@book{5b54c5e52d58429d802d5f2957347a45,
title = "V{\"a}r{\"a}htelymittauksia laservibrometrill{\"a}",
abstract = "Mekaanista v{\"a}r{\"a}htely{\"a} eli t{\"a}rin{\"a}{\"a} mitataan yleisesti tutkittavaan kohteeseen kiinnitett{\"a}v{\"a}ll{\"a} pietsos{\"a}hk{\"o}isell{\"a} kiihtyvyysanturilla. Anturin kiinnitt{\"a}minen kohteeseen ei ole aina mahdollista tai vaatii kalliita ja aikaa vievi{\"a} erikoisj{\"a}rjestelyj{\"a} mm. py{\"o}riviss{\"a} kohteissa. Mekaanista v{\"a}r{\"a}htely{\"a} kosketuksettomasti mittaava Laser Doppler Vibrometri (LDV) mahdollistaa v{\"a}r{\"a}htelyn mittaamisen mm. suoraan py{\"o}riv{\"a}st{\"a} ty{\"o}kalusta tai ty{\"o}kalun pitimest{\"a}, jolloin erilaisten rajapintojen ja mittauspisteen et{\"a}isyyden vaimentava vaikutus v{\"a}henee merkitt{\"a}v{\"a}sti. Samalla vaimenee muista her{\"a}tteist{\"a}, kuten karamoottorista, tulevan v{\"a}r{\"a}htelyn merkitys. Julkaisussa kerrotaan lyhyesti LDV:n toimintaperiaate ja sill{\"a} kuvaillaan tehtyj{\"a} v{\"a}r{\"a}htelymittauksia. LDV:n k{\"a}ytt{\"o}kelpoisuutta ja suorituskyky{\"a} selvitettiin laboratoriomittauksin. Lis{\"a}ksi kahden ty{\"o}st{\"o}koneen ter{\"a}n v{\"a}r{\"a}htely{\"a} mitattiin ty{\"o}st{\"o}n aikana tarkoituksena selvitt{\"a}{\"a} ter{\"a}n kulumisen vaikutus ter{\"a}n v{\"a}r{\"a}htelyyn. Ty{\"o}st{\"o}nvalvonnalla on merkitt{\"a}v{\"a} vaikutus konepajan tuotantokapasiteettiin ja edelleen tuotantokustannuksiin. Valvonnalla voidaan pienent{\"a}{\"a} merkitt{\"a}v{\"a}sti suunnittelemattomia seisokkeja, jotka aiheutuvat ty{\"o}kalun kulumisesta ja murtumisesta, ja lis{\"a}t{\"a} n{\"a}in ty{\"o}st{\"o}koneen k{\"a}ytett{\"a}vyytt{\"a}. V{\"a}r{\"a}htelyn mittaaminen LDV:ll{\"a} vaatii, ett{\"a} mittauskohteeseen suunnatusta lasers{\"a}teest{\"a} heijastuu riitt{\"a}v{\"a} m{\"a}{\"a}r{\"a} valoa takaisin LDV:hen. Lasers{\"a}teen takaisinheijastamiseen on saatavilla erikoisvalmisteista heijastinteippi{\"a}. Laboratorio olosuhteissa mittaukset onnistuivat t{\"a}t{\"a} teippi{\"a} k{\"a}ytt{\"a}en 60 m et{\"a}isyydelt{\"a}. LDV mittaus on suhteellinen mittaus eli LDV:n itsens{\"a} v{\"a}r{\"a}htely lasers{\"a}teen suunnassa on samanarvoista kohteen v{\"a}r{\"a}htelyn kanssa. Mik{\"a}li LDV:n alusta v{\"a}r{\"a}htelee, LDV:n rungon v{\"a}r{\"a}htely lasers{\"a}teen suunnassa on mitattava, jotta sen vaikutus mittaustulokseen voitaisiin eliminoida. Mik{\"a}li kiinnostuksen kohteena ovat noin 10 Hz:{\"a} suuremmat taajuudet, useimmiten riitt{\"a}{\"a}, ett{\"a} LDV eristet{\"a}{\"a}n v{\"a}r{\"a}htelev{\"a}st{\"a} alustasta sopivilla vaimentimilla. Polttimon hehkulangan ominaistaajuudet pystyttiin mittaamaan LDV:ll{\"a}. Onnistumisen edellytys oli, ett{\"a} hehkulanka asetettiin v{\"a}r{\"a}htelem{\"a}{\"a}n LDV:n mittaussuunnassa, jolloin hehkulanka pysyi LDV:n lasers{\"a}teen kohdalla. Lis{\"a}ksi lasers{\"a}teen oikea tarkennus edellytti mittaussignaalin kuuntelua. Ty{\"o}st{\"o}n v{\"a}r{\"a}htelymittauksissa lastuamisnesteen k{\"a}ytt{\"o} konventionaalisessa koneistuskeskuksessa aiheutti h{\"a}iri{\"o}it{\"a} LDV:n toimintaan. Lastuamisneste roiskui lasers{\"a}teen kulkureitille aiheuttaen katkoksia mittaussignaaliin. Mittaussignaalin ep{\"a}jatkuvuudesta ja heikosta laadusta johtuen LDV:ll{\"a} ei kyetty tarkastelemaan ty{\"o}kalun kulumiseen liittyvi{\"a} ilmi{\"o}it{\"a} sen yksityiskohtaisemmin kuin tavanomaisilla kiihtyvyysantureilla, jotka oli sijoitettu karan laakerin l{\"a}heisyyteen. Suurnopeuskoneistuskeskuksella kuivasta jyrsinn{\"a}st{\"a} tehdyist{\"a} mittauksista todettiin, ett{\"a} LDV pystyy mittaamaan ty{\"o}kalun v{\"a}r{\"a}htely{\"a} paremmin kuin runkoon kiinnitetty kiihtyvyysanturi.",
keywords = "vibrations, measurement, vibration meters, measuring, instruments, lasers, doppler effect, electric lamps, filaments, machining, tools, cutting tools",
author = "Seppo Aatola and Hannu Heikkinen and Bj{\"o}rn Hemming and Erkki Jantunen and Harri Jokinen and Antti Poikonen",
year = "1994",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4728-4",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1613",
address = "Finland",
}