Abstract
Original language | Swedish |
---|---|
Place of Publication | Espoo |
Publisher | VTT Technical Research Centre of Finland |
Number of pages | 83 |
ISBN (Print) | 951-38-2223-0 |
Publication status | Published - 1985 |
MoE publication type | D4 Published development or research report or study |
Publication series
Series | Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita |
---|---|
Number | 346 |
ISSN | 0358-5085 |
Keywords
- traffic
- traffic planning
- transportation
- evaluation
- methods
- traffic safety
- traffic surveys
Cite this
}
Värderingsmetoder i trafikplaneringen. / Himanen, Veli.
Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1985. 83 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 346).Research output: Book/Report › Report
TY - BOOK
T1 - Värderingsmetoder i trafikplaneringen
AU - Himanen, Veli
PY - 1985
Y1 - 1985
N2 - Utgångspunkten för utvecklingen av värderingsmetoder i trafikplaneringen är att skapa en hanterlig bild av trafiken och dess egenskaper. Olika värderingsmetoders egenskaper och noggranhet behandlas. Ett förslag på en värderingsmetod för tätortsplaner presenteras. Eftersom utgångspunkten har varit att det redan finns alternativa planer uppgjorda behandlas endast en del av planeringsprocessen. Sålunda behandlas inte problemanalysen, hur olika planer genereras och inte heller målformuleringsfasen. Trafiken studeras med avseende pa framkomlighet, säkerhet, miljöpåverkan, ekonomi och energiåtgång. Varje faktor kan iaktagas från lokal, nationell eller global nivå. Faktorerna kan kvantifieras eller uppskattas subjektivt. Även andra system än trafiksystemet påverkas. Kostnad/nytta-analys innebär vissa svagheter eftersom alla effekter måste kvantifieras i monetära termer. Nackdelen med multikriterieanalys hänger samman med målformuleringsprocessen och åsättandet av vikter. Konsekvensanalys har inte motsvarande teoretiska svaqheter. Den redovisar trafikens påverkan på olika trafikantgrupper och på andra system. Alla faktorer som påverkas av trafiken kan behandlas. För beslutfattaren presenteras ett särskilt sammandrag över kostnad och nytta med en viss plan.
AB - Utgångspunkten för utvecklingen av värderingsmetoder i trafikplaneringen är att skapa en hanterlig bild av trafiken och dess egenskaper. Olika värderingsmetoders egenskaper och noggranhet behandlas. Ett förslag på en värderingsmetod för tätortsplaner presenteras. Eftersom utgångspunkten har varit att det redan finns alternativa planer uppgjorda behandlas endast en del av planeringsprocessen. Sålunda behandlas inte problemanalysen, hur olika planer genereras och inte heller målformuleringsfasen. Trafiken studeras med avseende pa framkomlighet, säkerhet, miljöpåverkan, ekonomi och energiåtgång. Varje faktor kan iaktagas från lokal, nationell eller global nivå. Faktorerna kan kvantifieras eller uppskattas subjektivt. Även andra system än trafiksystemet påverkas. Kostnad/nytta-analys innebär vissa svagheter eftersom alla effekter måste kvantifieras i monetära termer. Nackdelen med multikriterieanalys hänger samman med målformuleringsprocessen och åsättandet av vikter. Konsekvensanalys har inte motsvarande teoretiska svaqheter. Den redovisar trafikens påverkan på olika trafikantgrupper och på andra system. Alla faktorer som påverkas av trafiken kan behandlas. För beslutfattaren presenteras ett särskilt sammandrag över kostnad och nytta med en viss plan.
KW - traffic
KW - traffic planning
KW - transportation
KW - evaluation
KW - methods
KW - traffic safety
KW - traffic surveys
M3 - Report
SN - 951-38-2223-0
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
BT - Värderingsmetoder i trafikplaneringen
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -