoimattomissa liittymissä. Myös oikeallekääntymiskaistat näyttivät parantavan liikenneturvallisuutta niissä kolmihaaraliittymissä, joissa sivutien osuus liikenteestä oli suuri. Nelihaaraliittymissä pääsuunnan kääntymiskaistat näyttivät parantavan turvallisuutta silloin, kun kokonaisliikennemäärä tai sivutien osuus liikenteestä oli suuri.
Original languageFinnish
Place of PublicationHelsinki
PublisherTiehallinto
Number of pages42
Publication statusPublished - 2008
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesTiehallinnon sisäisiä julkaisuja
Number21/2008
ISSN1457-991X

Keywords

  • liikenneturvallisuus
  • liittymät
  • tasoliittymät
  • onnettomuudet
  • onnettomuusaste

Cite this