Värähtelyn eteneminen rakenteissa ja äänen säteily

Lasse Lamula, Kari Saarinen

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference article in proceedingsProfessional

Abstract

Hiljaisen tuotteen suunnittelun lähtökohtana on usein jo tuotannossa olevan version meluominaisuuksien määritys eli äänilähteiden ja niiden keskinäisen merkittävyyden selvittäminen. Perusteellisempi äänen syntymekanismeihin perehtyminen ja hiljaisempien rakenneratkaisujen kehittely edellyttävät jotain enemmän. Tavoitteena tulee olla riittävän hiljainen kone, jolloin ei tarvita prototyypin päälle rakennettuja meluntorjuntavirityksiä, vaan ne on jo ”piilotettu” valmiin koneen rakenteisiin osana suunnitteluprosessia. Värähtelevän rakenteen äänensäteily on useissa koneissa merkittävä melunsyntymekanismi. Lisäinformaatiota siitä, mitä rakenteissa tapahtuu, saadaan numeerisella koneen tai koneen osan mallilla ja erilaisilla värähtely- ja äänimittauksilla. Runkoäänen etenemistä koneen rakenteissa tarkastellaan usein koneen kahden eri osan liitoksessa. Herätemekanismit vaikuttavat rakenteeseen A (lähde) ja mekaaninen värähtely etenee osaan B (vastaanotin). Lähteen ja vastaanottimen dynaamiset ominaisuudet liitoksessa voidaan suunnitella sellaisiksi, että runkoäänen siirtyminen on tehotonta. Tällöin lähteen ja vastaanottimen liitoksiin luodaan mahdollisimman suuri mobiliteettiepäsovitus. Liitoskohtien mobiliteetit vaikuttavat myös rakenteiden äänensäteilyyn. Koneen pinnan värähtelynopeus ja säteilysuhde määräävät syntyvän äänitehon. Säteilysuhde kuvaa kuinka tehokkaasti pinnan värähtely kytkeytyy ääneksi. Rakenteen mekaanisten ominaisuuksien lisäksi se on riippuvainen mm. myös herätteistä ja siirtoteistä. Tässä paperissa havainnollistetaan esimerkein mobiliteettisovituksen ja säteilysuhteen vaikutusta äänitehoon.
Original languageFinnish
Title of host publicationAkustiikkapäivät 2019
Subtitle of host publicationOulu, 28. - 29.10.2019
EditorsTapio Lokki
Place of PublicationEspoo
PublisherAkustinen Seura ry
Pages229-235
Number of pages7
ISBN (Electronic)978-952-60-3784-4
Publication statusPublished - 28 Oct 2019
MoE publication typeD3 Professional conference proceedings
EventAkustiikkapäivät 2019 - Lasaretti, Oulu, Finland
Duration: 28 Oct 201929 Oct 2019

Conference

ConferenceAkustiikkapäivät 2019
CountryFinland
CityOulu
Period28/10/1929/10/19

Cite this

Lamula, L., & Saarinen, K. (2019). Värähtelyn eteneminen rakenteissa ja äänen säteily. In T. Lokki (Ed.), Akustiikkapäivät 2019: Oulu, 28. - 29.10.2019 (pp. 229-235). Espoo: Akustinen Seura ry.
Lamula, Lasse ; Saarinen, Kari. / Värähtelyn eteneminen rakenteissa ja äänen säteily. Akustiikkapäivät 2019: Oulu, 28. - 29.10.2019. editor / Tapio Lokki. Espoo : Akustinen Seura ry, 2019. pp. 229-235
@inproceedings{ca0279de22f24c5ab04befb1970fa9a5,
title = "V{\"a}r{\"a}htelyn eteneminen rakenteissa ja {\"a}{\"a}nen s{\"a}teily",
abstract = "Hiljaisen tuotteen suunnittelun l{\"a}ht{\"o}kohtana on usein jo tuotannossa olevan version meluominaisuuksien m{\"a}{\"a}ritys eli {\"a}{\"a}nil{\"a}hteiden ja niiden keskin{\"a}isen merkitt{\"a}vyyden selvitt{\"a}minen. Perusteellisempi {\"a}{\"a}nen syntymekanismeihin perehtyminen ja hiljaisempien rakenneratkaisujen kehittely edellytt{\"a}v{\"a}t jotain enemm{\"a}n. Tavoitteena tulee olla riitt{\"a}v{\"a}n hiljainen kone, jolloin ei tarvita prototyypin p{\"a}{\"a}lle rakennettuja meluntorjuntavirityksi{\"a}, vaan ne on jo ”piilotettu” valmiin koneen rakenteisiin osana suunnitteluprosessia. V{\"a}r{\"a}htelev{\"a}n rakenteen {\"a}{\"a}nens{\"a}teily on useissa koneissa merkitt{\"a}v{\"a} melunsyntymekanismi. Lis{\"a}informaatiota siit{\"a}, mit{\"a} rakenteissa tapahtuu, saadaan numeerisella koneen tai koneen osan mallilla ja erilaisilla v{\"a}r{\"a}htely- ja {\"a}{\"a}nimittauksilla. Runko{\"a}{\"a}nen etenemist{\"a} koneen rakenteissa tarkastellaan usein koneen kahden eri osan liitoksessa. Her{\"a}temekanismit vaikuttavat rakenteeseen A (l{\"a}hde) ja mekaaninen v{\"a}r{\"a}htely etenee osaan B (vastaanotin). L{\"a}hteen ja vastaanottimen dynaamiset ominaisuudet liitoksessa voidaan suunnitella sellaisiksi, ett{\"a} runko{\"a}{\"a}nen siirtyminen on tehotonta. T{\"a}ll{\"o}in l{\"a}hteen ja vastaanottimen liitoksiin luodaan mahdollisimman suuri mobiliteettiep{\"a}sovitus. Liitoskohtien mobiliteetit vaikuttavat my{\"o}s rakenteiden {\"a}{\"a}nens{\"a}teilyyn. Koneen pinnan v{\"a}r{\"a}htelynopeus ja s{\"a}teilysuhde m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a}v{\"a}t syntyv{\"a}n {\"a}{\"a}nitehon. S{\"a}teilysuhde kuvaa kuinka tehokkaasti pinnan v{\"a}r{\"a}htely kytkeytyy {\"a}{\"a}neksi. Rakenteen mekaanisten ominaisuuksien lis{\"a}ksi se on riippuvainen mm. my{\"o}s her{\"a}tteist{\"a} ja siirtoteist{\"a}. T{\"a}ss{\"a} paperissa havainnollistetaan esimerkein mobiliteettisovituksen ja s{\"a}teilysuhteen vaikutusta {\"a}{\"a}nitehoon.",
author = "Lasse Lamula and Kari Saarinen",
year = "2019",
month = "10",
day = "28",
language = "Finnish",
pages = "229--235",
editor = "Tapio Lokki",
booktitle = "Akustiikkap{\"a}iv{\"a}t 2019",
publisher = "Akustinen Seura ry",
address = "Finland",

}

Lamula, L & Saarinen, K 2019, Värähtelyn eteneminen rakenteissa ja äänen säteily. in T Lokki (ed.), Akustiikkapäivät 2019: Oulu, 28. - 29.10.2019. Akustinen Seura ry, Espoo, pp. 229-235, Akustiikkapäivät 2019, Oulu, Finland, 28/10/19.

Värähtelyn eteneminen rakenteissa ja äänen säteily. / Lamula, Lasse; Saarinen, Kari.

Akustiikkapäivät 2019: Oulu, 28. - 29.10.2019. ed. / Tapio Lokki. Espoo : Akustinen Seura ry, 2019. p. 229-235.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference article in proceedingsProfessional

TY - GEN

T1 - Värähtelyn eteneminen rakenteissa ja äänen säteily

AU - Lamula, Lasse

AU - Saarinen, Kari

PY - 2019/10/28

Y1 - 2019/10/28

N2 - Hiljaisen tuotteen suunnittelun lähtökohtana on usein jo tuotannossa olevan version meluominaisuuksien määritys eli äänilähteiden ja niiden keskinäisen merkittävyyden selvittäminen. Perusteellisempi äänen syntymekanismeihin perehtyminen ja hiljaisempien rakenneratkaisujen kehittely edellyttävät jotain enemmän. Tavoitteena tulee olla riittävän hiljainen kone, jolloin ei tarvita prototyypin päälle rakennettuja meluntorjuntavirityksiä, vaan ne on jo ”piilotettu” valmiin koneen rakenteisiin osana suunnitteluprosessia. Värähtelevän rakenteen äänensäteily on useissa koneissa merkittävä melunsyntymekanismi. Lisäinformaatiota siitä, mitä rakenteissa tapahtuu, saadaan numeerisella koneen tai koneen osan mallilla ja erilaisilla värähtely- ja äänimittauksilla. Runkoäänen etenemistä koneen rakenteissa tarkastellaan usein koneen kahden eri osan liitoksessa. Herätemekanismit vaikuttavat rakenteeseen A (lähde) ja mekaaninen värähtely etenee osaan B (vastaanotin). Lähteen ja vastaanottimen dynaamiset ominaisuudet liitoksessa voidaan suunnitella sellaisiksi, että runkoäänen siirtyminen on tehotonta. Tällöin lähteen ja vastaanottimen liitoksiin luodaan mahdollisimman suuri mobiliteettiepäsovitus. Liitoskohtien mobiliteetit vaikuttavat myös rakenteiden äänensäteilyyn. Koneen pinnan värähtelynopeus ja säteilysuhde määräävät syntyvän äänitehon. Säteilysuhde kuvaa kuinka tehokkaasti pinnan värähtely kytkeytyy ääneksi. Rakenteen mekaanisten ominaisuuksien lisäksi se on riippuvainen mm. myös herätteistä ja siirtoteistä. Tässä paperissa havainnollistetaan esimerkein mobiliteettisovituksen ja säteilysuhteen vaikutusta äänitehoon.

AB - Hiljaisen tuotteen suunnittelun lähtökohtana on usein jo tuotannossa olevan version meluominaisuuksien määritys eli äänilähteiden ja niiden keskinäisen merkittävyyden selvittäminen. Perusteellisempi äänen syntymekanismeihin perehtyminen ja hiljaisempien rakenneratkaisujen kehittely edellyttävät jotain enemmän. Tavoitteena tulee olla riittävän hiljainen kone, jolloin ei tarvita prototyypin päälle rakennettuja meluntorjuntavirityksiä, vaan ne on jo ”piilotettu” valmiin koneen rakenteisiin osana suunnitteluprosessia. Värähtelevän rakenteen äänensäteily on useissa koneissa merkittävä melunsyntymekanismi. Lisäinformaatiota siitä, mitä rakenteissa tapahtuu, saadaan numeerisella koneen tai koneen osan mallilla ja erilaisilla värähtely- ja äänimittauksilla. Runkoäänen etenemistä koneen rakenteissa tarkastellaan usein koneen kahden eri osan liitoksessa. Herätemekanismit vaikuttavat rakenteeseen A (lähde) ja mekaaninen värähtely etenee osaan B (vastaanotin). Lähteen ja vastaanottimen dynaamiset ominaisuudet liitoksessa voidaan suunnitella sellaisiksi, että runkoäänen siirtyminen on tehotonta. Tällöin lähteen ja vastaanottimen liitoksiin luodaan mahdollisimman suuri mobiliteettiepäsovitus. Liitoskohtien mobiliteetit vaikuttavat myös rakenteiden äänensäteilyyn. Koneen pinnan värähtelynopeus ja säteilysuhde määräävät syntyvän äänitehon. Säteilysuhde kuvaa kuinka tehokkaasti pinnan värähtely kytkeytyy ääneksi. Rakenteen mekaanisten ominaisuuksien lisäksi se on riippuvainen mm. myös herätteistä ja siirtoteistä. Tässä paperissa havainnollistetaan esimerkein mobiliteettisovituksen ja säteilysuhteen vaikutusta äänitehoon.

M3 - Conference article in proceedings

SP - 229

EP - 235

BT - Akustiikkapäivät 2019

A2 - Lokki, Tapio

PB - Akustinen Seura ry

CY - Espoo

ER -

Lamula L, Saarinen K. Värähtelyn eteneminen rakenteissa ja äänen säteily. In Lokki T, editor, Akustiikkapäivät 2019: Oulu, 28. - 29.10.2019. Espoo: Akustinen Seura ry. 2019. p. 229-235